Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Han var maffig!
Varför chansa på samma kombo, köp hingsten! Han är ju till salu ;):D

Rodi mätte jag till 142 cm som 7-åring.

Senaste året har jag mest ridit stor häst men jag red C-ponny en dressyrlektion i höstas p g a hästbrist och det gick bra trots att ponnyn är van vid små ryttare och lite vinglig. Dock avstod jag galopp då hon har svårt för den.

Här är vi föresten:
1013760_10152268678989612_246409181_n.jpg

Hon ca 138, jag ca 164/60.
Foto: (med tillstånd av) Mats Endermark

Senast ändrad:

Kl

Angående storlek på häst så tycker jag det spelar större roll hur hästen är byggd än hur hög den är för hur stor den känns. Jag känner mig sällan lång på hästar med bra hals, manke, bog-parti (är inte så himla lång heller, ca 168) men hästar med kort, låg ansatt hals känns oftast mindre än de är.

Jag håller fullständigt med, en av de "största" islandshästar jag ridit var på 128, en ordentligt maffig sak och viktbärande och stark som en oxe. Klart att mankhöjden har viss betydelse också. En del ganska stora och kraftiga hästar "stupar" pga brist på manke och hals. det känns som att det inte finns något att rida.

Fast det har jag ju skrivit innan att hon ridtränats mycket lite på grund av sin storlek och bara regelbunden ridträning inför avelsvisning och att storleken kommer på grund av sjukdom som föl som hon nästan inte klarade sig från (alla syskon är normalstora).
Och hon är en grymt rolig häst därav kommer hon in på vintern en säsong till eftersom hon inte tog sig. Hon är en grymt rolig häst med fantastiskt steg och huvud men alldeles för mycket power och rörelse för att yngre som är av passande storlek ska kunna träna henne, iallafall har de inte hittats en ryttare i rätt nivå för henne ännu.

Ville inte ha disskusion om hur vida man ska rida henne då hon bara tränats av mycket erfaret folk och alla åtgärder är tagna för att hon ska vara under minsta möjliga påfrestning och det har lyckats, aldrig varit halt, skadad eller något. Utan de jag ville visa är att trots hennes yttepyttighet känns stor att sitta på :)

Fast... Verkligen?
Hästen jag har fått äran att rida är mätt (med riktig mätpinne osv så vi vet att det måttet är rätt) till 138. Många tror att han är en bit över 140, troligen för att han dels har sån hållning att han ser större ut men mycket tror jag det är för att väldigt många säger att deras häst är större än den är. Okunskap, mindervärdeskomplex eller något annat vet jag inte :cautious:
Exempel 1: Människa som har en islandshäst som enligt hen är 142 utbrast "Åh vad STOR han är, han måste vara uppåt 145 nästan va?!"
Exempel 2: Jag red en annan häst som var mätt till 142. Kommentar från mycket kunnig islandshästtränare: "Oj, vilken stor och rejäl häst, min häst X är 142 och den här är ju MYCKET större!"

142 verkar förresten vara den magiska mankhöjden bland islandshästar, inser jag nu :rofl:

Kan tillägga också att i stallet där hästen jag rider står finns det många islandshästar, och det är bara en handfull som är större än honom. De flesta skulle jag gissa på är 135-140 och det verkar stämma bra med hästar jag ser på träningar, tävlingar etc. också.

Sanningen är väl den att de flesta faktiskt inte har en susning om hur höga deras hästar verkligen är, utan det handlar mest om vad man tror att hästen är. Det visade sig inte minst när vi började med att mäta hästar i vårt stall, där man trott att hästen varit 138 cm visade det sig att den i verkligheten höll 135. Oftast var det neråt än att ryttaren/hästägaren uppskattat, dvs uppskattningen låg betydligt högre än verkligheten än vad hästen i själva verket var. :D

