Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Va? Varför ska jag byta ras? Jag är ypperligt nöjd med min dam som är ca 142cm.

Tycker man läser oftare och oftare annonser där det står att hästen är 145-148cm.

Fast grovleken är ju nått man håller påatt avla bort.Dagens sporttyp är ju superädel och långbent så de är lite mer arab/fullblodsliknande i kropparna och då kan ju rasen utan problem bli högre eftersom de blir ädlare.

Du tycks veta mer om det än avelsexperterna. För en 10 år sedan skulle jag hållt med dig men nu tycks spindelhästarna inte ens vara populärast. Dagens sport typ är ofta högställd men spindelhästar verkar inte ens vara i top när det gäller populäritet. De ser mest ädlare ut för att de inte är småfeta.

Jag vet att jag visat den här bilden förr, men det var(är) en fräck häst! Stor, grov och hur lätt som helst i sin tölt. Inga flashiga rörelser utan helt stabil perfekt gårdshäst. Tyvärr var han vallack... Med en sån här som hingst på större ston så hade man nog lätt kunnat få betydligt högre hästar.
storijarpur.jpg

Han var inte riktigt lika hög som mig som är 1,64 men det var inte långt ifrån!

Tycker det är fräckt att det finns så olika islandshästar, en för varje smak! Jag som är liten trivs bäst på de små, men grabben här ovan gjorde jag mitt bästa för att få köpa... Men han var inte till salu, en sån gårdshäst var tydligen ovärderlig.

Det där med att byta ras om man vill ha en större häst kan jag känna är lite fel. Vi älskar väl islandshästen för deras sinne? Hur får man det om man väljer en annan ras? Vi vill ju ha en större häst här hemma, för att Mathias känner sig oproportionerlig på den normale islandshästen. När vi väl får tummen ur och skall köpa honom en ny häst, kommer vi titta uppåt 1,50.

Jag är inte helt opartisk, men måste säga att jag håller med. Han är en riktig guldklimp!

Det är klart att det inte känns kul att arbeta och pressa en häst som man känner att det tar emot kroppsligt. Man känner sig elak, och så blir man osäker. Been there .. Naturliga förutsättningar gör allt mycket lättare, och visst finns det hästar som, utan naturliga förutsättningar (dålig exteriör m.m.) som kan prestera över sin kapacitet, men dom är få. Och hur roligt tycker dom att det är?
Det finns många fina hästar som är skapta för en viss rörelse, varför kräva rörelsen av dom som inte är det?

KL (Igen).
Fler bilder på dundeklumpen.

Vilken snygging!! Vad har den för stam? :)

Han är e. Ardur fra Lundum, mamman obedömd.
Kan kolla upp stammen mer på mammas sida ;)

Han är underbar!!

En sådan skulle man haft! Dock är jag lite rädd att hästarna blir för höga, smäckra och kommer tappa sin styrka om det blir på tok för stora. Fast det kanske bara är något jag inbillar mig? Jag gillar i vart fall de lite högre modellerna då mina ben är så långa... ;)

Åh, jag såg den och tänkte "Känner jag igen den där? Är inte det nån bukehäst?" men kunde inte komma på om det var så.
Vem är det? :)

Vart kommer dom siffrorna ifrån? (Bara nyfiken, inte hört om så låga siffror på länge :)) Trodde man bara hade mankhöjd från visningar att gå på (vad jag vet har de inte gjorts någon stor annan undersökning på de) och vad jag vet så var det 2010 140cm om man ser till alla islandshästar som bedömdes runt om i världen och 141cm om man bara tog alla som bedömdes på Island (källa: Guðlaugi Antonssyni, hrossaræktarráðunauti).

Knapplån på ämnet:

Jag har en gigantisk kille, runt 148-150cm och han har alltid varit stor (var över 140 redan som 2åring). Han har ganska långa ben men inte tillräckligt för att kallas högställd, han är lättbyggd men inte smäcker, grova ben tex. Han är 5år nu och har ridits runt 35gånger sen han reds in som fyraåring. Han har superlätt för sig i allt trots sin storlek, lättriden femgångare men massa tölt, stor trav med långa steg, tretaktig galopp med sväv och de finns en gissningsvis bra pass där inne dessutom. Så alla stora hästar får inte svårt för sig, välavlade stora hästar är väldans stabila :)

Fast en av de coolaste hästarna jag tränat är denna lilla mygga på 129-132cm med 8,38 för ridegenskaper och 7,51 för exteriör ;)
img_9111.jpg

img_8878.jpg

img_8768.jpg

Helt enkelt ibland behöver man varken vara hög eller grov för att ge ryttaren en känsla av att vara stor :)

OCH btw, fantastisk dag med fantastiska hästar :) Och två grabbar kvar innan de blir kväller! Ha en superhelg ni alla och njut av era hästar!!

Det är väl Kvandi's Kveikja som prydet omslaget av den senaste numret av Islandshästen? Jag behövde knappt ta upp tidningen ur brevlådan förrän jag kände igen musblacken på bilden! Hon är så otroligt söt, Kveikja! :) Så himla ljus och fin musblack också!

Är det hon? Det var henne jag tänkte på direkt, även innan jag visste att det var en bukehäst :D

KL - på mig själv
Inspirationen är låg. Livet förändras massor just nu. Vi fick kicken vid nyår, jag börjar på nytt vik nu i mars (arbetsbefriade fr "gamla" stället i mars) och har ytterligare vik fixat i sommar. Båda är bra jobb på stora tidningar så det är eg inget dåligt som hänt så. Har tid för hästarna och tar den, men hittar inte glädjen.
Det är helt ok liksom, men inte KUL. Träningen går bra, men känns mer som att jag underhåller och slipar på det som finns, men ingen direkt utveckling, eller jag känner ingen glädje över det. Sen är väl vädret en faktor som inte ska förglömmas...

Ge mig lite pepp, typ...

*kl*

Alltså, jag undrar lite om halsring vore ett hjälpmedel att ta till? Mitt sto är inte 100%-ig på att ta förhållningar kan man säga. :p Jag brukar försöka ha henne "med" mig hela tiden men det är inte alltid det går, hon går gärna med mycket påskjut och vill bestämma tempot. Jag brukar försöka jobba med att flytta henne innan jag tar en förhållning, och att ofta variera riktning så hon inte hamnar i "ångloksläge" liksom. Så länge hon inte blir sådär lite forcerad och framåt och ligger på i handen så tar hon väldigt små förhållningar och lyssnar bra på både halt och halvhalt är känslig och mjuk, Men ibland behöver jag ju liksom STANNA henne även när hon liksom slutar lyssna och går ifrån mig. Jag vill inte behöva ta så hårt i henne. Vad tror ni om att förstärka med en halsring, jättedålig idé? Det är ju work in progress detta.. :) Tanken är väl att hon till sist ska kunna vara "med" mig hela tiden och ständigt vara lyhörd. ;)

Sadeln är inte stor (och ryttaren är väldigt liten med, trots att de inte syns på denna häst) bara hästen som är yttepytteliten, finns inte en sadel i världen som passar på henne (kaaanske att en barnputa skulle vara tillräckligt kort men betivlar de), därav har hon bara tränats för visning och sedan gått till avel, hon är liten på grund av sjukdom som liten och bör inte nedärva de, men än så länge har hon inte tagit sig och eftersom hon är en så himla rolig häst så har hon kommit in på vintrarna och varit i "halvträning" (springer rekstur mest och rids nån gång i veckan, aldrig varit skadad eller haft ont någonstans trots att hon är så liten med stora ryttare på).

992859_10151414634587343_1103497467_n.jpg
på denna bild syns de hur liten hon faktiskt är när hon står stilla. Fuxskäcken är väldigt smäcker och under 140cm hög, så hon är ingen gigant trots att de ser ut så på denna bilden. Ryttaren på den lilla är 5år gammal, lagom storlek för henne men hon har alldeles för mycket vilja och rörelse i ryggen för att barn ska kunna rida på henne :)

Som sagt ryttaren på de första bilderna är inte stor, bara primadonnan som är liten, här är han på en normalstor häst:
838727.jpg
.

Jag ville bara visa att storleken inte är allt. Denna lilla är yttepytte liten och man vill helst inte sitta på henne men så fort hon börjar röra sig så är hon stor att rida, hon rör sig igenom hela kroppen och viftar på frambenen och stiger långt in med bakbenen.

Vad är det för stam på den nedre? Sjukt lik min! Inte bara pga färgen. :p

Har du inga fler bilder? Hon ser inte så liten ut tycker jag. Möjligtvis med 5 åringen men så står hon en bit bakom med.

En sånn häst har jag med. Blir tokig emellanåt när hon ångar på som ett ånglok och jag får upprepa och upprepa tills f*n kommer och hämtar mig.
Något som hon verkligen lyssnar på är spöt på bogen, då får jag reaktion direkt om jag bara duttar lite där.

Vissr är det Kvekki som fick va med på framsidan den här gången! Jag verkar få vänta till nästa vecka att se hur det blev, min brevlåda var tom idag... Hoppas verkligen att jag hann betala medlemsavgiften i tid så jag inte missar detta numret! Det vore ju sorgligt...
halsringhandhastbacka.jpg

En bild från samma tillfälle som när framsidans bild fotades...

Kl
Igår red jag ett helt träningspass på Kveikja i bara halsring! Det är riktigt häftigt hur hon faktiskt lyssnar! Det är ju inte perfekt men hon gör allt jag ber om förutsatt att JAG gör det rätt. Meningen var bara att värma upp utan tränset men hon var så himla duktig så det var ju bara att fortsätta utan... Tölten gick inge vidare men annars gör vi alla krusiduller som vi kan med träns, fast i "fri form" såklart. Måste få det filmat någon dag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 637
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar