Fy fan vad vi har slitit denna vecka - vår sista semestervecka som mest liknat ett arbetsläger
Vi är ÄNTLIGEN gjutit klart golvet i det blivande stallet. Totalt har vi stått i 4 dagar och blandat 5 300 kg betong - det har gått åt ungefär dubbelt så mycket som jag räknade med
. Inte mycket att göra - golv måste det ju finnas. Vi stötte på lite patrull i onsdag då vi fick byta en bottenstock innan vi kunde börjar gjuta. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sagt åt sambon att stocken ska bytas, men han hade nog inte fattat att den var tvungen att bytas innan gjutningen... Så jag satte foten ut genom väggen - och då blev det fart på han
. Vi hade en stock låg uppe på loftet som vi kunde använda. Vi behöver byte delar av ett par stockar till, men de kan vi ta sedan.
Ingången - självklart med hovmönster
Norra delen av stallet - vindnät är beställt och kommer nästa vecka då de ska ersätta fönster.
Foderbordet är ett minne blott - men det gick åt 77 betongsäckar för att fylla igen den delen av golvet...
Och så är det förberett för vatten - något som fanns på önskelistan, men som jag i min vildaste fantasi inte trodde vi skulle få till i nuläget
Nu är det bara resten kvar. Innertacket ska rivas. Ett par stockar till ska fixas. Skivor ska upp på väggarna så inte hästarna äter upp timret. Och så ska det snickras boxar.
Dock känns det som om vi gjort det absolut djävligaste nu. Får jag bära en stendjävel till så tror jag att jag bryter ihop. De stenbumlingarna som låg i foderbordet bildar nu en ny mur. De ton med betong vi burit ut ligger i en hög på gården och ska iväg till ÅVC... får se hur många år det kommer ta
.
Semestern är nu slut i alla fall och sambon tycker det ska bli skönt att få börjar jobba och vila upp sig lite
/Lizzie