Catrool
Trådstartare
Wow vad fint Ser super trevligt ut både stall, hus och ligghallar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Våra sitter högt. Stallgången & uppbindningsplatsen är ca 3,5 m breda och uppbindningarna sitter så högt att de inte når golvet. De är alltså drygt 180 cm långa, så de sitter nog ca 190-200 cm upp. Det är dessutom praktiskt att ha dem högt, blir lättare att gå under uppbindningen då!När uppställningsplatsens väggar väl va uppe så ångrade vi oss och gjorde om ! En av fördelarna när man bygger själv
I vilken höjd sätter man bäst uppbildningen egentligen? Jag har någongång läst över mankhöjd iaf med anledning att hästarna inte ska kunna fastna med frambenen. Nu när vi vänt på de hela så finns ingen självklar plats att fästa uppbindningen på ena sidan där det endast är en vägg på ca 120 cm. 120 känns ju alldelles för lågt även om man har "strama" grimskaft (?). Så jag kommer får göra någon anordning där vi kan fästa uppbildningen på ena sidan högre än 120.
Vad är optimala höjden? Vet nån? Hur har ni där hemma?
Jag hade det på 1,10m först, bra för ponnyerna men för lågt för hästen då man fick böja sig ner hela tiden för att gå under.När uppställningsplatsens väggar väl va uppe så ångrade vi oss och gjorde om ! En av fördelarna när man bygger själv
I vilken höjd sätter man bäst uppbildningen egentligen? Jag har någongång läst över mankhöjd iaf med anledning att hästarna inte ska kunna fastna med frambenen. Nu när vi vänt på de hela så finns ingen självklar plats att fästa uppbindningen på ena sidan där det endast är en vägg på ca 120 cm. 120 känns ju alldelles för lågt även om man har "strama" grimskaft (?). Så jag kommer får göra någon anordning där vi kan fästa uppbildningen på ena sidan högre än 120.
Vad är optimala höjden? Vet nån? Hur har ni där hemma?
Wow! Ser jättefint ut! Vilket lyxigt stall med klinker på golvet!
Hmm, alltså jag får inte riktigt ihop det . Jag hänger med på den nya väggen som går parallellt med de tre boxarna sas.Tack @warg ,190-200 cm känns ju rätt lagom.
Så här ser det nu nu istället, saknas ett rör över den låga uppställningsväggen men de kommer i helgen
Hmm, alltså jag får inte riktigt ihop det . Jag hänger med på den nya väggen som går parallellt med de tre boxarna sas.
Men jag förstår inte hur de ska vara uppbundna. Och den andra låga väggen, ska det inte vara en boxvägg där? Alltså, förlåt om jag är trög ! Men blir så nyfiken på hur du menar!!
Ang höjd på uppbindning. Det spelar väl eg inte så stor roll, så länge de inte sitter i midjehöjd . De ska sitta högt upp. Jag vet inte hur högt upp mina är exakt. Men kanske 2 meter upp. Har satt säkerhetsknäppen i uppbindningsringarna och vanliga där man knäpper fast hästen. Har vanliga grimskaft eftersom jag inte kunde bestämma längden (tänkte först köpa såna där kedjor med plastöverdrag). Nu kan jag knyta dem i den längd jag vill ha, och testa mig fram tills jag hittat något som funkar tänkte jag.
Ni har gjort ett så himla fint stall! Det ser ju klart ut! Men hur långt är det till inflytt??? Kan tänka mig att du vill flytt in NUUUU !!
Hmm, alltså jag får inte riktigt ihop det . Jag hänger med på den nya väggen som går parallellt med de tre boxarna sas.
Men jag förstår inte hur de ska vara uppbundna. Och den andra låga väggen, ska det inte vara en boxvägg där? Alltså, förlåt om jag är trög ! Men blir så nyfiken på hur du menar!!
Ang höjd på uppbindning. Det spelar väl eg inte så stor roll, så länge de inte sitter i midjehöjd . De ska sitta högt upp. Jag vet inte hur högt upp mina är exakt. Men kanske 2 meter upp. Har satt säkerhetsknäppen i uppbindningsringarna och vanliga där man knäpper fast hästen. Har vanliga grimskaft eftersom jag inte kunde bestämma längden (tänkte först köpa såna där kedjor med plastöverdrag). Nu kan jag knyta dem i den längd jag vill ha, och testa mig fram tills jag hittat något som funkar tänkte jag.
Ni har gjort ett så himla fint stall! Det ser ju klart ut! Men hur långt är det till inflytt??? Kan tänka mig att du vill flytt in NUUUU !!
@Catrool aah, då hänger jag med !!! Det blir ju jättebra! Och oftast räcker det väl med en uppbindningsplats egentligen. Och stallgången funkar ju vid behov som du säger. En annan har ju bara stallgången att binda upp i.
hmm, lite klurigt. Kan ni inte svetsa dit ett rör mellan stolparna på ca 2 m höjd, och fästa uppbindningen i röret? Fast kanske blir för instabilt? Tänkte att man kan ju hänga upp blöta täcken (om de hänger i bogspännet) i det röret över natten, men kom på att ni har ett torkrum! Åhh, vad jag oxå vill ha det! Igår var jag så irriterad över att täckena FÖRST måste bli blöta rakt igenom innan det kan börja torka. Så fort det försvinner från hästens rygg, går ju vätan igenom. Är det bara på mina täcken det gör det? Men sambon tyckte att det lät billigare att köpa extra täcken än ett torkrum just nu . Så jag får stå ut, och nya täcken blir det först när jag börjat jobba (om 1,5 år ).Åh glömde uppbildningen blir ju antingen på 120 cm höjd och får då fästas i järnröret på låga väggen på hästens vänstra sida, på högra sidan är de ju en vägg så där är de lätt. Alternativt får vi sätta upp något extra för att få den på typ 2 meters höjd. Takhöjden är ju lixom 3,7 meter och de känns lite väl högt... Vill inte fästa uppbildningen rätt i de bärande stoplarna till taket för då kommer hästarna så nära ytterdörren...
Alltså de börjar bannemig närma sig nu! i helgen monterar vi fönstergaller samt fixar klart uppställningen. Sedan är det typ "bara" ventiletion och el kvar! Vi har ringt och förberett elektrikern att det snart är hans tur
hmm, lite klurigt. Kan ni inte svetsa dit ett rör mellan stolparna på ca 2 m höjd, och fästa uppbindningen i röret? Fast kanske blir för instabilt? Tänkte att man kan ju hänga upp blöta täcken (om de hänger i bogspännet) i det röret över natten, men kom på att ni har ett torkrum! Åhh, vad jag oxå vill ha det! Igår var jag så irriterad över att täckena FÖRST måste bli blöta rakt igenom innan det kan börja torka. Så fort det försvinner från hästens rygg, går ju vätan igenom. Är det bara på mina täcken det gör det? Men sambon tyckte att det lät billigare att köpa extra täcken än ett torkrum just nu . Så jag får stå ut, och nya täcken blir det först när jag börjat jobba (om 1,5 år ).
Vi har egentligen två separata uppbindingsplatser + två i gången till fyra boxar, två personer. Vi använder av naturliga skäl bara två platser, har blivit så att det är spolspiltan + ena platsen i gången som används. Men@Catrool aah, då hänger jag med !!! Det blir ju jättebra! Och oftast räcker det väl med en uppbindningsplats egentligen. Och stallgången funkar ju vid behov som du säger. En annan har ju bara stallgången att binda upp i.
Så är det ju. Därför låter vi täcken som är torra på insidan ligga kvar på hästarna och torka. Så länge de får kroppsvärme inifrån slår det ju inte igenom. Annars har vi löst täckesfrågan genom att köpa täckesgalgar - funkar väldigt bra faktiskt.hmm, lite klurigt. Kan ni inte svetsa dit ett rör mellan stolparna på ca 2 m höjd, och fästa uppbindningen i röret? Fast kanske blir för instabilt? Tänkte att man kan ju hänga upp blöta täcken (om de hänger i bogspännet) i det röret över natten, men kom på att ni har ett torkrum! Åhh, vad jag oxå vill ha det! Igår var jag så irriterad över att täckena FÖRST måste bli blöta rakt igenom innan det kan börja torka. Så fort det försvinner från hästens rygg, går ju vätan igenom. Är det bara på mina täcken det gör det? Men sambon tyckte att det lät billigare att köpa extra täcken än ett torkrum just nu . Så jag får stå ut, och nya täcken blir det först när jag börjat jobba (om 1,5 år ).
Jag brukar oxå låta täckena ligga kvar på hästarna, men nu var det lite för varmt med tjocka vintertäcken när snön övergått i regn, så de behövde tas av av den anledningen. Vi ska fixa något att hänga upp täckena på, vi har bara inte kommit dit ännu.Vi har egentligen två separata uppbindingsplatser + två i gången till fyra boxar, två personer. Vi använder av naturliga skäl bara två platser, har blivit så att det är spolspiltan + ena platsen i gången som används. Men
Så är det ju. Därför låter vi täcken som är torra på insidan ligga kvar på hästarna och torka. Så länge de får kroppsvärme inifrån slår det ju inte igenom. Annars har vi löst täckesfrågan genom att köpa täckesgalgar - funkar väldigt bra faktiskt.
Åh, vad trist! Har tyvärr inga bättre tips än att sätta distansisolatorer på insidan snett uppåt så att dom inte kommer åt..@Lillstrumpa och @Buck
Jodå, de har skog i hagen och vi kastar in både sly och träd åt dem varje vecka för att de ska ha och göra. Men ändå ska det tuggas på stolparna. Mina hästar har aldrig varit gnagare men vi har två inhysningar som nog egentligen är bävrar. Om vi ger dem ett träd så är det skalat inom några timmar. Ena hästen har tillochmed skalat alla enbuskar och smågranar så det bara sticker upp kala pinnar ur backen.
Jag låter täcken som är lite blöta på utsidan ligga kvar på hästarna. Men nu har jag extra regntäcken dom jag byter med , så är det väldigt blött så hänger jag upp dom på tork, först med insidan uppåt och sen vänder jag på det. Tar ngn dag innan det är helt torr dock.
Hade varit underbart med ett torkrum .
Planerar att rensa ut gamla vedboden och sätta in ngn form av täckeshängare där, så att de kan hänga bättre än från ett spik i taket då de torkar . går inte att ha värme där så hade varit perfekt med en eluppvärmd täckes tork ställning , men de kostar ju inte så lite..
Krävs en till vägg för att man ska kunna ha avfuktare i vedboden , är typ bara ett bås så är öppet in till stallet och logen.Jag har ett gammalt hönsrum som jag använder till att torka täcken. Jag ska fota och visa. Där inne har jag satt dit en luftavfuktar och en liten värmefläkt. Alla täcken torkar under natten. Så sjukt skönt. Har alltid tidigare stått i stall där man fått torka alla täcken på hästarna eller ute i solen (den årstiden när det gäller).