Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag har en dörr utan handdtag till min sadelkammaren... I fredags när jag vred om handtaget gick det av inne i dörren, fick bryta mig in med kofot :p Men dörren ska ju bytas ut när vi gör om sadelkammaren så det var väl ingen större förlust, för oss blir det nog nåt isolerat hemmabygge tror jag.

I övrigt jobbar vi långsamt vidare med takbalkarna, fem av nitton är uppe nu (bara fyra på bilderna dock).
img_0412.jpg

img_04391.jpg

Det är balkar som skarvas i ett Z-mönster i mitten och på sidorna bygger vi stöd, en del finlir och handarbete, så det tar tiiiid. Men bra blir det :)

Och hästarna njuter av eftermiddagssolen i sitt hus :love:
img_0409.jpg

Och jag har en dörr utan handdtag till min sadelkammaren... I fredags när jag vred om handtaget gick det av inne i dörren, fick bryta mig in med kofot :p Men dörren ska ju bytas ut när vi gör om sadelkammaren så det var väl ingen större förlust, för oss blir det nog nåt isolerat hemmabygge tror jag.

I övrigt jobbar vi långsamt vidare med takbalkarna, fem av nitton är uppe nu (bara fyra på bilderna dock).
img_0412.jpg

img_04391.jpg

Det är balkar som skarvas i ett Z-mönster i mitten och på sidorna bygger vi stöd, en del finlir och handarbete, så det tar tiiiid. Men bra blir det :)

Och hästarna njuter av eftermiddagssolen i sitt hus :love:
img_0409.jpg
Lösdrifts boxen blev verkligen jätte fin! Kommer nog att göra likadant om jag någon gång har råd med egen gård och då lyckas få ett med stall där det är möjligt ;).

Lösdrifts boxen blev verkligen jätte fin! Kommer nog att göra likadant om jag någon gång har råd med egen gård och då lyckas få ett med stall där det är möjligt ;).

Tack! Ja jag är ju själv väldigt nöjd och SÅ glad att vi hittade en gård där det var möjligt! Inte lika lätt när stallet och hagarna ligger på olika sidor om en väg eller så :P

Tack för alla svar! :) Vi kommer göra så att vi byter ut ytterdörren till huset och använda den gamla till sadelkammaren. Smidigt och bra ;)

Har precis som Lovise en ligghall inne i stallet. Inte i närheten lika fint gjort dock då den bara är tillfällig. Men den funkar bra faktiskt :) Det enda jag har märkt av att det ibland blir kondens på väggarna och i taket...

Tack för alla svar! :) Vi kommer göra så att vi byter ut ytterdörren till huset och använda den gamla till sadelkammaren. Smidigt och bra ;)

Har precis som Lovise en ligghall inne i stallet. Inte i närheten lika fint gjort dock då den bara är tillfällig. Men den funkar bra faktiskt :) Det enda jag har märkt av att det ibland blir kondens på väggarna och i taket...
Trist med kondensen. Det behövs mycket mer ventilation än man tror i ett stall. Vi satte os och räknade ordentligt på det och kom fram till att vi behövde mekanisk ventilation trots att vi har så stor luftvolym per häst. Skulle vi haft självdrag hade vi behövt ha väldigt stora öppningar. Sen måste man ju dessutom ha kontroll på hur luftväxlingen sker, så det inte står still där hästarna är och bara drar rakt igenom på andra ställen.

Vi måste fixa ventilationen i sommar... Har också rätt luftigt i stallet och med hjälp av några tilluftsventiler och en byggfläkt så klarar vi att hålla borta kondensen nästan varje natt (beror på gradantalet ute). Men är väldigt osäker på vad och hur man ska göra. Tror också vi kommer behöva nån form av mekanisk ventilation med fläkt som drar ut luft, men hur ska man då lösa tilluften? Måste man ha en fläkt som drar in frisk luft och en som drar ut eller hur gör man egentligen?

Är det förresten nån som har tips på hur man kan göra med stolparna för att de inte ska bli uppätna? Ska göra om hela vinterhagen också i sommar och alla gamla stolpar måste bytas ut, de är nästan uppätna, endel av dem går snart av på mitten...

Är det förresten nån som har tips på hur man kan göra med stolparna för att de inte ska bli uppätna? Ska göra om hela vinterhagen också i sommar och alla gamla stolpar måste bytas ut, de är nästan uppätna, endel av dem går snart av på mitten...
Jag har själv ingen erfarenhet, men måla med sandblandad färg är ett sånt där knep man hör om ibland.

Hur ser hagen ut? Du kanske kan erbjuda hästarna grenar och sly att tugga på istället? Alternativt en tråd med distansisolatorer längst upp så dom inte kommer åt...

Mina låter stolparna vara så läge de har annat att gnaga på. Vi har stockar/blivande ved i hagen som hästarna får barka av. Väldigt populärt :), så torkar veden bättre också innan man sågar upp och klyver.
Räddar också träden från gnagande :)

@Lillstrumpa och @Buck
Jodå, de har skog i hagen och vi kastar in både sly och träd åt dem varje vecka för att de ska ha och göra. Men ändå ska det tuggas på stolparna. :banghead: Mina hästar har aldrig varit gnagare men vi har två inhysningar som nog egentligen är bävrar. :cautious: Om vi ger dem ett träd så är det skalat inom några timmar. Ena hästen har tillochmed skalat alla enbuskar och smågranar så det bara sticker upp kala pinnar ur backen. O_o

@Lillstrumpa och @Buck
Jodå, de har skog i hagen och vi kastar in både sly och träd åt dem varje vecka för att de ska ha och göra. Men ändå ska det tuggas på stolparna. :banghead: Mina hästar har aldrig varit gnagare men vi har två inhysningar som nog egentligen är bävrar. :cautious: Om vi ger dem ett träd så är det skalat inom några timmar. Ena hästen har tillochmed skalat alla enbuskar och smågranar så det bara sticker upp kala pinnar ur backen. O_o
:/, inte roligt. Min egna hade inte rört ett träd innan vi fick hem sällskapshästen som visade att björkarna i hagen är nomnoms..
Kanske en godis lick it kan hjälpa? Att de gnager på den istället för allt annat. Är ju sockret de vill ha oftast.
Och sen ge fri tillgång på halm i hagen så att de har ngt att mumsa på.

:/, inte roligt. Min egna hade inte rört ett träd innan vi fick hem sällskapshästen som visade att björkarna i hagen är nomnoms..
.

Exakt samma hände här. De har stått i hagarna i tre år, inte mumsat på en enda gran, bara sly. Tills en sällskapshäst kom och började gnaga på de fullvuxna granarnas stammar. Trots att den stod i egen hage i två veckor så räckte det för att våra skulle börja när de sedan fick tillgång till den hagen.

Nu är alla mina träd skadade :banghead: Det har dessutom spridit sig till alla andra hagar. Sällskapshästen är sedan länge tillbaka på sina egna marker men här vittnas det fortfarande om dess existens.

Kanske en godis lick it kan hjälpa? Att de gnager på den istället för allt annat. Är ju sockret de vill ha oftast.
Och sen ge fri tillgång på halm i hagen så att de har ngt att mumsa på.

Samma här! Här hade de bara gnagt på asparna, sen kom den ena inhysningen ifjol vinter och vips så var vartenda träd (utom de stora granarna och tallarna) skalade från backen och så långt hon når. När det var gjort gav hon sig på stolparna. I julas kom den andra och han är minst lika glad i att gnaga så de står och käkar på stolparna mest hela tiden känns det som... Ett under att de inte gett med sig ännu. Att tjära stolparna har inte heller funkat. :mad:

Funderar på att antingen ha tråden på insidan och dra en ståltråd mellan isolatorerna, eller att sätta plastrullar över stolparna. Har tillgång till massvis av såna rullar som balplasten är på, men det blir ett himla jobb att fixa med det...

Hej
Ny här och hoppar in i denna tråd. Jag och min familj köpte en gård för exakt ett år sedan. En livsdröm som äntligen efter drygt 4 års letande gick i uppfyllelse :)
Den är inte så stor - vi har 8ha mark och det är i stort sett bara hagmark och tomten. Vi har en ridbana och en liten pluttig trädgård. Men vi har strandlinje och eget vatten - såå lyxigt!
Från början var här 4 boxar inne i stallet och en stor ligghall i en av hagarna. Nu har vi byggt till 2 ligghallar - så vi har 3 olika lösdrifter. Inne i stallet är det fortfarande 4 boxar och vi planerar att ordna två till inom ca 3-5 år. Under vintern har vi varit i full fart med att göra de ändringar som LS ville ha. Dvs bredda boxdörrarna till två av boxarna och både bredda och höja till de andra två. Vår ytterdörr in till stallet var också för smal och låg så den har vi åtgärdat. Vi har också satt in tilluftsdon i varje box. Alla galler var för klena så de är fixade. För fönstren satt plexiglas vilket inte är godkänt så där har vi satt upp galler. Snart snart är vi klara.
Jag bedriver avel i liten skala och så snart som jag har fått godkänt av LS ska jag ta emot några inackorderingar också.
Jag vet inte riktigt vad ni diskuterar - jag får väl ta och läsa igenom lite inlägg.

Jag köper hovtjära och kletar på stolparna. Är det enda som hjälper mot gnag hos mig i alla fall.

/Lizzie

Samma här! Här hade de bara gnagt på asparna, sen kom den ena inhysningen ifjol vinter och vips så var vartenda träd (utom de stora granarna och tallarna) skalade från backen och så långt hon når. När det var gjort gav hon sig på stolparna. I julas kom den andra och han är minst lika glad i att gnaga så de står och käkar på stolparna mest hela tiden känns det som... Ett under att de inte gett med sig ännu. Att tjära stolparna har inte heller funkat. :mad:

Funderar på att antingen ha tråden på insidan och dra en ståltråd mellan isolatorerna, eller att sätta plastrullar över stolparna. Har tillgång till massvis av såna rullar som balplasten är på, men det blir ett himla jobb att fixa med det...
Jag hade på anti bit vilket åtminstone gjorde att sällskapshästen gick över till att äta träd istället för staket...
Hade på det i boxen också vilket hjälpte :).

Hej
Ny här och hoppar in i denna tråd. Jag och min familj köpte en gård för exakt ett år sedan. En livsdröm som äntligen efter drygt 4 års letande gick i uppfyllelse :)
Den är inte så stor - vi har 8ha mark och det är i stort sett bara hagmark och tomten. Vi har en ridbana och en liten pluttig trädgård. Men vi har strandlinje och eget vatten - såå lyxigt!
Från början var här 4 boxar inne i stallet och en stor ligghall i en av hagarna. Nu har vi byggt till 2 ligghallar - så vi har 3 olika lösdrifter. Inne i stallet är det fortfarande 4 boxar och vi planerar att ordna två till inom ca 3-5 år. Under vintern har vi varit i full fart med att göra de ändringar som LS ville ha. Dvs bredda boxdörrarna till två av boxarna och både bredda och höja till de andra två. Vår ytterdörr in till stallet var också för smal och låg så den har vi åtgärdat. Vi har också satt in tilluftsdon i varje box. Alla galler var för klena så de är fixade. För fönstren satt plexiglas vilket inte är godkänt så där har vi satt upp galler. Snart snart är vi klara.
Jag bedriver avel i liten skala och så snart som jag har fått godkänt av LS ska jag ta emot några inackorderingar också.
Jag vet inte riktigt vad ni diskuterar - jag får väl ta och läsa igenom lite inlägg.

Kul välkommen! :) Vi vill gärna se bilder!! :D

Jag köper hovtjära och kletar på stolparna. Är det enda som hjälper mot gnag hos mig i alla fall.

/Lizzie

Kanske även jag borde testa!
Jag har en riktig bitare, han har mestadels bitit på träden och på sin egna och kompisens utrustning hittills. De enda som hjälper är 4 ess hästsalva, kanske är det pga tjäran jag vet inte men han gillar den iaf inte så den kletar jag in allt med från stolpar till benskydd :P Köper stora burkar på Gekås :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar