Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stallet är tömt och tvättat och ikväll började jag måla stalltaket. Sjukt jobbigt, men också sjukt tillfredställande att måla ett så slitet tak glänsande vitt! :love: Funderar dock på om det är lite väl jobbigt att måla med pensel. Många skrymslen och ojämna ytor... Är det värt att köpa en billig färgspruta?
Oavsett kommer det bli sjukt fräscht när det är färdigmålat!! :banana:
image_zps7hhvecvk.jpeg

Stallet är tömt och tvättat och ikväll började jag måla stalltaket. Sjukt jobbigt, men också sjukt tillfredställande att måla ett så slitet tak glänsande vitt! :love: Funderar dock på om det är lite väl jobbigt att måla med pensel. Många skrymslen och ojämna ytor... Är det värt att köpa en billig färgspruta?
image_zps7hhvecvk.jpeg
Färg sprutade taket i köket och det blev jätte bra :), väldigt mycket mindre slit för nacke/ rygg och armar också :p.
Så har du möjlighet så är det ju bara bra :), kan du måla om det oftare också så det håller sig vitt :p.

Färg sprutade taket i köket och det blev jätte bra :), väldigt mycket mindre slit för nacke/ rygg och armar också :p.
Så har du möjlighet så är det ju bara bra :), kan du måla om det oftare också så det håller sig vitt :p.
Ja, det låter ju bra! Ska kika lite om det finns nån som inte är alltför dyr..
Obs att taket såg ut så här när vi köpte gården, det är inte jag som slarvat med målningen.... :p:D Men det vore ju väldigt bra att kunna underhålla! :)

Ja, det låter ju bra! Ska kika lite om det finns nån som inte är alltför dyr..
Obs att taket såg ut så här när vi köpte gården, det är inte jag som slarvat med målningen.... :p:D Men det vore ju väldigt bra att kunna underhålla! :)
Misstänkte det ;), kan säga att det taket ändå så ser hundra gånger fräschare än i gamla delen av mitt stall :angel:, hade tänkt högtryckstvätta det men gör man det så måste man nog pensla på ngt annat för att det ska hålla någorlunda.. 100år av ko/gris/häst skit och andra härligheter som det sen också i perioder har regnat in genom... är ett nyare golv lagt ovanpå så man går i alla fall inte igenom när man ska ta upp till hö loftet :angel:

Vi har haft släkten hemma i helgen och i fredags fick vi hjälp med att börja lägga taket/loftets nya golv i stallet! Vi hann inte helt klart, men det är inte mycket kvar nu :)
img_4149.jpg

Lite pill i kanterna...
img_4151.jpg

Detta har vi kvar nu, borde gå ganska snabbt!
img_4155.jpg

Så här blir det innifrån stallet sett, vi kommer sätta panel även mellan nya taket och den murade väggen:
img_4160.jpg

Vi har även börjat måla inne i stallet och det blir himla ljust och fräscht! Det ska läggas på fler lager dock, så det blåa försvinner helt :) Ligghallen:
img_4105.jpg

Och spolspiltan:
img_4115.jpg

image_zps7hhvecvk.jpeg
Vad fint det blir! Jag ryyyyser fortfarande vid tanken på vår takmålning. Är SÅ glad över det är klart, för denna gången... ;)

Vi har haft släkten hemma i helgen och i fredags fick vi hjälp med att börja lägga taket/loftets nya golv i stallet! Vi hann inte helt klart, men det är inte mycket kvar nu :)
img_4149.jpg

Lite pill i kanterna...
img_4151.jpg

Detta har vi kvar nu, borde gå ganska snabbt!
img_4155.jpg

Så här blir det innifrån stallet sett, vi kommer sätta panel även mellan nya taket och den murade väggen:
img_4160.jpg

Vi har även börjat måla inne i stallet och det blir himla ljust och fräscht! Det ska läggas på fler lager dock, så det blåa försvinner helt :) Ligghallen:
img_4105.jpg

Och spolspiltan:
img_4115.jpg

Åh, vad fint! Vill också höja taket om 700 år. Hur stort är stallet? Får man fråga hur mycket pengar och jobb ca? :)

Åh, vad fint! Vill också höja taket om 700 år. Hur stort är stallet? Får man fråga hur mycket pengar och jobb ca? :)
Tack :)

Stallet är ca16x10 meter, och vi har höjt taket ca 70cm (lite mer egentligen, men så blev ju nya golvet ca 1dm högre än det gamla).
Vi har använt oss av limträbalkar till den bärande konstruktionen (19000kr), "vanliga" balkar till "regelverket" i golvet (6000kr) och råspont till golvet (16000kr). Sen har vi även murat upp en vägg på ena kortsidan, fyra rader lecablock (3000kr). Sen tillkommer det ju lite murbruk och en mängd skruv, spik och muttrar mm som jag inte har några siffror på, men i stora drag ca 45-50kkr inkl. moms för enbart taket. Jag och sambon har gjort det mesta själva, men vi har såklart fått hjälp av släkten och framför allt sambons pappa.
Tid är omöjligt att säga, vi har ganska precis hållit på i ett år nu men då började vi ju med att tömma det gamla taket på hö och sen riva en massa. Sen har vi byggt box och ligghall och torkrum och sen hade vi "vintervila" och nu håller vi ju även på med sadelkammaren parallellt.
Blod, svett, tårar och pengar, helt klart. Men värt varenda ett! Speciellt när man tittar på gamla bilder :)
img_5308.jpg

img_5305.jpg

:D
Hade den i kundkorgen igår, men funkar det med den klassen? Trodde det var tvunget med ip65....

I tabell 7.1 i "Handbok för elinstallationer i lantbruk och häst verksamhet" står det IP54 på stall och box, även vår elektriker sa minimum 54 :) Jag vet dock inte hur det är med D klass osv på den på bilden men rätt IP iaf :)

Du kan ladda ned handboken på nätet, den är kanon att ha till hands :)

I tabell 7.1 i "Handbok för elinstallationer i lantbruk och häst verksamhet" står det IP54 på stall och box, även vår elektriker sa minimum 54 :) Jag vet dock inte hur det är med D klass osv på den på bilden men rätt IP iaf :)

Den funkar enl vår elektriker :up:

Vi har ett loft där vi brukar förvara höbalar över sommaren, på vintern kör vi hösilage då höt aldrig lyckats hålla sig fräscht. Men nu med maghäst som kräver hö även vinter halvåret, har ni några bra knep för att det ska hålla sig bättre?
Det är ju fukten som ställer till det. Kan man ha en vanlig avfuktare?
Skulle tippa på att loftet är drygt 80 kvm allt som allt. Cirka 40 kvm finns det på en avstickare, och det är just här jag funderar på om det är möjligt att försöka hålla höt fräscht.

Nån som har några bra knep?

Ka

Jag har mailat en säljare på LF och frågade om en annan armatur m kupa och IP 55. Får se vad han svarar.

Vi har ett loft där vi brukar förvara höbalar över sommaren, på vintern kör vi hösilage då höt aldrig lyckats hålla sig fräscht. Men nu med maghäst som kräver hö även vinter halvåret, har ni några bra knep för att det ska hålla sig bättre?
Det är ju fukten som ställer till det. Kan man ha en vanlig avfuktare?
Skulle tippa på att loftet är drygt 80 kvm allt som allt. Cirka 40 kvm finns det på en avstickare, och det är just här jag funderar på om det är möjligt att försöka hålla höt fräscht.

Nån som har några bra knep?
Packa in i halm, mkt halm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 242
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 814
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar