Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool
De där spiralslangarna är enligt mig en rejäl säkerhetsrisk och jag förstår inte att de säljs till stall över huvudtaget. Jag AVSKYR dem. De snurrar ihop sig, så om man inte lägger ner en kvart på att reda ut den, har man typ en 1,5 m lång slang som snurrar in sig runt hästens ben. Den gör verkligen det. Jag är glad att min häst inte bryr sig, men hade haft en lång "vanlig" slang ALLA gånger hellre än de "jävlarana" :devil:. Usch, bara ryser av tanken på de där slangarna.

Jasså är de så? Jag har aldrig använt eller ens sett dem i verkligheten :p Kanske ska släppa den tanken då!

Får sätta sambon på att bygga en arm helt enkelt de är ju väldigt behändigt , är bara lite rädd den ska va i vägen när den inte används. Men Ja man bara få den helt in till väggen så borde den inte va i vägen alls. Men i då fall får blandare och allt sitta längst in i spiltan isåfall.

@Catrool
De snurrar ihop sig, så om man inte lägger ner en kvart på att reda ut den, har man typ en 1,5 m lång slang som snurrar in sig runt hästens ben.

Vi har använt dem till just det och gjort egna kylslangar till hästarna. Helt suveränt att bara linda en runt varje ben, koppla på slangen och sätta på vattnet. Vi har två spiralslangar ihopkopplade med en 3-koppling och kopplar sen på den vanliga slangen. Sedan kan jag rykta hästen medan benen kyls, behöver inte stå och hålla i slangen hela tiden. Alla våra hästar har lärt sig stå still med kylslangarna runt benen, det har inte tagit mer än 1-2 gånger att vänja dem :up:

Vi har använt dem till just det och gjort egna kylslangar till hästarna. Helt suveränt att bara linda en runt varje ben, koppla på slangen och sätta på vattnet. Vi har två spiralslangar ihopkopplade med en 3-koppling och kopplar sen på den vanliga slangen. Sedan kan jag rykta hästen medan benen kyls, behöver inte stå och hålla i slangen hela tiden. Alla våra hästar har lärt sig stå still med kylslangarna runt benen, det har inte tagit mer än 1-2 gånger att vänja dem :up:

Smart! :up::up:

Stallet såg allt pluttigt ut på bild men aja..:D

http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/Mobile Uploads/image_zpsejracc3b.jpeg

Höger sida är då där vi håller på nu, saknar en stolpe vid änden och lite sådär men på god väg! Nya tag i helgen!
Trägolvet ska ut från prylhörnan sen.

Under året är det tänkt förutom rejäl tvätt att dra ny el och sätta upp nya armaturer och dra nya rör till vattenkopparna (åttaliters flottörkoppar) så det blir mer effektivt och genomtänkt.

Rakt fram är dörren till gödselstacken, oerhört smidigt då det är nivåskillnad på metern ungefär så det är bara att tippa över kanten och aldrig någon 'backe' att balansera uppför med skottkärran. :up:

Spännande de är ju det roliga jobbet att fräscha upp och få välja färg osv! :)
Vad har ni för mått och så i ert stall? 4 boxar? Minns inte om du nämnde takhöjd osv förut kanske :)

Jag hade nog valt någon ljus färg och kanske en mörkare nedtill fast som ändå inte är för mörk, jag gillar när det blir ljust och luftigt :)

Spännande de är ju det roliga jobbet att fräscha upp och få välja färg osv! :)
Vad har ni för mått och så i ert stall? 4 boxar? Minns inte om du nämnde takhöjd osv förut kanske :)

Jag hade nog valt någon ljus färg och kanske en mörkare nedtill fast som ändå inte är för mörk, jag gillar när det blir ljust och luftigt :)
Ska bli kul att fräscha upp! Troligen blir det vitt upptill. Nertill är svårare, och gallren svårast! De gör det lite mörkt nu. Hade gärna bytt till -liggande eller rut men de är inbyggda i väggarna. Frågan är väl om man kan måla dom i en ljus färg utan att det ser dumt ut..

Vi har tre boxar numera, de som syns på bilden. Men bakom mej finns ett lika stort utrymme så det finns lite yta :up: (det finns gott om plats för en Box till trots att gamla mjölkrummet tar upp endel av ytan där)

Det är från början ett kostall men lyckligtvis inte lika småbyggt som det kan vara.
Tror taket är 2,5 och stallet har ruskigt bra ventilation. Me like! :love:
Boxarna är 9kvadratmeter och den nya blir ca 12 men lite långsmalare.

Vi trivs :love:

Ska bli kul att fräscha upp! Troligen blir det vitt upptill. Nertill är svårare, och gallren svårast! De gör det lite mörkt nu. Hade gärna bytt till -liggande eller rut men de är inbyggda i väggarna. Frågan är väl om man kan måla dom i en ljus färg utan att det ser dumt ut..

Vi har tre boxar numera, de som syns på bilden. Men bakom mej finns ett lika stort utrymme så det finns lite yta :up: (det finns gott om plats för en Box till trots att gamla mjölkrummet tar upp endel av ytan där)

Det är från början ett kostall men lyckligtvis inte lika småbyggt som det kan vara.

Gallret hade jag målat med silvrig hammarlack. Och nere delen på väggarna hade jag målat grått :)

Grått av någon sort har jag funderat på. Tror det skulle bli bra!

Går det att måla med hammarlack trots att gallren är målade nu?
Ja man kan ju måla hammarlack direkt på rost så borde inte vara några problem att måla över annan metallfärg :).

Har målat hammarlack över både rost, annan metallfärg, över träfärg och även på puts (inte med vilje men färgen sitter som berget nu :p).

Ja man kan ju måla hammarlack direkt på rost så borde inte vara några problem att måla över annan metallfärg :).

Har målat hammarlack över både rost, annan metallfärg, över träfärg och även på puts (inte med vilje men färgen sitter som berget nu :p).
Åhå! Gilla på den! :up:

Härligt att ni trivs och skönt att de är så bra ventilation de kan ju oftas annars vara bristfälligt!

Håller med @Buck jag hade nog också satsat på grått, de hade nog blivit riktgt snyggt! :)

Jag har beställt boxskyltar till hästarnas inflytt i nya stallet, så nöjd :love:

boxskylt-maltes.png

boxskylt-foppa.png

Har även beställt sådana här skyltar till dörrarna i "hallen" till sadelkammare, foderkammare och torkrum :)

dc3b6rrskyltar.jpg

Ja, till det borde de ju vara superbra!! För det är som om den dras hästarnas ben och fastnar på dem, så man inte räcker tid man ska spola :p

Jag tror oxå på silverfärgad hammarlack. Jag funderade på det först, men blev svart till slut.
Ett annat tips är väl att måla med någon mörkare nedtill på INSIDAN av boxarna, men något ljust på utsidan, i gången sas. Då upplevs gången större och ljusare.
Det ser himla mysigt och trevligt ut iaf :)

Jag har beställt boxskyltar till hästarnas inflytt i nya stallet, så nöjd :love:

boxskylt-maltes.png

boxskylt-foppa.png

Har även beställt sådana här skyltar till dörrarna i "hallen" till sadelkammare, foderkammare och torkrum :)

dc3b6rrskyltar.jpg
Vad fina :)!!! Funderar på om jag oxå ska ha namnskyltar på boxarna. Men Isf blir det nog hemmagjorda och bara med namnet kanske, men vet inte...
Våra hästar är lika gamla :D

Vad fina :)!!! Funderar på om jag oxå ska ha namnskyltar på boxarna. Men Isf blir det nog hemmagjorda och bara med namnet kanske, men vet inte...
Våra hästar är lika gamla :D

Ja jag var inne på att göra egna i trä men så hittade jag dessa i aluminium till ett så pass rimligt pris så då slog jag till :) Betalade 250 kr per st inkl frakt, skruv och hjälp med fotoredigering :) Men de blir nog superfint att göra egna i trä med! :)

Jag tänkte även i framtiden beställa små metallskyltar till träns- och sadelhängarna men de får bli sedan :)

Haha jasså är båda lika gamla? :) Jag verkar ju mest ha rehab hästar, din verkar roligare som man kan rida på :D:D

Nu har uppställningsplaten fått sina väggar, till helgen kommer järnrören upp och då är faktist sedan även uppställningsplatsen klar. Jag har ju valt lite lägre väggar som sagt för att de inte ska kännas instängt, 120 höga blir de totalt inkl järnröret. På så vis kommer vi kunna spola av leriga ben utan att allt vatten hamnar överallt men visst kommer det stänka lite om vi är oförsiktiga men de får jag ta.

20160224_072409.jpg

Men vart sätter jag bäst blandaren? Tanken är att ha en duschblandare med uttag neråt för att fylla vattenhink/vattenkanna och sedan en duschslang till avspolning av hästen. Slangen ska även gå att dra till boxarna för att fylla vatten.
En tanke är att sätta den på väggen bakom hästen men de känns sådär om dem ska backa in i den hela tiden. Ett annat alternativ är att sätta den på 1 meters höjd i överkant på "uppställningsväggen" längst fram till vänster, på så sätt kommer inte hästen kunna gå in i den så lätt, de är nära till avloppet och det blir enkelt att spola häst samt hämta vatten. Avloppet är väl inte optimalt placerat för kalla vintrar om de går förbi avloppet och fryser i gången men då får man helt enkelt ta vatten i foderkammaren för avloppets fanns redan när vi flyttade in.

Vad tror ni? Erfarenheter?

En annan sak är uppbildningsanordning. Är det någon som har dessa blåa uppbildningsgrimskaft flexi/Flexible? Insida i stål med PVC-hölje, tror den kommer ifrån Hansbo ?
Vi har blandaren bakom hästarna. Vår spolplats är 4 m djup, och hästarna är inte i närheten av att backa in i den - det är mycket gott om plats bakom en uppbunden häst.

@Catrool
De där spiralslangarna är enligt mig en rejäl säkerhetsrisk och jag förstår inte att de säljs till stall över huvudtaget. Jag AVSKYR dem. De snurrar ihop sig, så om man inte lägger ner en kvart på att reda ut den, har man typ en 1,5 m lång slang som snurrar in sig runt hästens ben. Den gör verkligen det. Jag är glad att min häst inte bryr sig, men hade haft en lång "vanlig" slang ALLA gånger hellre än de "jävlarana" :devil:. Usch, bara ryser av tanken på de där slangarna.
Vi har spiralslang och jag upplever inte alls det problemet. När man tar slangen händer det att den hakat i sig själv på ett ställe, men det lossar man lätt - sen funkar slangen hur bra som helst. Jag tror vi har en 5 m lång slang, så den är inte jättelång men räcker bra till vår 4 m långa spolspilta.

Vi har blandaren bakom hästarna. Vår spolplats är 4 m djup, och hästarna är inte i närheten av att backa in i den - det är mycket gott om plats bakom en uppbunden häst.

Ja de är ju vårt problem att våran bara blir ca 3 meter djup.
Men min sambo kläckte de vinnande iden i går, vi kommer sätta blandaren i balken till vänster eftersom det finns lagom med plats "innuti" balken lixom, de är en I-balk. Sedan kommer vi dra vattnet innuti järnröret bort till väggen bakom hästen där det kommer sitta en "arm" med vattenslang för dusch. Vill man bara ta vatten så kan man göra de i framkant av spolspiltan ur en separat slang.

Haha jasså är båda lika gamla? :) Jag verkar ju mest ha rehab hästar, din verkar roligare som man kan rida på :D:D
Mm, det är så tråkigt :(. Hur har dett gått med din nya, är ni på g?
Ja, min sällskapshäst är 2010 och halvblodet 2005. Halvblodet fyller snart år, 11 år om 1,5 v!!! Herre gud vad tiden går! Han var ju bara 3 när jag köpte honom!
Ja, jag är jäkligt tacksam att mina är ridbara. Och jag älskar att rida på min lilla köttbulle! En tripp in i släpet en gång i veckan hade dock inte skadat!! Har inte ridit i en paddock sedan innan midsommar förra året :eek:.
Gissa vad som står högst på önskelistan!?!? (jag som fyller 30 nu i vår, kanske ska påpeka det för sambon :D)

Vi har spiralslang och jag upplever inte alls det problemet. När man tar slangen händer det att den hakat i sig själv på ett ställe, men det lossar man lätt - sen funkar slangen hur bra som helst. Jag tror vi har en 5 m lång slang, så den är inte jättelång men räcker bra till vår 4 m långa spolspilta.
Skönt att den fyller sin funktion hos er! Jag hade kanske fått en annan upplevelse om jag inte stod på en stor anläggning med 60 hästar, varav 30 st i vårt stall som delade på 2 duschspiltor. Och de användes konstant eftersom hästarna stod i lerbad hela dagarna. Folk brydde sig inte om att hänga upp den ordentligt. Och när den redan blivit trasslig och varit det ett tag, är det svårt att få den användarvänlig igen sas :p. Men jag hade nog ändå undvikit en sådan slang om vi nån gång ska ha en duschspilta här hemma. Jag är glad att jag bytt bort de duschspiltorna mot gräshagar istället ;)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar