Sv: Snackis och uppdateringstråd.
Varför ska du sälja din fin grå?
Varför ska du sälja din fin grå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sådär håller jag också på. Fönstershoppar och hittar drömhästar när läget egentligen är som sämst. Man får ha lite is i magen. Det finns MÅNGA drömhästar och chansen att du ramlar över en igen är ganska stor, det måste du hålla med om?
Absolut kan jag ta bort kravet att den ska kunna tävlas på SM-nivå, men annars är jag stenhård på mina krav eftersom det är en sådan häst jag vill ha nu. SM är en dröm för mig, att en vacker dag få tävla på den nivån men då måste jag utvecklas själv som ryttare. När jag köpte B så var det för att jag skulle satsa på henne, ta mig ut på tävlingsbanan igen och åka iväg o rida kurser, utvecklas som ryttare - utvecklas tillsammans med hästen. Jag säger som jag sa till min tränare: Nu vill jag unna mig lite vardagslyx!
Om jag ska skaffa en till islänning så har jag några krav på hästen.
4- eller 5-gångare spelar ingen roll för mig, MEN den ska ha separerade gångarter eller åtminstone en ren gångart (dvs ingen grisepassare, har bara köpt grisepassare hittills och det är absolut inga problem med sådana hästar men nu vill jag ha en trevlig häst med rena gångarter). Över 140 cm i mkh, viktbärande, trevlig i hanteringen. Trafiksäker och ska kunna ridas ut på ensam. Gärna bra gångarter så man kan tävla i lite högre klasser (SM är fortfarande en dröm för mig, men det kommer nog bara förbli en dröm..). Inte allt för gammal, frisk och skadefri. Finns inte så många som jag har hittat när jag kollat.. Men som sagt, guldkornen är sällsynta! Och ja, jag har många krav märker jag nu. Haha, det här kommer inte bli lätt alls!
Delvis kl.
Jag tänker ofta att snälla hästar är underskattade i försäljningssammanhang. Eller ja snarare om man tittar köpesannonser så vill folk köpa snälla, väluppfostrade och lättsamma hästar för noll och ingenting.
En liten reflektion bara
Tanke:
Har du tävlat mycket själv med islandshäst? Är du rutinerad, kunnig, van och (nästan) på sm-nivå?
Om inte tror jag du gör smartare i att nu titta efter en häst som kan ta dig dit, alltså till nivån där du är tävlingsrutinerad och nästan på sm-nivå. En bra läromästare eller en yngre häst med stabila gångarter och tävlingskapacitet, men kanske inte nödvändigtvis för sm.
Jag skulle tro att det är svårt att hitta en häst som både är en bra läromästare, passar för typ hobbyridning i skogen de flesta av årets dagar, och dessutom har kapacitet för sm. Man kanske måste räkna med att byta häst (/skaffa en till/låna/rida någon annans etc.) iallafall en gång om man vill ta sig upp till sm och inte vill betala massor för den perfekta hästen som alla vill ha, för den kostar ju.
Jag har visserligen börjat rida islandshäst "seriöst" för inte så länge sen men har ridit mycket andra hästar också, och jag vill tävla sm. Någon gång. Nu rider jag en underbar 5-gångsvalack som är lite äldre och har gjort "allt", han kommer inte räcka till sm, men han kan ta mig en bra bit på vägen. Skulle jag köpa en häst nu skulle jag leta efter en sån. Sen skulle jag träna den och ta oss så långt vi kan komma tillsammans, försöka rida massor av andra hästar på alla nivåer, och sen kanske jag vore redo för en sm-häst.
Jag hittade den där hästen men det tog lite tid och det krävdes att flytta till Danmark i några månder för att träna hästar för att finna den