Snackistråd eget stall/gård del 2

Vi har vita väggar och brunlaserade boxväggar. Nu är stallet bara 1,5 år, men ångrar inte alls att jag målade vitt. Lätt att hålla rent och ljust och fint.
Jag hade funderat på att måla boxväggarna mörkbruna om ni nu redan har målade boxväggar. Det är väldigt snyggt med vitt och mörkbrunt i stall. Stilrent!

Ja det låter som en snygg kombination.
Har du några bilder på ditt stall? :)

Haha, ja, några har kommenterat att det ser ut som burar för apor på zoo. :D

Jag såg liknande när jag sökte på Google ett islandhäststall där man bara att upp väggar från en långsida och sedan satt gallergrindar för på framsidan. Jag gillade hur öppet det såg ut och att alla hästar såg minst 5-7 andra hästar även när de åt och sov.
Några stall i USA har så här också men vitt galler eller bara galvaniserat.

Några har mur nertill istället för plank.

Jag vet inte om bruksbalken är autokorrektat och vet inte riktigt vad det ska vara istället men kör ett svar ändå.
Det är plank nedtill som är tjocka och korta. Nätet är flätat och mindre maskor och tjockare tråd än rekommenderat. Det är riktigt bra energiupptagande och de kan omöjligt fastna med hela hovar. En skoskänkel är fullt möjligt men skor dras av lätt så det är jag inte orolig för.

Gallret är starkare än trä och därför har jag mer av det än plank och så långt ner som planket sitter nu är nästan omöjligt att sparka i. En hov som sparkar ligger högre och har gjort när lånehästen blev orolig när den andra hästen var på tur. Det har blivit en buckla, stor som en tennisboll bara. Helt omöjligt att böja tillbaka, så hur man anser att trä ska utformas för att hålla förstår jag inte.

De har samma galler mellan boxarna så de har full uppsikt över varandra när de sover och känner stor trygghet i att äta och sova med uppsikt över hela stallet.

Jag är så förbannat nöjd. Jag har ett litet stall och på det här sättet ser det inte så instängt ut som om det skulle vara 1-1,2 meter höga väggar.

Bruksbalken är en producent av stall och inredningar. :)
Mitt stall är från dem. De har en patenterad säkerhetsbox som har samma nät som du har, fast det är brädor utanpå så det ser ut som vanliga boxar från utsidan med nät där det i vanliga fall är galler.

Jag blev erbjuden att testa dem gratis eftersom de precis tagit fram dem, numera tror jag de görs som standard. Jag tackade dock nej eftersom det skulle försena bygget med många månader och vi behövde flytta innan ett visst datum.

Bruksbalken är en producent av stall och inredningar. :)
Mitt stall är från dem. De har en patenterad säkerhetsbox som har samma nät som du har, fast det är brädor utanpå så det ser ut som vanliga boxar från utsidan med nät där det i vanliga fall är galler.

Jag blev erbjuden att testa dem gratis eftersom de precis tagit fram dem, numera tror jag de görs som standard. Jag tackade dock nej eftersom det skulle försena bygget med många månader och vi behövde flytta innan ett visst datum.

Ah...ok. Detta är siktnät för asfaltsverken, krenelerat (flätat, varannan över, varannan under) vilket gör det hela mer energiupptagande än de första som var svetsade. Tråden är ca 4 mm tjock och maskorna 40x40 mm.

Är de lika tjocka och stora?

Ja det låter som en snygg kombination.
Har du några bilder på ditt stall? :)
DSC_0793_zpslplfvben.jpg

DSC_2621_zpsco0y5tef.jpg

Det är ju ganska mörkbruna boxväggar jag har, men det är absolut inte mörkt i stallet.

Så kul att se allas fina stall! Jag ska försöka ta tag i sadelkammaren till våren, den står fortfarande omålad.

Här är mitt Bruksbalken-stall. Vi har ekplank i boxarna, vit fasadfärg upptill i boxarna och grå fasadfärg nertill. Är väldigt nöjd, det är ljust och fint med absolut inte "sterilt".

http://i19.photobucket.com/albums/b...0-9B7C-4710-844A-31E6AC330063_zpst5qujk7d.jpg

Fattar inte varför jag inte kan lägga bilder direkt i tråden längre :confused:

Ah...ok. Detta är siktnät för asfaltsverken, krenelerat (flätat, varannan över, varannan under) vilket gör det hela mer energiupptagande än de första som var svetsade. Tråden är ca 4 mm tjock och maskorna 40x40 mm.

Är de lika tjocka och stora?

Från deras sida:
Bruksbalken var först med rutnät i Sverige. Rutgallret har en storlek på 50 x 50 mm och 5 mm trådtjocklek. Rutgallret är testat med simulerad hästspark hos SLU, Alnarp. Vi använder oss av kvalitetsprodukter i vår inredning från kända leverantörer. Nätet kommer från Troax – världsledande på nätväggar. Till våra dörrar använder vi Hendersons rullar. Detta gör att vi kan behålla 42 mm tjocklek som utfyllnad även i skjutdörren utan att den känns tung att öppna och stänga.

Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att ta över hans föräldrars gård. Just nu har dom stall men det är väldigt gammalt och godkänt för ponnymått bara. Så vi ska göra om det! Det är ett gammalt kostall tror jag så foderrännor och sånt är kvar.

Jag funderar mest på taket, det måste ju höjas. Har Googlat runt lite och sett några renoverade stall som de har öppet ända upp i nocken. Och det ser ju himla fint ut men hur praktiskt är det?
Är det någon här som har något att säga om det?
Alltså riva det låga taket och bara göra vid yttertaket och bjälkarna.

Hej!
Jag och min sambo har fått möjlighet att ta över hans föräldrars gård. Just nu har dom stall men det är väldigt gammalt och godkänt för ponnymått bara. Så vi ska göra om det! Det är ett gammalt kostall tror jag så foderrännor och sånt är kvar.

Jag funderar mest på taket, det måste ju höjas. Har Googlat runt lite och sett några renoverade stall som de har öppet ända upp i nocken. Och det ser ju himla fint ut men hur praktiskt är det?

Beror på hur högt det är och vilket skick taket är i, är det en stor gammal ladugård med 15 m takhöjd eller ett gammalt stall med 4 m takhöjd? Mitt är öppet till nocken men jag har ju ett innertak som följer yttertaket och isolation emellan. Ändå är det ett kallt stall, det blir minus i stallet om det är kallare än -10 ute.

Är det en gammal lada ni har och ni tar bort innertaket får ni räkna med att stallet håller utetemperatur. Fördelen är att det blir bra luft. :)
Tänk på att det finns minstahöjd för bjälkar också.

Beror på hur högt det är och vilket skick taket är i, är det en stor gammal ladugård med 15 m takhöjd eller ett gammalt stall med 4 m takhöjd? Mitt är öppet till nocken men jag har ju ett innertak som följer yttertaket och isolation emellan. Ändå är det ett kallt stall, det blir minus i stallet om det är kallare än -10 ute.

Är det en gammal lada ni har och ni tar bort innertaket får ni räkna med att stallet håller utetemperatur. Fördelen är att det blir bra luft. :)
Tänk på att det finns minstahöjd för bjälkar också.

Det är en gammal ladugård, gammalt kostall tror jag så just nu är det höloft över hela stallet. Tänkte gränsa av det isåfall.
Hittade ett jätte fint ställe på Google. Får väl inte lägga in bilden här men där va öppet och sneda bjälkar. Det blir ju svårt att hålla rent bara.

Vi får kolla hur taket ser ut där! Kanske får bygga ett lager innanför och isolera lite.

Har både hyrt ett nybyggt stall med öppet tak/oisolerat och har nu eget stall i en gammal lada, det är öppet upp i nock då det gamla innertaket/loftet delvis tagits bort. Vissa delar av loftet har vi fortfarande kvar.

Funkar bra men blir ju utomhustemp i stallet :) Har eluppvärmd hink från Foga i en av boxarna, ska skaffa till andra boxen nästa höst också, det funkar super faktiskt. Har även fast monterad frostvaktskabel på vattnet (har bara kallvatten ute i stallet) som man slår av och på med en vanlig strömbrytare, så det fryser aldrig på vintern vilket är värt mycket. Varmvattenberedare har vi satt upp i gamla mjölkrummet med en egen blandare till, och där vi även inrett som foderrum, satt in ett litet element så där fryser inte vattnet heller.

Hej!

Jag har öppnat upp i nock (ca 5-6 m högt, minns inte exakt) och flyttat upp bjälkarna i mitt stall, vi byggde väggar åt sidorna på loftet. Så himla nöjd :love:

Liknande trådar

Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 049
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 799
Senast: Görel
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: MJLee
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 460
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka