Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hugg bara upp golvet, lägg värmeslinga i/runt vattnet och lite isolering och låt vattnet komma upp i hörnet mellan utgång till stallplan och boxen. Så har du nära till att ge vatten ute och inne och kan ju sätta en uppbindning ring utanför så att du kan spola av hästarna utanför stallet på sommaren :).

Nu kommer en dum fråga... :o Hur får jag upp vattnet i en kran? Måste jag inte ha en pump?? (vi har grävd brunn och vattnet är 5 meter ner).

/Lizzie

Nu kommer en dum fråga... :o Hur får jag upp vattnet i en kran? Måste jag inte ha en pump?? (vi har grävd brunn och vattnet är 5 meter ner).

/Lizzie
Du kan ha en pumpautomat, då behövs ingen hydrofor. De kostar ungefär 2000. Jag hade en sån i förra stallet - en isolerad låda runt klarade den nästan alla dagar. Med ett litet element mellan lådan och väggen kunde jag ha elementet på jättesvagt och det blev ändå bra temperatur inne i lådan. Lådans ovansida funkade dessutom som hylla för bra att ha-grejer.

Stallet är tömt och tvättat och ikväll började jag måla stalltaket. Sjukt jobbigt, men också sjukt tillfredställande att måla ett så slitet tak glänsande vitt! :love: Funderar dock på om det är lite väl jobbigt att måla med pensel. Många skrymslen och ojämna ytor... Är det värt att köpa en billig färgspruta?
Oavsett kommer det bli sjukt fräscht när det är färdigmålat!! :banana:
image_zps7hhvecvk.jpeg
Läckert! Vilken färg använder du?

Vi har en väldigt liten (typ 2 dm) 12 voltspump i änden på ledningen till stallet. Startar den via vårt hemnätverk och när den stängs av så rinner vattnet tillbaka = inga problem med vatten i ledningen som kan frysa. Men vi har ju alltså stallet högre än nivån i vattenbrunnen. Har du stallet lägre eftersom du har vatten ända fram?

Vi har en väldigt liten (typ 2 dm) 12 voltspump i änden på ledningen till stallet. Startar den via vårt hemnätverk och när den stängs av så rinner vattnet tillbaka = inga problem med vatten i ledningen som kan frysa. Men vi har ju alltså stallet högre än nivån i vattenbrunnen. Har du stallet lägre eftersom du har vatten ända fram?

Stallbyggnaden ligger 5 meter ifrån den grävda brunnen och i samma nivå. Att det är vatten kvar i ledningen efter så många år betyder i min värld att backventilen är hel.

/Lizzie

Googla på potentialutjämning. Armeringsmattan i betonggolvet måste vara jordad.

Det jag funderar på är ifall man inte har någon metall i stallet - alltså inga galler etc.. måste man potentialutjämna då?

/Lizzie

Hur är fönstergallrena jordade?
Jag har tänkt ha öppningsbart galler som man kan fälla ner vid städning, men ska det jordas i överkant så hästarna inte kommer åt att gnaga, borde jag kanske fästa det så det öppnas åt sidan istället. Men det blir ju viss rörelse hur man än gör.
Vi har även en uteboxdörr med stålram och den måste också jordas vad jag förstår.

Hur är fönstergallrena jordade?
Jag har tänkt ha öppningsbart galler som man kan fälla ner vid städning, men ska det jordas i överkant så hästarna inte kommer åt att gnaga, borde jag kanske fästa det så det öppnas åt sidan istället. Men det blir ju viss rörelse hur man än gör.
Vi har även en uteboxdörr med stålram och den måste också jordas vad jag förstår.
Vi kommer antagligen inte ha fönstergaller utan använda polykarbonat så jag vet inte hur man ska jorda fönstren :) vi har jordat via armeringen i golvet

Nu har vi inhandlat vit fasadfärg till stallväggarna så hoppas att det blir snyggt! Tänkte ha en mörkare färg på nedre delen typ mocka. På boxväggarna har vi inte bestämt färg än, brunt trä hade ju varit snyggt men är lite orolig att det ska se ut som 50 nyanser av brunt därinne...

Vi håller som vanligt på med lite udda grejer iom att vi inte har hästar :p Just nu håller vi på att rymningssäkra en del av kaninernas rastgård (som de tagit över från hönsen) så att de kan vara ute alla dagar och gräva men inte gräva sig ut :) Vi räknar med att bli klara idag så jag kan visa bilder senare.

Nu har vi inhandlat vit fasadfärg till stallväggarna så hoppas att det blir snyggt! Tänkte ha en mörkare färg på nedre delen typ mocka. På boxväggarna har vi inte bestämt färg än, brunt trä hade ju varit snyggt men är lite orolig att det ska se ut som 50 nyanser av brunt därinne...
Kan ju ha brunt nedtill i boxarna och vitt på resten av väggarna. Så blir det inte lika brunt :).

Tror inte man behöver jorda fönstren om man inte har galler? Jag har inte så bra koll på det där, det är elektrikern som håller på med det :)

Man kan ju undra hur många som har tex fönstergallren jordade.

Funderade på säkerhetsglas men då måste jag väl skydda fönsterkarmen med nåt stål och då e jag tillbaka på ruta ett.
Sen är ju dörr-ramen i den andra boxen i stål så den måste ändå jordas och kan man ta fönstergallret på vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix