Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Känsligheten tillskriver jag nog mamman:D. De flesta av hennes avkommor är känsliga, men det är ju så man vill ha dem:)

Ja faktiskt.
Jag kommer ihåg när han var yngre och kunde "glömma bort" att jag satt däruppe. Speciellt under uteritter när jag varit tyst ett tag. Så när jag berömde honom eller ropade på min hund så fick han PANIIIIIK! och försökte springa ifrån mig.

*KL*

Red kurs i lördags! Suuuueernöjd med min älskade häst! :D Vi hittade den högre töltväxeln även inne i ridhuset och fick träna en del på galoppen och övergångar från tölt till galopp och tillbaka till tölt. Jag har grym träningsvärk! Laukur borde också ha det för jag var på hans bakben hela tiden så han fick kämpa. Men oj va fin han är! :) Fick många fina kommentarer från min tränare.

Bild på svettig Laukur i sitt snygga PS träns efter första lektionen :)

998569_10201494293146185_1278444982_n.jpg

Högre tempo för tränare kul. Vi håller fortfarande på med skritt, trav, tölt i låg form med lång överlinge i kort samlat tempo. Då har ni kommit betydligt längre i utbildningen än vi.

Ja det var riktigt kul! Häftigt att sitta på en häst med så stora rörelser i högre tempo tölt!

I dagsläget ska jag inte kräva någon värre form i tölten mer än att han ska ge efter i nacken vid tygeltag, mer klarar han inte nu. Ger han efter mer och blir djup så faller han i trav så vi får ta det sakta. Formen kan jag jobba med i skrölt, skritt, trav och galopp. Viktigast i tölten är att han har med sig bakbenen och att han vågar ta i och gå fram ordentligt :)

KL

Idag var min prins underbar. Han bjöd mig på en sträcka i luftig och mjuk trav, sedan en härlig vänster galopp, ner i trav igen och därefter en rund höger galopp. Det känns roligt att han börjar förstå skillnaden på vänster och höger galoppfattning nu, och att han verkligen svarar på galopphjälpen och inte bara springer in i galoppen. Men den där traven alltså.... Den kommer jag leva på hela dagen!
Nu när jag har börjat kräva lite mer vikt på bakdelen i tölten, i form av mycket övergångar tölt - skritt - tölt, temposkillnader i tölten och över lag ett lägre tempo, men med lika mycket energi och aktivitet som om han fick öka på, så har grabben insett att det är väldigt bekvämt att trava istället! Där kräver jag inte så mycket "samling" ännu, utan lägger fokus på att rida i en ganska låg form med en stadig och mjuk kontakt på bettet och helt jämn tvåtakt. I tölten tenderar han att bli passtaktig när jag vill samla honom, och jag märker att han tycker att det är jobbigt. Det är dock inget jag är bekymrad över, det var ganska väntat att han skulle bli lite instabil när vi kliver utanför bekvämlighetszonen, så det är bara att ge det lite tid.
Men travarbetet som sagt, det är helt underbart! :love:

Vad gör man för att bättra på sin egen och hästen självdisciplin, vi båda älskar när det går fort, fort, fort....och hur mycket jag än tänkt att träna på viktigare saker så faller jag allt för ofta i fällan att lyssna på hästen. För henne spelar det ingen roll när hon har vaknat, gångarten spelar mindre roll och det behöver inte vara toksnabbt heller även om vissa sträckor lockar mer till det än andra (och om hon inte har någon kompis som också taggar upp med) men kort tölt eller skritt har hon inte mycket till övers för.

Vad gör man med en häst som studsar av iver (galopp på tvären mm) för att få springa? Till dilemmat hör att hästen kan vara hur lugn och sansad som helst, hon är lydig, en viskning så bryter hon av eller saktar ner så länge hon inte blir taggad och hon skulle inte drömma om att skena någon gång, hon vill ju bara ha kul. Det är förövrigt absolut ingen stirrig häst, skritt på lång tygel funkar bra även när hon är taggad, bara man inte tar tyglarna. Och för att få henne rolig och rida, mjuk och lösgjord och med rygg och bak med så är det en enorm fördel om man får henne just taggad.

Men sedan när hon är där jag vill ha så har hon så svårt att lyssna hon har liksom inte tid med matte, inte tid att gå långsamt. Hon tjuvökar, blir irriterad när man tar i henne och så vet hon att jag ibland smälter och låter henne ha kul och det gör inte disciplinen bätte om man säger så. Det är alltså min disciplin som behöver bli bättre, så lär hästens komma mer per automatik, och det är ingen oförmåga att få stopp på hästen eller att rida långsamt.

Tilläggas kan, vi far givetvis inte runt i full fart alltid, långt ifrån, men det blir inte alltid som jag tänkt mig.

Är det Dropi du beskriver??:nailbiting: EXAKT så där beter han sig! Och JA, jag vet också att det handlar om disciplin och lydnad och vissa dagar går det bättre men vi skojar alltsom oftast pm att han är ute och springer med sin ryggsäck (jag såklart).
Naturligtvis sammanfaller aldrig hans vilja att lyssna på matte de dagar jag lägger 100% fokus på att kräva 100% från honom:( Så alltsom oftast blir det kamp om vem som ska bestämma tempot. Och det gör mig lite bedrövad för han har inte ett uns ont i sig utan ääääälskar bara att springa fort.

Funderar ibland på om jag är för tråkig för honom, försöker verkligen inte att rida tjatigt utan försöker överraska honom för att hålla honom på alerten och de gångar vi LYCKAS är han fantastiskt rolig. Men men, oftast är det alldeles för mycket spring i benen.

Jätteintressant diskussion om "fartiga" hästar!

Jag har själv en som har oerhört lätt för påskjut och att gå i högt tempo, men jobbigare att korta sina baksteg och gå långsammare. Hon är dessutom ganska grön och outbildad, och jag försöker verkligen jobba på att JAG bestämmer tempot. På ridbanan blir det ibland en känsla av att hon springer ifrån arbete ibland, men när vi är ute så känner man att hon bara tycker det är KUL! Mjuk och fin och öronen rakt fram och lyhörd för gångartsväxlingar så länge jag inte börjar kräva att hon skrittar långsammare osv. Kan bli studsig och superpeppad om det vankas galopp.

Vi jobbar på och kombinerar arbete med lydnad och bärighet på ridbanan, med uteritter där vi båda får ha kul och bibehålla vår framåtbjudning. :) Jag hoppas vi är på rätt väg.. Sånt här tar ju tid.

Jag beskriver nog många villiga levnadsglada hästar.

Jag ser det förståss om jag ger efter för hennes önskningar för ofta (eller alls), om jag ibland låter henne springa så kommer hon försöka när hon känner för det. Det är min disciplin som fallerar mest - men så när man ger efter och hon drar iväg i ökad tölt så man fullkomligt flyger fram och det finns mer att ta om man driver på - då vet jag att jag förlängt livet med en vecka - minst.

Vi kan ju inte hålla på så har jämt och ju mer styrketräning med skritt kort tölt och skrölt vi gör dess bättre blir resten.

KL

Jag köpte en ny häst i höstas, en femgångare med mkt pass. Dock är jag inte så van att rida femgångare så jag och pålle får inte riktigt till galoppen som jag skulle vilja. Han kan jobba på en volt i ett lugnt tempo men så fort jag rätar ut honom längst långsidan är det som att han inte vet hur man galopperar längre utan han blir fyrtaktig och går över i tölt. Om jag fattar galopp på ett rakt spår kan han galoppera men i väldigt högt tempo och försöker jag ta ner tempot tappar han galoppen.
Någon som kan tipsa mej om hur jag ska träna för att få hästen att bli säkrare i galoppen?

KL

Jag köpte en ny häst i höstas, en femgångare med mkt pass. Dock är jag inte så van att rida femgångare så jag och pålle får inte riktigt till galoppen som jag skulle vilja. Han kan jobba på en volt i ett lugnt tempo men så fort jag rätar ut honom längst långsidan är det som att han inte vet hur man galopperar längre utan han blir fyrtaktig och går över i tölt. Om jag fattar galopp på ett rakt spår kan han galoppera men i väldigt högt tempo och försöker jag ta ner tempot tappar han galoppen.
Någon som kan tipsa mej om hur jag ska träna för att få hästen att bli säkrare i galoppen?
Hur går han om du fattar galopp på kortsidan och fortsätter ut på raksidan, men utan att räta upp honom helt? Dvs fortsätt att hålla honom ställd inåt, kanske tom böjd även på rakt spår? Det kräver naturligtvis att han tar sidförande hjälper korrekt även i galopp.

Då behåller han galoppen, har testat att rida volt ta några steg rakt och sedan in på volt igen och då kan han fortsätta galoppera men han klara bara några språng när han är helt rak. Så länge han är böjd går det mkt bättre.

Något som hjälper galoppen är ju fattningar, fattningar och fattningar! På volt, på rakt spår, från skritt/halt och ned igen med så få steg i trav/tölt som möjligt, fattning över bom och även rida över galoppbommar (så länge det inte blir kaffeved av bommarna). :D

Jobba generellt med diagonalen för att förbättra galoppen. Exemeplvis trava i lång låg, rulla upp i galopp fortfarande i fri form, bromsa med sätet och se till att få trav (med så få steg tölt som möjligt emellan) innan du gör nästa fattning. Kort sagt jobba övergångar trav-galopp-trav.

Särskilt på femgångshästar måste man akta sig för att som ryttare bli passiv på rakt spår i galoppen. Du måste rida i varje språng, ta hjälp av det faktum att det hjälper honom att vara böjd. Utgå från volten, behåll ställningen när du kommer ut på långsidan, rakställ en kort stund och växla till inåtställning innan du kommer till kortsidan, in på volt igen och upprepa. Du borde kunna rakställa längre och längre stunder med träning! Vad händer om du ställer honom växelvis utåt?

941389_455595581203650_2047009425_n.jpg
[/URL][/IMG]
Min första bild på buke. Hoppas det fungerar så att inte alla 150 bilderna i albumet kommer med. Min fina skimmelkille.

Grrr betrakta honom som kidnappad....:d. Jag lovar jag ska pussa mycket på honom.

Fler måsten är 2 morötter efter intag, kli på halsen - bogen - ner mellan frambenen. Och man får INTE glömma i pannan!
Sen vill han gärna leka loss och busa ibland också! ;)
Shieeeet vad jag gillar honom :love:
Om 2 veckor kommer mamma ner och ska träffa honom för första gången sen hon lastade av honom här hos mig!

Min ponnyskrutt är lika dan. skrittar lugnt o sansat men kommer vi till"galoppbacken" studsar han på stället, galoppar på tvären mm. när man väl galopperar smyg ökar han hela tiden. dock inga problem att hålla,rider bettlöst. Han skulle oxå springa tills han stupar, hur trött man än är kan man galoppa lite till, äälskar hans vilja o framåtanda :)

Min isis är oxå en pigg pojke men inte alls samma sug att springa. Han saktar ner i samma backe, oavsett om de andra fortsätter, för att de var ju lite jobbigt. 2 meter efter backen småtaktar han o vill springa mer :P

Vi börjar oxå hitta tempot i tölten i mellan åt och traven har han hittat en låg stadig form :) Jättekul när det går framåt. måste bara få nån att fota/filma så jag kan jämföra mot i somras :P

Håller med, känner också igen det där med att springa ifrån arbete på ridbanan. I vissa övningar där jag kräver saaaakta tempo och noggranna benflytt blir det ibland ren kampvilja, han lättar lite fram och lite bak, som för att markera. Aldrig att han får komma undan då och han ger sig efter ett tag men tycker INTE att det är kul! Ute är det öronen fram och när han är på sitt mest lydiga humör (humphh) så växlar vi lätt och han levererar direkt det jag ber om. Detta sker ju aldrig på tävling givetvis för alla tävlingar handlar om att den som kommer först är bäst i hans värld:D
Problemet är ju att han är så sjukt snabb i att ta över, jag tänker för sakta i ridningen och HINNER inte fånga upp och korrigera, det blir korrigeringar 10-20 meter efter händelsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV