Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll skulle vi montera upp dörren till shettisboxen - och så visade det sig att boxdörren är en cm för bred :banghead:. Djävla helvetes skit :rage:
Där sprack planen - sambon ska skära upp svetsfogarna och göra om dörren - men behöver dagsljus så det får göras i helgen...

Så under kvällen mätte vi ut materialet till boxgallret. Svetsa gallren hoppas jag att sambon hinner göra i helgen också.

Vill verkligen att stallet ska bli klart nu...

/Lizzie

_20161015_213815_zpsapfu6us9.jpg

Den här höhäcken/höhuset har min sambo byggt till hästarna!!! Så himla bra! La i en minibal hösilage. Och nu har de fluffat upp den så hela lådan är överfull. Får se hur många dagar den räcker till mina två hästar. Hoppas på 5 dagar :D. De går ute ca 6:30-21.00.

Vad fint ni får det allihop!! Så spännande att följa denna tråden! @HannaZ @Lovise @mily

Här har allt stått still sen i somras. Vi fick nog en motivations-dip först, och sen har vi väntat hela hösten på att få uppgrusat på framsidan så att hästarna ska kunna komma hem. Gruset ligger här nu, inom två veckor ska det vara klart. Sadelkammaren står där helt ofixad, så får ta tag i den snart. Blir ju roligt nu när flytten äntligen blir av! Ska köpa ett gäng hösilagebalar av snälla @the_connemara nästa helg. Sen får jag nog strö upp boxarna :bump:

Hur är den förankrad?
Just nu är den inte förankrad. Tanken var att vi skulle slå ner några stolpar och fästa den i. Men den är så tung nertill så vi knappt kunde välta den när den skulle oljas under. Och nu blåser det ju rejält ute, men den står jättestabilt. Så vi har struntat i att sätta fast den än så länge. Den är ganska stor oxå, 120x140 cm.

Just nu är den inte förankrad. Tanken var att vi skulle slå ner några stolpar och fästa den i. Men den är så tung nertill så vi knappt kunde välta den när den skulle oljas under. Och nu blåser det ju rejält ute, men den står jättestabilt. Så vi har struntat i att sätta fast den än så länge. Den är ganska stor oxå, 120x140 cm.
kanske positivt att den är någorlunda flyttbar om det blir lera eller knöligt runt höhäcken :).

känner att jag måste snickra ihop en häck till då hästarna kommer gå i olika hagar i vinter, hur hög kant kan vara ok till c/d ponny?
tror det är 80-90cm till de storas häckar.

Åhh så fint ni gör! Jag längtar till vi har tak och väggar på stallet så att man kan göra boxarna och sadelkammaren färdig.
Plattan är 64m2 + att vi bygger ut 32m2 kallhall. Sadelkammaren blir nog 12m2 skulle jag tro.. med vatten, avlopp och golvvärme. :)
Slang till golvvärme göt vi ner i hela plattan om man nån gång skulle vilja ha stallet till något annat sen. Skulle dock sett till att en slinga låg där sadelkammaren ska vara.. men nu går slingorna lite hur som helst. Så kan det gå. O_o
Rännan på betongbilen gick av när vi göt och ramlade rakt ner i armering och slang, förhoppningsvis höll slangen annars blir det jäätteroligt. :banghead:

Åhh så fint ni gör! Jag längtar till vi har tak och väggar på stallet så att man kan göra boxarna och sadelkammaren färdig.
Plattan är 64m2 + att vi bygger ut 32m2 kallhall. Sadelkammaren blir nog 12m2 skulle jag tro.. med vatten, avlopp och golvvärme. :)
Slang till golvvärme göt vi ner i hela plattan om man nån gång skulle vilja ha stallet till något annat sen. Skulle dock sett till att en slinga låg där sadelkammaren ska vara.. men nu går slingorna lite hur som helst. Så kan det gå. O_o
Rännan på betongbilen gick av när vi göt och ramlade rakt ner i armering och slang, förhoppningsvis höll slangen annars blir det jäätteroligt. :banghead:
Lyxigt med golv värme för hästarna ^_^.

Lyxigt med golv värme för hästarna ^_^.
Haha, ja :cool: fast jag har läst att det inte är bra för deras hovar samt att ammoniaken från kiss och bajs frigörs av värmen. Vet inte om det är sant men vill ju ha kallare i stalldelen än i sadelkammaren ändå.
Det löser sig nog. Är mest glad att jag äntligen får eget stall. :bump:

Det kostar 1000 kr i timmen för körningen (från det att tankbilen kör från företaget, påfyllning av vatten, körningen ut till mig, tömning av vattnet i brunnen och tillbaka till garaget) I vårt fall tog detta 2 timmar.

Själva vattnet är billigt - 250 kr för 10 kubikmeter. De körde inte ut mindre då det är svårt att köra en tankbil med mindre eftersom vattnet då skvalpar runt.

Eftersom vi hade slut på vatten så är det värt varje krona att få fylla upp brunnen med vatten.

/Lizzie

Jag fick räkningen idag, 2940 kr gick det hela på. Förväntad summa och händer det en gång var 20:e år så är det ingen katastrof. Vi har en stenklädd brunn och vattnet håller sig kvar i brunnen. Det hade ju inte varit lika lattjo om vattnet försvunnit på en gång - det kan ju hända liksom...

/Lizzie

Jag har en luftvärmepump i min sadelkammaren (på typ 35 kvadrat), fungerar toppen!

Detta är lite för en temporär sadelkammare, bröt båda hälarna i somras så sitter i rullstol så sadelkammarbygget blev inte av tyvärr.

Har haft den tanken också men om det blir kallare än -25 funkar den ändå då? Bara att den inte klarar att hålla samma värme? Har du kollat vad det kostar per månad för den?
Sedan är problemet att jag vill ha värme i tre rum, vägg i vägg till sadelkammaren kommer foderkammaren och vägg i vägg med den är våran hydrofon mm så där kommer det få bli torkrum är tanken och då funkar det väl inte alls va?

Detta är lite för en temporär sadelkammare, bröt båda hälarna i somras så sitter i rullstol så sadelkammarbygget blev inte av tyvärr.

Har haft den tanken också men om det blir kallare än -25 funkar den ändå då? Bara att den inte klarar att hålla samma värme? Har du kollat vad det kostar per månad för den?
Sedan är problemet att jag vill ha värme i tre rum, vägg i vägg till sadelkammaren kommer foderkammaren och vägg i vägg med den är våran hydrofon mm så där kommer det få bli torkrum är tanken och då funkar det väl inte alls va?
Vår har fungerat fint ner till -30 kortare perioder, då har vi ställt ner effekten så den inte ska behöva jobba så hårt :) vet inte hur det fungerar i flera rum, har man öppet så går det ju men stängt är ju värre :) som tork är den utmärkt dock, har täckeshängare längst bort i sadelkammaren och en luftavfuktsre och eftersom en luftvärmepump är så ställbar så kan man ju lätt anpassa :) priset har jag ingen koll på, min pappa sköter den och ville inte ha någon elhyra för det var "onödigt lite" det handlade om så tror inte den är så dyr i drift

Vår har fungerat fint ner till -30 kortare perioder, då har vi ställt ner effekten så den inte ska behöva jobba så hårt :) vet inte hur det fungerar i flera rum, har man öppet så går det ju men stängt är ju värre :) som tork är den utmärkt dock, har täckeshängare längst bort i sadelkammaren och en luftavfuktsre och eftersom en luftvärmepump är så ställbar så kan man ju lätt anpassa :) priset har jag ingen koll på, min pappa sköter den och ville inte ha någon elhyra för det var "onödigt lite" det handlade om så tror inte den är så dyr i drift
Ja här blir det stängda väggar så tror det blir svårt då tyvärr annars hade det varit det bästa tror jag tyvärr....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar