Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade kunnat skriva ditt inlägg! Min lilla röda är ca 138,
Fast... Verkligen?
Hästen jag har fått äran att rida är mätt (med riktig mätpinne osv så vi vet att det måttet är rätt) till 138. Många tror att han är en bit över 140, troligen för att han dels har sån hållning att han ser större ut men mycket tror jag det är för att väldigt många säger att deras häst är större än den är. Okunskap, mindervärdeskomplex eller något annat vet jag inte
Exempel 1: Människa som har en islandshäst som enligt hen är 142 utbrast "Åh vad STOR han är, han måste vara uppåt 145 nästan va?!"
Exempel 2: Jag red en annan häst som var mätt till 142. Kommentar från mycket kunnig islandshästtränare: "Oj, vilken stor och rejäl häst, min häst X är 142 och den här är ju MYCKET större!"
142 verkar förresten vara den magiska mankhöjden bland islandshästar, inser jag nu
Kan tillägga också att i stallet där hästen jag rider står finns det många islandshästar, och det är bara en handfull som är större än honom. De flesta skulle jag gissa på är 135-140 och det verkar stämma bra med hästar jag ser på träningar, tävlingar etc. också.
Jamankhöjd på hästar som visas
För att man oftast mäter vid fel punkt, eller inte lyckas mäta helt korrekt.
Vid bedömning används mätstång och mycket erfarenhet.
Sen är ibland hovarna lite större vid bedömning än vid "hobbyridning", detta för att kunna gröpa ur dagen innan och på så sätt få tydligare, djupare, "snyggare" hovar. Så det kan också spela in ...