Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Det handlar väl knappast om att inte kunna?
Snarare om att kanske eventuellt lyckas få 0,5p högre än om man inte gör något åt det.
Frågan var hur det kommer sig att hästen var 2 cm högre vid visning än mätning hemma, och svaret är troligtvis att hovarna var större ;)

Jag känner till en ponny som på premiering/utställning och hemma mättes till 142-143 cm, några år senare tävlades den som C-ponny (140,0 cm).

Det hör nog inte till ovanligheterna att man "mäter ner" sin ponny för att kunna hävda sig bättre på tävling. Nu blev den en stor c-ponny istället för en liten d-ponny.
Vad jag hört så finns det olika sätt att få sin ponny lägre och vissa är ju sämre än andra. Att verka hästen hårt eller inte ge den vatten så den sjunker ihop är två av metoderna jag hört...

Det hör nog inte till ovanligheterna att man "mäter ner" sin ponny för att kunna hävda sig bättre på tävling. Nu blev den en stor c-ponny istället för en liten d-ponny.
Vad jag hört så finns det olika sätt att få sin ponny lägre och vissa är ju sämre än andra. Att verka hästen hårt eller inte ge den vatten så den sjunker ihop är två av metoderna jag hört...

ja sånt kunde man göra mera förr när man mätte hemma i stallarna. Nu är det annan ordning på ponnymätningarna vad jag förstått.
På isisbedömningar är det fortfarande en massa trix för att få så hög bedömning som möjligt och domarna är ju med på det så, varför inte?:meh:

Kl
Min pyttelilla Brenna är mätt till 135 cm. Jag trodde hon var runt 130.

Så här såg vi ut förra våren, jag tycker hon ser mindre ut än 135 men som sagt mätt till det på samma visning som den här bilden kommer från
064_zps5cbe9330.jpg
[/URL][/IMG]

ja sånt kunde man göra mera förr när man mätte hemma i stallarna. Nu är det annan ordning på ponnymätningarna vad jag förstått.
På isisbedömningar är det fortfarande en massa trix för att få så hög bedömning som möjligt och domarna är ju med på det så, varför inte?:meh:

Fast jag har en bekant som "mätte ner" sin islandshäst till B-ponny (tävlas i körning) så sent som förra året, nu använde hon inga metoder som var skadliga för hästen men nyverkad var den och med supertunna skor (de drar enl. henne alltid av en cm för skor oavsett hur de ser ut)

Fast jag har en bekant som "mätte ner" sin islandshäst till B-ponny (tävlas i körning) så sent som förra året, nu använde hon inga metoder som var skadliga för hästen men nyverkad var den och med supertunna skor (de drar enl. henne alltid av en cm för skor oavsett hur de ser ut)

Det kallar inte jag att mäta ner, bara mäta rätt.:)

Fast hon ville ju alltså att den skulle gå som B-ponny, hade den inte varit precis nyverkad (och kanske lite mer än vanligt) osv skulle den ha varit högre, precis som att man på islandshästbedömningar för det mesta väljer att ha timingen sådan att hästen inte är nyverkad då den ska visas, ser inte riktigt skillnaden?

Vist finns de mycke såna historier, om 152cm som blev 148cm osv. Och ja, jag tror oxå att det är svårare nu än förr att mäta ner då kraven på kontrollanterna är högre. Men att en som är mätt till 141-142 vid ett tillfälle kan bli 140 vid senare tillfälle är kanske inte så konstigt. Byte av hovslagare kan göra att hästen har högre eller lägre trakter, utan att man för den delen gör något extremt. En spänd häst blir nån cm högre än en avslappnad. Tjock eller smal kan kanske skilja 0,5-1cm ialla fall. Skor drar man som sagt av för, lika för alla. Och hur bra instrument man än har kommer det finnas en felmarginal, teknisk och av människans öga.. Så under idealförhållandena kan den bli 140 på pappret med nån mm avrundning.

Åter till isisarna: Hur mycket påverkar några cm högre mkh bedömingen av en islandshäst?

Fast hon ville ju alltså att den skulle gå som B-ponny, hade den inte varit precis nyverkad (och kanske lite mer än vanligt) osv skulle den ha varit högre, precis som att man på islandshästbedömningar för det mesta väljer att ha timingen sådan att hästen inte är nyverkad då den ska visas, ser inte riktigt skillnaden?

Nyverkad? Nej det är väl inte ens det det gäller?

Fast det Michis skrev var att man hsde hovarna lite större än vid hobbyridning, lite större kan ju betyda vid slutet av en skoperiod, att jämföra med lite mindre om syftet är att "mäta ner" en ponny.
Ryktet om "hovmanipulering" vid avelsvisning känns ibland en aning överdrivet, reglerna är tydliga och tillåter inte särskilt mycket avvikelser och hovarna mäts noga.
Däremot står det i avelsmålet att hovarna helst ska vara välformade och djupa, samt av bra kvalitet.

Exakt.. Man planerar in så att hästen är precis i slutet på sin skoperiod dagarna för visning. Man vill knappast ha en nyskodd häst! Möjligtvis att man drar av den gamla, filar och fixar till hoven och sätter på en ny sko men man verkar knappast ner den. Dels för hoven, men även för balansen i ridbedömningen. Säga vad man vill men jag har aldrig suttit på en häst där det INTE känns skillnad dagen efter en skoning ...

*kl*

Har en liten fråga, är det någon som har erfarenhet med tåkappor och sidokappor på skor?

Har precis bytt hovis nämligen och den förra hovisen skodde Fil jämt med sidokappor (testade med tåkappor en gång, slutade med kotledsinflammation. Vet ej om det berodde på skorna eller något annat då han inte reds så mycket) men den nya tyckte att vi skulle prova att byta tillbaka till tåkappor då h*n ansåg att sidokappor kan deformera hoven efter en viss tid (de kunde bli päronformade?) men vi har använt sidokappor på Fil sedan 2010-2011 någon gång..

Så frågan är, ska jag prova att byta tillbaka till skor med tåkappor under en period? (Upplevde honom som mer snubblig, kan ju ha med inflammationen att göra) Eller ska vi fortsätta med sidokappor? Förra hovis sa att han aldrig skulle gå med tåkappor igen, medan den nya som dock ej är ny i branschen menar att det inte spelar någon roll, men att hoven kan bli deformerad av att gå med sidokappor under en lång period men att vi borde prova att byta tillbaka till tåkappor för att se om det gör någon skillnad. Jag är bara rädd att min häst ska bli skadad igen.. :(

Någon som har någon erfarenhet eller tips?

Sä den visning eller tävling på högre nivå där inte många/alla försöker optimera chanserna inom vad reglementet tillåter, det gäller oavsett ras och det skulle vara konstigt om man inte försökte göra sitt bästa.

Jag har fått förklarat för mig av flera hovisar, att sidotåkappor faktiskt kan ge hoven ett sämre rörelseutrymme än vad en sko med en tåkappa erbjuder. Dubbla tåkappor låser hoven ganska mycket, och att hoven antar en mer avlång form känns inte alls främmande med utgångsläge från förklaringen jag fick.

Min hovslagare verkade inte alls positiv till sidokappor. Det är ett sjukbeslag som helt låser hovens naturliga rörelse, ansåg han.

Jag har fått förklarat för mig av flera hovisar, att sidotåkappor faktiskt kan ge hoven ett sämre rörelseutrymme än vad en sko med en tåkappa erbjuder. Dubbla tåkappor låser hoven ganska mycket, och att hoven antar en mer avlång form känns inte alls främmande med utgångsläge från förklaringen jag fick.

Okej, ajdå.. Förstår inte varför inte den första hovisen förklarade detta när jag specifikt frågade om anledningen till att fortsätta ha sidokappor, och som nästan inte ville slå på tåkappor igen då jag ville att vi skulle testa det en gång, fick kotledsinflammation bara några få dagar efter. :(

Min hovslagare verkade inte alls positiv till sidokappor. Det är ett sjukbeslag som helt låser hovens naturliga rörelse, ansåg han.

Sjukbeslag kan jag förstå att det är, vi började med det efter det andra eller tredje fånganfallet och har fortsatt med det sedan dess. Och jag har lyssnat på den första hovisen då h*n är välutbildad, kunnig och populär, det är inte förrän nu när vi har bytt hovis som jag fick reda på detta.

*delvis kl*
Nu är ju dock frågan om jag ska fortsätta med sidokappor eller inte. Han har fått mycket bättre rörelser efter att vi bytte till skor med sidokappor, blivit mindre snubblig, bättre takt (haft mycket problem med grisepass tidigare) men det känns ju inte alls roligt om det låser hovens naturliga rörelser. Lutar åt att nya hovis får sko om med tåkappor, och så får vi hoppas att det inte blir några problem med min gamling. :(

/Känner mig som sämst hästägare nu..

Men du! Om det funkar för din häst och ni inte har några problem, så varför byta egentligen? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 797
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar