Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja de är ju vårt problem att våran bara blir ca 3 meter djup.
Men min sambo kläckte de vinnande iden i går, vi kommer sätta blandaren i balken till vänster eftersom det finns lagom med plats "innuti" balken lixom, de är en I-balk. Sedan kommer vi dra vattnet innuti järnröret bort till väggen bakom hästen där det kommer sitta en "arm" med vattenslang för dusch. Vill man bara ta vatten så kan man göra de i framkant av spolspiltan ur en separat slang.
Låter ju supersmart! Och såna där armar är faktiskt himla bra!

Mm, det är så tråkigt :(. Hur har dett gått med din nya, är ni på g?
Ja, min sällskapshäst är 2010 och halvblodet 2005. Halvblodet fyller snart år, 11 år om 1,5 v!!! Herre gud vad tiden går! Han var ju bara 3 när jag köpte honom!
Ja, jag är jäkligt tacksam att mina är ridbara. Och jag älskar att rida på min lilla köttbulle! En tripp in i släpet en gång i veckan hade dock inte skadat!! Har inte ridit i en paddock sedan innan midsommar förra året :eek:.
Gissa vad som står högst på önskelistan!?!? (jag som fyller 30 nu i vår, kanske ska påpeka det för sambon :D)

De går tyvärr inge vidare, väntar svar från försäkringsbolaget om operation...

Han är fin din kille snart ska han nog lära sig att åka släp med ska du se! Men dåså då måste du ju få en paddock i 30 års present de är ju lixom självklart!!

Låter ju supersmart! Och såna där armar är faktiskt himla bra!

Ja jag tror de blir bra faktiskt ibland är han rätt smart ;) Sitter den inne i stolpen så kan ju ingen häst stöta till den och den blir inte ivägen sant att de blir nära avloppet. Viktigt bara att det inte blir krångligt att komma åt blandaren men de lovade sambon att de skulle de inte bli :)

Ja vi har allt material hemma till att svetsa en sån arm så lika bra att köra på de när vi ändå är igång :)

De går tyvärr inge vidare, väntar svar från försäkringsbolaget om operation...

Han är fin din kille snart ska han nog lära sig att åka släp med ska du se! Men dåså då måste du ju få en paddock i 30 års present de är ju lixom självklart!!
Åh, vad tråkigt :cry:. Hoppas verkligen att han blir bra efter operation!

Tack :). Vi har bett om en offert om paddock från en snubbe här i närheten. Han var här och kollade för någon v sedan, och öppnade upp ögonen lite. Och vi har nu bestämt oss för att inte lägga den på ängen (där det är fint gräs och plant), utan faktiskt utnyttja en bit som ligger närmre stallet men som är lite ojämnt och innehåller lite stenbumlingar. Stenen går ju faktiskt att flytta på med grävmaskin och det är onödigt att lägga en paddock i en fin hage.
Han menade att där vi nu tänkt ha den, en bit upp, där marken redan är hyfsat dränerad och nära stallet. Så behöver det inte dräneras så mkt, kanske inte alls. Beroende på vilket underlag, kanske man kan slippa mattan, då vissa jord/sand sorter inte går upp i topplaget liksom. Och sen ska vi nog ha naturgrus, vilket inte är djupt men inte så hårt som stenmjöl. Förhoppningsvis lagar vi oss med inte tusen olika lager liksom, och så har vi förhoppningsvis sten och sand här hemma i skogen som vi kan plana ut botten med = spara transportkostnaderna där. Och inte så långt att dra elen heller.
Sen hittade jag lite bilder igår när jag letade lite. Och hittade en paddock med en ram runt, och det vill jag sååå gärna ha!!! :)
Sen får vi se när det finns ekonomi för allt! Så drygt att plugga, man bidrar ju inte direkt till det där paddock-kontot :arghh::down:.

Åh, vad tråkigt :cry:. Hoppas verkligen att han blir bra efter operation!

Tack :). Vi har bett om en offert om paddock från en snubbe här i närheten. Han var här och kollade för någon v sedan, och öppnade upp ögonen lite. Och vi har nu bestämt oss för att inte lägga den på ängen (där det är fint gräs och plant), utan faktiskt utnyttja en bit som ligger närmre stallet men som är lite ojämnt och innehåller lite stenbumlingar. Stenen går ju faktiskt att flytta på med grävmaskin och det är onödigt att lägga en paddock i en fin hage.
Han menade att där vi nu tänkt ha den, en bit upp, där marken redan är hyfsat dränerad och nära stallet. Så behöver det inte dräneras så mkt, kanske inte alls. Beroende på vilket underlag, kanske man kan slippa mattan, då vissa jord/sand sorter inte går upp i topplaget liksom. Och sen ska vi nog ha naturgrus, vilket inte är djupt men inte så hårt som stenmjöl. Förhoppningsvis lagar vi oss med inte tusen olika lager liksom, och så har vi förhoppningsvis sten och sand här hemma i skogen som vi kan plana ut botten med = spara transportkostnaderna där. Och inte så långt att dra elen heller.
Sen hittade jag lite bilder igår när jag letade lite. Och hittade en paddock med en ram runt, och det vill jag sååå gärna ha!!! :)
Sen får vi se när det finns ekonomi för allt! Så drygt att plugga, man bidrar ju inte direkt till det där paddock-kontot :arghh::down:.

Låter smart att lägga den där det är lite stenigt istället för att ta en fin hage ! :)
Vi har väldigt stenig och sandig jord här och det är ju suvernät med tanke på hagarna och paddocken är väldigt väldränerad både med tanke på ursprungsmaerialet samt att de lagt ner ordentligt med dräneringsrör osv.Men de är inte lika kul at föröska sätta ner staket när mam hela tiden stöter i sten :P

Vad är det för ram du tänker på? Typ ram i backen som man har sett med typ slipers eller nåt annat?

Låter smart att lägga den där det är lite stenigt istället för att ta en fin hage ! :)
Vi har väldigt stenig och sandig jord här och det är ju suvernät med tanke på hagarna och paddocken är väldigt väldränerad både med tanke på ursprungsmaerialet samt att de lagt ner ordentligt med dräneringsrör osv.Men de är inte lika kul at föröska sätta ner staket när mam hela tiden stöter i sten :P

Vad är det för ram du tänker på? Typ ram i backen som man har sett med typ slipers eller nåt annat?
Typ en sånhär
Man kör förbi en paddock som ser så himla prydlig ut, när man ska ner till Skåne från Blekinge. Den har en ram och ett snyggt trästaket, och jag säger till sambon varje dag vi kör förbi, att så vill jag att min paddock ska se ut :D.
Sen hade jag iof tänkt att staket kan bli en framtidsfråga, när det finns mer pengar. Men samtidigt är det nog riktigt skönt att ha det klart med permanent staket på en gång! Ska bli spännande att få offerten. Om det över huvud tagit finns möjlighet liksom :crazy:.

En sån ram är ju ganska smidig, de jag sett har varit med telefonstoplar eller järnvägs slipers. Och sen impregnerade staket stolpar utanför. Har känts som att man kom alldeles för nära kanten då man ridit :/. Men en planka på utsidan av stolparna är ju mycket bättre :). Alltid bra att försöka minska att underlaget försvinner ut :)

Typ en sånhär
Man kör förbi en paddock som ser så himla prydlig ut, när man ska ner till Skåne från Blekinge. Den har en ram och ett snyggt trästaket, och jag säger till sambon varje dag vi kör förbi, att så vill jag att min paddock ska se ut :D.
Sen hade jag iof tänkt att staket kan bli en framtidsfråga, när det finns mer pengar. Men samtidigt är det nog riktigt skönt att ha det klart med permanent staket på en gång! Ska bli spännande att få offerten. Om det över huvud tagit finns möjlighet liksom :crazy:.

Ah men de ä ju rätt ekelt att fixa om man ändå sätter stolpar för staket lixom. Och man behöver ju inte gjuta plintar för staketet , de känns overkill om man nu inte vill läga allt för mycket pengar :) Jag tycker annars mörka tjocka sleapers är snyggt som ram runt, e skulle jag kunna tänka mig. i framtiden :)

Jag tror oxå på silverfärgad hammarlack. Jag funderade på det först, men blev svart till slut.
Ett annat tips är väl att måla med någon mörkare nedtill på INSIDAN av boxarna, men något ljust på utsidan, i gången sas. Då upplevs gången större och ljusare.
Det ser himla mysigt och trevligt ut iaf :)
Smart! Det ska jag fundera på, mörkt på insidan!
Och tack:) det är mysigt, inte nytt inte tokgammalt (om än slitet) utan mer ...personligt bara :love:

Kikar i den här tråden varje dag i hopp om spännande uppdatering från er :)

Köpte en jordbruksfastighet i våras med min sambo så här håller vi också på att greja, dock har vi inte kommit så långt än då vi har börjat med lite för mkt på en och samma gång ;)

Just nu är det sadelkammaren som håller på att fixas. Men funderar på vad man ska ha för dörr? Typ ytterdörr rent av? Söker efter en begagnad då nya är så hiskeligt dyra, men har inte fått napp än :(

Köpte en jordbruksfastighet i våras med min sambo så här håller vi också på att greja, dock har vi inte kommit så långt än då vi har börjat med lite för mkt på en och samma gång ;)

Just nu är det sadelkammaren som håller på att fixas. Men funderar på vad man ska ha för dörr? Typ ytterdörr rent av? Söker efter en begagnad då nya är så hiskeligt dyra, men har inte fått napp än :(

Ja, vi har ytterdörr till sadelkammaren. Vi hade dessutom sån tur att svärfar skulle byta ut en dörr precis när vi höll på, så vi fick den gamla (med runt fönster!)

Vi hade en del innerdörrar liggande hemma så vi har faktiskt isolerat en innerdörr ordenltigt och sedan "klätt om" ena yttersidan. Man får inflrskaffa nya handtag eller modifiera befintligt dock eftersom befintliga är gjorde för en normaltjock innerdörr men betydligt billigare än att köpa en ytterdörr iaf :) Annars kanske de kan gå att hitta en`isolerad friggebodsdörr eller liknande?

Med tanke på alla inbrott i sadelkammare så bytte vi till en ytterdörr. Ringde försäkringsbolaget och frågade vad de hade för krav, för att de ska ta kostnaden vid ett ev inbrott. Så tips, ring ditt försäkringsbolag.

Vi har en ytterdörr. Förmodligen den säkraste dörren på den här gården :p.
Jag fick den av pappa som hade tänkt ha den till en bod på tomten,för 15 år sedan lr så ;) så jag fick den eftersom den där Boden nog aldrig kommer att byggas. Den har stått inne så är i fint skick och tidigare suttit på en vanligt hus.

Vi hade sån tur att vi fick en ytterdörr som förvarats inomhus, var oanvänd kvar i kartong - tillverkad 1975. :p Funkar alldeles utmärkt och kostade en flaska whisky. ;)

Med tanke på alla inbrott i sadelkammare så bytte vi till en ytterdörr. Ringde försäkringsbolaget och frågade vad de hade för krav, för att de ska ta kostnaden vid ett ev inbrott. Så tips, ring ditt försäkringsbolag.

Vårt försäkringsbolag hade krav på "vanligt lås" på dörrren så länge utrustningen är privat lös egendom och inte registrerat på gården med lyft moms då gällde andra regler. Det var även OK med regel och hänglås men då behövde det vara klass 3 på hänglåset.

Vi valde vanligt lås precis ett sådant man har på en vanlig ytterdörr :)

Vi har också ytterdörr. Hade turen att gamla ägaren inte slängt dörren när hon bytte ytterdörr till huset för några år sen, den stod i ett uthus :) Lite färg så blev den som ny!

Hagen är klar!! Vi har kämpat hela helgen, men nu är hästarna väldigt nöjda. De har gått på en tredjedel av ytan, inhängnad med plaststolp, tidigare ;) Nu är det öppet till hela. Men herregud vilken träningsvärk jag har! Slagit ner stolpar, tagit bort gamla isolatorer, tråd som växt ner i backen, rensat under tråden, klippt ner buskar och sågat ner träd, och till sist satt nya isolatorer och tråd. Men fint blev det! :D

Glad skrutt som utforskar hagen!
I bakgrunden ser ni uthuset, baksidan är numera skräpupplag, och tanken är att vindskyddet ska byggas däremot. Det är utedass där idag, och ett par extra dörrar (bra att ha? ;) ). Trädet ska tas ner. Till vänster om uthuset ser ni ett liiitet uthus, det är sjukbox/uppbindningsstall!
img_4115.jpg

Senast ändrad:
Vi har inte gjort så mycket alls på hela vintern, jag läser här ibland och blir avundsjuk. Men nu är det snart vår och snön smälter bort, jag ska gå ner lite i arbetstid så jag kommer hem tidigare på eftermiddagen, och snart är min pappa hemma från en halvårslång resa, och han har lovat att hjälpa oss att bygga. Så jag har stora förhoppningar inför våren!

20160205_151949.jpg

Jag har ägnat mig åt att städa och flytta bort saker från den gamla stallet, som varit fyllt av 50 års damm, smuts och gamla grejer. Hästarna kommer stå på lösdrift men tanken är att stallet ska vara skötselplats, sadelkammare och sjukbox.

20160206_111430.jpg

20160221_153334.jpg

Jag har en innerdörr :o. Var pappa som satte dit den och jag hade ingen koll på vad som vore smartast att ha då :p. Är lås i alla fall och det läcker inte ut super mycket värme som tur är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar