Ang inhyrningar - När jag flyttade in på gården för 2,5 år så var jag ganska trött på andra, så jag var inställd på att bara ha mig själv och mina två hästar - jag var väldigt nöjd med det första året. Nu har det successivt plötsligt blivit tre inhyrningar med 4 hästar (eller 3,5 - en shettis)
dock är jag väldigt nöjd än så länge, jag har fått jobba lite med mig själv och dämpa irritation på småsaker, jag dör inte av att någon mockar ut "halva sjukboxen" (halm) - jo jag överdriver - utan försöker istället tänka att jag är tacksam över att de vill hjälpa till även om de inte behöver göra det. En av tjejerna har lite städmani - vilket gör att hon flyttar saker - dit jag inte riktigt vill att de ska vara - så jag får leta upp och flytta sakerna dit jag vill ha dem
Men det är ju ganska små saker att bli irriterad på så jag andas djupt och försöker släppa det. Eftersom jag trots allt trivs med alla mina inhyrningar så får jag leva med att allt inte görs till 100% på mitt sätt, men jag har inte gett upp om att "utbilda" dem än så de får leva med skisser på whiteboarden - var och hur de ska tömma skottkärran på gödselstacken och hur de ska "ta hösilage" från rundbalen
och de är kanske lika småirriterade på mig som jag är på dem ibland
Smart detdär någon skrev om att inte ha stallmöten - jag känner mig nöjd med att vara "envåldshärskare" klagomål och önskemål ska komma in till mig och inte röstas fram i grupp. Däremot så känns det som jag gärna är både stalluthyrare och "vän" med dem i stallet, vi rider ofta ut tillsammans och gör annat tillsammans - tex löshoppar, hoppar och tolkar
Eftersom vi trots allt är så få så hoppas jag att vi ska slippa skitprat och kunna ha en öppen dialog och även om de inte är nöjda med allt jag bestämmer så är de nöjda överlag.
just nu är jag mest skitless på leran och regnet och blåsten och längtar efter riktig vinter. iochmed fler hästar har hagarna blivit mer upptrampade än förrut och det är tråkigt att se. på önskelistan till nästa år är ett mellanting mellan lösdriftshall och utfodringsplats under tak i hagen. saltade paddocken förra veckan men nu har väl allt regnat bort igen så ska försöka salta igen imorgon - förhoppningsvis innan kylan kommer igen