Åh kul när det lilla man får göra går så bra!Nu har det gått 5 veckor sedan min häst sprutades i sin trasiga knäled, och det börjar bli dags att ta upp rehabövningarna igen. I fredags stod så galoppfattningar på schemat. Galoppfattning åt höger från skritt, 2-4 språng, avsaktning till skritt. Upprepa åt vänster, 3 gånger åt varje håll. Sedan är det dags att skritta hem igen. Hästen blev supertaggad, själaglad över att något äntligen hände. Efter dessa 6 fattningar går det inte längre att skritta på kort tygel, för hon blir så himla laddad. Lång tygel och skritt hem igen. Jag blev också jätteglad för hon gjorde sådana fina fattningar åt båda håll. Jag kunde bara sitta in galoppen och hon tog den direkt utan något travsteg emellan och kändes mer liksidig än på länge. Efter så här få språng går det också att få stopp på henne, så det kändes bra.
Jag kör nu ett schema över tre dagar, där det också kommer in en vilodag vissa veckodagar då jag har annat för mig.
Dag 1 skrittpromenad 30-40 min, plant underlag men kan gå i lite backe
Dag 2 bommar, upphöjda, varvat med öppna och tagen bakdel. Allt i skritt.
Dag 3 framskrittning, galoppfattningar, avskrittning. På hemväg ryggning vid hand i svag uppförsbacke.
Min häst fäller jättemycket, och eftersom hon är skadad vill jag helst pyssla lite extra med henne. Men hon avskyr ryktborsten mer än vanligt. Hon är alldeles dammig, och jag står där och trånar med min fina, täta, ryktborste i äkta tagel. Det enda som accepteras är gummiskrapan som tar bort päls, och att jag borstar man och svans. Den dräktiga magen får jag inte komma i närheten av, och där sitter stora kakor av päls som jag vill få bort!
Min fäller också jättemycket. Jag hatar verkligen vinterpäls och nu är den överallt.. Eftersom Nelly blivit svettig vid några tillfällen trots enbart skitt (svettig pga upprörd) så funderar jag på att klippa henne. Vore skönt att bli av med skiten