Sv: Uppdrag bantning del 4
Men snälla axel. VAD är det du har problem med?
När våren kommer - och gräset - så går herrn ner. På samma MJ som vintertid + då de MJ gräset ger.
När vintern kommer går herrn upp, på samma MJ som sommartid men MINUS det gräset ger.
Nej jag har inte haft honom ute en hel sommar, men även när han står på box så kan han äta MER MJ än han kan när han går ute hela dagar på vintern utan ett enda grässtrå.
I somras när han stod på box åt han 70 MJ + halm. Och var smal.
Mitt i vintern, ute minst 12 h/dygn, mer motion än på sommaren, så på 35 MJ - dvs HÄLFTEN av vad han fick när han stod inne på sommaren, gick han upp.
När våren kommer, så han får exakt samma sak som han fått hela vintern, och går ner i vikt. Sen håller det i sig tills vintern kommer, då börjar han gå upp på exakt samma sak han fått hela sommaren och hösten.
Dvs ÄVEN om jag INTE vet exakt på MJ vad gräset ger, så får han lika mycket I ÖVRIGT även sommartid. Och går ner. ÄVEN om han står på boxvila och bara rör sig 30 minuter/dag.
Jag har en ponny som jag lyckas hålla i okej hull året om - med det jag ger och 'mitt' sätt. Varför i hela helsefyr ska jag bara för att du enbart anser det finns ett rätt göra vad du vill? Vilket ofta är något som du VET inte är möjligt?
Gläds du åt att din mår bra, så gläds jag åt att min mår bra. Och så får andra höra vad som fungerat för dig, vad som fungerat för mig, vad som fungerat för användare X och Y och välja själv.
(Och jag går heller inte emot vad min veterinär säger - det är DU som vill jag ska det..)