Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blev ju jättebra! Ser verkligen rejält, robust och säkert ut! Blev snyggt med svart! Jag har en burk svart hammarlack som väntar på att målas upp (blir till sommaren). Har varit lite orolig att det blir så mörkt och stor kontrast. Hade helst velat ha mörkgrå. Men valde mellan silvergrå och svart, det enda som fanns. Och silvergrå kändes för ljust . Men nu fick jag lite hoppSå var "gallren" på plats! Känns fel att säga galler när det är liggande järnrör men men!
Rejäla rör om 6 cm med mycket gods och 160-170 mm mellan dem blev det tillslut
De
Det blev ju jättebra! Ser verkligen rejält, robust och säkert ut! Blev snyggt med svart! Jag har en burk svart hammarlack som väntar på att målas upp (blir till sommaren). Har varit lite orolig att det blir så mörkt och stor kontrast. Hade helst velat ha mörkgrå. Men valde mellan silvergrå och svart, det enda som fanns. Och silvergrå kändes för ljust . Men nu fick jag lite hopp
Vi tog bara armeringsjärn till gallren till fönsterna. Jag vet inte hur hållbart det är. Men för vår del i första hand handlar det om att hålla borta två klåfingriga hästar från fönsterna. De slickar överallt. Självklart kan en spark inträffa, men det är inget normalt beteende för de här två hästarna. Så det känns tryggt ändå!Idag har den blivande uppbindningsboxen/sjukboxen (beroende på om vi lyckas höja taket, det är exakt 220cm idag) påbörjats. Vi har tagit ner en gammal skorsten, och satt upp skivor på väggarna så de blev jämna. Nästa projekt är att fixa en delad dörr, sätta upp lyset och koppla klart (elen är indragen), fixa galler för fönstret och gjuta golvet där skorstenen stod. Och så lite inredning (sadelhängare och krokar), det är ändå en uppbindningsbox i första hand
Förslag på material om man vill göra eget fönstergaller?
Halva skorstenen nere!
5h senare, skivor uppe!
Idag har den blivande uppbindningsboxen/sjukboxen (beroende på om vi lyckas höja taket, det är exakt 220cm idag) påbörjats. Vi har tagit ner en gammal skorsten, och satt upp skivor på väggarna så de blev jämna. Nästa projekt är att fixa en delad dörr, sätta upp lyset och koppla klart (elen är indragen), fixa galler för fönstret och gjuta golvet där skorstenen stod. Och så lite inredning (sadelhängare och krokar), det är ändå en uppbindningsbox i första hand
Förslag på material om man vill göra eget fönstergaller?
Halva skorstenen nere!
5h senare, skivor uppe!
Snyggt! Vill gärna veta dimensionMin sambo har svetsat galler av stålrör ( kan kolla upp exakt dimension om du vill?) på en ram av vinkeljärn som passar fint till fodret på fönstrena
Lite dålig bild men va enda jag hittade:
Snyggt! Vill gärna veta dimension
Armeringsnät har jag hört är alldeles för klent tyvärr. Jag har inte heller sparkande hästar (mer bitande/slickande i så fall), men jag vet inte vad jag kommer ha för inackorderingar framöver. Bäst att göra det rejält från början
Dem är 21.3 mm i diameter och med godstjocklek 2,65 mm stålkvalité (sträckgräns) S235 MPa
Dessa är svetsade på vinkeljärn med dimensionen 20x20x2 men dem har ingen annan funktion än som ram egentligen.
Mellanrum mellan rören är ca 75 mm.
Vi har bara använt vanlig fasadfärg från färgaffären. Vattenbaserad akrylfärg tror jag.Vad har ni använt för färg inne i stallet? Främst ni som målat på trä. Såg att det fanns en stallfärg som hette ranch, erfarenhet?
Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot stall-leverans i slutet av april
Vad har ni för försäkringar? Vi har villa-hem plus nu, 4700kr/år i premie. Ska vi ha gårdsförsäkring nu när stallet ska byggas blev premien 10700kr/år. Känns som en rätt rejäl ökning....
Massor med frågor!
Och just det, vad har ni för grus på stallplanen? Här måste göras en hel del markarbete också. Pengarna bara flyger iväg
Vad har ni använt för färg inne i stallet? Främst ni som målat på trä. Såg att det fanns en stallfärg som hette ranch, erfarenhet?
Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot stall-leverans i slutet av april
Vad har ni för försäkringar? Vi har villa-hem plus nu, 4700kr/år i premie. Ska vi ha gårdsförsäkring nu när stallet ska byggas blev premien 10700kr/år. Känns som en rätt rejäl ökning....
Massor med frågor!
Och just det, vad har ni för grus på stallplanen? Här måste göras en hel del markarbete också. Pengarna bara flyger iväg
Ja, utefärg innomhus går bra. Ventilera ut ordentligt först bara innan hästarna får flytta in.Vi tänkte måla utsidan med samma färg som boningshuset, det är målat med en oljefärg. Men utefärg inne borde gå bra alltså, fast vattenlöslig då?! Ska fråga på färghandeln när det är dags
Vad har ni använt för färg inne i stallet? Främst ni som målat på trä. Såg att det fanns en stallfärg som hette ranch, erfarenhet?