Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Igår testade jag att sitta upp en kort vända (10 minuter). Hon kändes inte helt bra, vinglig och osäker på mig (hon är helt trygg med ryttare, det är inte det). Ingen reaktion vid uppsittning. Sämre i lätt nedförsbacke som gårdsplanen/starten är men finns även en liten backe efter ca hundra meter. Började typ studsa men väldigt milt när vi bara hunnit kanske 20 meter men lugnade sig snabbt och gick rakt igen när jag skänklade. Reagerade inte på tryck vid SI-leden varken före eller efter och är vad jag ser inte svullen. Känns bra i benen.

Vet inte om det bara beror på att hon inte haft ryttare på ett tag (fast såhär har hon inte varit efter skador tidigare) eller vad det är, men jag kommer iaf vänta ett tag med att sitta upp igen. Får väl börja sätta igång henne genom mer promenader och tömkörning och se hur hon är på töm.

Hur hade ni gjort? Kollat upp igen eller fortsatt igångsättningen?
 
. Eftersom han hade ett minimalt sår och förra våren fick lymfangit av ett sår som knappt syntes lindade jag ett alsolsprit-bandage med bomull och flexlinda över natten. Nu när jag tog av dem är svullnaden nästan helt borta (vilket kanske är naturligt efter en lindning). Han är inte lika öm längre, kan klämma ganska hårt utmed senorna utan reaktion.
Dock när jag läser om senskador står det att svullnaden ofta går ner fort men att senan ändå kan vara skadad så jag vet inte om det är positivt eller inte att svullnaden gått ner 🤷‍♀️
Veterinär har sagt till mig att svullna senor aldrig blir bättre av lindor (det är ju fibrerna som är tjocka, inte vätska eller likande isf), men som du säger så kan ju svullnaden gå ner av sig självt även när senan är skadad. Men hur känns senan vid palpering? Får hästen ont när du palperar senan?

Om hästen inte varit halt, svullnad försvann av spritbandage och hästen inte ömmar eller känns konstig när du palperar senan så känns det ju lugnt. Din kompis hade ju även sagt att svullnaden inte var vid någon sena?
 
Igår testade jag att sitta upp en kort vända (10 minuter). Hon kändes inte helt bra, vinglig och osäker på mig (hon är helt trygg med ryttare, det är inte det). Ingen reaktion vid uppsittning. Sämre i lätt nedförsbacke som gårdsplanen/starten är men finns även en liten backe efter ca hundra meter. Började typ studsa men väldigt milt när vi bara hunnit kanske 20 meter men lugnade sig snabbt och gick rakt igen när jag skänklade. Reagerade inte på tryck vid SI-leden varken före eller efter och är vad jag ser inte svullen. Känns bra i benen.

Vet inte om det bara beror på att hon inte haft ryttare på ett tag (fast såhär har hon inte varit efter skador tidigare) eller vad det är, men jag kommer iaf vänta ett tag med att sitta upp igen. Får väl börja sätta igång henne genom mer promenader och tömkörning och se hur hon är på töm.

Hur hade ni gjort? Kollat upp igen eller fortsatt igångsättningen?
Vad är det för skada? Jag minns inte riktigt vad du berättat innan 😊
 
Har inte testat själv men kanske en godisslicksten kan vara aktuellt? Sådana som är lite krångligare än en vanlig saltsten att få tag i men ändå hängs upp.

Min hade fri tillgång på hö, men det passar ju inte alla.
Nä, inte en islandshäst som är ganska lättfödd och redan får extra kraftfoder till medicinen. 😇
Och inte får han äta halm heller pga luftvägsinflammationen 😅.
Tur att han är snäll.
 
Ligamentskador i kotorna båda fram som ska ha läkt bra samt måttliga pålagringar i höger SI-led som behandlades en gång med kortison utan uppföljning.
Ah! Visst var det ngt konstigt beteende i ridningen som gjorde att du misstänkte SI-led? Eller minns jag fel?
Var det ngt liknande beteende isf eller annorlunda mot detta?
 
Ah! Visst var det ngt konstigt beteende i ridningen som gjorde att du misstänkte SI-led? Eller minns jag fel?
Var det ngt liknande beteende isf eller annorlunda mot detta?
Ja, det stämmer. Då var det i galoppen främst som hon slängde med huvudet och kändes skum bak, lite liknande som igår. Men då var hon inte vinglig i skritten. Så vissa likheter men värre nu.
 
Ja, det stämmer. Då var det i galoppen främst som hon slängde med huvudet och kändes skum bak, lite liknande som igår. Men då var hon inte vinglig i skritten. Så vissa likheter men värre nu.
Om det är liknande men värre så skulle jag pausa igångsättningen och ringa veterinär för rådfrågning.
 
Veterinär har sagt till mig att svullna senor aldrig blir bättre av lindor (det är ju fibrerna som är tjocka, inte vätska eller likande isf), men som du säger så kan ju svullnaden gå ner av sig självt även när senan är skadad. Men hur känns senan vid palpering? Får hästen ont när du palperar senan?

Om hästen inte varit halt, svullnad försvann av spritbandage och hästen inte ömmar eller känns konstig när du palperar senan så känns det ju lugnt. Din kompis hade ju även sagt att svullnaden inte var vid någon sena?

Jaha det visste jag inte! Jag tänkte om det var svullet (vätska) runt den skadade senan? Och det går ner av lindning. Så var det i detta fall, dvs svullnaden var ca 3x5 cm grovt uppskattat. Oklart om det var svullet på skelettet eller senor eller båda 🙈
Han reagerade inget alls idag när jag palperade så det känns ju bra iaf..
 
Jaha det visste jag inte! Jag tänkte om det var svullet (vätska) runt den skadade senan? Och det går ner av lindning. Så var det i detta fall, dvs svullnaden var ca 3x5 cm grovt uppskattat. Oklart om det var svullet på skelettet eller senor eller båda 🙈
Han reagerade inget alls idag när jag palperade så det känns ju bra iaf..
Nej, som jag fattat så är det är själva fibrerna i senan som svullnar. Tänk dig att senan är som ett knippe spagetti. När senan svullnar är det spagettisarna som blir tjockare.
Sen kanske det kan vara en annan ”vanlig” svullnad också utöver detta, men om senan är skadad så kommer inte svullnaden i de förtjockade spagettisarna att bli mindre av tex lindor eller rörelse.
(Så jag fått det förklarat av vet iaf)

Du kan ju be någon kunnig vän eller en veterinär att visa vart senorna sitter någon gång. Då blir det lättare att bedöma skador vid framtida tillfällen 😊

På benen har du ju frmaförallt två böjsenor längst bak, gaffelbandet i mitten, skenbenet, griffelben som sitter längs med skenbenet nära gaffelbandet och så sträcksena framåt.
 
Nej, som jag fattat så är det är själva fibrerna i senan som svullnar. Tänk dig att senan är som ett knippe spagetti. När senan svullnar är det spagettisarna som blir tjockare.
Sen kanske det kan vara en annan ”vanlig” svullnad också utöver detta, men om senan är skadad så kommer inte svullnaden i de förtjockade spagettisarna att bli mindre av tex lindor eller rörelse.
(Så jag fått det förklarat av vet iaf)

Du kan ju be någon kunnig vän eller en veterinär att visa vart senorna sitter någon gång. Då blir det lättare att bedöma skador vid framtida tillfällen 😊

På benen har du ju frmaförallt två böjsenor längst bak, gaffelbandet i mitten, skenbenet, griffelben som sitter längs med skenbenet nära gaffelbandet och så sträcksena framåt.
Okej då förstår jag! Tack! Ingen förtjockad sena iaf så håller tummarna
 
Vad tråkigt och trevligt att vi blivit fler i tråden... Hoppas det går framåt för er!

Har ju en häst (C) som varit i skadad sen längre och nu en till (T) som konstaterades halt i januari och sen inte är kollad (jag köpte honom precis, vi ska till klinik på måndag. Jag vet att jag inte är så smart) som gått i angränsande hagar. Någon ringde mig nyss och sa att de sprängt staketet emellan sig, jag slutar jobba om tio så åker dit då. Jag orkar inte, kan de inte bara hålla sig i hagen ordentligt?!
 
Och så nu på kvällen reagerar hon mycket på att jag är när höger bakknä :(. Hon har alltid surat när man tar i ljumsken men nu flängde hon något väldigt bara jag var när där, men inte vänster.
Funderar på om hon möjligtvis är något svullen på andra sidan (höger kunde jag inte känna på, då hade jag fått en spark). Ska de vara beniga utan något annat utanpå vid bakknäna? Känner att jag har dålig koll...

Blir definitivt att ringa veterinären, så dumt bara att jag inte märkt det innan. :down:
 
Freddan blev friskförklarad i tisdags, jag har varit lite störd över att gallan i kotleden inte gett med sig men vet tyckte att vi nog får leva med den, det är ändå två vrickningar i samma kotled på 2,5 år så det kanske får se ut så.
Han var iaf ohalt rakt ut, på böjt spår och efter böjprov men hu så tråkig han såg ut på lina!

Han är fet igen och då ser han ut som en dräktig russtravare och galoppen ska vi inte tala om...

Travar nu c:a 2 min x 5 men kräver nu lite mer arbete i traven och lägger till några övergångar så han kommer igång bättre i sin rygg och magmuskler. Plus bantning... :D
 
Och så nu på kvällen reagerar hon mycket på att jag är när höger bakknä :(. Hon har alltid surat när man tar i ljumsken men nu flängde hon något väldigt bara jag var när där, men inte vänster.
Funderar på om hon möjligtvis är något svullen på andra sidan (höger kunde jag inte känna på, då hade jag fått en spark). Ska de vara beniga utan något annat utanpå vid bakknäna? Känner att jag har dålig koll...

Blir definitivt att ringa veterinären, så dumt bara att jag inte märkt det innan. :down:
Tråkigt 😕 Jag har också dålig koll men tror det ska vara benigt om jag inte minns helt fel.
 
Och så nu på kvällen reagerar hon mycket på att jag är när höger bakknä :(. Hon har alltid surat när man tar i ljumsken men nu flängde hon något väldigt bara jag var när där, men inte vänster.
Funderar på om hon möjligtvis är något svullen på andra sidan (höger kunde jag inte känna på, då hade jag fått en spark). Ska de vara beniga utan något annat utanpå vid bakknäna? Känner att jag har dålig koll...

Blir definitivt att ringa veterinären, så dumt bara att jag inte märkt det innan. :down:

Har du någon annan häst i stallet du kan känna bakknät på och jämföra?
 
Jag letade efter ett inlägg där jag tänkte svara på så rätt person ser det, men är uppstressad och orkar inte leta mer så jag hoppas du ser ändå. Jag tror det var i denna tråd i alla fall.

TACK! För att du skrev om att du hade kamerabevakning på din sjukhage
Jag har också skaffat mig det.

Dagsläget då, varning för gnäll men jag måste nog skriva av mig. Vet inte om jag lyckas skriva sammanhängande och förståeligt heller..

Alltså nedre luftvägsinflammation som inte svarade tillräckligt på första behandlingen. Nu inhalator typ nr 2.
Återfall i hovledsinflammation båda fram vilken han friskförklarades från och sattes igång i Augusti 2021. Under hösten var han bra.
Sen när den återkom är oklart. Det har inte märkts tydligt men så har vi nästintill bara skrittat hela isvintern.

Jag tror han har kommit på att den senaste inhaleringsgrejen smakar illa i munnen när man inandats det...
Eller så är det någon annan anledning till att varit så uppstressad. Det som såg ut som han skulle tolerera denna inhalatorn bättre då första 2 gångerna givk bra
12 puffar 2 ggr per dag till 10 april med en häst som inte vill kommer bli tufft. Så jag hoppas det lägger sig med hans motsträvighet.
Förra inhalatorn körde vi också 20 dagar, men då gick det helt ok från start. Lite trams men det gick hyggligt även de värsta dagarna.
Höet blöts såklart också, men det börjar det bli rutin på så inga problem.

Idag blåser det mycket. Funi gillar inte när det blåser men står ändå bra i sjukhagen och jag slappt kompisarna i en liten rasthage som är utanför sjukhagen så han är i flocken ändå...
Men jag kommer inte kunna gå hans promenad idag om det inte mojnar. Men det kan inte hjälpas.

Har aldrig haft en häst med två "sjukdomar" samtidigt förut och känner mig färdig att bryta ihop just nu.
Och denna rädslan över hans hovleder.
Jag försöker greppa hoppet att det bara är ett återfall pga isvintern (han hade inflammationer i somras med ju, och även väldigt lindrigt artrosfynd men blev ju hältfri emellan ).
Så många tänk om nu, har han ont nån mer stans? Avlastar det så frambenen tar stryk?
Hur kommer plåtarna på hovlederna vid åb se ut? Osv i all oändlighet.
Men på återbesöket ska vi utreda mer kring sådana saker...

På måndag ska det blåsa ännu mer. Så då kommer nog hela flocken få stå inne faktiskt så de har varandra om det blir så.

Jag vet att många varit med om riktigt illa skador och jag kanske överreagerar men min magkänsla är så dålig att jag målar f-n på väggen. 😢. Tårarna rinner ibland för att jag inte vet hur jag ska "räcka till" för att ge ännu bättre förutsättningar.
Tilläggas kan att han är speciell, har flyttat alldeles för många gånger och varit missförstådd, rätt och drabbad av inkörd hjälplöshet.
Vi har kommit väldigt långt i förtroende, trygghet, tillit osv. Men detta utmanar oss väl hårt.
 
Jahopp. Slet sig vid insläpp och for runt i den lilla utslussningshagen som vår sjukhage står i på sina nybehandlade ben 🙈.
Blåsväder är inte bra för honom, men har sett rätt lugn ut ändå i sjukhagen idag. Tills vi skulle ta in...
 
Jag letade efter ett inlägg där jag tänkte svara på så rätt person ser det, men är uppstressad och orkar inte leta mer så jag hoppas du ser ändå. Jag tror det var i denna tråd i alla fall.

TACK! För att du skrev om att du hade kamerabevakning på din sjukhage
Jag har också skaffat mig det.

Dagsläget då, varning för gnäll men jag måste nog skriva av mig. Vet inte om jag lyckas skriva sammanhängande och förståeligt heller..

Alltså nedre luftvägsinflammation som inte svarade tillräckligt på första behandlingen. Nu inhalator typ nr 2.
Återfall i hovledsinflammation båda fram vilken han friskförklarades från och sattes igång i Augusti 2021. Under hösten var han bra.
Sen när den återkom är oklart. Det har inte märkts tydligt men så har vi nästintill bara skrittat hela isvintern.

Jag tror han har kommit på att den senaste inhaleringsgrejen smakar illa i munnen när man inandats det...
Eller så är det någon annan anledning till att varit så uppstressad. Det som såg ut som han skulle tolerera denna inhalatorn bättre då första 2 gångerna givk bra
12 puffar 2 ggr per dag till 10 april med en häst som inte vill kommer bli tufft. Så jag hoppas det lägger sig med hans motsträvighet.
Förra inhalatorn körde vi också 20 dagar, men då gick det helt ok från start. Lite trams men det gick hyggligt även de värsta dagarna.
Höet blöts såklart också, men det börjar det bli rutin på så inga problem.

Idag blåser det mycket. Funi gillar inte när det blåser men står ändå bra i sjukhagen och jag slappt kompisarna i en liten rasthage som är utanför sjukhagen så han är i flocken ändå...
Men jag kommer inte kunna gå hans promenad idag om det inte mojnar. Men det kan inte hjälpas.

Har aldrig haft en häst med två "sjukdomar" samtidigt förut och känner mig färdig att bryta ihop just nu.
Och denna rädslan över hans hovleder.
Jag försöker greppa hoppet att det bara är ett återfall pga isvintern (han hade inflammationer i somras med ju, och även väldigt lindrigt artrosfynd men blev ju hältfri emellan ).
Så många tänk om nu, har han ont nån mer stans? Avlastar det så frambenen tar stryk?
Hur kommer plåtarna på hovlederna vid åb se ut? Osv i all oändlighet.
Men på återbesöket ska vi utreda mer kring sådana saker...

På måndag ska det blåsa ännu mer. Så då kommer nog hela flocken få stå inne faktiskt så de har varandra om det blir så.

Jag vet att många varit med om riktigt illa skador och jag kanske överreagerar men min magkänsla är så dålig att jag målar f-n på väggen. 😢. Tårarna rinner ibland för att jag inte vet hur jag ska "räcka till" för att ge ännu bättre förutsättningar.
Tilläggas kan att han är speciell, har flyttat alldeles för många gånger och varit missförstådd, rätt och drabbad av inkörd hjälplöshet.
Vi har kommit väldigt långt i förtroende, trygghet, tillit osv. Men detta utmanar oss väl hårt.
Det går inte att ge kortison oralt i maten istället då om det är knepigt med inhalator? Min fick en märklig hosta på betet för två år sedan och då behandlade vi med acetylsystein i kombination med kortison oralt. Men blev bra först när vi helt sonika bytte bete.

Angående hovledsinflammationen så är han skodd eller barfota? Jag upplever att hästarna läker bättre som barfota iom att det blir mycket bättre cirkulation i hovarna. Annars kanske det kan vara ngt att prova? Finns ju jätte bra barfotaboots numer som man kan ha på när dom rids. Min förra hade massor med problem med hovarna och talesättet inga hovar ingen häst stämmer ju tyvärr.😭
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 538
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp