Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

KL.
Long time no see, men tänkte utnyttja er, allvetande bukefalos - folk för ett par frågor. ;)
Min ridlärare/fd. arbetsgivare föreslog att jag skulle söka till Hólar, och jag kom till slutsatsen att det skadar väl inte att pröva.
( bra ursäkt att åka till Island och hälsa på bekanta på samma gång. )

Försöker leta efter information om när ansökning och inträdesproven är, någon som vet? ( vet att det är under våren, men någon som vet av erfarenhet exaktare tider? )

På Hólars hemsida finns en länk som säger att ansökningstiden är mars-juni
Opnað verður fyrir umsóknir í grunnnám vegna innritunar á haustmisseri 2014 í mars og frestur til að sækja um er til og með 5. júní.

På en Holar.is står det att det praktiska provet sker i juni, omkring v 24:
Inntökupróf vegna náms í reiðmennsku og reiðkennslu fara fram heima á Hólum í júní ár hvert (í viku 24 eða því sem næst).

Rakt muffbett tycker jag är ett bra alt. Rider även på vanligt tredelat och tredelat med fasta ringar. Har testat det mesta i bettväg men kommit fram till att 01:an går bäst på rakt, tredelat, tidigare tvådelat (skrotat nu efter ha läst forskningsrapport om skador av det). Bett med port funkar, inte alls. Nova är för tjockt i kanterna (tror jag hon micklar massor), bett med parerstänger funkar men ingen superhit. Har ett waterford som används typ tre ggr år. Samma med ett äppel-pelham.

Jag varierar mellan tredelat med fasta ringar, rakt med fasta ringar, novabett och rakt pelham. Pelhamet använder jag dock i stort sett aldrig hävstången på utan har tygeln fäst i mittringen vilket tydligen ska ge en svag vridning men inte hävstång/tryck i nacken. Blir ändå en viss skillnad från det raka.
Rider även bettlöst ibland när andan faller på, vilket funkar helt ok men vi skulle nog behöva träna på det mer för att kunna få till det på ordentligt.

Som någon sa här tidigare är de intagninsprov i slutet av juni och ansökningsfresten brukar vara till i början av juni (tror någon annan hade datum på de). Om du undrar nå annat så skicka ett mail :) (går sista året på Hólar)

//Petronella

Jag som varit så glad för att sadeln passat så bra så länge har nu fått gå över till bomlös/barbacka tills hon har byggt på mer muskler. I början av igångsättningen hade hon ju lite extra trivselkilo som hon samlat på sig under vilan så då låg den fortfarande bra. Nu är hon tillbaka i normalhull men har inte hunnit muskla sig tillräckligt.

Ibland hade det varit skönt att vara lika stark som Pippi så man bara kunde böja till sadeln lite och forma om den så den passade perfekt.

Kl

Vad rider ni med för bett? Jag rider med ett tredelat tränsbett och ibland även ett tredelat fullcheck.
Jag tänkte införskaffa fler bett och variera med för hästmunnens skull.
Behöver tips :)

Nu är ju Fáni utlånad men till honom har jag ett tvådelat Bomberbett med lockup och D-ringar, ett smalt tredelat bridongbett med lösa ringar och ett rakt kimblewick.
Tidigare reds han på novabett men det är för tjockt för honom enligt tandläkaren.

Ja det kan hända. Har sett dom på flera olika hästar.

Bild lånad från Google.

nova-bett-125.jpg

Varför blir medel höjden högre och varför vill man ha en högre mankhöjd på islandshästen?

Jag kan bara svara för mig själv och jag vill ha en hög häst för jag är 183 cm lång.

Varför blir medel höjden högre och varför vill man ha en högre mankhöjd på islandshästen?

För att kunna tillgodose alla långa människor som också vill rida islandshäst:)

Är man lång så oavsett om man väger 50 kilo så ser det illa ut tycker jag när man kommer på en liten häst.

Skulle jag vara 195 cm lång skulle jag inte ha en isis hur mkt jag än skulle vilja.Då skulle jag ha den som körhäst och inge annat.

Man måste inse sina begränsningar, ser så illa ut när vissa isisryttare rider som har benen inte 1 dm under magen utan 3-4 och ibland 5 dm under magen:crazy:

Det finns ju isisar som är groooova som fyller ut benen mer och om de då också är 149 cm höga så tar de ju längre ryttare.

Jag tycker man ska avla fram islandshästar som är som araberna runt 155-158 cm höga. :)
Och vi är ju på god väg=) Många här inne har ju islandshästar som är 140-150 cm höga redan.

Jag tycker 140-150 är ganska lagom. Inte större. Eftersom som är ganska grova och kräver en hel del ridning för att samla sig är jag rädd att de blir ganska tungridna om de är för stora.

För att kunna tillgodose alla långa människor som också vill rida islandshäst:)

Är man lång så oavsett om man väger 50 kilo så ser det illa ut tycker jag när man kommer på en liten häst.

Skulle jag vara 195 cm lång skulle jag inte ha en isis hur mkt jag än skulle vilja.Då skulle jag ha den som körhäst och inge annat.

Man måste inse sina begränsningar, ser så illa ut när vissa isisryttare rider som har benen inte 1 dm under magen utan 3-4 och ibland 5 dm under magen:crazy:

Det finns ju isisar som är groooova som fyller ut benen mer och om de då också är 149 cm höga så tar de ju längre ryttare.

Jag tycker man ska avla fram islandshästar som är som araberna runt 155-158 cm höga. :)
Och vi är ju på god väg=) Många här inne har ju islandshästar som är 140-150 cm höga redan.

:rofl: Det har jag aldrig sett, hästarna har ju typ 7 dm markfri gång :D

Då vill du inte nog, det finns de med den längden som rider islandshäst så visst är det möjligt ;)

Jag tror du saknar kunskaper i genetik. För att få fram högre hästar måste man antingen korsa in andra raser eller hoppas på mutationer. Avelsbasen har helt enkelt inte den mankhöjden, runt 150 är de högsta jag stött på och att det skulle godkännas att korsa in andra raser kan vi glömma. Det är inte många här som har hästar över 1.45 om någon, men dryga 140 är ganska vanligt. Islandshästen har blivit en del störra pga bättre mat och snittet kan påverkas av avelsurvalet så att man har preferens för stora hästar så frekvensen av de stora ökar men det påverkar inte möjlig maxhöjd.

Jag tycker 140-150 är ganska lagom. Inte större. Eftersom som är ganska grova och kräver en hel del ridning för att samla sig är jag rädd att de blir ganska tungridna om de är för stora.

Jag ser helst de håller sej till max140-142. Hoppas verkligen islandshästen fortsätter hålla sej till den normalhöjd som hitills varit i snitt 135 cm.

Vill man ha en större häst, byt ras!! Paso peruano till ex....

Kollade upp hur det är med medelhöjden...:

Islandshästens mankhöjd, mätt med stångmått vid mankens högsta punkt, är normalt mellan 125-145 cm. Medelmankhöjden för ston är 136 cm och förhingstar 138 cm. Den fullvuxna islandshästen väger omkring 300 till 400 kg.

Senast ändrad:

Fast grovleken är ju nått man håller påatt avla bort.Dagens sporttyp är ju superädel och långbent så de är lite mer arab/fullblodsliknande i kropparna och då kan ju rasen utan problem bli högre eftersom de blir ädlare.

Och tror iof inte att man inte skulle kunna samla ihop en grovare isis på155 cm heller.Går ju ypperligt bra för nordsvensken så då borde ju även en isis klara av de=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar