Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du tycks veta mer om det än avelsexperterna. För en 10 år sedan skulle jag hållt med dig men nu tycks spindelhästarna inte ens vara populärast. Dagens sport typ är ofta högställd men spindelhästar verkar inte ens vara i top när det gäller populäritet. De ser mest ädlare ut för att de inte är småfeta.
Jorunn är 138 cm hög i min värd en rätt normal isis, men ändå varje gång en isis människa ser henne följer denna kommentar.
Åhhhh vad liten söt islandshäst
Och visst när man har varit på tävlingar och träningar har vi faktiskt varit små pygméer jämfört med de andra ekipagen.
Visst en å annan har varit lika eller mindre men inte överlag.
MEN, vill man ha större hästar med tölt så satsa gärna på paso peruano. Jag vet att det avlats på korsningar isl/paso som fått fram Aegidienberger, vet inte riktigt hur det utföll sedan.
Fast... Verkligen?
Hästen jag har fått äran att rida är mätt (med riktig mätpinne osv så vi vet att det måttet är rätt) till 138. Många tror att han är en bit över 140, troligen för att han dels har sån hållning att han ser större ut men mycket tror jag det är för att väldigt många säger att deras häst är större än den är. Okunskap, mindervärdeskomplex eller något annat vet jag inte
Exempel 1: Människa som har en islandshäst som enligt hen är 142 utbrast "Åh vad STOR han är, han måste vara uppåt 145 nästan va?!"
Exempel 2: Jag red en annan häst som var mätt till 142. Kommentar från mycket kunnig islandshästtränare: "Oj, vilken stor och rejäl häst, min häst X är 142 och den här är ju MYCKET större!"
142 verkar förresten vara den magiska mankhöjden bland islandshästar, inser jag nu
Kan tillägga också att i stallet där hästen jag rider står finns det många islandshästar, och det är bara en handfull som är större än honom. De flesta skulle jag gissa på är 135-140 och det verkar stämma bra med hästar jag ser på träningar, tävlingar etc. också.