Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säg den som vår vara glad.... min brunn har sinat :banghead::arghh:
Neeej :arghh:!!! Har ni grävd brunn?
Vi har haft lite vatten ett tag nu, men nu har det ju börjat regna igen och det har stigit lite faktiskt.
Men förra året tog det slut hos oss. Fick ringa till nån som kom med tankbil och fyllde på brunnen. Och tack o lov så stannade vattnet kvar. Ibland försvinner det ut i resten av markerna eftersom det är så tort överallt.
Hoppas der löser sig för er!

Jag har pratat med slamsugsföretaget i stan - de har även färskvattentankar. De kan köra ut vatten, men tidigast fredag. Alltså får vi köra vatten i dunk ett par dagar. Viktigast att djuren får vatten. Diska och tvätta kan jag göra senare. Duscha kan vi göra på jobbet. Det löser sig, men knöligt blir det ett par dagar.

/Lizzie

Tjohooo - en chaufför fick en lucka under em och vi har nu fått 10 kubikmeter vatten i vår brunn. Det tar ett tag innan grumlet lagt sig, så vi kan inte använda vattnet ikväll. Sambon fixar vatten från stan så vi klarar oss tills i morgon. Nu är det bara att vänta på räkningen.. :cautious:

/Lizzie

Tjohooo - en chaufför fick en lucka under em och vi har nu fått 10 kubikmeter vatten i vår brunn. Det tar ett tag innan grumlet lagt sig, så vi kan inte använda vattnet ikväll. Sambon fixar vatten från stan så vi klarar oss tills i morgon. Nu är det bara att vänta på räkningen.. :cautious:

/Lizzie

Skönt att höra! Vi var utan vatten 4 veckor i somras och det tog på såväl fysiska som mentala krafter...
Är det pga lågt grundvatten som brunnen har sinat?

Skönt att höra! Vi var utan vatten 4 veckor i somras och det tog på såväl fysiska som mentala krafter...

Jisses, 4 veckor!! :eek: :nailbiting: Jag hade brutit ihop!!

Det har varit en oerhört torr höst hos oss. Jag tycker att det har regnat under sommaren, men det har inte kommit tillräckligt utan antagligen har det varit mest mulet och kallt. Så tydligen är grundvattennivån sjunkit med 2 m under hösten, vilket vi inte uppmärksammat. Har bott på gården i 22 år och det har sinat en gång tidigare och det var sommaren 1995.

Innan vi fick vatten hemkört så hade det runnit till i brunnen så backventilen låg under vattenytan, men förmodligen rinner det till i mindre omfattning än vad vi gjort slut på :angel:. De 10 kubik som vi fick hemkört är i alla fall kvar i brunnen, så det känns skönt.

/Lizzie

image_57f8fa979606ee0acfba0ac8.jpg

Här händer det grejer! Lite segstartat men nu så :) fyra rejäla telefonstolpar på plats, grävt och grusat och mer grus på ingång! Wihoo den blir 12x4m :D

Nu är platta gjuten! :banana:
Det blir 2 stoora boxar (eller 3 vanliga) , stallgång och sadelkammare. Men tak och väggar måste dit först och det blir inte förrän nåsta år.

Men fy fyra veckor alltså!

Det är iofs flera i mitt område som varit utan vatten sen i somras,särskilt boende vid sjön, det är extremt torrt här!
Vi var utan i nån timme förut idag då pumpen slog ifrån (efter att jag vattnat hästar osv:p) och bara på den tiden insåg man vad beroende man är av vatten!

Jisses, 4 veckor!! :eek: :nailbiting: Jag hade brutit ihop!!
/Lizzie

Ja det gjorde vi, snudd på... 1000-liters tank till hästarna (som vi korkat nog inte ställde i hagen utan på garageuppfarten, vilket gjorde att vi fick bära vatten över hela gården) och mängder med PET-flaskor och dunkar från vänner. Vi duschade och diskade hemma hos vänner och frun o ungarna evakuerade sig till stugan ungefär halva tiden.

Vattnet försvann över en natt och det berodde tyvärr inte de på enkla grejer som hydrofor eller pump. Sinat hade den inte heller (vilket ju annars hade varit lätt att tro då det inte hade regnat på 1,5 månader), bottenventilen verkade vara OK (den gick inte att fiska upp och ingen vågade klättra ner) och det vi kom fram till till sist var att röret mellan pump och hus måste ha gått sönder. Nedgrävd på två meters djup. Dessutom visade det sig att kastanjen bredvid brunnen klämt in typ halva sitt rotsystem där.. och att brunnen var stenlavad och urgammal.

Istället för att gräva en ny brunn (eller borra, vilket hade kostat multum då vi troligen har mer än 40 meter till berg!) så kom en av brunnsrengörarna på den briljanta iden att trycka ner en 'rörspets' i brunnen. Nu suger vi istället vatten i från sandbädden två meter under brunnen och så har vi fått gräva ner en ny slang.

När jag sedan under sensommaren lyckades haverera vattnet även i stugan så höll det på att bli dårhuset för mig. Jag glömde stänga kranen efter att ha vattnat hästarna och körde sedan av slangen från kranen med bilen... Vi var borta hela dagen och när vi kom tillbaka stog pumpen och drog luft. Brunnen ligger 350 meter från pumpen och det tog mig och en underbart envis rörmokare 5 timmar att få tag på vattnet igen.

Blev långt detta, men jag har fortfarande ett debriefingbehov som synes...

Stäng alla kranar är mitt råd till församlingen! Och var beredd på brott på metallrör...

Vi har tagit vatten ut en "gammal" brunn/kallkälla till hästarnas vatten i sommar. Den brunnen har tömts några gånger. Det vatten som huset är kopplat till har det inte varit några problem med så det har gått att lösa för oss.

U-profiler levererades i fredags. Sambon, som är fd svetsare, fick äntligen arbeta med metall ;). U-profil ligger nu över varje boxvägg som gnagskydd. Och under helgen kapade han till u-profil till boxdörrarna. Som vanligt tar allt sjukt lång tid, men det är ju viktigt att hörnen blir bra.

Nu är i alla fall en av tre boxdörrar hopsvetsade - en omgång ytterligare med hammarlack på u-profilen ska målas. Sedan är den klar att monteras fast.

Snyggt blir det i alla fall :love:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/boxdoumlrr.jpg.html][/URL]

/Lizzie

U-profiler levererades i fredags. Sambon, som är fd svetsare, fick äntligen arbeta med metall ;). U-profil ligger nu över varje boxvägg som gnagskydd. Och under helgen kapade han till u-profil till boxdörrarna. Som vanligt tar allt sjukt lång tid, men det är ju viktigt att hörnen blir bra.

Nu är i alla fall en av tre boxdörrar hopsvetsade - en omgång ytterligare med hammarlack på u-profilen ska målas. Sedan är den klar att monteras fast.

/Lizzie

Tjusigt!

[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/boxdoumlrr.jpg.html'][/URL]

/Lizzie

Snyggt! :)

/Lizzie
Vad kostade det? De börjar varna för låga vattennivåer här också och känner att jag behöver förbereda mig mentalt för vad det kan kosta

Vad kostade det? De börjar varna för låga vattennivåer här också och känner att jag behöver förbereda mig mentalt för vad det kan kosta
Vi betalade strax över 2.000 kr förra året när vi fyllde på vatten. Vi fyllde bara på ca 5-6 kubik. Tog ca 20-30 min. Kostade 1000 kr/ timma har jag för mig, lr om det var 1500/tim. Då fick vi betala för tiden att fylla hela tanken på lastbilen och tiden för att köra fram och tillbaka (1,5 mil enkel väg) och tror även den biten han hade att köra till där han befann sig till där han fyllde på vatten. Plus administrativa kostnader så klart ;).
Vi betalade till kommunen, då de hade utsett det här företaget till att fylla på brunnar.

Ja det gjorde vi, snudd på... 1000-liters tank till hästarna (som vi korkat nog inte ställde i hagen utan på garageuppfarten, vilket gjorde att vi fick bära vatten över hela gården) och mängder med PET-flaskor och dunkar från vänner. Vi duschade och diskade hemma hos vänner och frun o ungarna evakuerade sig till stugan ungefär halva tiden.

Vattnet försvann över en natt och det berodde tyvärr inte de på enkla grejer som hydrofor eller pump. Sinat hade den inte heller (vilket ju annars hade varit lätt att tro då det inte hade regnat på 1,5 månader), bottenventilen verkade vara OK (den gick inte att fiska upp och ingen vågade klättra ner) och det vi kom fram till till sist var att röret mellan pump och hus måste ha gått sönder. Nedgrävd på två meters djup. Dessutom visade det sig att kastanjen bredvid brunnen klämt in typ halva sitt rotsystem där.. och att brunnen var stenlavad och urgammal.

Istället för att gräva en ny brunn (eller borra, vilket hade kostat multum då vi troligen har mer än 40 meter till berg!) så kom en av brunnsrengörarna på den briljanta iden att trycka ner en 'rörspets' i brunnen. Nu suger vi istället vatten i från sandbädden två meter under brunnen och så har vi fått gräva ner en ny slang.

När jag sedan under sensommaren lyckades haverera vattnet även i stugan så höll det på att bli dårhuset för mig. Jag glömde stänga kranen efter att ha vattnat hästarna och körde sedan av slangen från kranen med bilen... Vi var borta hela dagen och när vi kom tillbaka stog pumpen och drog luft. Brunnen ligger 350 meter från pumpen och det tog mig och en underbart envis rörmokare 5 timmar att få tag på vattnet igen.

Blev långt detta, men jag har fortfarande ett debriefingbehov som synes...

Stäng alla kranar är mitt råd till församlingen! Och var beredd på brott på metallrör...

Jag är SÅ glad över att vårt vatten är kommunens bekymmer mot att de får ta vatten från vår källa och kan klampa in på tomten när som helst (ingen nakensolning här.)

Det kostar 1000 kr i timmen för körningen (från det att tankbilen kör från företaget, påfyllning av vatten, körningen ut till mig, tömning av vattnet i brunnen och tillbaka till garaget) I vårt fall tog detta 2 timmar.

Själva vattnet är billigt - 250 kr för 10 kubikmeter. De körde inte ut mindre då det är svårt att köra en tankbil med mindre eftersom vattnet då skvalpar runt.

Eftersom vi hade slut på vatten så är det värt varje krona att få fylla upp brunnen med vatten.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 222
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar