Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Det kommer medgångar och det kommer motgångar!
Det gäller bara att ta sig igenom dom! Sen älskar jag unghästar, för att dom är lärsamma och härliga. Men åh vad skönt det är när dom "vuxit upp" ;)

KL
Man får glädjas åt det lilla: Kärran gick genom besiktningen idag :banana:
1653600_10152277448079612_1944776386_n.jpg

Whoopi! Grattis! ;)

Idag är jag glad över lillskiten som idag lärde sig både vändande och sidförande, på 5 min ;) :love:

Låter som min Spök. Hon var typ inriden på direkten :D Galoppfattningar har hon greppat från början - och alltid fattat rätt :P

hehe min "unghäst" nu 7 år (insutten vid 4år men utbildad från 6år.) Han har behövt lite mental mognad tror jag. Va väldigt instabil, lungn som en filbunke men plötsligt expoldera i bockningar eller stegringar. Så tog ett halvår med bara markarbete som NH, promenader m.m. Nu går det mesta bra förutom svårigheten att rida ut själv. För typ en månad sen upptäckte jag att han lyssnar bra på vikthjälper och börjar förstå sidförande och öppna :)Galoppfattningar för rätt ben tar han i alla fall ute. kanske mer motvilligt på bana men har inte testat. Vi har hittat medeltempot på tölten som oftast är rent men han har oxå kommit på att det är kul att sprinnga så måste ta tag i "övergångar neråt" och galoppera i medel/lugnt tempo :P
Har bokat vår första lektion på islandshäst nu :)

Hm, okej. Jag är van med "vanliga" stänger som jaktkandar och pelham, men islandsstången ser ju inte ut på samma sätt med bl.a. mycket längre skänklar och som sagt, bettet och kedjan i typ samma ring (?) så därför jag undrade.
Pållen jag rider har fått för sig att det är bra att slå upp huvudet när han blir för taggad och inte får springa iväg i valfritt tempo i tölten och galoppen, kan islandsstång vara nåt att prova då? Alltså för att "visa vägen" till var han ska gå. Tänkte att på din beskrivning låter det som ett vettigt alternativ då.

Just det, en fråga till :p Är det "mer okej" att rida på ledad islandsstång än t.ex. ledad pelham, eller är det samma sak? Pelham brukar man ju oftast vilja ha rakt eftersom det blir "klämeffekt" om det är ledat, speciellt tvådelat...

Och jodå, jag rider mycket för tränare, innan någon oroar ihjäl sig :)

Jag rider faktiskt på islandsstång av den anledningen. Min häst har tyvärr lärt in fel från början och vill gärna kasta upp huvudet i tölten.. Vi har ju kämpat i alla år att komma ifrån det och är på god väg. Hon är aldrig svår att stanna, blir aldrig "stark" och går egentligen att rida utan bett jämt. Men jag tar islandsstången om vi skall ut på töltträningsrundor. Då får vi hjälp att tänka åt rätt håll. Jag rider dessutom mycket bättre på stången tycker jag själv! Men det kanske blir 1 ridtur av 10, men de turerna går i regel väldigt bra! Hon söker sig åt rätt håll istället för att slå upp o kasta nacken bakåt.

Eller hur! Nog för att det är roligt när det går bra för andra (det tycker jag verkligen), men man blir ju lite bitter när man själv är i en svacka alltså ;)

Men det är ju så det är med unghästar (och hästar över huvud taget), medgång ibland, motgång ibland. I mitt fall så kom ju det här "bakslaget" (det har varat i ca en vecka, så jag vet inte om jag kan kalla det för bakslag än) när jag tog nästa kliv i utbildningstrappan. Jag var medveten om att det kan bli lite protester när man ber hästen om något nytt som är mer krävande för musklerna, samtidigt som den kanske inte riktigt förstår vad man är ute efter, men ändå står jag där och blir fullständigt chockad när det plötsligt inte fungerar :p Det är ju nästan lite komiskt. Att man aldrig lär sig!

Men vad roligt att du känner att ni har höjt er lägsta nivå! Det gäller att hitta det positiva när det känns jobbigt med ridningen.
Igår hade jag ett ganska dåligt pass igen, var frustrerad och lite besviken på mig själv efter ridningen. När jag sedan satte mig i bilen på väg hem sa jag högt till mig själv: "Okej, nu går jag igenom passet från början till slut. Vad fungerade? Vad fungerade inte? Varför?"
Så där satt jag och pratade för mig själv i bilen, men faktum är att det kändes så mycket bättre efteråt. Jag insåg att vissa saker var ju trots allt ganska bra under passet, och jag kom underfund med varför vissa delar inte gick så bra.
Så det rekommenderar jag om man känner sig frustrerad efter ett dåligt pass :)

Okej, kul att göra om någon som använder det så och det fungerar :)

Pållen jag rider har nog säkert lärt sig rätt, han kan i stort sett allt, men han är inte dummare än att han märker att han har en klant på ryggen och passar på att skaffa sig lite hyss för att slippa jobba ;) När nu klanten på ryggen börjar ha bättre koll på alla gångarter och takter vill han inte släppa sin nyvunna "frihet", så jag kanske ska prova då och se om det hjälper.
Bara några gånger allså tänker jag, så vi slipper diskutera saken i 20 minuter varje ridpass innan vi kan komma till riktigt arbete.

*kl*

Yay!
Nu drar jag strax till stallet för andra gången idag (jobbat tidigare) och lasta pålle och hämtar upp yew98fq så drar vi på Tölt in Harmony-kurs för Trausti Þór Guðmundsson över helgen!
Skall bli mycket intressant.

/Malin

Spännande!

Hoppas på en rapport från den kursen sen :)

*KL*

Jag och min lilla häst ska också på kurs över helgen. Ny tränare så det ska bli spännande!

Roligt med kurs! :)

Sugen på att försöka haka på en kurs med min gamla tränare. Han slutade komma hit då intresset svalna men vi får åka en liten bit istället bara :) Ska kolla möjligheten i alla fall!

*KL*

Laukur fick tre dagars ledigt och är inne på tredje dagen idag så nu börjar ridabstinensen smyga sig på! Får klara mig till i morgon :P

KL

Igår var jag ut och red, för första gången på typ ett halvår. Jag har skrivit lite om detta i bloggen, lite mer anledningen till varför jag är där osv, men tänkte att vill någon veta så får den gå in och läsa där :) jag håller mig enbart till hästeriet här ;D

Hur som helst så åkte jag iväg till Slätterne igår och träffade Maria och Jamila. Dom skulle ha en tur på typ 13 pers och jag fick rida med. Fick en superfin häst, Rjód från Björnforsen efter Jarl frá Budardal. Så himla rolig häst. Precis min typ och riktigt riktigt härlig. Så om allt går som det är planerat kommer jag få rida henne varje torsdag framöver under några veckors tid.
Har tyvärr ingen bra bild, hon blundade precis :meh: Men söt är hon ändå!

Bilden är från min blogg, därför står namnet på den.

När jag vaknade idag så kunde jag inte röra mig ;) snacka om att man tappar ridmusklerna direkt. Jag kom ju knappt upp haha. Och idag har jag världens träningsvärk i varenda liten del av kroppen. Men jag gillart!

12420-rj.jpg

Aha!! :D vad roligt. Har du ridit henne? Du har inga ridbilder eller så på henne? Vore kul att se.

Jag såg minsan en Titla-rumpa på din blogg. :D Mamman till mitt sto, en av de finaste hästar jag någonsin ridit! :love:

Kul! Visst är det en skäck? :D Har inte hunnit känna igen deras hästar än :P

Jag skulle gärna läsa din blogg! :) Om du vill ha fler läsare kan du väl skicka en länk till den via PM?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 801
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar