Sv: Snackis och uppdateringstråd.
KL
Mackan skötte sig jättebra på vintermästerskapen! Han var lugn, men samtidigt pigg och glad inne på banan, så jag är väldigt nöjd med känslan. I T8 kändes han pigg och framåt, och jag lät honom rulla på i det tempo där han trivs bäst. Inga missar i den klassen, och poängen blev 4,87. Poängen är jag inte särskilt nöjd med, och när jag tittade på filmen från klassen så förstår jag inte riktigt vad som gjorde att poängen blev så låg.
Visst, han har inte kommit till någon samling och är inte den flaschigaste hästen på tävlingen, men jag tyckte att han hade en ok/bra takt, ok form och ok rörelser och i mina ögon såg det ganska mjukt och avspänt ut. Då tycker jag att vi borde vara över 5,0 åtminstone. Jag menar inte att ifrågasätta domarna, de är ju väldigt duktiga domare allihopa och vet vad de gör, men jag förstår inte riktigt varför det blev så lågt bara. Men som sagt, känslan var ganska bra och jag tror att han upplevde det hela som något roligt, och det är det viktigaste för mig
I V5 hände det som jag var lite orolig för innan vi åkte iväg på tävlingen, Mackan var lite tittig och hade ingen lust att trava
vi fick väl ca en långsida i trav, så antagligen blev det 0 eller en väldigt låg poäng för traven. När han väl travade kändes han dock fin. I skritten var han lite kort i steget och slappnade inte av ordentligt. Där har vi mycket kvar att jobba på! Kan jag få honom att skritta med samma steglängd och vila i steget som när jag skrittar fram/skrittar av så är jag nöjd, men det är svårt att få honom att slappna av såpass mycket i tävlingssammanhang. Det är svårt nog hemma om det är lite blåsigt ute!
Jag var också orolig för att han inte skulle klara att galoppera ordentligt inne i ridhuset, som väl är lite mindre än en ovalbana, men det gick fint! Visst är han lite fyrtaktig på kortsidorna och behöver komma mer inunder sig med bakdelen, men där är vi inte än utbildningsmässigt. Med andra ord, han galopperade så bra som han kan i dagsläget, och det är jag nöjd med!
Poängen i V5 blev såklart låg pga den uteblivna traven, 3,70-någonting tror jag (hade ingen lust att titta särskilt noga på den där resultatlistan...).
Trots låga poäng är jag ändå väldigt nöjd med helgen. Vi hade så trevligt och Mackan var som sagt förvånansvärt cool. Visst gnäggade han en hel del vid stallområdet och var lite tittig över lag, men han kändes ändå betydligt mer självsäker än när vi tävlade på hemmaplan förra året. Det här var en nyttig, och förhoppningsvis rolig erfarenhet för honom, och nu är det bara att träna vidare!
/Anna