Ja, exakt.
Kom på ett till exempel på samma sak... Ett stall med 10 islandshästar skulle kolla mankhöjden på pållarna för att veta hur stor ligghall de behövde ha som minst. De trodde att de hade 6 d-ponnyer (över 140), resten c-ponnyer (130-140) varav "minstingen" skulle vara ca 134. Resultatet? Minstingen var b-ponny (128 för att vara exakt), en låg på gränsen mellan B och C, resten var c-ponnyer åt det mindre hållet med undantag för en som faktiskt var hela 141 om jag minns rätt. Han hade uppskattats till "nästan 150", så visst blir det tokigt ganska ofta :)

Jag tror det är ganska vanligt att man tror sin häst är högre än vad den är :)

Ja, förmodligen :)
Men den "officiella" medelmankhöjden, vad baseras den på? Är det mankhöjd på hästar som visas eller vad är det för mankhöjd? Det kan ju inte vara typ uppskattade mankhöjder i salu-annonser iallafall :p

Och är det någon som vet vad den ligger på nu?

Jag har en som är runt 140 och är själv lång (1.75). Han känns riktigt stor att rida och känns bra mycket större än vad han är. Halsen, bredden på hästen och exteriören gör så mycket för hur stor hästen uppfattas. Min grabb rör sig mycket och har stora steg vilket gör att det känns som att min sitter på en stor häst. Jag hade egentligen tänkt att köpa en större häst höjdmässigt för att matcha min längd men när jag träffade min häst insåg jag att höjden i centimeter inte är det viktiga. :) Det viktiga är att hästen bär upp sin ryttare väl och att man passar ihop.

mhpon6.jpg

(Han står lite i nerförsbacke på bilden)

Oj, hur kunde officiella mankhöjden vara så pass mycket högre än den ni mätte till hemma? Olika redskap ni mätte med? Var hon väldigt spänd på visningen? Missade någon av er manken? ;)
Rent nyfikna frågor alltså och inget illa ment :)

Kl.
Åh vad jag tycker om min bebis, idag igen ;)
Red ut idag, nu har han börjat hitta lite form i grundgångarterna och bjuder fram otroligt bra själv nu!
Starkare i kroppen och bättre kondition samt mer muskler har kommit på plats. Han har tappat jättemycket vinterpäls och börjar se rätt fin ut i kroppen nu.
Har en lite halvtaskig bild från idag, har ingen som kan fota när jag rider :(

http://instagram.com/p/kKJf1QL_xk/
Han är f.ö mätt till 143 i mkh, sen att ryggen nu är 136 är en annan sak ;)

Senast ändrad:

För att man oftast mäter vid fel punkt, eller inte lyckas mäta helt korrekt.
Vid bedömning används mätstång och mycket erfarenhet.
Sen är ibland hovarna lite större vid bedömning än vid "hobbyridning", detta för att kunna gröpa ur dagen innan och på så sätt få tydligare, djupare, "snyggare" hovar. Så det kan också spela in ...

Ang höjd: Vi är inne på våran 6e häst nu. Ketill är äldst, 135cm hög. Sen kommer Asi, 149cm. Dalla dom jag hade var 137cm. Erro 145cm, men kändes större än sin pappa (Asi). Tinna är inte mätt men uppskattar henne till 143cm. Snarpur är som sagt 143cm.
Dem enda visade av dessa är Asi som var 149 vid visningen (Fick exteriörpoäng över 8) samt Dalla som vid visningen var 136, hon är däremot klent byggd och fick en bedömning på under 8 har jag för mig.

Exteriörpoäng har inte med höjden att göra, utan hur hästen är byggd!

För att man oftast mäter vid fel punkt, eller inte lyckas mäta helt korrekt.
Vid bedömning används mätstång och mycket erfarenhet.
Sen är ibland hovarna lite större vid bedömning än vid "hobbyridning", detta för att kunna gröpa ur dagen innan och på så sätt få tydligare, djupare, "snyggare" hovar. Så det kan också spela in ...

Jaha, det där med hovarna visste jag inte, tack för den nya kunskapen! Är stora hovar "bättre" på visning alltså?
Mätstång och mycket erfarenhet har varit med i bilden när de hästar jag pratar om har mätts också, annars med "hemmamätning" mha t.ex. tumstock får väl ändå ses mer som kvalificerad uppskattning än faktisk mätning :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar