Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tycker också du ska klippa om det känns enklast. Det är inte hela världen om du måste täcka henne ett par månader.

Senast ändrad:

kl*

OOh.. Jag börjar få riktigt sug efter att åka på träningar o komma igång ordentligt!
Lite omständligt att åka nu när snön rasar utanför! Men hittat några kurstillfällen i mars man kanske skulle våga sig på!
För att minska tävlingsabstinensen kanske jag ska på p&R med ponnyskrutten. Måste bara skaffa dubbdäck till släpet, ombesikta o lastträna, ...så typ redan iväg ju :P

Hej!

Jag har en ny häst, en sjuårig valack från Danmark. Nu går han med ett tredelat enkelt bett men det känns inte ultimat för honom. Har ni några bra tips på bett som hästarna trivs med? :D

Klart du inte är urbota korkad om du väljer att klippa, behövs det så behövs det. Alternativet är att låta det vara (för hon ska väl inte ha sadel ändå?), beroende på hur pass påverkad hon är. Det är svårt att behandla på ett bra sätt med full vinterpäls, kallvatten och vinter ute, säger inte att det är omöjligt men det blir rätt bökigt.

Vad är bäst att tvätta med?

Jag kommer i det längsta försöka undvika att klippa, känns sådär att klippa/täcka en treåring om inte det är absolut nödvändigt.

Nej du behöver ju inte klippa det är ju mest när man har en rid häst som man behöver klippa speciellt om man lägger på en sadel så gör det ont.

På bilden ser det inte ut som regnskållor de brukar ju sitta i som 'buntar' och om man tar bort vilket man Into ska göra blir det mer kal
inte massa hår kvar. Din andra unghäst har inte bitit när ön lekt så tussar lossnat?

Nej, 2 ynka poäng ifrån tyvärr!
108 har han nu, 110 är gränsen har jag för mig ..
Så det blir till att avvakta tills totalbedömning, TYVÄRR! (Jag hade gärna blandat in honom i Tinna, då han även verkar ha väldigt nära till tölten!)

Lät han springa lös i ridhuset idag, har inte sett honom röra sig helt lös sen vi hämtade honom. Och fytusan vilken häst jag har :love: Det tyckte han själv också för dom första varven gnäggade han högt och ljudligt när hann såg sig själv i spegeln ;)

(Har kanske någon film .. Om det blev något vettigt!)

du kan ju teckna ett Betäckningsbevis för honom :d

Jag testade ett rakt gummibett och det hatade han. Kanske fungerar ett "vanligt" i metall bättre? :)

Kommer inte göra det förrän han är visad isf, eller när intresset är såpass stort att det är värt det!
Han kommer TROLIGTVIS visas senast som 5 åring så får väl hålla tankarna i styr tills dess ;)

Kl.
Red ut på snarpur idag igen. Och precis som innan så tog han självmant täten och höll den glatt!
Stannade till när vi träffade på vildsvinen men stod stilla och så fort dom försvann så travade han på igen!
Känns att han börjar bli starkare nu och att han fått bättre balans, nu börjar det bli jobbigt att sitta ner i traven :rofl:

KL

Åhh Guldhästen har gjort det igen:love:

Ridlektionen i Torsdags var verklgen wow.
All körning har gett resultat av mer rumpmuskler och ryggmuskler och detta gör att hon orkar samla sig ännu mer i dressyren.

Galoppen vara jumma jumma:d
Vi trnade på att komma i galopp och vända halvt igenom och fortsätta in i förvänd galopp och tvära över ridhuset och längst långsidan på andra sigan sakta av till skritt och göra ett enkelt byte.

Sedan nått assvårt snacka om att man fick hjärnsläpp,, serpentiner i felgalopp sakta av till skritt mitt i serpentiden och byta till fel galopp igen.
Ist för att komma in i rätt galopp byta till rätt så kommer man alltså in i fel och byter till fel igen.
AS svårt för min del men när min hjärna kopplade att göra rätt så gjorde också Jorunn de rätt.

Men en ny övning och här har vi nått att träna på och sånt älskar jag=)
Me jäklar vilken balans man bygger upp här.

Idag skrittade vi ut i skitvädret, först vräker det ner 2 dm snö för att bli plusgrader och töa:wtf:

Nästa vecka har jag haft min häst i 2 år. Vi har kommit en bra bit på väg med utbildningen till trevlig ridhäst. Utan kurserna för Atli så hade läget varit helt annorlunda. Så jag ser fram emot våren och ev någon tävling. Att det ska vara så svårt att rida runt och visa 4 gångarter. Igår var det skogsritt i lössnö, härligt. Ställde sen in pållen i en box och åkte till frissan. När jag kom tillbaks såg han trött ut och hade inte ätit upp sitt hö. Släppte ut honom i lösdriften.Tänkte att han inte var så hungrig och åkte hem. Sen ringde dom från stallet och sa att han inte var intresserad av kvällshöt, inga koliksymtom. Dom kollade senare och han såg ok ut. Jag sov dåligt och åkte dit vid 3tiden. Såg inget konstigt. På morgonen var han som vanligt. Red en skrittsväng och han var på mycket gott humör. Rev ned höpåsar i stallet, gick loss på inredningen och letade efter godis i krubborna innan jag band upp honom. Tänk att man kan bli så glad över att hästen är brötigare än vanligt. Jag tror att kallt vatten gav magknip. Jag hängde in en spann vatten i boxen och den var uppdrucken när jag kom tillbaks. Det ska jag inte göra om. Nu blir det ljummet vatten om han inte går ut på lösdriften där vi har thermobar.

Haha, anade det ;)
Och ja, det är riktigt roligt! Framförallt en unghäst som är så ambitiös, härlig och trygg!

Känner igen glädjen från när jag red in Spöks, hon var också sådär enkel och självklart så man funderade på vem som ridit in hästen under natten, typ :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV