Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Men jag är inte så förvånad, vi har haft hovisar i vårt stall som regelmässigt använt skor med dubbla tåkappor. En annan sak med dessa är att genom att ytterligare trångsko hästen så får man skon att sitta rejält, vilket innebär att man slipper tappskor. Huruvida det är nyttigt eller inte tänker jag inte ge mig i kast och spekulera i, men du är inte någon dålig hästägare för det. Vi anlitar fackfolk som förväntas kunna sin sak, det är vad vi betalar för även om vi inte ska sätta skygglappar på och överlåta allt till hovis. Men det får finnas gränser för vad en hästägare måste kunna/känna till, i annat fall hade vi ju kunnat sko själva.

Tappskor har jag haft kanske runt 5-7 gånger under alla dessa 15 år som hästägare, de flesta hästar har då varit skodda runtom med tåkappor. Så det är inget bekymmer för min del och det visste även den förra hovslagaren om också. :)

Man litar ju på hovslagaren, har haft problem med hovslagare förut så när vi hittade den förra hovisen som dessutom hade gott rykte och var kunnig så var det ju självklart att vi skulle använda den personen. Jag har gått kurs i hur man slår på tappskor, men anser att jag helst vill att någon utbildad slår på skorna, även om det bara är en tappsko så överlåter jag det åt en hovslagare eftersom jag vill inte riskera något.

Hittade faktiskt bilder på hovarna, observera att bilderna är tagna på nyår. Han blev nyskodd i början på dec av den gamla hovisen, nyverkad i slutet på jan/början på feb av den nya.

Knapplånar.

Det var möjligtvis inte någon här i forumet som var på kliniken på Täby galopp med två mörka isisar i fredags?

Red förbi på ett mörkt fullblod med två " bäbishästar" i släptåg och våra hotheads tyckte de där lurviga kompisarna var väääälddigt läskiga :D

Kl.
Söt som socker

Så vi har bytt utrustningen till en lite coolare ;)

Sen har jag nog inte visat den här ..

Möttes av den här synen igår när jag kom ut i hagen.

f269v6.jpg

Våra isisar njöt av solen och vårvärmen som har kommit. Underbart!

Senast ändrad:

Men åh så mysigt! :love:

*kl*

Håller på att kika lite på annonser, och helt plötsligt hittade jag hästen med stort H. Tänkte inte skaffa en ny häst precis nu, utan kollade bara utbudet och pris.

MEN...

* Det är en unghäst.
* Den står på Island.

:banghead::meh:

Jag som skulle ha en inriden häst, helst svenskfödd - om jag ens ska ha en till islänning, överväger nämligen att gå upp till stor häst nu efter 15 år med islänning. Men hjärtat säger en helt annan sak.. :(

Men ska du då göra om hela resan med B en gång till, är det värt det? Vad har den hästen som inte finna här? Med tanke på att den inte är inriden.

Men ska du då göra om hela resan med B en gång till, är det värt det? Vad har den hästen som inte finna här? Med tanke på att den inte är inriden.

Det vet jag inte. Jag tänkte inte alls köpa en till unghäst, har varit inställd på att köpa en ridhäst (som är ridbar, snäll och helst med separerade gångarter, men man kan väl inte få allt :o) men så såg jag denna och det var en typisk Elina-häst helt enkelt. Den hade en fin 1.kl stam, riktigt bra gångarter, fantastiskt psyke och den tilltalade mig.

Nu kommer jag inte köpa den, den kommer säkert bli såld innan jag ens börjar leta seriöst (om jag ens börjar..) men jag måste erkänna att hjärtat smälte lite grann när jag såg filmklippen på honom. :love:

Sen har jag inte hittat en enda häst här i Sverige som riktigt tilltalat mig. De är svåra att finna, de där guldkornen!

Vad är det du söker?
Vad är det som säger att den har bra lynne?

Tycker bara du ska tänka efter noga och istället vänta på rätt häst.. Du köpte B som du nu ska (har?) sälja, det finns många mycket fina och härliga hästar i Sverige. Alla finns inte på hästnet ;)

Vad är det du söker?
Vad är det som säger att den har bra lynne?

Tycker bara du ska tänka efter noga och istället vänta på rätt häst.. Du köpte B som du nu ska (har?) sälja, det finns många mycket fina och härliga hästar i Sverige. Alla finns inte på hästnet ;)

Om jag ska skaffa en till islänning så har jag några krav på hästen. :o
4- eller 5-gångare spelar ingen roll för mig, MEN den ska ha separerade gångarter eller åtminstone en ren gångart (dvs ingen grisepassare, har bara köpt grisepassare hittills och det är absolut inga problem med sådana hästar men nu vill jag ha en trevlig häst med rena gångarter). Över 140 cm i mkh, viktbärande, trevlig i hanteringen. Trafiksäker och ska kunna ridas ut på ensam. Gärna bra gångarter så man kan tävla i lite högre klasser (SM är fortfarande en dröm för mig, men det kommer nog bara förbli en dröm..). Inte allt för gammal, frisk och skadefri. Finns inte så många som jag har hittat när jag kollat.. Men som sagt, guldkornen är sällsynta! Och ja, jag har många krav märker jag nu. Haha, det här kommer inte bli lätt alls!

B har flyttat men är inte såld än. Min älskade lilla gråsparv! :love:

Och jag som vet om flertalet sådana ...
Men som sagt, ingenting som finns på annons. Och sådana hästar kostar ju också!

Och jag som vet om flertalet sådana ...
Men som sagt, ingenting som finns på annons. Och sådana hästar kostar ju också!

Det vet jag att de gör. :) Det är därför det känns något hopplöst att hitta en sådan häst i Sverige under hundra tusen kr.

Kollar man pris på Island så är hästarna billigare där, även de allra flottaste men då tillkommer ju importkostnaden också.

Och eksemrisk. Och risken att dom inte alls är som man trodde när dom väl kommer till Sverige.
Och jo, dom finns för under 100.000kr, om man anstränger sig lite ;)

Men det är ju som alltid upp till köparen.
Tycker dock att man ska vara helt 100 innan man importerar, med tanke på riskerna!

Och eksemrisk. Och risken att dom inte alls är som man trodde när dom väl kommer till Sverige.
Och jo, dom finns för under 100.000kr, om man anstränger sig lite ;)

Men det är ju som alltid upp till köparen.
Tycker dock att man ska vara helt 100 innan man importerar, med tanke på riskerna!

Absolut finns de riskerna. Dock har ingen av mina importer haft eksem, bara den svenskfödda "gatukorsningen" som hade det. ;) Men risken finns alltid där. Har även sett flertalet svenskfödda, renrasiga islandshästar med eksem. :(

Jag tycker jag har letat överallt, men tydligen inte kollat tillräckligt noga då. ;) (Och jag har inte bara kollat hästnet, utan även hos de större tränarna/uppfödarna) Men som sagt, det kommer nog dröja någon månad till innan jag börjar leta mer seriöst och jag har fortfarande inte bestämt om jag ska ha en ny islänning eller om jag ska ta klivet upp på stor häst. :)

Håller på att kika lite på annonser, och helt plötsligt hittade jag hästen med stort H. Tänkte inte skaffa en ny häst precis nu, utan kollade bara utbudet och pris.

MEN...

* Det är en unghäst.
* Den står på Island.

:banghead::meh:

Jag som skulle ha en inriden häst, helst svenskfödd - om jag ens ska ha en till islänning, överväger nämligen att gå upp till stor häst nu efter 15 år med islänning. Men hjärtat säger en helt annan sak.. :(

Sådär håller jag också på. Fönstershoppar och hittar drömhästar när läget egentligen är som sämst. :p Man får ha lite is i magen. Det finns MÅNGA drömhästar och chansen att du ramlar över en igen är ganska stor, det måste du hålla med om?

Jag hoppas verkligen det. :)

Fast jag ska inte klaga, jag har ju faktiskt min drömhäst i mitt stall. Även om han inte har fina gångarter eller en exteriör som är okej så är han ändå min drömhäst och jag skulle inte byta ut honom mot någon annan häst i hela världen! :love:

Ja hon passar riktigt bra i det som tur är. Rosa är nämligen min favoritfärg så ja har nästan bara rosa saker :D

Va kul att fler känner till henne!

Kl.
Idag red jag ut på henne ensam en sväng. Fick till en riktigt bra tölt med fart i idag :D. Har bara fått en slow variant förut. Hon hade nästan hela tiden ren tölt med bara några få steg i en blandad gångart :p.
Hon är helt fantastisk på alla sätt och vis! Blir bara mer och mer förälskad i henne! Hon blev skrämd idag när vi red förbi ett stall. En dörr smälldes upp när vi precis va bredvid den så båda två blev rädda. Älskade Perla röck till hastigt men lugnade sig snabbt. Inget "ta bettet, spring för livet" här inte! Så stolt över henne :banana:

I söndags testade vi på att hoppa lite. Bommarna va först lite farliga, men så fort hon kom pä att dom inte äter upp henne så tyckte hon det va super kul! Hon har inte den bästa tekniken direkt då hon dyker istället för flyger eller hur man nu ska beskriva det :p

Till er som kan det här med pass. Hur gör man för att få till en pass på en ruttinerad femgångare? Har bara erfarenhet av grisepass och har aldrig suttit på en femgångare. Tölten kan ja ganska bra, men passen är jag mindre erfaren av :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 797
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar