Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Bara hört att de har en del i huvudet, sen är det ju en del som inte kan handskas med det :) Kompisens häst var en riktig xxx när hon köpte henne, men det berodde enbart på "handhavandefel". Hästen är idag vädigt stabil och trevlig men kräver en fast hand för att inte ta över, men inget extremt som jag uppfattat det.

På den damen har tölten suttit riktigt långt inne, men nu när den är på plats så ska den vara riktigt fin och stabil, traven är dock paradgångarten. Är dessutom en underbar flockledare och unghästfostrare :)

Senast ändrad av en moderator:

Fy, tråkigt när de hamnar i fel händer.

Sol är också en sån som man inte ska ge lillfingret, men i övrigt tycker jag inte att man behöver vara hård eftersom hon är ganska känslig. Däremot är det en fördel om man har ett oändligt tålamod och är väldigt konsekvent. :)

Sol har i perioder haft tölt som favoritgångart, men om det beror på skadan eller om hon helt enkelt har lätt för rörelsemönstret det vet jag inte förrän hon är helt igångsatt och läkt. När hon väl är igång har hon lätt för tölten och den var tillräckligt lätt att ta fram för att jag skulle klara av att träna henne själv när jag köpte henne.
Överlag är hon är häst som behöver få jobba, både med huvudet och kroppen för att vara riktigt nöjd. Kan ha lite svårt att hålla sig på mattan annars. Sen har hon alltid väldigt mycket egna idéer och det händer alltid mycket när man rider henne, men det är en egenskap som jag tycker om och uppmuntrar så länge det sker på rätt sätt. Hon får gärna ha egna idéer men hon får inte ta över. Jag vill ha kontroll men jag vill inte kontrollera en robot. :)

Brorsan jag red hade ingen tölt alls när jag red honom, vet inte hur det gick sen.
Sol hade å andra sidan rätt svårt för galopp när jag köpte henne (flack och fyrtaktig) och den är helt underbar när hon är igång så det kan ju hända mycket med lite träning. :)

kl

Nu kommer jag med mina konstiga inhopp och frågor igen :D

Hade gärna velat veta vilken kåplängd och bredd ni har på er sadel. Gärna också hur långa ni är och en bild på när sadeln sitter på hästen.

Trevligt! Baldurs trav går ju icke av för hackor. Hans avkommor kan jag inte uttala mig om men har hanterat honom själv och ja... han är hormonell men snäll. :D Och de Erknar-avkommor jag träffat är riktigt fina. Töltmaskiner dessutom med bra grundgångarter, otroligt milda i psyket. Så Sól låter som en intressant kombo! :)

Kl*
När ändå lite hingsten och deras psyke är på tapeten...
Någon som har koll på Safir f. Lönneberga o hanns avkommor? Han var inte verksam så länge pga en olycka, men runt -05-06 tror jag.

kl

Igår hände de:D:D
Vi tog våran första riktiga galopp ute på ängen med vagnen, wow alltså denna häst är helt otrolig hon gör de om och om igen min lilla Guldhäst.. imponerar på en.

Vilken härlig känsla det var att galoppera med vagnen=)

Vi har jobbat upp muskler och kondis nu att vi till och med klarade av att trava upp för enliten brant backe=)

Säger bara en sak, vilka jäkla rump och ryggmuskler man bygger på hästen av att köra helt galet.

Ska prova 2 maxflex sadlar igen här och inväntar sadlarna, pratade med hon jag köpte min maxflex sadlarna av och de var som jag misstänkte jag hade fått fel sadel med kilbossor och ska testa samma sadel plus finan och denna gång kommer jag få rätt sadel vid köp.
MED rundbossor.

Bilder kommer självklart=)

Vänta du till musklerna över manke o bog kommer ;-) då lär du få leta ny sadel igen ;)

Härligt att det går bra föressten :)

Safir från Lönneberga själv var enligt hörsägen en mycket fin häst, och det var synd att det inträffade hände.. Hemskt!
Utan att säga för mkt och dra alla över en kam så är avkommorna flotta, med massor av gång men vissa har ett lite knepigt lynne. INTE alla, men vissa.

Ja de bilder jag hittat på honom är han riktigt snygg:) Intressant med lynnet vilket min nog har ärvt :P Hur cool, lättlärd och lyhörd som helst oftast, men envis som en åsna med bestämda åsikter när det inte passar. men kroppen mer från sin mor, inte så högställd och om jag inte förirrat mig helt i gångarterna så är han även 5-gångare :)

Kul att det går bra och ger resultat! Blir såå körsugen, men börjar nog med ponnyn som jag tömmkörde i skogen idag :) Isisen har fullt upp med ridutbildningen.

Jag väntar nyfiket på bilder av maxflexsadlarna:) kanske nåt för min ponny..

Jag är också nyfiken på maxflex. Vad skulle du säga att den passar på för rygg Niela, du som sett den "live"? Får man låna hem lånesadlar från Taur eller annan återförsäljare? Min häst har börjat muskla sig ur sin nyköpta (begagnade) Hrimnir. :cautious:

Lånar min egen knapp för att visa en bild på min världens sötaste häst. :D

tyrahesten_zps216da3b4.jpg

Jag köpte en Maxflex Fina Island på chans för en månad sen. UNDERBAR att rida i men den åkte fram på Laukur så den funka inte och det märktes att han inte var bekväm alls med den för när jag tog min älskade Masterback igen så blev tölten klockren igen! Han bara rollade när jag red i Maxflexen, han tyckte nog att det blev för trångt med sina stora rörelser eftersom den inte låg stilla. Nu vet jag inte exakt varför den inte passade honom, brydde mig aldrig om att be någon kunnig kika på den eftersom han så tydligt visade att den inte funkade, utan jag sålde den vidare direkt :)

*KL*

Min häst har redan ökningar i tölten! Han som knappt töltade alls för inte så längesen :eek::D Jäklar vilket jobb vi gjort jag och Laukur! Kanske ska prova att rida T5 istället för T8 på tävlingen i mars?:nailbiting:

KL

Mackan skötte sig jättebra på vintermästerskapen! Han var lugn, men samtidigt pigg och glad inne på banan, så jag är väldigt nöjd med känslan. I T8 kändes han pigg och framåt, och jag lät honom rulla på i det tempo där han trivs bäst. Inga missar i den klassen, och poängen blev 4,87. Poängen är jag inte särskilt nöjd med, och när jag tittade på filmen från klassen så förstår jag inte riktigt vad som gjorde att poängen blev så låg.
Visst, han har inte kommit till någon samling och är inte den flaschigaste hästen på tävlingen, men jag tyckte att han hade en ok/bra takt, ok form och ok rörelser och i mina ögon såg det ganska mjukt och avspänt ut. Då tycker jag att vi borde vara över 5,0 åtminstone. Jag menar inte att ifrågasätta domarna, de är ju väldigt duktiga domare allihopa och vet vad de gör, men jag förstår inte riktigt varför det blev så lågt bara. Men som sagt, känslan var ganska bra och jag tror att han upplevde det hela som något roligt, och det är det viktigaste för mig :)

I V5 hände det som jag var lite orolig för innan vi åkte iväg på tävlingen, Mackan var lite tittig och hade ingen lust att trava ;) vi fick väl ca en långsida i trav, så antagligen blev det 0 eller en väldigt låg poäng för traven. När han väl travade kändes han dock fin. I skritten var han lite kort i steget och slappnade inte av ordentligt. Där har vi mycket kvar att jobba på! Kan jag få honom att skritta med samma steglängd och vila i steget som när jag skrittar fram/skrittar av så är jag nöjd, men det är svårt att få honom att slappna av såpass mycket i tävlingssammanhang. Det är svårt nog hemma om det är lite blåsigt ute!
Jag var också orolig för att han inte skulle klara att galoppera ordentligt inne i ridhuset, som väl är lite mindre än en ovalbana, men det gick fint! Visst är han lite fyrtaktig på kortsidorna och behöver komma mer inunder sig med bakdelen, men där är vi inte än utbildningsmässigt. Med andra ord, han galopperade så bra som han kan i dagsläget, och det är jag nöjd med!
Poängen i V5 blev såklart låg pga den uteblivna traven, 3,70-någonting tror jag (hade ingen lust att titta särskilt noga på den där resultatlistan...).

Trots låga poäng är jag ändå väldigt nöjd med helgen. Vi hade så trevligt och Mackan var som sagt förvånansvärt cool. Visst gnäggade han en hel del vid stallområdet och var lite tittig över lag, men han kändes ändå betydligt mer självsäker än när vi tävlade på hemmaplan förra året. Det här var en nyttig, och förhoppningsvis rolig erfarenhet för honom, och nu är det bara att träna vidare!

/Anna

Gud va roligt Anna! :) Viktigast är ju som du säger att båda har en trevlig upplevelse och tycker det är kul! Mackan är ju inte riden jättelänge så positiva ögonblick är viktiga för det fortsatta arbetet :)

Vad roligt att du känner dig nöjd. Visst är Mackan född 08?
Lif är isåfall lika gammal och vi ska på en v5 i början på februari.
När jag läser dina inlägg låter det som vi är på samma trappsteg utbildningsmässigt. Har precis börjat samla nu.
Hon vill springa fort och är inte den känsliga sorten. Alltså om jag tex måste ta tag i henne stannar hon upp för att sen ånga på likadant igen

Jag tror vi kommer få en trav med massa galoppinslag och en överilad skritt :)

Ja, absolut! Jag kan inte börja kräva särskilt mycket av honom på tävlingsbanan än. Vill som du säger ge honom en positiv inställning till att tävla i första hand :)
Men det är svårt att gå från att ha ridit en medelålders häst och fått lite resultat på tävlingsbanorna, till att börja om med en unghäst! Jag får hela tiden påminnas mig själv om att han inte är Snudda ;)
Och jag resonerar lite som du skrev i tävlingstråden, att det viktigaste är att jag och min häst har roligt tillsammans och att vi utvecklas! Att få prestationsångest är bara onödigt. Och jag blir så glad av att gosa med min prins och att rida honom, så egentligen spelar det ingen roll vad domarna tycker om honom och hur det går för oss på tävlingsbanan. Jag älskar honom ändå, och hela hästlivet är så mycket mer än att tävla!

Ja, han är född 08, och inriden i december 2012, så han är ju ganska färsk i ridsammanhang fortfarande. Ja, det låter som att de ligger på samma steg i utbildningen :)
Vad spännande att ni ska ut och tävla nu snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV