Jag vill undvika all kortison som ger fångrisk så långt det bara går.Det går inte att ge kortison oralt i maten istället då om det är knepigt med inhalator? Min fick en märklig hosta på betet för två år sedan och då behandlade vi med acetylsystein i kombination med kortison oralt. Men blev bra först när vi helt sonika bytte bete.
Angående hovledsinflammationen så är han skodd eller barfota? Jag upplever att hästarna läker bättre som barfota iom att det blir mycket bättre cirkulation i hovarna. Annars kanske det kan vara ngt att prova? Finns ju jätte bra barfotaboots numer som man kan ha på när dom rids. Min förra hade massor med problem med hovarna och talesättet inga hovar ingen häst stämmer ju tyvärr.
Han är skodd nu och tur är väl det, för i vinter har man ju inte haft något val än full broddning med all is.
Angående alternativ för hovarna så ska det diskuteras i samråd med veterinär, hovslagare osv efter återbesöket när vi också ska se om det är några förändringar på röntgen eftersom det fanns antydan till artros på plåtarna från i somras. Om den har förvärrats kansle det inte spelar roll vad vi gör.
Det är inte relaterat till någon hage.. Vår teori är att det eventuellt börjat med ett (förkylnings?)virus som han sen blivit av med men inte inflammationen. Jag har dock inte märkt någon speciell sjukdom, men på grund av det diffusa är det lite oklart när detta uppstod. Men precis som vi kan få följder av virus så kan hästar det, och det har blivit till något han inte kunde bli av med själv.
Han har inte hostat speciellt faktiskt utan det har varit mer diffust och någon enstaka regelrätt hostning med långa mellanrum.
Orkar inte gå in i detalj på symptomen utan nöjer mig med att förklara att jag märkte att något störde honom i luftvägarna på hur han kändes sammantaget med de mildare symptom som fanns (tex frusta lite oftare än normalt för honom).
Byte av hage etc påverkar inte.
Edit: Acetylcystein, equipulmin och inhalator version 1 stod han på i 20 dagar och det var en tydlig förbättring. Men då det inte blivit helt bra så ville vet byta till detta preparat för att bli av med det sista.
Slemmet minskade till försvinnande lite med första behandlingen men då det ser inflammerat ut fortfarande behöver man ju bli av med inflammationen annars lär väl kanske bilda mer slem..