Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tack alla råd! Vad skulle man göra utan Buke? Det kommer en veterinär till stallet imorn faktiskt(av annan anledning) men jag tycker jag fått så bra vettiga råd att det känns onödigt att betala för att få samma råd. Det är ju inte så mycket att hon är allmänpåverkad av det.

Det blir en resa till apoteket, klorhexedinschampo och dexem som rekommenderats. Så håller vi tummarna! Ingen annan häst är drabbad, men Meyja är ju den som har sådär riktigt tjock och tät päls! De andra har lite lättare päls -o Rá's är som silke nu när de äntligen får vara torra o fluffiga i snön :love: (apropå ingenting)
wpid-dsc_1023.jpg

Rá ligger så mycket ner sedan de fick halmbädd så hon har massa virvlar i pälsen överallt!
wpid-img_20140121_182327.jpg

Underbart gullig!

Kl.
Igår visade Snappe än en gång hur fantastisk han är!
Red ut med en kompis som red en lite spattig häst som inte ville gå fram, var tittig och nitade! Snappe småtravar på ställer nedför en backe vi har (för brant för annat än skritt men igår vara bebis pigg!!), sen när vi kommer ner så hoppar han förbi kompisen med en gnäggning och tar sedan täten hela turen. Han är så jäkla tuff! Och rör sig så naturligt lätt med en massa aktion. Tänk vilken tur man har ibland ...

Nu fårdu sluta;), annars har du snart en kö med folk som tänker kidnappa honom.

*KL*

På lördag blir det kurs, två lektioner på samma dag :) 1 mars är bokad för privatlektion för en tränare jag inte testat innan, ska bli spännande! Ikväll ska jag skicka iväg anmälan till årets första tävling! :D

wpid-20140118_150804.jpg

Senast ändrad:

Jag blir mer sugen på att lasta in mina små o köra dom till sthlm för en sån superinridning a la Michis. ;) (Fast iofs -har jag kärran med är det säkert lätt att lasta in Snappe medan Michis tittar åt ett annat håll?)

:D :angel:

Haha, en inridning kan vi ju alltid ordna ;)
Men Snappe är en sån där som syns så märker nog om han försvinner :p
Fast sen tycker jag ju mkt om både Meyja och Rá så kanske kan byta för en stund ;) Tills saknaden blir för stor efter min superbebis! :love:

Kvandi, Gimlan och Lobelia: Tur att han skapar ett ha-begär, då kanske folk vill ha en "mini-Snappe" sen ;) Tror mer och mer på honom för varje ridtur och hoppas verkligen att han kommer dit jag tror ...

Jag med, och han är helt enkelt bara byggd så. Vissa hästar får ju en bra resning om dom blir uppspelta, träffar nya kompisar eller så. Snarpur ser bara ut så, av sig själv..

Kl.
Imorgon blir det vändande hjälper i ridhuset och sen ska vi rida ut lördag och söndag :love:

Nej, 2 ynka poäng ifrån tyvärr!
108 har han nu, 110 är gränsen har jag för mig ..
Så det blir till att avvakta tills totalbedömning, TYVÄRR! (Jag hade gärna blandat in honom i Tinna, då han även verkar ha väldigt nära till tölten!)

Lät han springa lös i ridhuset idag, har inte sett honom röra sig helt lös sen vi hämtade honom. Och fytusan vilken häst jag har :love: Det tyckte han själv också för dom första varven gnäggade han högt och ljudligt när hann såg sig själv i spegeln ;)

(Har kanske någon film .. Om det blev något vettigt!)

Tycker sadeln ser ut att ligga riktigt bra. Den ser skön ut, vad är det för någon?

KL
I morse så var stallägaren sen med frukosten - det hade hon fått veta. Hur vet jag inte än, men antingen har Sagoponnyn stått och gnäggat hysteriskt eller levt rövare med vattentunnan eller nått annat sat-tyg *suck*
Den där har jag fått för mina synder :mad: :D

1463133_10152081501754612_247753353_n.jpg

Bild: (och publicerad med tillstånd av) Mats Endermark
"Vaddå matte? Vaddå synder? Vaddå? JAG?"

115 är gränsen för att lösa bluplicens.

Men man får alltid lösa betäckningsbevis oavsett blup, men det kostar dubbelt så mkt mot en vanlig licens.

Kl

Jag har börjat misströsta! Har börjat jobba på Meyjas regnskållor idag. Apoteket hade inte just klorhexedinschampo utan jag köpte istället en klorhexedinspray som skall tas 2ggr/dag på "oren hud". Men när jag fick gnuggat in den så insåg jag hur jäkla mycket smuts/jord o skit hon har i pälsen! Hon är helt gråsvart och alldeles grusig. Får bli bakläxa på det. Men pälsen är duktigt tjock, det blir svårt att tvätta bort all den skiten o speciellt med tanke på att vi inte har någon spolspilta och stallet är kallt=vatten blir is på betonggolvet. Då hade jag fått tvätta henne ute i kylan o snön... Och sen proceduren att få henne torr med all den pälsen... Och jag hade ju inte löst orsaken till problemet -som ju är tjock päls=fuktig hud och det faktum att hon är helt makalös på att rulla sig -grundligt flera ggr om dagen. Hon hade ju fått samma problem igen så fort marken blev bar...

Jag överväger nu seriöst att klippa och täcka! Det är ju betydligt enklare och tar bort orsaken till problemet -den täta pälsen. Jag tror ju oxå att hon rullar sig så mycket för att pälsen är så tät och kliar.

Är jag helt urbota korkad om jag klipper? (kommer isåfall lämna pälsen på magen och kanske halsen, så hon lär se knäpp ut...Men har värmen där täcket inte täcker).

Jag tycker du ska klippa om det känns enklast. En av mina fick regnskållor i början av december och jag ville inte klippa, det har varit ett evigt tvättande och eftersom det är så svårt att få dem torra känns det ju inte så bra eftersom bakterierna trivs i fuktiga miljöer. Jag ångrar lite att jag inte klippte, nu är min i och för sig en femåring som rids så det tar ju inte emot lika mycket som att klippa en så ung häst.
Om du klipper nu behöver hon ju ändå inte vara täckad så himla länge, våren lär väl vara på väg inom några månader:)

Aha, det var såpass! 120 är det för obegränsad..
Skulle aldrig Komma på tanken att använda honom utan visning/tillräckligt hög BLUP.
Det ska finnas mer attraktivt än att jag tokälskar honom! Så han får helt enkelt bevisa sitt värde ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV