Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Underbar bild, och gud vad coolt att du kan rida med halsring! Vore jättekul att få se video :D

SIF

...och jag vill verkligen inte ha stora islandshästar. 142 räcker gott o väl. Jag har ridit hästar kring 150 och nej tack. Bara jobbigt få ihop dem även om en hade en bra tölt.

Mja hittar inga bra bilder direkt. Denna kanske men här är ryttaren längre också.
533958_414551298558377_896860826_n.jpg

Hon är mellan 129-132cm hög i manken och samma går för rumpan och 128cm från bog till rumpa, hon är den minsta islandshäst jag tränat, kanske inte lägsta (kan tänkas att Óktober är lägre men han är också den riktiga urtypen av Islandshäst, mycket grov (29år gammal i år) men hon är så lättbyggd att hon blir mini. Ser ut som en tvååring ungefär i kroppen ungefär. Facebook vägrar visa mig bilder, borde finnas nån där hon står uppställd där nämligen.... Återkommer om jag hittar några ;), men ja hon är mini när hon står stilla men på grund av hennes rörelser och balans känns och ser hon större ut i rörelse.

Hade med Nielas skrivande i tankarna så det var generellt tänkande av mej som drabbade dig.

MEN, vill man ha större hästar med tölt så satsa gärna på paso peruano. Jag vet att det avlats på korsningar isl/paso som fått fram Aegidienberger, vet inte riktigt hur det utföll sedan.

Kanske är det så att med bättre fodring och avelsurval, att islandshästen blir större, men jag hoppas verkligen inte det blir så att medelmankhöjden blir större än den är...... Jag vet också att det fanns smäckrare och högre hästar förr också, så det är inget nytt egentligen!!

Vad är måttet för b-ponny?

Jag har ridit en islandshäst som var 120 cm, underbar att rida men inget jag kände jag ville ha och det är nog delvis storleken jag tänkte på. Mamman till mina avkommor är 130 cm, där kändes det helt okej att rida henne.

Håller helt med dig! Är man för tung eller lång eller båda delar så rid en annan ras man kan ju inte komma och förändra en ras som hittils varit bland de friskaste och äldsta bara för att passa en viss sorts människor.

Islandshästen är ju så stark och hållbar mycket pga sin 'litenhet' ju högre destå klenare kommer de bli om man även vill få fram ännu smäckrare individer är det som att be om att de kommer gå sönder och inte vara lika viktbärande.

Jag hoppas jag missuppfattat vart aveln snabbt är på väg från hyffsat orörd till en helt annan vändning jag är orolig kan jag känna.

Vill man ha en större häst finns det ju andra raser.

Tror det är många som gått över från storhäst till Islandshäst som vill få dem högre med!

Men rätta mig om jag har fel.

Oh så himla fin hon var lilla tjejen:-) jag gillar med att det finns olika höjder men jag hoppas inte de små kommer försvinna.
Jag gillar att de större känns mer stabila men jag gillar smidighetdm i de mindre och charmen att de kan bära en vuxen med lätthet och med så stora gångartdp att det känns som att rida en storhäst.

Min thengill är ju 'bara' 129cm i mkh
Jag har ridit honom i 9år nu och han har aldrig varit halt eller skadad och jag är 163cm lång.
När han drar igång sin trav känns det inte som att rida b-ponny precis hihi.

KL

På tal om små islandshästar, jag red en häst som jag tror var runt 130 cm. Här är en bild på honom när jag sitter på. Tilläggas bör att jag är ca 155 cm så jag är ju väldigt kort. Ber om ursäkt för extremt dålig kvalla, bilderna är från typ 2006 xD. Jag tycker det är supersmidigt med små islandshästar!! Detta är Verdi från Bolandet som jag red ett drygt halvår, då ca 5 år tror jag.

verdi.jpg

Du tycks veta mer om det än avelsexperterna. För en 10 år sedan skulle jag hållt med dig men nu tycks spindelhästarna inte ens vara populärast. Dagens sport typ är ofta högställd men spindelhästar verkar inte ens vara i top när det gäller populäritet. De ser mest ädlare ut för att de inte är småfeta.

Av att bara gå in på hästnet eller titta på bilder från olika avelssidor för islandshästen så ser man ju med ögat och de behövs ingen utbildning för att kunna se att det är stora och ädla islandshästar som dominerar.

Det är väl för att med lätta hästar får man lättare gångarter, det är väl generätllt lättare för en ädel hästtyp att få fina rörelser. Detta är ju inte isisen unik.
Öven det sv hbl har blivit mkt ädlare idag än för 30 år sedan.
Travaren för 40 år sedan var ett kraftpaket mot dagens ädla fullblodstyper.
Man avlar fram hästar med extrema gångarter inom alla raser

Detta kallas utveckling, vi avlar fram de vi vill ha helt enkelt, på senare åren vill vi gärna ha stora islandshästar med frambenskyft där hästen nästan nuddar knät i taket då säger vi WIOOOOW.
Jorunn är 138 cm hög i min värd en rätt normal isis, men ändå varje gång en isis människa ser henne följer denna kommentar.
Åhhhh vad liten söt islandshäst:cautious:

Och visst när man har varit på tävlingar och träningar har vi faktiskt varit små pygméer jämfört med de andra ekipagen.

Visst en å annan har varit lika eller mindre men inte överlag.

Utan rasen har ökat i medelmankhöjd från c-ponny till d-ponny mått och det finns en och annan som är hästmått och det är bra tycker jag som sagt.

Jag tror att får man avla vidare på stora isisar så kommer man utan problem kunna få fram isisar på 155-160 som har lätt för tölt och fina benlyft och lätt för samling.

Vi har ju fått fina bilder är i tråden nu på hästar som är stora och många har inte ens svårt för tälten har de skrivit.

Jag tycker de som är så bra med rasen, att den är så bred i hur den ser ut och storleken:)

Man kan alltid hitta en islandshäst som passar just en själv.

Jorunn är 138 cm hög i min värd en rätt normal isis, men ändå varje gång en isis människa ser henne följer denna kommentar.
Åhhhh vad liten söt islandshäst:cautious:

Och visst när man har varit på tävlingar och träningar har vi faktiskt varit små pygméer jämfört med de andra ekipagen.

Visst en å annan har varit lika eller mindre men inte överlag.

Fast... Verkligen?
Hästen jag har fått äran att rida är mätt (med riktig mätpinne osv så vi vet att det måttet är rätt) till 138. Många tror att han är en bit över 140, troligen för att han dels har sån hållning att han ser större ut men mycket tror jag det är för att väldigt många säger att deras häst är större än den är. Okunskap, mindervärdeskomplex eller något annat vet jag inte :cautious:
Exempel 1: Människa som har en islandshäst som enligt hen är 142 utbrast "Åh vad STOR han är, han måste vara uppåt 145 nästan va?!"
Exempel 2: Jag red en annan häst som var mätt till 142. Kommentar från mycket kunnig islandshästtränare: "Oj, vilken stor och rejäl häst, min häst X är 142 och den här är ju MYCKET större!"

142 verkar förresten vara den magiska mankhöjden bland islandshästar, inser jag nu :rofl:

Kan tillägga också att i stallet där hästen jag rider står finns det många islandshästar, och det är bara en handfull som är större än honom. De flesta skulle jag gissa på är 135-140 och det verkar stämma bra med hästar jag ser på träningar, tävlingar etc. också.

*kl*

Hoppar in lite här i diskussionen om små och stora islandshästar.. Min fröken är nämligen en liten islänning. Hon är inte över 135 cm, jag skulle tippa på 132-134 cm i mkh men vi har inte mätt henne. Ska höra med tränaren om vi kan mäta henne någon dag.

Hon har växt ganska länge, men är väldigt liten ändå. Hon var pytteliten när hon importerades, men har som sagt växt ganska mycket och länge. Har små hovar (en skostorlek mindre än Filipus, och då har han små hovar), kan ha storlek ponny på grimmor/träns och 115 i täcken. Hon är liten och kompakt, men tycker ändå inte det ser helt dumt ut när jag sitter på ryggen.

d84f46a6342711e3a40c22000a1fd5ef_7.jpg

(Ska tilläggas att jag är 168 cm lång med långa ben och på denna bild sitter i en allroundsadel med något för korta läder. Ignorera mitt dumma leende..)

Ska även ha någon bild på tränaren när hon rider, hon är kortare än mig (ca 5 cm kanske) och det ser inte alls dumt ut.

Filipus är inte heller så jättestor, men han är högrest och grövre byggd så han känns betydligt större än vad han är. På denna bild kan man se en liten höjdskillnad på mina två:

Och här är en ridbild, dock gammal.
526845_10151427988969885_1181136413_n.jpg

Om jag ska skaffa en ny islänning (har inte bestämt mig ännu om jag ska satsa på en ny islänning eller gå över till stor häst) vill jag helst att den ska ligga på runt 140-145 cm i mankhöjd. Vill man ha en större, över 150-160 cm tycker jag att man borde kolla sig om efter en annan ras istället.

Min häst är ca 143 och är bland de större på tävlingar, många är ungefär lika i mankhöjd, enstaka större och majoriteten mindre.

Hur du ska få fram hästar som är högre än uppemot 160 ur en ras där individerna ( när det fått bra med mat och knte är undernärda på något vis) är upp till 145, enstaka individer upp till ca 150, utan uppblanding med andra raser eller mutationer är för mig en gåta. Det är en sak att höja medelmankhöjden så att den närmar sig de större individernas storlek och en helt annan sak att avla på en egenskap som inte existerar. Visst mutationer kan uppstå långt ifrån alla är dock ärftliga, de måste ske så att de påverkar ägg/spermier också, men att det skulle inträffa och hästen ifråga blir så pass bra som någon av avelsmatadorerna så att det verkligen får genomslag på rasen.

Läs på lite om genetik så förstår du problemen.

MEN, vill man ha större hästar med tölt så satsa gärna på paso peruano. Jag vet att det avlats på korsningar isl/paso som fått fram Aegidienberger, vet inte riktigt hur det utföll sedan.

Jag såg ett TV-program om Aegidienbergern för många år sedan. De hade tyvärr råkat göra en riktig miss när de inledde det långsiktiga arbete som det innebär att ta fram en ny hästras… den paso-hingst som valts ut till att bli "urfader" för den nya rasen hade tydligen någon genetisk defekt som ärvdes vidare… Vilket man tydligen inte upptäckte förrän efter ganska många år.

För att få en ny hästras med önskad "stabil arvsmassa" skulle det inte vara 50/50 av de båda raserna, utan mer islandshäst (minns inte %-satsen) så först betäckte man ett antal islandsston med denne "urhingst" och sedan betäcktes avkommorna med islandshingstar utifrån något visst system, o s v. Så det tog ju ganska många år innan man började komma fram till den häst som var det tänkta resultatet - och då upptäcktes tydligen den genetiska defekten som tyvärr fanns i hela avelsmaterialet…

Detta sto som jag, som är 176 cm lång, red på en helgkurs är strax över 130 cm. Kände mig lite lång.
148895_141766262542531_652121_n.jpg

Min egen Finette var runt 130 cm. Jag var 13 år när jag började rida henne och vi växte ihop bra.
1457721_644378678947951_103599067_n.jpg

Jag tycker runt 140 cm är lagom, och gärna lite grövre modell.

Rodi
ERskogs.jpg

Fast... Verkligen?
Hästen jag har fått äran att rida är mätt (med riktig mätpinne osv så vi vet att det måttet är rätt) till 138. Många tror att han är en bit över 140, troligen för att han dels har sån hållning att han ser större ut men mycket tror jag det är för att väldigt många säger att deras häst är större än den är. Okunskap, mindervärdeskomplex eller något annat vet jag inte :cautious:
Exempel 1: Människa som har en islandshäst som enligt hen är 142 utbrast "Åh vad STOR han är, han måste vara uppåt 145 nästan va?!"
Exempel 2: Jag red en annan häst som var mätt till 142. Kommentar från mycket kunnig islandshästtränare: "Oj, vilken stor och rejäl häst, min häst X är 142 och den här är ju MYCKET större!"

142 verkar förresten vara den magiska mankhöjden bland islandshästar, inser jag nu :rofl:

Kan tillägga också att i stallet där hästen jag rider står finns det många islandshästar, och det är bara en handfull som är större än honom. De flesta skulle jag gissa på är 135-140 och det verkar stämma bra med hästar jag ser på träningar, tävlingar etc. också.

Jag hade kunnat skriva ditt inlägg! Min lilla röda är ca 138, mätt på stallgången med tumstock. Folk tror alltid att hon är MINST 140, MINST och vägrar tro nått annat. Hon är långbent men inte högrest och bär inte upp särskilt mycket ryttare.

Min vita påstods vara minst 140 när jag köpte henne som treåring eftersom hon var större än sin mamma som var 140... Jag såg direkt att hon absolut inte var 140, hon var mindre än min röda. NU är hon ca 140, kaaaaanske lite till och hon anses STOR av de som sett henne.

KL
1660469_10152268645714612_1400362379_n.jpg

Spökponnyn gullar upp sig :love:

Du passar bäst på Rodi precis som du själv skrev men tycker inte det ser konstigt eller "för" stort ut på de andra två heller :) Dock inget kul om man själv känner sig för stor.

Den där bilden fångar hennes personlighet väldigt väl. Snäll och nyfiken på allt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 637
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar