Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stallet är nu i princip färdigmålat!! :)

dsc_0092.jpg

dsc_0106.jpg
Snyggt!!!
Ni har ju kommit jättelångt! När räknar ni med inflyttningsfest? :)
Har ni hunnit kopplat in varmvattenberedaren?

Hos mig går det sakta. Håller fortfarande på att fixa i sadelkammaren. Städar och rensar.
Fick förresten svärföräldrarnas gamla tvättmaskin :), nu ska den bara kopplas in så jag kan tvätta upp alla skitiga schabrak och grimmor. Inte jättesugen på att slänga in det i vår nyinköpta tvättmaskin!
Planen är att städa bort all skit från sadelkammaren idag, får se hur det går.

Vi har ju ett ganska "stilrent" stall och kan upplevas lite kliniskt med alla de lysrör vi har. Dock kan man ju släcka ner halva styrkan så det blir lite mindre vitt. Men, jag skulle vilja ha lite mysbelysning.

Vi har ju passbitar i trä som går från golv till tak där man kunde sätta lampor av design-slag. Nu tänker jag typ olika egengjorda som man kan få inspiration från bl.a pinterest.

Nu har vi bott på gården i 3,5 år och den härgården var faktiskt ren och fin och inte mycket gamla saker fanns kvar. Det är ju jätteskönt när man flyttar in och slipper rensa efter förra ägarna (lite fick vi det) men å andra sidan finns inga roliga travershjul, krubbor, vattenkoppar eller dyligt kvar att göra lite designprylar av.

Vi får se vad det blir och sedan återkommer jag med bild. Jag gör dock allt i slow motion så vänta inte med trummande fingrar i bordet.

Snyggt!!!
Ni har ju kommit jättelångt! När räknar ni med inflyttningsfest? :)
Har ni hunnit kopplat in varmvattenberedaren?

Hos mig går det sakta. Håller fortfarande på att fixa i sadelkammaren. Städar och rensar.
Fick förresten svärföräldrarnas gamla tvättmaskin :), nu ska den bara kopplas in så jag kan tvätta upp alla skitiga schabrak och grimmor. Inte jättesugen på att slänga in det i vår nyinköpta tvättmaskin!
Planen är att städa bort all skit från sadelkammaren idag, får se hur det går.

Tack :) :)
Varmvattenberedaren ligger ännu på logen, tror vi kommer ta de i samband med att elektrikern kommer och kopplar in resten :) Kommer sedan koppla på rör med värmeslingor så de kan hållas frostfritt nästa vinter.

Nästa helg åker "boxgallren" upp , dvs de tjocka järnrörer som kommer vara mellan hästarna samt på ytterväggarna mot gången, boxdörrarna kommer vara utan. Sedan ska det upp två lägre liknande boxväggar som avgränsar skötselplats/spolspilta, tror den kommer bli ca 1 m hög. Helgen efter drar arbetet med elen igång och så snart elektrikern sedan kopplat in allt och ger oss OK så flyttar vi in :) :bump::bump:

Tack :) :)
Varmvattenberedaren ligger ännu på logen, tror vi kommer ta de i samband med att elektrikern kommer och kopplar in resten :) Kommer sedan koppla på rör med värmeslingor så de kan hållas frostfritt nästa vinter.

Nästa helg åker "boxgallren" upp , dvs de tjocka järnrörer som kommer vara mellan hästarna samt på ytterväggarna mot gången, boxdörrarna kommer vara utan. Sedan ska det upp två lägre liknande boxväggar som avgränsar skötselplats/spolspilta, tror den kommer bli ca 1 m hög. Helgen efter drar arbetet med elen igång och så snart elektrikern sedan kopplat in allt och ger oss OK så flyttar vi in :) :bump::bump:
Åh, vad spännande! Kul med flytt in i det nya!!! Det går verkligen snabbt!

Gud så snyggt ni har det! :love: Här kommer det inte alls bli lika vackert, önskar att vi hade haft möjlighet till lösdrift i stallbyggnad men det blir fristående :)

Sadelkammaren är nästan klar! Golvet la vi igår. Sadelhängarna är uppe, likaså arbetsbänken. Under den blir det foder och trådkorgar. Ska se till att måla reglarna så snart som möjligt, det blev lite hastigt och lustigt att få upp bänken när jag hade hjälp hemma :) Fått upp ett par krokar och en hjälmhängare också, sen ska jag ha ett fejkfönster då vi var tvungna att sätta igen det som fanns, ett foto på hästarna i hagen med spröjs över ramen :D

Yttre delen är även den så gott som klar, lite smågrejer som foton och annat som ska upp! Krokarna brevid torkskåpet ska det hänga höpåsar på. Varför jag ens kämpat för att få hem det tunga torkskåpet som man behöver vara tre personer för att flytta, vet jag inte riktigt då jag använder täcke nån gång per år :D
img_3757.jpeg
img_3758.jpeg
img_3760.jpeg
img_3761.jpeg
img_3763.jpeg

@Lovise och @Martina_m Ja de är så spännande!!! :) :)

Räknade på belysning i går och ritade lite i min planlösning :) tror de kommer bli bra! De i stallet blir 2x36W styck. Man kommer kunna välja att ha ”halvljus”, ”helljus” och nattbelysning via 3 olika knappar. Det kommer finnas belysningsknappar både vid stora ingången utifrån samt från förrummet till sadel/tork/ foderkammare. Eluttag i närheten av skötselplatsen.
Ev kanske vi kommer behöva komplettera med ytterligare en vid ingången men eftersom det inte är några "hela" väggar så tror jag sköteslplatsens belysning kommer lysa upp så de räcker.

belysning-stall-160208.png

Sedan har jag småpysslat lite i sadelkammaren :)

Hängare till hjälmarna
20160206_164127.jpg

Hållare till boots :love:

20160206_164144.jpg

Gud så snyggt ni har det! :love: Här kommer det inte alls bli lika vackert, önskar att vi hade haft möjlighet till lösdrift i stallbyggnad men det blir fristående :)

Sadelkammaren är nästan klar! Golvet la vi igår. Sadelhängarna är uppe, likaså arbetsbänken. Under den blir det foder och trådkorgar. Ska se till att måla reglarna så snart som möjligt, det blev lite hastigt och lustigt att få upp bänken när jag hade hjälp hemma :) Fått upp ett par krokar och en hjälmhängare också, sen ska jag ha ett fejkfönster då vi var tvungna att sätta igen det som fanns, ett foto på hästarna i hagen med spröjs över ramen :D

Yttre delen är även den så gott som klar, lite smågrejer som foton och annat som ska upp! Krokarna brevid torkskåpet ska det hänga höpåsar på. Varför jag ens kämpat för att få hem det tunga torkskåpet som man behöver vara tre personer för att flytta, vet jag inte riktigt då jag använder täcke nån gång per år :D
img_3757.jpeg
img_3758.jpeg
img_3760.jpeg
img_3761.jpeg
img_3763.jpeg

Härligt att få hänga upp allt i sadelkammaren de är ju det roligaste arbetet :D :D

Det blev bra, tror jag :) enligt kvittot heter betongen c28/35 xc4. Säger inte mig så mkt, men det skulle vara lämpligt för stall så det hoppas jag stämmer!

Låter inte så tokigt. Jag jobbar på ett betonginstitut (inte alls med betong dock) och har precis gått en betongkurs så jag är lite nördig för tillfället. c28/35 är hållfasthetsklassen (en kub på 150x150mm tål 35MPa), XC4 betyder att betongen tål "omväxlande torr och våt miljö utomhus". :)

Vi är väl hyfsat klara med vårt stall nu. Lite mer färg blir det till sommaren. Och vatten i vår/sommar hoppas jag. Sen ska det fixas en del till i sadelkammaren. Lite mer krokar och sånt där.
stall01_zpsyhb8ekww.jpg

stall02_zpsegfaqrvc.jpg

DSC_1473_zpspzlsfsbd.jpg

stall06_zpsh4awli17.jpg

stall07_zps6oq82tta.jpg

stall08_zpslsny06ld.jpg

stall05_zpsksoscfwx.jpg
Fy vad fint det blev! :)
Somliga tar ju år på sig att bara måla klart stallet... :angel:

Funderar på att byta ut mitt adelns för klena galler mellan boxarna till liggande rör.. frågan är bara hur man ska fästa det då vanlig svetsning inte håller för fuxens välriktade sparkar..

Uuh, inte avundsjuk! Tycker det är så läskigt att jobba på höjden när man inte har något stabilt att stå på!
Men bra jobbat :D så kul och SKÖNT när det väl är på plats! :)

Samma här! Lyckligtvis gör mannen det mesta där uppe, men jag börjar vänja mig vid allt klättrande på stegar nu, så det är ju bra att det går åt rätt håll i alla fall! Vem vet, när vi är klara kanske jag är botad!

@Martina_m Det blev ju superfint! Så mysigt med det lilla fönstret i foderkammaren så en kan se hästarna :)
Stort tack:)! Jag är faktiskt väldigt nöjd att vi satte in ett fönster där! När jag har hästen uppbunden ute i gången ser jag honom hela tiden när jag går in i sadelkammaren för att hämta utrustning lr liknande! På kvällen när det är mörkt ute, så lyser det från stallet in i sadelkammaren, om man ex bara ska in och hämta något litet så behöver man inte tända där inne!

Stort tack:)! Jag är faktiskt väldigt nöjd att vi satte in ett fönster där! När jag har hästen uppbunden ute i gången ser jag honom hela tiden när jag går in i sadelkammaren för att hämta utrustning lr liknande! På kvällen när det är mörkt ute, så lyser det från stallet in i sadelkammaren, om man ex bara ska in och hämta något litet så behöver man inte tända där inne!
Vi fick en ytterdörr med runt fönster i av svärfar när vi gjorde vår sadelkammare. Det är praktiskt att kunna titta in och se om man glömt kvar en katt därinne. Men allra finast är det på morgnarna. Sadelkammaren har ett stort fönster åt öster, så när solen går upp lyser det så vackert genom det runda fönstret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar