Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glömde den lilla detaljen att jag är 187 så det går med enkelhet med en mindre stegpall, men använder dotterns lilla stallkvast och trycker med handtaget. Lätt och enkelt trots takhöjden
som är 248.

Så det slog mig nu att det kanske är en smal marknad för den lösningen... :p

Ja, herregud....skulle inte fungera här. Här är man ju 27 cm kortare än @Mustang, så hopp eller kvast är nog svårt.

Men, man kan ju säkert ha dem lite högre upp på väggarna i gången. De kan väl inte vara farligare än allt annat som hänger i stallet?

Ja, herregud....skulle inte fungera här. Här är man ju 27 cm kortare än @Mustang, så hopp eller kvast är nog svårt.

Men, man kan ju säkert ha dem lite högre upp på väggarna i gången. De kan väl inte vara farligare än allt annat som hänger i stallet?

Inte farligt. Dom är runda och ca 3 cm djupa. Sätts fast med en (medföljande) klisterbakgrund.
Men jag skulle inte välja att sätta dom på väggen då de har riktat ljus, så man bländar hästarna.
Tänk ficklampa.

Alla dessa beslut.... Nu ska vi välja tråd och aggregat och jag blir tokig. Det finns så mycket att välja på! Jag hade tänkt mig en svart/vit delaval tråd överst och aluminiumtråd under (har för mig att någon här hade det?). Men hon i affären tyckte absolut att man skulle ha båda trådarna lika synliga. Ledningen är mycket viktig då min stora häst tyvärr lärt sig att rymma i nuvarande stall. Jag tror att han kryper under (långt mellan stolpar och troligen dålig ström) men stallägaren tror att han hoppar ut. Jag som trodde att det skulle vara svårt att hålla B-ponnyn på plats...

Vad har ni och varför?
Jag har aluminiumtråd både uppe och nere. Hästarna vet ju var staketet är och ledningsförmågan är högsta prioritet. Om hagen är ny kan man ju leda runt och visa staketet

Jag har 3 trådar, ut mot vägen 4. Alla sidor utom mot vägen har stenmur utanför oxå. Nedersta 2 eller 3 trådarna är ståltråd, översta ca 1 cm brett band av "dålig" kvalitet. Jag vill att hästarna ska se staketet och det ska ha bra ledningsförmåga, men OM dom bränner igenom ska trådarna gå av. Dessutom vill jag ha ett så underhållsfritt staket som möjligt.

Nu är golvet i sadelkammaren fogat och klart, och vi har fått upp dörrkarm och lister runt dörren. Älskar just list-momentet, blir himla snyggt!

Här är golvet forfarande blött, det blir ljusare när det torkar men jag har ingen bild på det för tillfället :)
img_2407.jpg

Och sett utifrån med lister runt dörren :)

img_2422.jpg

Vi håller på att bygga nytt stall och vi har inte lyckats bestämma vilken färg det ska vara på väggarna! Det gamla är väldigt ljust blått vilket är fint men jag är så trött på det...så jag tänkte vitt för jag vill gärna ha det ljust. Men blankt vitt känns inte så kul och matt skulle vara svårare att tvätta tydligen? Funderade även på om man ska ha mörkt på nedre halvan i boxarna? En av dem kommer att ha gummimatta på väggen så det kanske passar ihop bättre då.
Vi håller på och grundar för fullt just nu så vi måste bestämma oss snart, jag har inte ens funderat på det här för det har varit så mycket annat O_o
Vad har ni andra för färg på väggarna och hur har ni tänkt?

Vi håller på att bygga nytt stall och vi har inte lyckats bestämma vilken färg det ska vara på väggarna! Det gamla är väldigt ljust blått vilket är fint men jag är så trött på det...så jag tänkte vitt för jag vill gärna ha det ljust. Men blankt vitt känns inte så kul och matt skulle vara svårare att tvätta tydligen? Funderade även på om man ska ha mörkt på nedre halvan i boxarna? En av dem kommer att ha gummimatta på väggen så det kanske passar ihop bättre då.
Vi håller på och grundar för fullt just nu så vi måste bestämma oss snart, jag har inte ens funderat på det här för det har varit så mycket annat O_o
Jag har blank vit, målat inte varje år eller ens tvättar väggarna varje år, med det håller sig vitt.

Vi har precis byggt stall, finns bilder i tråden. Vi har målat med utefärg (blank), vit upptill och grå nertill. Är jättefint och känns hållbart.

Men alltså, jag blir så förundrad. Nattlampa? Varför? Hästarna är knappast i behov av en lampa om natten, däremot så gillar jag att ha en lite svagare lampa att tända om en inte har behov att tända hela stallet riktig (och för att smyga igång lyset om morgonen). Men aldrig att vi har tänt i stallet under natten, det är mörkt som i graven.

I vårt stall har vi elrep. De flesta hagarna har bara två trådar (ordentligt spända med bra räm på elen), men i min hage där ena delen är hingstanpassad men staket på 1.70, är det tre trådar. Har hållit in mina bra (förutom när min förra lärde sig att öppna handtaget...). Aluminiumtråd tycker jag är rätt otäckt, för om de försöker springa genom skär det riktigt (har fått ta bort en häst pga sån skada).

Blev också nyfiken varför ni vill ha nattlampa? Jag har en lite "lugnare" lampa innanför dörren om jag ska gå in och kolla till hästarna ex vid kolik. Annars alltid släckt.

Har tre trådar 5mm elrep till mina hagar, trästolpar så tråden sitter på typ 130 höjd i vinterhagarna, har bara ponnys och ett halvblod, två unghingstar för tillfället också. Sommarhagarna har två trådar. :) köper hellre lite billigare rep och byter när det blir fult efter ett par år, har bara tre hektar så det är inte så extremt mycket. De är ju så vita och fina när de är nya men håller inte så många år :D

Alla dessa beslut.... Nu ska vi välja tråd och aggregat och jag blir tokig. Det finns så mycket att välja på! Jag hade tänkt mig en svart/vit delaval tråd överst och aluminiumtråd under (har för mig att någon här hade det?). Men hon i affären tyckte absolut att man skulle ha båda trådarna lika synliga. Ledningen är mycket viktig då min stora häst tyvärr lärt sig att rymma i nuvarande stall. Jag tror att han kryper under (långt mellan stolpar och troligen dålig ström) men stallägaren tror att han hoppar ut. Jag som trodde att det skulle vara svårt att hålla B-ponnyn på plats...

Vad har ni och varför?

Hööks bruna band. Dösnyggt, kanon ledningsförmåga, viltet ser brunt bättre och det blir inte missfärgat av alger. 30cm oströmmat, 60, 90, 140cm med ström. Har shettis och rymmare :p.

Har aldrig sett behov av nattlampa eller att smyga igång med ljuset :), hästarna är ofta vakna innan jag går ut och lysrören blinkar igång ganska så försiktigt. Annars så kan man ju helt enkelt ha en dimmer. Ska jag smita in i stallet och inte vill störa hästarna så håller jag det släkt i stall delen, hittar vägen ändå :p.

@Fiorano och @mily med nattlampa menar iaf jag exakt det ni beskriver. En "lugnare" lampa än att tända alla lysrör. Jag tänker tex att den kan vara tänd mellan insläpp och kvällsfodring den mörka årstiden. Eller om man låter de äta frukost innan utsläpp om det är mörkt ute. Inte tänd på natten alltså.

Tack för alla stängsel-förslag. Det blev två rejäla trådar från delaval, uv-beständiga och med många ledare. Synliga och förhoppningsvis väldigt stötgivande :angel:

Men alltså, jag blir så förundrad. Nattlampa? Varför? Hästarna är knappast i behov av en lampa om natten, däremot så gillar jag att ha en lite svagare lampa att tända om en inte har behov att tända hela stallet riktig (och för att smyga igång lyset om morgonen). Men aldrig att vi har tänt i stallet under natten, det är mörkt som i graven.

I vårt stall har vi elrep. De flesta hagarna har bara två trådar (ordentligt spända med bra räm på elen), men i min hage där ena delen är hingstanpassad men staket på 1.70, är det tre trådar. Har hållit in mina bra (förutom när min förra lärde sig att öppna handtaget...). Aluminiumtråd tycker jag är rätt otäckt, för om de försöker springa genom skär det riktigt (har fått ta bort en häst pga sån skada).
Är du säker på att det var aluminium och inte ståltråd? Aluminium är mjukt och går av väldigt lätt vilket gör att det inte blir skador alls.

Vi har vitt upptill och mörkt i nederkant, så här ser det ut hos oss :) Har tyvärr ingen bild från inne i boxarna men vi har samma överallt dvs mörkt nedtill och resten vitt :)
Vi har valt mörkare nedtill av den enklare anledningen att skiten syns inte lika bra på mörkt som de gör på vitt :)

201657916512970_sbig.jpg

2016614104586001226986_sbig.jpg

@Fiorano och @mily med nattlampa menar iaf jag exakt det ni beskriver. En "lugnare" lampa än att tända alla lysrör. Jag tänker tex att den kan vara tänd mellan insläpp och kvällsfodring den mörka årstiden. Eller om man låter de äta frukost innan utsläpp om det är mörkt ute. Inte tänd på natten alltså.

Precis så tänker jag oxå.

Hur många här har all metall jordad i stallet? Alltså boxar, fönstergaller, ev dörrar med stål, osv?

Tror inte jag stått i något stall där detta varit gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 236
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar