Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
räcker takhöjden? mitt stall såg mer eller mindre ut så innan vi renoverade :)(inklusive en 20år gammal skräp hög), lycka till med foderbordet säger jag bara :devil: sjukt stora stenar som gick in under övriga golvet så att man fick bila upp dubbelt så mycket :p.

Undersidan av takreglarna ligger på 2,2 m - så nej! Helt korrekt blir det inte. Det är därför jag väljer att riva bort själva taket /loftgolvet för att få det luftigare.

Takreglarna håller ihop hela byggnaden så i nuläget får de vara kvar. Tanken är att när jag skrapat ihop mer pengar och har råd att leja en timmerman så ska vi flytta upp takreglarna.

/Lizzie

Undersidan av takreglarna ligger på 2,2 m - så nej! Helt korrekt blir det inte. Det är därför jag väljer att riva bort själva taket /loftgolvet för att få det luftigare.

Takreglarna håller ihop hela byggnaden så i nuläget får de vara kvar. Tanken är att när jag skrapat ihop mer pengar och har råd att leja en timmerman så ska vi flytta upp takreglarna.

/Lizzie
beroende på hur bra ert golv är så kanske det kan vara lämpligt att sänka golvet också :), vi gjöt bara om delar av vårt golv men där vi lämnade det gamla i boxarna så har golvet gett vika på sina ställen, allt från sprickor till större gropar. det gamla golvet var bara en dm tjockt.
dvs ska ni ändå bila bort bordet så kan det vara värt att ta bort hela golvet och gjuta om.

beroende på hur bra ert golv är så kanske det kan vara lämpligt att sänka golvet också :), vi gjöt bara om delar av vårt golv men där vi lämnade det gamla i boxarna så har golvet gett vika på sina ställen, allt från sprickor till större gropar. det gamla golvet var bara en dm tjockt.
dvs ska ni ändå bila bort bordet så kan det vara värt att ta bort hela golvet och gjuta om.

Golvet är i dagsläget dåligt så jag misstänker att när vi väl hyr en bilningshammar och går loss på foderbordet - då kommer resten av golvet också ryka ;)

Min förhoppning är att jag kan sänka golvet lite i alla fall. Även om det bara är 10 cm, så är det i alla fall 10 cm. För övrigt så ligger timmerstockarna på stora stenar och så är det fyllt med sand och stenar. Vi kommer inte kunna gräva ur så vi får rätt höjd till takstolarna för då kalvar förmodligen syllstenarna inåt.

Det är mycket att tänka på när det gäller gamla byggnader. Mitt uthus ligger i vinkel och är i hopbyggt vid olika tidpunkter. Det är inte bara att såga av en timmerstock hur som helst - för då riskerar hela skiten att braka omkull.

/Lizzie

Golvet är i dagsläget dåligt så jag misstänker att när vi väl hyr en bilningshammar och går loss på foderbordet - då kommer resten av golvet också ryka ;)

Min förhoppning är att jag kan sänka golvet lite i alla fall. Även om det bara är 10 cm, så är det i alla fall 10 cm. För övrigt så ligger timmerstockarna på stora stenar och så är det fyllt med sand och stenar. Vi kommer inte kunna gräva ur så vi får rätt höjd till takstolarna för då kalvar förmodligen syllstenarna inåt.

Det är mycket att tänka på när det gäller gamla byggnader. Mitt uthus ligger i vinkel och är i hopbyggt vid olika tidpunkter. Det är inte bara att såga av en timmerstock hur som helst - för då riskerar hela skiten att braka omkull.

/Lizzie
ja varje cm är bra :), och det med böndernas otroligt fina påbyggnads teknik har jag fått erfara också, stallet är ihopbyggt med boningshuset, och sen är det en annan länga vars tak är byggt ihop över stallet och sen kommer ladan från andra hållet som också är byggd över stallet :crazy: var det som var största jobbet med vårt stall, att höja taket utan att rasera eller behöva göra om de övriga 2 byggnaderna ;).

Hur många här har all metall jordad i stallet? Alltså boxar, fönstergaller, ev dörrar med stål, osv?

Tror inte jag stått i något stall där detta varit gjort.

Vi har.....dessutom för varje (ca 30 st) takplåtar. Det måste man ha om man ska vara el-godkänd enligt stallreglerna för el.

Nattlampa har vi egentligen inte. Bara tre små lampor som lyser över tre dörrar för att få ledljus när man går in när det är mörkt. De slår på med sensor och kan dessutom låsas i lyst tillstånd med knapp.

Nä, ljus för hästarna på natten är inget jag tror de vill ha eller behöver. Det är ett mänskligt fenomen.

Nu har vi äntligen fått ut allt skräp och bråte ur min gamla ladugård. Igår så rev sambon ner ett platsbyggt arbetsbänk modell 4 m långt och rejäla reglar. Det tog en stund. Idag har vi rivit bort pumprummet. Tidigare tog man vatten in till huset från ladugården, men 1976 drogs en egen ledning till huset direkt från brunnen. Ladugården har inte haft några djur sedan 1970 och alltså inte heller använt vattnet sedan 1976.

Sönderhackat golv och rör var det som var kvar inne i pumprummet...

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/014.jpg.html][/URL]

Min sambo bestämde sig för att skruva bort den höga kranen eftersom den är i vägen. Planen har varit att gjuta om golvet här eftersom jag ska ha en storhästbox på denna plats.

Nog för att jag varit orolig för vad vi skulle hitta för oförutsedda överraskningar när vi började riva runt i denna 100-åriga byggnad. Jag befinner mig fortfarande i chock över att upptäcka att det fanns vatten i ledningen till kranen. Fint klart vatten - alltså inge rost... :confused:

Hur är detta möjligt. Rören ligger helt blottlagda och borde ha fryst sönder för länge sedan. Vad gör jag nu? Känns ju onekligen dumt att gjuta igen hålet... Skulle ju vara skönt att slippa frakta vatten i dunkar från huset som jag gör idag.

Nu måste jag göra om hela min planering - jag som skulle bygga kallstall och inte tänkte ha bekymmer med vatten som fryser... :o

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/013.jpg.html][/URL]

/Lizzie

Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det fanns vatten i ledningen från brunnen. Det har ju stått oanvänt i 40 år och trodde rören rostat igen för länge sedan. Därför var planen att bara gjuta över rören.

/Lizzie

Du får göra en tjusig ritning över byggnaden så får vi slå våra kloka huvuden ihop :) @lizzie
Ja ritningar är jätte roliga!!
@lizzie kanske kan hugga upp lite mer så att vattnet kommer upp utanför boxen bara :). Och sen hugga upp ännu mer och ha ett litet avlopp i stallgången så att ni blaska med vatten inomhus :D!
Har det och det är skit härligt att kunna spola av hovar, svampa hästen, blaska med vatten på sår och spola av utrustningen i stallgången :p

Ja ritningar är jätte roliga!!
@lizzie kanske kan hugga upp lite mer så att vattnet kommer upp utanför boxen bara :). Och sen hugga upp ännu mer och ha ett litet avlopp i stallgången så att ni blaska med vatten inomhus :D!
Har det och det är skit härligt att kunna spola av hovar, svampa hästen, blaska med vatten på sår och spola av utrustningen i stallgången :p

@lizzie- Jag tänker också så att om ni ändå ska gjuta lägg ner rören och gjut över samt dra ett litet avlopp där ni gjuter precis som @Buck skriver. Ni kan ju dra rören till en vägg och sedan dra rören vidare vart ni nu vill ha dem i stallet :) Sjukt skönt med vatten i stallet, vi bar från huset (ca 3+0-40 meter) första året och de va bannemig ett litet helvette på vintern..

Min plan och min ekonomi har hela tiden varit ett "budgestall" eftersom det inte funkar att ha min gamla på lösdrift som var tanken förra året. Mitt nuvarande stall funkar för två hästar, men med tre som jag har nu. Då har en fått stå i "spilta" på stallgången. Det har funkat helt OK, men det blir bökigt vid intag eftersom man måste vara två som tar in dem och i en viss turordning (har direktinsläpp till stallet från hagen).

Så i nuläget hade jag tänkt skippa lyxen med vatten i stallet eftersom vi tänker bygga så det blir kallstall (öppet upp till taknock 8 m och vindnät istället för fönster).

Jag har haft stall hemma i 14 år och tagit vatten inne i huset i dunk. Tycker att det funkar bra, men så har sambon tillverkat en vagn åt mig som jag kör dunkarna på. Behöver alltså inte bära, vilket underlättar :angel:.

Att ta hit en rörmockare och dra ledningar, isolera dessa och framför allt skaffa en pump och hydrofor att ha i stallet har liksom inte varit med i min plan eller budget.

Hade det bara varit att dra upp en ledning och sätta en kran på väggen, ja då hade det funkat med att linda värmekabel runt det hela. Tyvärr behövs ju en pump och hydrofor för att få upp vattnet från källan och dessa ska får ju inte frysa sönder. Även om min sadelkammare är uppvärmd, så håller den inte frostfritt på vintern. När det är kallare än -20 grader ute så är det under nollan där inne. Isolering av väggarna är ett annat projekt ;)

Att jag känner min kluven är just pga att självklart ser jag fördelar med att ha vatten i stallet. Avlopp för att spola av ben hade varit trevlig - men vart ska jag dra det?? Mitt uthus ligger inte i närheten av avloppet för boningshuset.

/Lizzie

@Buck @Lovise Här är en ritning över hur jag planerat att bygga i min befintliga gamla ladugård. Ytan jag har att röra mig med är ca 7x9,3 m. Jag har satt ett kryss där vattenrören kommer upp ur backen. Ytan som är utgång till hagen - det är idag stallgång i nuvarande stall. Höförvaringen är storhästboxen. Har inte brytt mig om att rita ut resten av det stallet - men den ytan är totalt 5 x 7 m. Väggen mellan ladugården och det idag är sadelkammare och "sambons utrymme, består av stående timmer. Inget som jag tänker riva ner.

[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Scan0013.jpg.html'][/URL]

/Lizzie

@Buck @Lovise Här är en ritning över hur jag planerat att bygga i min befintliga gamla ladugård. Ytan jag har att röra mig med är ca 7x9,3 m. Jag har satt ett kryss där vattenrören kommer upp ur backen. Ytan som är utgång till hagen - det är idag stallgång i nuvarande stall. Höförvaringen är storhästboxen. Har inte brytt mig om att rita ut resten av det stallet - men den ytan är totalt 5 x 7 m. Väggen mellan ladugården och det idag är sadelkammare och "sambons utrymme, består av stående timmer. Inget som jag tänker riva ner.

']/Lizzie[/URL]
Hugg bara upp golvet, lägg värmeslinga i/runt vattnet och lite isolering och låt vattnet komma upp i hörnet mellan utgång till stallplan och boxen. Så har du nära till att ge vatten ute och inne och kan ju sätta en uppbindning ring utanför så att du kan spola av hästarna utanför stallet på sommaren :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 235
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17