Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi måste trimma under tråden längs med hela hagen. Och det är så tradigt. Men åker bort om en dryg vecka och eftersom de har tillsyn 2ggr/dygn istället för nästan hela tiden vill jag ha bra kräm i elen, nu är det bara slöseri med ström att koppla i sladden... :crazy:
Antar att du kör med gräsklinga, det går betydligt fortare än med tråd:)

Såja, tillbaka hem efter lite resa och nu har vi semester så lite extra tid kan läggas i sadelkammaren!
Dörren är på gång:
img_2586.jpg

Och några av sadelhängarna har kommit upp! Så roligt det här :D
img_2617.jpg

Fy fan vad vi har slitit denna vecka - vår sista semestervecka som mest liknat ett arbetsläger :p

Vi är ÄNTLIGEN gjutit klart golvet i det blivande stallet. Totalt har vi stått i 4 dagar och blandat 5 300 kg betong - det har gått åt ungefär dubbelt så mycket som jag räknade med :banghead:. Inte mycket att göra - golv måste det ju finnas. Vi stötte på lite patrull i onsdag då vi fick byta en bottenstock innan vi kunde börjar gjuta. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sagt åt sambon att stocken ska bytas, men han hade nog inte fattat att den var tvungen att bytas innan gjutningen... Så jag satte foten ut genom väggen - och då blev det fart på han :p. Vi hade en stock låg uppe på loftet som vi kunde använda. Vi behöver byte delar av ett par stockar till, men de kan vi ta sedan.

Ingången - självklart med hovmönster :angel:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/faumlrdig1.jpg.html][/URL]

Norra delen av stallet - vindnät är beställt och kommer nästa vecka då de ska ersätta fönster.

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/faumlrdig2.jpg.html][/URL]

Foderbordet är ett minne blott - men det gick åt 77 betongsäckar för att fylla igen den delen av golvet...

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/faumlrdig3.jpg.html][/URL]

Och så är det förberett för vatten - något som fanns på önskelistan, men som jag i min vildaste fantasi inte trodde vi skulle få till i nuläget

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/faumlrdig7.jpg.html][/URL]

Nu är det bara resten kvar. Innertacket ska rivas. Ett par stockar till ska fixas. Skivor ska upp på väggarna så inte hästarna äter upp timret. Och så ska det snickras boxar.

Dock känns det som om vi gjort det absolut djävligaste nu. Får jag bära en stendjävel till så tror jag att jag bryter ihop. De stenbumlingarna som låg i foderbordet bildar nu en ny mur. De ton med betong vi burit ut ligger i en hög på gården och ska iväg till ÅVC... får se hur många år det kommer ta :o.

Semestern är nu slut i alla fall och sambon tycker det ska bli skönt att få börjar jobba och vila upp sig lite :laugh:

/Lizzie

Fy fan vad vi har slitit denna vecka - vår sista semestervecka som mest liknat ett arbetsläger :p

Vi är ÄNTLIGEN gjutit klart golvet i det blivande stallet. Totalt har vi stått i 4 dagar och blandat 5 300 kg betong - det har gått åt ungefär dubbelt så mycket som jag räknade med :banghead:. Inte mycket att göra - golv måste det ju finnas. Vi stötte på lite patrull i onsdag då vi fick byta en bottenstock innan vi kunde börjar gjuta. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sagt åt sambon att stocken ska bytas, men han hade nog inte fattat att den var tvungen att bytas innan gjutningen... Så jag satte foten ut genom väggen - och då blev det fart på han :p. Vi hade en stock låg uppe på loftet som vi kunde använda. Vi behöver byte delar av ett par stockar till, men de kan vi ta sedan.

Norra delen av stallet - vindnät är beställt och kommer nästa vecka då de ska ersätta fönster.

Foderbordet är ett minne blott - men det gick åt 77 betongsäckar för att fylla igen den delen av golvet...

Och så är det förberett för vatten - något som fanns på önskelistan, men som jag i min vildaste fantasi inte trodde vi skulle få till i nuläget

Nu är det bara resten kvar. Innertacket ska rivas. Ett par stockar till ska fixas. Skivor ska upp på väggarna så inte hästarna äter upp timret. Och så ska det snickras boxar.

Dock känns det som om vi gjort det absolut djävligaste nu. Får jag bära en stendjävel till så tror jag att jag bryter ihop. De stenbumlingarna som låg i foderbordet bildar nu en ny mur. De ton med betong vi burit ut ligger i en hög på gården och ska iväg till ÅVC... får se hur många år det kommer ta :o.

Semestern är nu slut i alla fall och sambon tycker det ska bli skönt att få börjar jobba och vila upp sig lite :laugh:

/Lizzie

Vårt gamla stallgolv med foderbord och olika typer av cement och stenläggningar lade vi i en hög i vinterhagen och täckte med schaktmassor. Nu har vi en kuperad rasthage :-D

/Lizzie

Bra jobbat!!

/Lizzie

Härligt! Riktigt bra jobbat! :)

Härligt! Riktigt bra jobbat! :)

Tack! Planen var att ha kommit lite längre innan semestern var slut. I alla fall så långt att taket var rivet och vi fått upp skivor på väggarna. Dock har det har varit väldigt segt - det tog 3 veckor bara att tömma den gamla ladugården på gammalt skräp. Tror vi har kört nio turer med återvinningscentral med fullpackat hästsläp för att slänga skräpet.

Målet är att vara klar till slutet av september. Fram tills dess funkar det för hästarna att gå ute (har lösdriftshall).

/Lizzie

Fint det blir @Lovise verkligen snygg sadelhängare :up:

Vad ni kämpar på @lizzie kommer bli toppen!

Mitt projekt just nu är att få vattnet att inte frysa till vårt gamla stall i vinter. Vi kommer inte kunna göra klart allt i nya stallet i år. Det har ju blivit hyfsat dyrt det här projektet :o så vattnet och en del grävjobb får vänta.

Frågan är om det räcker att gräva ca 70 cm som jag gjort nu. Bor mitt i Skåne.
Tänkte snurra en värmekabel och nått rör/isolering runt. Borde funka väl :confused:

Fint det blir @Lovise verkligen snygg sadelhängare :up:

Vad ni kämpar på @lizzie kommer bli toppen!

Mitt projekt just nu är att få vattnet att inte frysa till vårt gamla stall i vinter. Vi kommer inte kunna göra klart allt i nya stallet i år. Det har ju blivit hyfsat dyrt det här projektet :o så vattnet och en del grävjobb får vänta.

Frågan är om det räcker att gräva ca 70 cm som jag gjort nu. Bor mitt i Skåne.
Tänkte snurra en värmekabel och nått rör/isolering runt. Borde funka väl :confused:
värmekabel och rör isolering borde räcka :) har du "tur" så blir det en så trevlig ler vinter där det inte blir någon tjäle öht ^_^

Blää... Hästarna fick ny hage i våras vilket gjorde att deras hage som dom gått i andra år har fått växa fritt för första gången på länge. Vilket resulterat i att massvis med alsikeklöver har kommit upp varav största delen har fått sån där mjölkig hinna som väl är om jag fattat rätt det som ger fotosensibillitet?

Blää... Hästarna fick ny hage i våras vilket gjorde att deras hage som dom gått i andra år har fått växa fritt för första gången på länge. Vilket resulterat i att massvis med alsikeklöver har kommit upp varav största delen har fått sån där mjölkig hinna som väl är om jag fattat rätt det som ger fotosensibillitet?

Hur ser den där mjöliga hinnan ut?
Jag har ju fasansfullt massor på ängen utanför och skulle vilja se hur den ser ut med hinnan på.
Är man säker nu på att det är detta och inte själva växten som ger förgiftningen?

@Efwa Jag kan försöka ta en bild sen!
Jag vet faktiskt inte, men jag hade inte vågat släppa mina där oavsett den mjölkiga hinnan eller inte :down: frågan är hur sjutton jag blir av med dom?!

Jag är oxå nyfiken på den där hinnan. Har aldrig hört talas om. Vet du varför det blir sån hinna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 334
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 232
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17