Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så var "gallren" på plats! :) Känns fel att säga galler när det är liggande järnrör men men!
Rejäla rör om 6 cm med mycket gods och 160-170 mm mellan dem blev det tillslut :)

dsc_0125.jpg

dsc_0139.jpg

dsc_0131.jpg

De
Så var "gallren" på plats! :) Känns fel att säga galler när det är liggande järnrör men men!
Rejäla rör om 6 cm med mycket gods och 160-170 mm mellan dem blev det tillslut :)

dsc_0125.jpg

dsc_0139.jpg

dsc_0131.jpg
Det blev ju jättebra:)! Ser verkligen rejält, robust och säkert ut! Blev snyggt med svart! Jag har en burk svart hammarlack som väntar på att målas upp (blir till sommaren). Har varit lite orolig att det blir så mörkt och stor kontrast. Hade helst velat ha mörkgrå. Men valde mellan silvergrå och svart, det enda som fanns. Och silvergrå kändes för ljust :p. Men nu fick jag lite hopp :D

De

Det blev ju jättebra:)! Ser verkligen rejält, robust och säkert ut! Blev snyggt med svart! Jag har en burk svart hammarlack som väntar på att målas upp (blir till sommaren). Har varit lite orolig att det blir så mörkt och stor kontrast. Hade helst velat ha mörkgrå. Men valde mellan silvergrå och svart, det enda som fanns. Och silvergrå kändes för ljust :p. Men nu fick jag lite hopp :D

Tack! :)

Ah kul man kan hjälpa till :D Som synes på bilderna kanske så har vi inte målat klart allt, de får bli när det blir plusgrader ute! I veckan ska de svetsas fönstergaller! :)

Idag har den blivande uppbindningsboxen/sjukboxen (beroende på om vi lyckas höja taket, det är exakt 220cm idag) påbörjats. Vi har tagit ner en gammal skorsten, och satt upp skivor på väggarna så de blev jämna. Nästa projekt är att fixa en delad dörr, sätta upp lyset och koppla klart (elen är indragen), fixa galler för fönstret och gjuta golvet där skorstenen stod. Och så lite inredning (sadelhängare och krokar), det är ändå en uppbindningsbox i första hand :)

Förslag på material om man vill göra eget fönstergaller?

Halva skorstenen nere!
img_3848.jpg

5h senare, skivor uppe!
img_3851.jpg

Idag har den blivande uppbindningsboxen/sjukboxen (beroende på om vi lyckas höja taket, det är exakt 220cm idag) påbörjats. Vi har tagit ner en gammal skorsten, och satt upp skivor på väggarna så de blev jämna. Nästa projekt är att fixa en delad dörr, sätta upp lyset och koppla klart (elen är indragen), fixa galler för fönstret och gjuta golvet där skorstenen stod. Och så lite inredning (sadelhängare och krokar), det är ändå en uppbindningsbox i första hand :)

Halva skorstenen nere!
img_3848.jpg

5h senare, skivor uppe!
img_3851.jpg
Vi tog bara armeringsjärn till gallren till fönsterna. Jag vet inte hur hållbart det är. Men för vår del i första hand handlar det om att hålla borta två klåfingriga hästar från fönsterna. De slickar överallt. Självklart kan en spark inträffa, men det är inget normalt beteende för de här två hästarna. Så det känns tryggt ändå!

Halva skorstenen nere!
img_3848.jpg

5h senare, skivor uppe!
img_3851.jpg

Min sambo har svetsat galler av stålrör ( kan kolla upp exakt dimension om du vill?) på en ram av vinkeljärn som passar fint till fodret på fönstrena :)

Lite dålig bild men va enda jag hittade:

2016-01-04-16-59-37-jpg.jpeg

Min sambo har svetsat galler av stålrör ( kan kolla upp exakt dimension om du vill?) på en ram av vinkeljärn som passar fint till fodret på fönstrena :)

Lite dålig bild men va enda jag hittade:

2016-01-04-16-59-37-jpg.jpeg
Snyggt! Vill gärna veta dimension :)

Armeringsnät har jag hört är alldeles för klent tyvärr. Jag har inte heller sparkande hästar (mer bitande/slickande i så fall), men jag vet inte vad jag kommer ha för inackorderingar framöver. Bäst att göra det rejält från början :)

Snyggt! Vill gärna veta dimension :)

Armeringsnät har jag hört är alldeles för klent tyvärr. Jag har inte heller sparkande hästar (mer bitande/slickande i så fall), men jag vet inte vad jag kommer ha för inackorderingar framöver. Bäst att göra det rejält från början :)

Dem är 21.3 mm i diameter och med godstjocklek 2,65 mm stålkvalité (sträckgräns) S235 MPa :)

Dessa är svetsade på vinkeljärn med dimensionen 20x20x2 men dem har ingen annan funktion än som ram egentligen.

Mellanrum mellan rören är ca 75 mm.

Dem är 21.3 mm i diameter och med godstjocklek 2,65 mm stålkvalité (sträckgräns) S235 MPa :)

Dessa är svetsade på vinkeljärn med dimensionen 20x20x2 men dem har ingen annan funktion än som ram egentligen.

Mellanrum mellan rören är ca 75 mm.

Tack! Ska skicka en beställning till pappa och se vad kalaset slutar på :)

Plockade fram plaststolp och tråd och plockade hem hästarna en stund medan jag solade på altanen :love: Vi har tagit ner de understa grenarna av vår enorma gran, så det fick hästarna mumsa på.

Vi har staket på alla sidor utom en i hagen, snart dax att handla stolp (längtar tills tjälen försvinner!). Vi hoppas även på att få arrendera intilliggande mark där det inte finns något staket alls idag. Någon som har tips på stolp till bra pris nära Linköping? Vi hade tänkt 6-8 cm, 175-180cm höga.

Från köksfönstret!
img_3904.jpg

Massor gott granris!
img_3911.jpg

Vad har ni använt för färg inne i stallet? Främst ni som målat på trä. Såg att det fanns en stallfärg som hette ranch, erfarenhet?

Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot stall-leverans i slutet av april :nailbiting:

Vad har ni för försäkringar? Vi har villa-hem plus nu, 4700kr/år i premie. Ska vi ha gårdsförsäkring nu när stallet ska byggas blev premien 10700kr/år. Känns som en rätt rejäl ökning....

Massor med frågor!

Och just det, vad har ni för grus på stallplanen? Här måste göras en hel del markarbete också. Pengarna bara flyger iväg :angel:

Vad har ni använt för färg inne i stallet? Främst ni som målat på trä. Såg att det fanns en stallfärg som hette ranch, erfarenhet?

Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot stall-leverans i slutet av april :nailbiting:

Vad har ni för försäkringar? Vi har villa-hem plus nu, 4700kr/år i premie. Ska vi ha gårdsförsäkring nu när stallet ska byggas blev premien 10700kr/år. Känns som en rätt rejäl ökning....

Massor med frågor!

Och just det, vad har ni för grus på stallplanen? Här måste göras en hel del markarbete också. Pengarna bara flyger iväg :angel:
Vi har bara använt vanlig fasadfärg från färgaffären. Vattenbaserad akrylfärg tror jag.

Vad spännande med ett helt nytt stall :)!!! Hoppas att du bjuder på massa bilder under arbetets gång!!

Massor med frågor!

Vi har också som @Martina_m målat med vattenbaserad utomhusfärg/ fasadfärg som är tålig mot väta och skyddar mot påväxt. Vi har dock valt att ha skrivor de första 1,2 metrarna innan vi har målad råspont.

När det kommer till försäkring har vi LF full gårdsförsäkring samt även skogsförsäkring vi tummar inte på något där utan har allt försäkrar i dess fulla värde.

Tack för färgtipsen @Martina_m och @Catrool

Vi tänkte måla utsidan med samma färg som boningshuset, det är målat med en oljefärg. Men utefärg inne borde gå bra alltså, fast vattenlöslig då?! Ska fråga på färghandeln när det är dags :)

Ja det är väl lika bra att försäkra ordentligt. Tyckte bara att det var en rejäl premie-höjning om man jämför husets värde+risk för skada med mitt blivande lilla stall.

Vad har du för försäkringsbolag? Och hur stort har du? Jag har Länsförsäkringars gårdsförsäkring och fullförsäkrat. Förvisso bara 85m2 hus och 3,3 hektar med skruttig lada, men jag betalar strax under 5000 om året. Kolla med fler bolag!

Vi tänkte måla utsidan med samma färg som boningshuset, det är målat med en oljefärg. Men utefärg inne borde gå bra alltså, fast vattenlöslig då?! Ska fråga på färghandeln när det är dags :)
Ja, utefärg innomhus går bra. Ventilera ut ordentligt först bara innan hästarna får flytta in.

Jag använder också utomhusfärg i stallet. Det är det enda som fungerar om man inte har en väldigt varmt varmstall, inomhusfärger tål ju ingenting... ;).

Vi har använt Teknos ranch-färgen på det upptill som är vitt. Den är matt, vilket är både bra och dåligt - det är behagligt för ögat då det inte blänker, men samtidigt är den inte så lätt att skura av. Smutsiga mular geggar ner rätt bra. En gång hade vi ett mulmärke som precis såg ut som den heliga madonnan, haha. Vi funderade på att lägga ut det på nätet för att se om vi skulle få en katolsk vallfärd hit, men valde att avstå :grin:

På själva boxväggarna så har vi istället haft vanlig fasadfärg (Teknos där med). Den är blankare, lätt att rengöra och har hållit bra. Vi målade 2007 och strök om det grågröna (inget hade lossnat och inget behövde skrapas, mest av estetiska skäl) 2012. Det vita har vi strukit över fler ggr.

stallet%202013_zpsxliakf6u.jpg

Jag har ranch stallfärg :), är trevlig och lätt att måla med. Bara man inte tar den som heter exklusive (eller liknande) den kräver ordentligt med grundfärg och flagar av där det är mycket fukt i väggen. I alla fall på putsad lekra vägg. Den är också mer gräddfärgad än stallfärgen.

Det var ju stor skillnad i premie @Jonaz . Vi har tre kronor nu, de har dock ingen gårdsförsäkring. Vår bank samarbetar med Sveland, de jag fick det höga priset av. Har haft lite kontakt med Länsförsäkringar, men de har inget samarbete med vår bank, och det påverkar våra räntor. Det känns som världens djungel att göra rätt.... Vår gård har ett renoverat hus på 143kvm, ett stall i dåligt skick + det nya stallet. Knappt 4 hektar mark, det mesta bete.

Tack för era färgerfarenheter @Scata @FlipTheFrog och @Buck Känns som att färgen inte blir ett stort problem, skönt :)

I helgen har vi roat oss med att ruska om lite i stallet. När vi flyttade in fanns två ponnyboxar och tre storhästboxar. En storhästbox tog vi bort direkt för bättre utrymme.
Nu har vi gjort de två ponnyboxarna till en storhästbox och ett krypin för prylar.
Är jättenöjd med resultatet!
Vill inte ha fler än tre hästar ändå, helst bara två. Meeen det gäller ju att vara förberedd :angel::p

Nästa steg är rejäl tvätt i sommar och målning, med bebis på väg blir det nog nästa års projekt med målningen dock.
Idag är det en väldigt behaglig blå nertill.
Liknande blå eller mörk grå är på topplistan nu.
vill inte ha en för black färg.

Idag är gallren blå, tips på annan färg?
Svart är ju snygg kontrast.
Någon som har ljusa galler(målade)?

Dessa går inte att ta bort för uppfräschning/blästring tyvärr, annars har jag kontakter som hade fixat det och det hade ju varit perfekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar