Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Kl

Idag fick det vara nog med Meyjas regnskållor. Trots tvätt med klorhexedinspray nu under några veckor så har det bara blivit mer och mer. Säkert har det haft med värmen att göra. Hennes päls var TJOCK! Väl klippt och tvättad så kom det fram mängder med småsår... Så illa trodde jag inte att det var...
wpid-dsc_1620_20140217165825802.jpg

Hon blev ganska söt i sin nya frilla... Hon fick behålla magen, ser lite lustigt ut...
dsc_3136.jpg

Hon stod lös i stallgången med trygga farbror Snöggur som moraliskt stöd. Undrar hur många treåringar man kan göra så med?
wpid-dsc_1606_20140217165635445.jpg

Stolt över en tapper liten tjej och jag hoppas inte hon skall frysa nu. Har fått ett nytt 100gr halvhalstäcke och jag hoppas det räcker. Hon var verkligen helt svart i dammet som blir över huden när man klipper. Hela pälsen full med jord och damm... Hoppas det kommer klia mindre nu...

KL

Mina fina tjejer ikväll. Underbart att det är ljust ute efter jobbet :)

Vera går så bra!! Vi red ut i grimma (måste köpa micklem...)och tränade tempoväxlingar och lattjade omkring på barmarken.
1621869_10151879988020588_581709631_n.jpg

Underbara Vera, önskar jag alltid får ha en ridhäst som henne. Så här fin kväll hade vi.

1959489_10151879988155588_682080467_n.jpg

Och söta Mist tränades för hand. Tycker hon börjar bli riktigt fin :)

1619453_10151879987950588_1238003584_n.jpg

1239864_10151879987890588_189077890_n.jpg

1511022_10151879987980588_711412380_n.jpg

kl

Är sjuk och ligger här hemma och tittar på annonser och drömmer mig bort.
Jag har ju precis sålt Draken då det aldrig kändes rätt med henne, hur otroligt underbar hon än var så klickade vi aldrig.
Och hon som köpte henne....fantastisk! Kunde inte hittat ett bättre hem. Draken trivs, det syns! Och märks när tjejen rider. Så kul.

Men jag är i kvalet om jag vågar köpa ny pålle eller inte, och vad jag vill ha.
Jag är inte den som säljer djur igentligen, jag hatar det och när jag köper så är det för att den ska stanna för alltid, det är min tanke i alla fall. Men man kan ju aldrig veta, och med hästar tycker jag ändå det är viktigt att det klickar, annars blir det ju inte roligt.
Så jag sitter här och funderar vad det är jag vill ha.....Om jag vill ha en ny?

Odinn är ju min dröm på alla sätt och vis, men kommer alltid ha sina problem och aldrig bli den där "toppen" hästen han var tänkt att bli pga sina "skador" han får leva med. Men han är min dröm ändå, absolut. Men ibland vill jag vara ha en "enkel" häst, som är färdig och bara rida på....som klarar träningar, tävlingar och att ridas....

Hmm, ja mycket hinner man tänka på när man inget har att göra! ;)

*KL*

Här planeras också hästköp! :D
Dags för dottern att få en egen islandshäst!

Ja, han e supernöjd, bara ligga å slappa i soffan hela dagen, det är hans melodi av livet det! ;)

kl

Woohoo, Sadeln har kommit.
Får se om jag orkar åka och hämta den sen, men det tror jag allt! :D

Vad roligt att perla hittat hit ska bli kul att följa henne. Känner hennes pappas förra ägare bra(inte den som ägde när hon blev till).
Visa gärna tölt bilder sen

Testa Karlslund Close Contact/Karlslund med korta benstöden
Bra stöd stabil bra manke frihet billig och bomlös

Fast detta med grisepass hänger ju faktiskt lite på ryttaren med kan jag känna. Hästen är ju inte (oftast) grisepassare av naturen utan det är något ryttaren lixom inte riktigt reder ut.
Så en häst med väl separerade gångartdp kan mycket väl ridas till grisepassare i fel händer.

Eller vad tror ni andra?!

Om jag var du skulle jag skaffa mig erfarenhet och kunskap genom att rida så mycket olika hästar som möjligt och gå kurser/lektioner och bli en riktigt bra ryttare rutinerad på olika typer av gångarts 'fel' lynne osv innan jag köper en ny häst.:-)

Håller med. Dessutom behöver man inte ha en Sm-häst för att tävla.
Min Muninn gick SM två gånger och han är ingen superstar. De behöver ju inte vara extrema för att kunna gå öppen klass, och där behöver man harva ett tag för att själv bli SM -ryttare.
Min dröm nu är en unghäst med kapacitet för SM -final... Jag har ridit för många hästar "strax över medel". Men först ska Snorri bli frisk och tävla och jag ska ta examen ;) En sak i taget, det viktigaste först!

Fast detta med grisepass hänger ju faktiskt lite på ryttaren med kan jag känna. Hästen är ju inte (oftast) grisepassare av naturen utan det är något ryttaren lixom inte riktigt reder ut.
Så en häst med väl separerade gångartdp kan mycket väl ridas till grisepassare i fel händer.

Absolut.

tio

Min Muninn gick SM två gånger och han är ingen superstar. De behöver ju inte vara extrema för att kunna gå öppen klass, och där behöver man harva ett tag för att själv bli SM -ryttare.

Ja precis, dessutom är det en heeelt annan sak att rida på öppen nivå eller att rida på SM-nivå.

Filipuss: Vet ett par riktigt bra lovande hästar som är fina idag men som kan bli fantastiska (6-12 år), som inte kostar över 100 000. Det är verkligen köparens marknad idag. Men man måste också kunna rida dessa hästar till att bli fantastiska och hålla dem på den nivån.

Så där såg Jorunn ut när jag köpte henne, fast 10 ggr värre.

IMG_0043.jpg

Så här såg hela kroppen ut jag fick raka bort allt hår från halsen ner till benen.

Tyvärr har hon ärr över hela kroppen efter detta idag varje pluppa du ser på bilden är kvar idag som små ärr där hål inte växer ut

Hoppas din slipper dessa ärr för de är verkligen inte vackert när man sedan rakar hästen som vuxen.
Många blickar får man på sig när hon är nyrakad folk som inte vet vad det är tror man inte tar väl hand om hästen:crazy:

Wiiiiii jag fick också hem min nya sadel idag. Hade inte fått någon avi men chansade och åkte dit med min pyttelilla bild på mobilen som inte gick att zooma. Tjejen hade grymt bra syn och lyckades klura ut rätt nummer. Så nu har jag fått hem den och ska prova den imorgon.

Imorgon ska jag dessutom åka och rida med pappa så han får träna inför islandsresan. Ska bli spännande!

Japp. Vi har bokat in en resa till en gård som heter Skalakot. Ska bli väldigt spännande :)

Det var perfekt upplägg för våran del. 4 dagar ridning, och pappa kan välja om han vill rida hel eller halvdag beroende på vad han orkar. Och de verkade väldigt trevliga och hade hästar som passar både pappa och mig så jag tror det blir jättebra. Ska bli skitcoolt att rida med en flock lösa hästar. Vi kommer rida på stranden och köra med flakbil över en stor flod där hästarna tar sig över själva. Rida till ett vattenfall och i nån dal som tydligen ska vara jättefin. :)

Min Muninn gick SM två gånger och han är ingen superstar. De behöver ju inte vara extrema för att kunna gå öppen klass

Håller med dig, och jag tror dessutom att man kan komma ännu längre på en "strax över medel-häst" nu, i och med den nya domarhandledningen. Om man rider väl dvs.
Jag fann en länk direkt till nya handledningen på ishestnews, och om jag förstod engelskan rätt hamnar man på 6,0 - 6,5 om man rider väl, hästen svarar på det stora hela bra på hjälperna, takten är ok, hästen är ok lösgjord/avspänd, och har "average movements", dvs medelrörelser.
Och att kunna snitta på 6,25 på en "medel/strax över medel-häst" därför att man har en fin kommunikation och rider hästen bra tycker jag känns som ett steg i helt rätt riktning.

Alltså, det jag ville ha sagt var att den nya handledningen har givit mig hopp om att man kan ta sig en ganska bra bit i tävlingssammanhang om man är ett samspelt ekipage, trots att man inte har en jätteflott häst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud