Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack :)! Jag är faktiskt väldigt nöjd med dem :o!

Jag är väldigt nöjd med det liggande gallret. De kommer åt varandra och kan busa, bita och retas med varandra (pojkar....:p), samtidigt som de har möjlighet att vara ifred om de heller vill det. Dessutom öppet och luftigt.
Jag tror det är 35 mm tjocka rör. Vet inte hur tjocka, men kanske 3-5 mm nånting, de är ganska rejäla iaf. Plattjärnen som är i mitten av boxväggen var först tänkt för att stabilisera boxväggen och fästa den i golvet. Men insåg att det behövdes stabiliseras även på gallren. Väggen är ändå 4 meter lång. Så då blev detta en helt ok lösning. Rören är fästa med en bult/mutter rakt igenom röret. Tror att plattjärnen är 50 mm breda och ca 5 mm tjocka. Men jag minns inte riktigt.

Ta det lugnt i sommar bara, förstår att ni vill bli klara. Men slit inte ut er :)!

En tanke är att om ni ska ha u-järn och trä i boxväggarna i, gör som Catrool, 45 gr avsågning, så blir det mkt snyggare i ändarna :up:! Vi tänkte inte så långt att det skulle på ett järn där över oxå när vi kapade dem :p.

De är så fint @Martina_m! :)

Så här gjorde vi våra angående vinkel och U-järn :

1226986_201632823437739_sbig.jpg

Den övre är helt lös, den andra tre sidorna sitter ihop :)

1226986_201632823439958_sbig.jpg

Här ser man vinkeln i vänstra hörnet när de är klara:
20165121385989501226986_sbig.jpg

De är så fint @Martina_m! :)

Så här gjorde vi våra angående vinkel och U-järn :

1226986_201632823437739_sbig.jpg

Den övre är helt lös, den andra tre sidorna sitter ihop :)

1226986_201632823439958_sbig.jpg

Här ser man vinkeln i vänstra hörnet när de är klara:
20165121385989501226986_sbig.jpg
Fasen så SMART!!! :up:
Önskar som sagt att vi oxå gjorde så :D. Skulle det bli fler boxar/nytt stall av någon anledning i framtiden, då vet jag ju iaf hur vi ska göra ;)!

Fått offert på elen. 40 000....
Ska höra om vi kan köpa armaturerna själva för att få ner priset lite.
DSC_0262.jpg

I princip samma kostnad som vi fick 30 000 + moms fast vi hade fler armaturer som skulle upp så ditt är nog snäppet dyrare än vad vår offert var.

De säger idag att det blir billigare att köpa in material själv, förr var det mer fördelaktigt att köpa in via elektrikern men inte nu längre, så be om offert exkl. material och se om det inte finns lite pengar att spara där :)

Tack! :)

Här är hela färdiga resultatet :)

201657916389060_sbig.jpg

Verkligen supersnyggt!

Du har inga galler över boxdörrarna. Inte orolig att hästarna ska försöka skutta ut den vägen?

Vi ska bygga 3 boxar, 2 storhästboxar och en till shettisen. Shettisen är världens coolaste och passar på att sova när hon blir lämnad själv i stallet. Unghästen försöker hoppa ur sin box hon har nu trots galler, när jag går iväg med gamlingen. Hon lugnare sig efter ett tag, men just vid separationsögonblicket blir hon urstressad. Även gamlingen blir jättestressad när hon blir kvar i stallet - hon lugnare sig också efter en stund - men är helt hysterisk till att börja med.

Så jag funderar på om jag inte behöver galler på boxdörrarna också. Även om det är snyggare utan.

/Lizzie

Verkligen supersnyggt!

Du har inga galler över boxdörrarna. Inte orolig att hästarna ska försöka skutta ut den vägen?

Vi ska bygga 3 boxar, 2 storhästboxar och en till shettisen. Shettisen är världens coolaste och passar på att sova när hon blir lämnad själv i stallet. Unghästen försöker hoppa ur sin box hon har nu trots galler, när jag går iväg med gamlingen. Hon lugnare sig efter ett tag, men just vid separationsögonblicket blir hon urstressad. Även gamlingen blir jättestressad när hon blir kvar i stallet - hon lugnare sig också efter en stund - men är helt hysterisk till att börja med.

Så jag funderar på om jag inte behöver galler på boxdörrarna också. Även om det är snyggare utan.

/Lizzie

Jag vill gärna att de ska kunna stå och titta ut därför har jag öppet över dörren :)

Jag har i dagsläget ingen häst som skulle försöka hoppa ut, skulle så vara fallet skulle jag nog i så fall lösa någon anordning som var öppningsbar eller löstagbar som jag kunde stänga och öppna när så behovet finns :)

Jobbigt att de har sådan separationsångest, förhoppningsvis kommer de lära sig med tiden att det inte är så hemskt att stå inne själv :) Det är oftast svårare när man har få hästar, de blir så himla tighta!

Verkligen supersnyggt!

/Lizzie
Håller med @Catrool, försök få till något öppningsbart. Hade jag gjort galler till boxdörrarna, så hade jag gjort gallret som en dörr ovanför boxdörren. Borde inte vara så svårt.

Och det är drygt att de blir så tajta i såhär små stall. Min häst har alltid stått i stort stall (allt från 10-50 hästar) och vid flera gånger har han fått vara själv kvar ute i hagen (om jag bara ska mocka klart innan jag tar in lr nåt sånt). Och oftast har det inte varit några bekymmer. Jag hade honom även själv (utan sällskap i närheten) i några dagar innan min andra häst kom till gården. Och han låg ner och sov och var lugnet själv. Men nu springer han i hagen om han blir själv och kan inte slappna av. Han är dessutom otroligt svartsjuk. Så det kan oxå vara en bidragande orsak. :p

@Catrool och @Martina_m Sambon är svetsare så han får göra någon konstruktion så går att öppna boxgallret. Borde ju gå att göra som två dörrar, där den övre delen med galler går att stänga till när häst ska lämnas i boxen.

/Lizzie
Ja man kan ju göra som en dubbel dörr, inget svårt med det, bara det blir superduper stabilt så den inte hänger sig :p.

Alla dessa beslut.... Nu ska vi välja tråd och aggregat och jag blir tokig. Det finns så mycket att välja på! Jag hade tänkt mig en svart/vit delaval tråd överst och aluminiumtråd under (har för mig att någon här hade det?). Men hon i affären tyckte absolut att man skulle ha båda trådarna lika synliga. Ledningen är mycket viktig då min stora häst tyvärr lärt sig att rymma i nuvarande stall. Jag tror att han kryper under (långt mellan stolpar och troligen dålig ström) men stallägaren tror att han hoppar ut. Jag som trodde att det skulle vara svårt att hålla B-ponnyn på plats...

Vad har ni och varför?

Tipsar om nattlampa: Jag har satt upp "duttlampor" i stallet. Fungerar kalasbra och vintertid byter jag (billgaste typ Biltemabatterier) en gång i månaden. Ljuset är perfekt och jag sätter dom i taket i stallgången på motsatt sida som hästarna. Var en paniklösning då det inte fanns installerad nattlampa när jag flyttade in, fungerade så bra att jag fortsatte.
En räcker till min stallgång som är 19 meter lång och 2 meter bred (plus boxarnas djup på 370)

Typ sådana här fast billiga skitlampor från en billighetskedja a 20 kr styck:
8873336569886.jpg

Alla dessa beslut.... Nu ska vi välja tråd och aggregat och jag blir tokig. Det finns så mycket att välja på! Jag hade tänkt mig en svart/vit delaval tråd överst och aluminiumtråd under (har för mig att någon här hade det?). Men hon i affären tyckte absolut att man skulle ha båda trådarna lika synliga. Ledningen är mycket viktig då min stora häst tyvärr lärt sig att rymma i nuvarande stall. Jag tror att han kryper under (långt mellan stolpar och troligen dålig ström) men stallägaren tror att han hoppar ut. Jag som trodde att det skulle vara svårt att hålla B-ponnyn på plats...

Vad har ni och varför?
Jag har tjocka eltrådar/elrep :p, byter ofta för att de som finns nuförtiden lätt frasar sönder :/.
2 trådar, en högst upp och en på mitten av stolpen. Hade jag haft en rymmare så hade jag haft en jordad järn tråd i mitten. Jämnt avstånd mellan trådarna.

Hade inte velat ha med bara järn tråd eller ett band högst upp. Tycker att alla ska synas i alla fall den höst upp och längst ner. Tycker inte om band då de bara blåser sönder här ute..

Tipsar om nattlampa: Jag har satt upp "duttlampor" i stallet. Fungerar kalasbra och vintertid byter jag (billgaste typ Biltemabatterier) en gång i månaden. Ljuset är perfekt och jag sätter dom i taket i stallgången på motsatt sida som hästarna. Var en paniklösning då det inte fanns installerad nattlampa när jag flyttade in, fungerade så bra att jag fortsatte.
En räcker till min stallgång som är 19 meter lång och 2 meter bred (plus boxarnas djup på 370)

Typ sådana här fast billiga skitlampor från en billighetskedja a 20 kr styck:
8873336569886.jpg

Men jag måste fråga......."duttlampor"....sådana som man trycker till för att få dem att tända, eller?
Ser nämligen framför mig att du ska hoppa upp till taket som är 220, eller mer för att få dem att tända. :laugh:

Vad har ni och varför?
Efter 2 staketskador har jag numera alu-tråd. Superenkel att installera, driftsäker samt numera överkomlig i pris.

Men jag måste fråga......."duttlampor"....sådana som man trycker till för att få dem att tända, eller?
Ser nämligen framför mig att du ska hoppa upp till taket som är 220, eller mer för att få dem att tända. :laugh:
Glömde den lilla detaljen att jag är 187 så det går med enkelhet med en mindre stegpall, men använder dotterns lilla stallkvast och trycker med handtaget. Lätt och enkelt trots takhöjden
som är 248.

Så det slog mig nu att det kanske är en smal marknad för den lösningen... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 237
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar