Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja den blev helt ok. Inte tog det lång tid heller. Jag började på söndagen och på onsdag provred jag i den. Jag har gått och haft i bakhuvudet i ett par år att jag vill ha en, men det har aldrig blivit mer än tankar. Så plötsligt infann sig inspirationen och då går det undan. Jag hade ju allt jag behövde hemma så det var bara att sätta igång.Har man tid så är det ju roligt att göra egna grejer! Jag tyckte visst den blev fin!
Jag rider också helst med spö för att kunna peta där det behövs. Om du inte vill köpa kan du ju bryta en kvist i lagom längd. Ett hoppspö är ju väldigt kort och du får inte så lång räckvidd. Du kan säkert ha längre allt eftersom.Det är ju bra att kunna ha lite extra förstärkning ibland för att kunna vara konsekvent, särskilt när vi ibland hamnar i situationer där jag trycker på knappen och inget händer, bra med några äss i rockärmen för att komma över gränsen och få en reaktion. Det räcker att jag duttar spöet på mitt eget ben för rörelsen och lite ljudeffekt.
Så nu ska jag för första gången i mitt liv skaffa ett hoppspö!
All kred till dig. Jag borde ta tag i den biten också, men jag kommer inte till skott. Det är otroligt sällan jag gör något jobb från marken nu för tiden. Det har liksom fallit bort. Jag borde ta tag i den. Det är verkligen nyttigt att jobba hästarna från marken och se hur de rör sig i olika situationer och rörelser.Har för övrigt provat jobba lite för hand ibland i syfte att försöka lära mig själv grunderna bättre. Man kan ju inte bli bättre utan att öva! Det klurigaste i början har varit att det har varit svårt att få pålle jobb-inställd och att vara "med". Tycker väl det händer för lite eller att matte själv haft för dålig koll på vad hon vill (krävs väldigt mycket egen närvaro och att man vet vad man vill, även i ridningen) och att det är mer spännande att spana runt eller yra runt. Det blir ännu svårare att lära sig rätt teknik när pålle är väldigt snabb på attt stänga av eller rinna iväg och inte ger matte tid till att hinna hitta sig själv och tyglar/spö.
Men tack vare att jag har blivit lite bättre, fått bättre pejl på min kropp och mina signaler i basic-övningar iallafall, och med lite tålamod så verkar pålle ha förstått att det faktiskt är jobb det är frågan om! Kanske lite tack vare muta också, haha!
Så kul att se skillnaden i hästen, särskilt under första passet det började hända grejer, från "yr i bollen och speja runt" till mer och mer närvarande och fokuserad för varje minut! Och nu när vi väl har kommit över den tröskeln så är det mycket roligare att jobba vidare från marken!
Har även haft nytta av det till ridningen eftersom jag fått fler dimensioner i t ex öppnan och överlag av yttertygelns vikt och samverkan mellan innerskänkel/yttertygel. Även om det inte är något nytt under solen så är det bra att lära sig samma men på lite djupare plan!