Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Jag ska sälja henne då kemin mellan oss inte stämmer tyvärr. :( Åkte av i vintras och skadade mig rejält. Vi har kommit underfund med varför jag åkte av, och då har jag beslutat att sälja. Det allra tuffaste och svåraste beslutet man kan fatta, men det är det enda rätta beslutet. :(

Men nu är ni pessimistiska! Tar man bort "gärna kunna gå de högre klasserna/sm" så finns det många som uppfyller kraven. För långt under 100.000kr! Och om du inte är allt för kinkig med åldern kan du hittameriterade tävlingshästar med många fina år kvar som hästar för vettiga priser. Exempelvis Hyreygur från Smärslid för 68.000! Vet inte om han är såld nu, men det är ett verkligt fynd! Han ser kanske inte alltid så spännande ut på bild nuförtiden då han är lite rund. Men jisses vilken ridhäst det är! Jag red honom mycket när jag jobbade hos Tim Kvick 2002. Han är snäll, känslig, lyhörd, vänlig och välutbildad. Han har enormt snabb tölt och fina grundgångarter. Kanon läromästare och har tävlat SM.Hördur från Gröna gången var till salu häromåret för under 100.000 även han. Han har 9.0 för både tölt och galopp!

Spá som jag äger har kanonstam, är en "sprattelponny" som tävlade på islandsmót som andra tävling som sexåring. Hon kostade 55.000. Tre år tidigare nästan 3ggr så mycket!
Skall tilläggas att hon var lite av ett renoveringsobjekt.
Men jag menar att man kan fynda om man letar noga och har lite koll.

*KL*

ÅÅÅÅÅH!!

Jag måste bara gnälla av mig lite inför folk som förstår...

JAG HATAR SADLAR!!!

Jag är ute i sadeldjungeln och jag hittar verkligen inget som duger...
Jag hade tänkt prova Masterback och hade höga förhoppningar och vi mailade lite och när jag hade bestämt mig för att testa så har det varit helt dött där ifrån och jag har inte hört något...

Sedan har jag läst om diverse olika sadlar och det är verkligen upp och ner på alla sadlar...

Jag lånar en Hilbar nu som jag tyckte var superbra men har märkt att hästen inte tycker det...

Då tänkte jag ta ut en sadelprovare men då har jag mest bara sett kommentarer att det inte är nån idé då dåligt anpassade sadlar väljs ut ändå...

Bom, bomlöst, ja det är frågan.
Bom kan klämma osv när hästen ändrar sig och bomlöst, vilka är egentligen bra?
Jag har testat sensation bara att det funkade inte till denna hästen.

Samtidigt som jag själv behöver en sadel med bra sits och stöd...

Så just nu hatar jag sadlar, massor....
Jag är inte gjord av pengar heller så helst vill jag ju hitta en bomlös så jag slipper köpa ny hela tiden...

Senast ändrad:

Kul att se henne igen :)
Hon var en kandidat till köp för mig förra våren när jag var på jakt efter en ny häst.
Men när jag hade bestämt mig för att komma ner och prova henne så hade den ägaren som hade henne då skickat tillbaka henne till ägaren som hade henne innan så det blev aldrig något där utan det fick bli en annan häst ;)

Vore jag du skulle jag regelbundet besöka Jamila Berg och testa saluhästar istället för att leta på Island. Mycket större chanser att det blir "rätt". Hon bor ju på rimligt avstånd från dig och har oftast ett tiotal hästar till salu. Stryk SM önskemålet som krav, hellre lätt i munnen, lydig, lyhörd, lättväxlad, trevlig, rena gångarter och gå på ridkänsla mer än "tävlingsbarhet". Det kan komma på köpet. Tävlandet är för de flesta en minimal del av hästägandet. Strunta i utseendet i annonsen, var Open minded! Köp hellre en läromästare än en unghäst. Då vet du vad du får. Hästar med de största rörelserna är inte alltid de härligaste ridhästarna, viktigare med ren takt och många tempon för att de skall vara riktigt kul att rida tycker jag. prova många hästar för att lära dig vad du gillar, jag kan ha fel men jag har för mig att du inte ridit så jättemånga olika islandshästar även om du har lång erfarenhet av rasen?

Jag har helt andra krav idag på en ridhäst än jag hade för 15år och 100 hästar sedan. :) Med det vill jag säga att funkar ska ta dig tid att reflektera över vad du egentligen är ute efter och att prova många hästar. Slutligen: Köp inte en häst som är hård i munnen, det kan vara mycket svårt att träna bort plus att livet blir enklare med en som är lyhörd och mjuk i munnen.

Sono : testa Tönn gel!
Perla: Hon är jättefin, jag minns också när hon låg ute på annons!

Senast ändrad:

Sådär håller jag också på. Fönstershoppar och hittar drömhästar när läget egentligen är som sämst. :p Man får ha lite is i magen. Det finns MÅNGA drömhästar och chansen att du ramlar över en igen är ganska stor, det måste du hålla med om?

Jag fantiserar om en het, stenhård femgångare med mycket pass. Dock tror jag kanske att det vore VÄL mycket utmaning, men drömma går ju :D (Och nu är det verkligen inte läge för en häst till :P)

Jag är inte alls kinkig när det gäller åldern på hästen, men jag vill helst ha en lite yngre häst eftersom den jag köper ska stanna kvar i mina ägor länge är tanken. :) Dock var det längesedan jag köpte häst (om man bortser från B då som köptes när hon var 2 mån osedd) och när jag köpte Filipus för ca 14 år sedan fick jag en spänd grisepassare som skenade för 38-40 tusen utan utrustning. Missförstå mig inte, Filipus är det allra bästa köpet jag har gjort och jag ångrar ingenting men de flesta som följt oss under ett tag vet att det har varit en lång resa.

Absolut kan jag ta bort kravet att den ska kunna tävlas på SM-nivå, men annars är jag stenhård på mina krav eftersom det är en sådan häst jag vill ha nu. SM är en dröm för mig, att en vacker dag få tävla på den nivån men då måste jag utvecklas själv som ryttare. När jag köpte B så var det för att jag skulle satsa på henne, ta mig ut på tävlingsbanan igen och åka iväg o rida kurser, utvecklas som ryttare - utvecklas tillsammans med hästen. Jag säger som jag sa till min tränare: Nu vill jag unna mig lite vardagslyx! ;)

Visst kan man göra fynd, det tror jag absolut - men jag har bara inte funnit dessa guldkorn än som ni pratar om. Eller så har jag helt enkelt inte varit tillräckligt uppmärksam kanske?

Det är ett av mina alternativ faktiskt, att åka till henne och kolla. Hon hade en häst som verkligen tilltalade mig för ett kort tag sedan, men den var såld nu. :(

Jag går mycket efter bilder och filmer, vill se hästen röra sig men ska tänka på att vara open minded nästa gång. Annonser med en häst som står i en hage brukar jag bläddra förbi faktiskt.. :o

Jag har mest ridit grisepassare när det gäller islandshästarna, jobbat mycket med hästar som har haft taktproblem och främst femgångare då. Och mina hästar har haft gångarter under medel. Än idag kämpar jag med mästaren i grisepass (om det ändå vore en SM-gren.. ;) ) framförallt när han har dåliga dagar.. Så nej, jag har inte ridit så många olika islandshästar men har haft islänningar i 15 år. :)

Tillägg: Och det är pga grisepassarna som jag känner nu att jag faktiskt vill ha en häst med separerade gångarter och ren takt. De är jätteroliga att jobba med, men jag tror att för min egen del vore det mer utvecklande att skaffa mig en häst med ren takt och separerade gångarter.

Senast ändrad:

Delvis kl.
Jag tänker ofta att snälla hästar är underskattade i försäljningssammanhang. Eller ja snarare om man tittar köpesannonser så vill folk köpa snälla, väluppfostrade och lättsamma hästar för noll och ingenting.

En liten reflektion bara :)

Hehe, såg en låna länge innan ev köp annons som ville ha just en sådan häst som dessutom skulle var ca 145 och viktbärande och bo nära för provridning. Jag misstänker att det inte blev någon kö av intressenter som passade på kravspecifikationen.

Absolut kan jag ta bort kravet att den ska kunna tävlas på SM-nivå, men annars är jag stenhård på mina krav eftersom det är en sådan häst jag vill ha nu. SM är en dröm för mig, att en vacker dag få tävla på den nivån men då måste jag utvecklas själv som ryttare. När jag köpte B så var det för att jag skulle satsa på henne, ta mig ut på tävlingsbanan igen och åka iväg o rida kurser, utvecklas som ryttare - utvecklas tillsammans med hästen. Jag säger som jag sa till min tränare: Nu vill jag unna mig lite vardagslyx! ;)

Tanke:
Har du tävlat mycket själv med islandshäst? Är du rutinerad, kunnig, van och (nästan) på sm-nivå?
Om inte tror jag du gör smartare i att nu titta efter en häst som kan ta dig dit, alltså till nivån där du är tävlingsrutinerad och nästan på sm-nivå. En bra läromästare eller en yngre häst med stabila gångarter och tävlingskapacitet, men kanske inte nödvändigtvis för sm.
Jag skulle tro att det är svårt att hitta en häst som både är en bra läromästare, passar för typ hobbyridning i skogen de flesta av årets dagar, och dessutom har kapacitet för sm. Man kanske måste räkna med att byta häst (/skaffa en till/låna/rida någon annans etc.) iallafall en gång om man vill ta sig upp till sm och inte vill betala massor för den perfekta hästen som alla vill ha, för den kostar ju.

Jag har visserligen börjat rida islandshäst "seriöst" för inte så länge sen men har ridit mycket andra hästar också, och jag vill tävla sm. Någon gång. Nu rider jag en underbar 5-gångsvalack som är lite äldre och har gjort "allt", han kommer inte räcka till sm, men han kan ta mig en bra bit på vägen. Skulle jag köpa en häst nu skulle jag leta efter en sån. Sen skulle jag träna den och ta oss så långt vi kan komma tillsammans, försöka rida massor av andra hästar på alla nivåer, och sen kanske jag vore redo för en sm-häst.

Jag kikade förresten på Jamilas hemsida (bor också i den regionen) och hon såg ut att ha flera trevliga hästar nu till bra priser :) Finns nog fler såna hästar att hitta, om du stryker sm-kapaciteten borde du inte behöva åka ända till island för att hitta rätt.

Om jag ska skaffa en till islänning så har jag några krav på hästen. :o
4- eller 5-gångare spelar ingen roll för mig, MEN den ska ha separerade gångarter eller åtminstone en ren gångart (dvs ingen grisepassare, har bara köpt grisepassare hittills och det är absolut inga problem med sådana hästar men nu vill jag ha en trevlig häst med rena gångarter). Över 140 cm i mkh, viktbärande, trevlig i hanteringen. Trafiksäker och ska kunna ridas ut på ensam. Gärna bra gångarter så man kan tävla i lite högre klasser (SM är fortfarande en dröm för mig, men det kommer nog bara förbli en dröm..). Inte allt för gammal, frisk och skadefri. Finns inte så många som jag har hittat när jag kollat.. Men som sagt, guldkornen är sällsynta! Och ja, jag har många krav märker jag nu. Haha, det här kommer inte bli lätt alls!

Jag hittade den där hästen men det tog lite tid och det krävdes att flytta till Danmark i några månder för att träna hästar för att finna den ;)

*KL*

Har hemma en Masterback flatback dressyr på prov. Har funderat på att jag behöver ett öppnare säte då jag känner att jag faller fram i min Masterback dressyr med djupt säte. Flatbacken är en mycket trevlig sadel och jag fick med ett par paneler som är lite högre fram än de jag har på min och det passar nog Laukur bättre faktiskt. Igår provade jag provpanelerna på min sadel och shit var bra jag satt helt plötsligt! Jag gillar ju djupa säten mer och nu kom jag mer i balans och så som Laukur tuffade på igår så verkade han också tillfreds! :)

Så det blir nog ett billigt sadelbyte. Köper andra paneler till min sadel helt enkelt och fortsätter rida i den :)

För övrigt så var min häst fantastisk igår, igen! :D

Delvis kl.
Jag tänker ofta att snälla hästar är underskattade i försäljningssammanhang. Eller ja snarare om man tittar köpesannonser så vill folk köpa snälla, väluppfostrade och lättsamma hästar för noll och ingenting.

En liten reflektion bara :)

Håller verkligen med! En snäll och schyst häst är guld värt! Ibland blir jag lite rädd när jag ser hur folk avlar på ston som har riktigt dåligt psyke och är väldigt svåra och väljer dessutom en explosiv hingst på det. banghead: Vem ska kunna rida alla dessa hetsiga, nervösa och svåra hästar som dock har fantastiska gångarter? De flesta av oss är trots allt hobbyryttare.

En snäll häst är värd en hel del och jag är så tacksam att jag hittade en så "enkel" individ som är lugn och snäll. Det gör vardagen och all ridning/hantering så himla roligt! Allt går så enkelt och okomplicerat. :D

Tyvärr ingen film än men det kommer säkert snart :)

Ja visst är hon! O finare kommer hon bli ;)

Tanke:
Har du tävlat mycket själv med islandshäst? Är du rutinerad, kunnig, van och (nästan) på sm-nivå?
Om inte tror jag du gör smartare i att nu titta efter en häst som kan ta dig dit, alltså till nivån där du är tävlingsrutinerad och nästan på sm-nivå. En bra läromästare eller en yngre häst med stabila gångarter och tävlingskapacitet, men kanske inte nödvändigtvis för sm.
Jag skulle tro att det är svårt att hitta en häst som både är en bra läromästare, passar för typ hobbyridning i skogen de flesta av årets dagar, och dessutom har kapacitet för sm. Man kanske måste räkna med att byta häst (/skaffa en till/låna/rida någon annans etc.) iallafall en gång om man vill ta sig upp till sm och inte vill betala massor för den perfekta hästen som alla vill ha, för den kostar ju.

Jag har visserligen börjat rida islandshäst "seriöst" för inte så länge sen men har ridit mycket andra hästar också, och jag vill tävla sm. Någon gång. Nu rider jag en underbar 5-gångsvalack som är lite äldre och har gjort "allt", han kommer inte räcka till sm, men han kan ta mig en bra bit på vägen. Skulle jag köpa en häst nu skulle jag leta efter en sån. Sen skulle jag träna den och ta oss så långt vi kan komma tillsammans, försöka rida massor av andra hästar på alla nivåer, och sen kanske jag vore redo för en sm-häst.

Jag har ridit några träningstävlingar, men jag har aldrig haft en tävlingshäst hemma så nej. Som jag skrev tidigare så har jag inte än bestämt mig om jag ska vara kvar på islandshäst eller gå över till stor häst. Går jag över till stor häst ska jag ha en häst med kapacitet att gå MSV-klasser. :) Jag har tidigare tränat på den nivån i dressyren på världens bästa häst :love: men bara tävlat upp till LB. Även jobbat som hästskötare. Men nu vill jag ut och träna igen, tävla, klättra i klasser, utvecklas med hästen. Sen om vi tar oss upp till SM eller inte, det får tiden avgöra. Som jag skrev tidigare, jag kan ta bort kravet på SM - men det är ändå en dröm för mig att mig dit. Sen om det blir om 2-3 år eller om 10-20 år, det vet jag inte. :p

Jag skulle gärna rida flera olika hästar, men den möjligheten finns inte här tyvärr och jag har pga olika saker ingen flyttmöjlighet heller.

Jag hittade den där hästen men det tog lite tid och det krävdes att flytta till Danmark i några månder för att träna hästar för att finna den ;)

Lyx! ;) Dock har jag ingen flyttmöjlighet men hoppas att en till sådan häst ska dyka upp någon gång i min närhet.. :)

Det finns otroligt många, väldigt fina hästar som uppfyller dina krav. Jag vet minst 5-6 st såhär utan att tänka efter. Så när du är seriöst på jakt efter en häst, så kan du bara säga till!

Kl.
Lilleman är sååååååå duktig!
På fredag kommer mamma och då åker kameran fram :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 797
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar