Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är golvet/taket klart! Känns väldigt trevligt inne i stallet med tak över huvudet faktiskt, och ytan där uppe blev himla bra!
img_4233.jpg

Stallet är även färdigmålat och det känns väldigt ljust och fräscht :) Nån gång ska det upp panel mellan taket och de vita väggarna och så ska detta samt taket målas vitt.
img_4241.jpg

Uppställningsplatsen/spolspiltan:

img_4240.jpg

Nu kör vi vidare med sadelkammaren som ju fått vänta lite medan vi grejat med taket. Idag ska vi flytspackla golvet så vi sen kan lägga stenplattor på golvet :)

Jag kommer inte ihåg pris på min inredning, men kom gärna och titta @HannaZ Kan denna veckan förutom ons (Falsterbo).

Kommer gärna förbi! Pm:ar om dag.
Tror dock att det blir ca 30 för motsvarande fr BB också, fick prisförslag fr dem. Det är ju där många ligger i pris om man ska ha nåt annat än standardinredning m skjutdörrar.

Satt och räknade på pegasusboxen igår och då kommer jag ner t drygt 19000 m moms o frakt. då är det avdrag f att jag inte vill ha galler i dörren samt att d e -10% på kampanj. 10000 är ändå endel pengar...

Ska snacka en vända t med Ydregrinden. Fördelen med deras är bla att där kan man lätt montera i gallerkasett i dörren i efterhand och så kan man få liggande galler på sidorna vilket ger ett öppnare intryck jmf m stående galler.

Såna här hade jag i princip tänkt mig. Fr cityboxen. Galvad ram och betsad granfyllning. Låg mellanvägg med likadant lågt galler upptill. Pytteponnyn får ett hål i sin dörr så hon kan titta ut.
Men 29000... Börjat inse att elen nog inte blir så billig att dra precis...
Men cityboxen har snyggast/bäst lås tycker jag (riktigt dörrlås) och bra finish.
Beslutsångest!
Vi har såna med plastplank. Vi är jättenöjda. ;-)

Eftersom taket blev klart häromdagen har vi fortsatt med sadelkammaren i helgen :)
Först primer på golvet:
img_2209.jpg

Sen när det torkat ett par timmar: flytspackel:
img_2230.jpg

Nu ska detta få härda ett tag (vet inte hur länge riktigt :o) och sen ska väggarna målas en sista gång innan vi kan lägga golvet! Vi tillbringade en del tid till planering igår också, SÅ roligt men också lite frustrerande när man ska komma på alla bra lösningar till förvaring, hur vi ska planera rummet och hur många sadelhängare man borde sätta upp... Får se hur det blir till sist :)

Eftersom taket blev klart häromdagen har vi fortsatt med sadelkammaren i helgen :)
Först primer på golvet:
img_2209.jpg

Sen när det torkat ett par timmar: flytspackel:
img_2230.jpg

Nu ska detta få härda ett tag (vet inte hur länge riktigt :o) och sen ska väggarna målas en sista gång innan vi kan lägga golvet! Vi tillbringade en del tid till planering igår också, SÅ roligt men också lite frustrerande när man ska komma på alla bra lösningar till förvaring, hur vi ska planera rummet och hur många sadelhängare man borde sätta upp... Får se hur det blir till sist :)
Spännande! Vad ska ni lägga för golv? Hur stor är din sadelkammare?

Spännande! Vad ska ni lägga för golv? Hur stor är din sadelkammare?

Jag jobbar med sten så jag har fått ta hem restmaterialet efter mitt forskningsprojekt. Proverna är redan i golv-platta-format så vi behöver bara såga bort en trasig kant :) Så det blir en fin blandning av sju olika svenska stensorter :D Alla är kanske inte helt optimalt för sadelkammar-golv, men det ska allt bli bra ändå! Sadelkammaren är ca 2.2x3.6m (8kvm), det har varit ett mjölkrum tidigare.

Så här ser plattorna ut, vi ska ha alla förutom den grönspräckliga längst upp till vänster, då ska det räcka ganska precis har vi räknat ut!
img_1694.jpg

Vi har såna med plastplank. Vi är jättenöjda. ;-)

Ja jag tvivlar ju inte alls på det. Har velat och tittat fram och tillbaka innan jag landade i den varianten. Dom är så fina! Men så är det ju priset. Får ju nästan en dubbeldörr till stallet för mellanskillnaden.....

Nu är taket äntligen färdigmålat! Så sjukt jobbigt, men helt klart värt det!! Åtminstone i efterhand.. Jag ifrågasatte rätt många gånger om det verkligen var nödvändigt när jag höll på...
Senare i sommar ska väggarna putsas och målas! :d

Före, efter:
image_zpsxwucso5k.jpeg

Nu är taket äntligen färdigmålat! Så sjukt jobbigt, men helt klart värt det!! Åtminstone i efterhand.. Jag ifrågasatte rätt många gånger om det verkligen var nödvändigt när jag höll på...

Före, efter:
image_zpsxwucso5k.jpeg
ska ni putsa väggarna helt eller göra i ordning fogarna, eller bara måla?
väggen rakt fram i bild kan nog bli riktigt fin om man t ex blästrar den och sen lagar och målar fogarna :),

ska ni putsa väggarna helt eller göra i ordning fogarna, eller bara måla?
väggen rakt fram i bild kan nog bli riktigt fin om man t ex blästrar den och sen lagar och målar fogarna :),
Vi ska helputsa två av väggarna och bara fogarna på två. Inte helt bestämt vilka, men väggen till vänster ska vara helputsad och väggen mittemot oputsad iaf!
Det är jättefina stenväggar, så det vill vi behålla, samtidigt som vi vill få in lite mer ljus. :)

Före, efter:
image_zpsxwucso5k.jpeg
Haha, så är jag oxå :D. Kul första 10 minuterna, sen vill jag bara bli klar och undrar om detta verkligen var nödvändigt :p.
Det blev ju himla bra iaf :)!

Jag har ägnat ett antal timmar (dagar) åt att skura hela stallet (så glad att jag har ett pyttelitet stall helt plötsligt) och måla alla ;)järnbitarna i stallet. De hade börjat rosta ganska mkt på sina ställen.

Före:
DSC_2612_zpsaw78iico.jpg

Efter:
DSC_2621_zpsco0y5tef.jpg

DSC_2622_zpscn6l36es.jpg

Dessutom lagt in spån. Det ska in mer, men nu kan iaf hästarna stå inne någon timma om det skulle bli oväder/värmebölja.
Så nöjd att jag tog beslutet att byta ut torven mot spån. Hoppas bara att det håller sig fräscht, annars får jag väl byta tillbaka till torven :yuck:.
DSC_2618_zpsayq681zc.jpg

Haha, så är jag oxå :D. Kul första 10 minuterna, sen vill jag bara bli klar och undrar om detta verkligen var nödvändigt :p.

Jag har ägnat ett antal timmar (dagar) åt att skura hela stallet (så glad att jag har ett pyttelitet stall helt plötsligt) och måla alla ;)järnbitarna i stallet. De hade börjat rosta ganska mkt på sina ställen.

Före:
DSC_2612_zpsaw78iico.jpg

Efter:
DSC_2621_zpsco0y5tef.jpg

DSC_2622_zpscn6l36es.jpg

Dessutom lagt in spån. Det ska in mer, men nu kan iaf hästarna stå inne någon timma om det skulle bli oväder/värmebölja.
Så nöjd att jag tog beslutet att byta ut torven mot spån. Hoppas bara att det håller sig fräscht, annars får jag väl byta tillbaka till torven :yuck:.
DSC_2618_zpsayq681zc.jpg
Men guuud vad snyggt!!! :love:

Hö har jag inte haft några problem med, har ju visserligen bara bott här ett halvår. Höförrådet är i mitten av byggnaden, så det är sadelkammare på ena sidan, förråd på andra och loft över. Trägolv med lastpallar på och storbal hö, funkar kanon! :)

Gödsel har varit lite bökigt för oss som bor i vattenskyddsområde. Men efter en del experiment har jag insett att mockning av lösdrift är onödigt, jag halmar bara över så trampar de ner de få skithögar som blir i lösdriften. Hagen är värre, den behöver mockas eftersom den inte är så stor. Har en granne som tar hand om det, jag mockar ihop en rejäl hög och han kommer med traktor (skopa) och hämtar. Vill jag tömma lösdriften kör han hit en vagn. Detta godkänner länsstyrelsen hos oss! Jag skulle långsiktigt vilja ha en gödselplatta, får se hur det blir i framtiden...

Nu är det inte mycket kvar, en skötardörr och färg! :)
img_6017.jpg

img_6031.jpg

Fin utsikt över rundcorallen på taket :D
img_6025.jpg
Wow vilken bra ligghall. Vad är det för mått? Ser ut att vara ungefär lika stor som vi tänkt bygga. Tyckte det var jättetrevligt med halvöppen sida sådär. :)

Före:
DSC_2612_zpsaw78iico.jpg

Efter:
DSC_2621_zpsco0y5tef.jpg

DSC_2622_zpscn6l36es.jpg

DSC_2618_zpsayq681zc.jpg

Så himla snygga boxdörrar! :love:

Vi har precis kommit igång med att riva ut allt skräp vi har i vår gamla ladugård. Efter 20 år hinner man samla på sig rejält :o . Semesterns projekt är nu att bila bort foderbordet, fixa till golvet. Sätta upp skivor på väggarna för att inte hästarna ska knapra i sig timmerstockarna, riva bort taket (måste ha timmerstockar i taket kvar. Ska måla också. Vi har 4 veckor på oss och borde komma en bit på väg :angel:

Vi ska sedan bygga 3 boxar och kommer ha samma upplägg som du har med liggande galler för att få det lite luftigare. Vad har du för dimension på rundjärnet och plattjärnet - är det för att stabilisera upp väggen eller gallret?

/Lizzie

Snackat med banken idag och fått klartecken så nu sätter mitt ligghallsbygge igång så fort jag fått bort gödselhögen som ligger på tänkt byggplats :up: sjukt taggad nu, kommer bli utmed stallvägg så har tänkt mig något liknande som @klasselover 's fina bygge tror jag :love: så äntligen kan jag planera så att unghingsten med polare kan få vara ute i vinter och göra av med energi :D

Nu har vi fått in golvet i sadelkammaren! Många plattor var det...
img_2320.jpg

Men det blir himla bra! Nu saknas fog och golvlist, sen är golvet klart :)
img_2369.jpg

img_2366.jpg

Lite annorlunda sadelkammargolv, hehe, men jag är supernöjd! Och roligt att kunna använda material som bara skulle slängas :)

img_2367.jpg

Ursnyggt och återvinning när det är som bäst!

/Lizzie

Så himla snygga boxdörrar! :love:

Vi har precis kommit igång med att riva ut allt skräp vi har i vår gamla ladugård. Efter 20 år hinner man samla på sig rejält :o . Semesterns projekt är nu att bila bort foderbordet, fixa till golvet. Sätta upp skivor på väggarna för att inte hästarna ska knapra i sig timmerstockarna, riva bort taket (måste ha timmerstockar i taket kvar. Ska måla också. Vi har 4 veckor på oss och borde komma en bit på väg :angel:

Vi ska sedan bygga 3 boxar och kommer ha samma upplägg som du har med liggande galler för att få det lite luftigare. Vad har du för dimension på rundjärnet och plattjärnet - är det för att stabilisera upp väggen eller gallret?

/Lizzie
Tack :)! Jag är faktiskt väldigt nöjd med dem :o!

Jag är väldigt nöjd med det liggande gallret. De kommer åt varandra och kan busa, bita och retas med varandra (pojkar....:p), samtidigt som de har möjlighet att vara ifred om de heller vill det. Dessutom öppet och luftigt.
Jag tror det är 35 mm tjocka rör. Vet inte hur tjocka, men kanske 3-5 mm nånting, de är ganska rejäla iaf. Plattjärnen som är i mitten av boxväggen var först tänkt för att stabilisera boxväggen och fästa den i golvet. Men insåg att det behövdes stabiliseras även på gallren. Väggen är ändå 4 meter lång. Så då blev detta en helt ok lösning. Rören är fästa med en bult/mutter rakt igenom röret. Tror att plattjärnen är 50 mm breda och ca 5 mm tjocka. Men jag minns inte riktigt.

Ta det lugnt i sommar bara, förstår att ni vill bli klara. Men slit inte ut er :)!

En tanke är att om ni ska ha u-järn och trä i boxväggarna i, gör som Catrool, 45 gr avsågning, så blir det mkt snyggare i ändarna :up:! Vi tänkte inte så långt att det skulle på ett järn där över oxå när vi kapade dem :p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 237
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar