Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Jag fullklipper min hästar, för jag kan bara inte släppa ut mina hästar alldeles svettiga, det tar emot i hela mig. Sån är jag :banghead: Och jag vill ju att de ska få vara ute så mycket som möjligt för de står på box på natten. Inte alltid man kan passa in så man rider på kvällen :) Men tycker att funktionen är riktigt bra på de smartex täckena, så vid lite mildare väder kunde jag kanske tänka mig att slänga på ett sånt regntäcke :)

Helrakar min jag med och hon blir aldrig ens svettig då.
Liite fuktig kan hon bli men då har jag ridit dressyrlektion alltså ett hårt pass.

Så medans jag skrittar av henne och eftervården så hinner hon bli torr, så skönt å slippa tänka på att mixtra med olika täcken för att få henne torr och stå och vänta tills hon torkar.
Ett hurra för klippmaskinen:D

Innan jag köpte min klippmaskin kunde jag knappt rida på vardagarna då tiden tröt, eftersom de tog timmar tills hon torkade om jag red henne supersvettig. Vilket hon vart av att bara skritta typ.

Kl.
Var precis ute i stallet en kvällsrunda, sambon är på hockeyträning!
Tog lillsnutt en sväng i ridhuset, är så förtjust i honom! Idag har vi finslipat på svängarna och att stanna. Svängarna gick lite sådär i början, roligare att springa in i mitten ;) Sen började allt lossna och han är så fantastisk! Stannar genom att jag bara kramar tygeln och sitter till. Idag fick vi även till att följa väggen i alla gångarterna, fina lilla killen!
Och som han rör sig! Kommer knappt framåt utan när man driver så kommer bara mer aktion uppåt istället, sötnosar :love:

Hur ser blindtarmen ut? Min connemara fick förstoppning i blindtarmen, stod i sågbocksställning o såg ut som att han skulle kissa. Det tryckte på blåsan. De fick pumpa i massor av vätska, tömma, pumpa, tömma tills allt var urspolat. Vi gav honom sen kokta linfrön och paraffinolja dagligen efter vets rekommendation. Han drack dåligt på vintern, så det var till att isolera byttor, tillsätta melass så det blev godare o försöka ge ljummet vatten så ofta som möjligt. Sen fick han betfor med massor av vatten, så han sörplade i sig sina måltider. Hjälpte massor.

Såna där förlängare på stolparna?

Vad för nåt? Vart hittar man det?

Funderade själv på typ plaströr och silvertejp, men finns det något som är tänk till detta så är ju det säkert bättre. Går ju inte att stängsla tyvärr.

Vad för nåt? Vart hittar man det?

Funderade själv på typ plaströr och silvertejp, men finns det något som är tänk till detta så är ju det säkert bättre. Går ju inte att stängsla tyvärr.

Jag slog ner trästolp idag o det gick faktiskt! Tjälen var bara två-tre cm...

Testa om det räcker med att sätta långa rephållare uppåt från stolpen. Då blir staketet typ 20cm högre än stolpen. Finns i de flesta granngården/lantmännen butiker. Googla på distansisolator
distansisolator-och-distans-isolator-till-elstangsel.jpg

KL

I går red vi dressyr i ridhuset och Jorunn skötte sig bra, ruskigt bra till och med.
Iom körningen har hennes framåtbjudning gått från siisådär till MASSOR:D
och iom att hon via körningen bygger mer rump och ryggmuskler har hon mer ork till att samla sig nu så galoppen som alltid varit mkt mjuk och rund gick till WOW.

Älskar verkligen denna lilla guldhäst:love::love:

Trodde aldrig jag skulle kunna få en lika lugn och trygg häst efter Gazella, men jag har fått än som är ännu lugnare och tryggare måste jag erkänna
.
Mkt slit genom åren har de varit och hon kan än idag testa nya ryttare men inte alls lika hårt som förr.
Idag är de lite småhopp/bock och ryttaren ryter till så slutar hon.

En riktigt läromästare/familjehäst som alla kan rida på totalt nybörjare eller den mer erfarne.

Kort och gott så har jag format min häst till MIN drömhäst:D

Kan stå och bara titta på henne i boxen och så tänker jag, shit... vilken tur jag hade som köpte henne den där dagen för snart 8 år sedan.
Köpte henne helt osedd enbart sett ett foto så det var verkligen grisen i säcken ren chansning.:nailbiting::D

Kommer så väl ihåg hurmkt mothugg jag fick när hno var 3½ år hur ful hon var, ett ben i varje hörd, vilken mördarhäst som skulle bli för jag hanterade henne som unghäst dagligen,
Hur jag inte kunde veta att hon skulle bli en bra allroundhäst/familjehäst.

Så här snart 8 år senare känns det riktigt bra att kunna säga följande!!!

Vad var det jag sa;) hon är idag världens bästa läromästare och familjehäst:D

Och ful? sötare häst får man leta efter, hon blir alltid stallets lilla guldklimp och alla tokälskar henne.
Sagohästen kallas hon för idag=)

Så där nu har jag skrytit färdigt om min häst.. nu får nästa skryta om sin.. jepp jepp man FÅR va stolt hästägare:p

999146_10201398313665452_1873407910_n_zps412b8b9f.jpg

Man verkligen ser i hennes ögon hur glad hon är i att få dra vagn=)

Hur ser blindtarmen ut? Min connemara fick förstoppning i blindtarmen, stod i sågbocksställning o såg ut som att han skulle kissa. Det tryckte på blåsan. De fick pumpa i massor av vätska, tömma, pumpa, tömma tills allt var urspolat. Vi gav honom sen kokta linfrön och paraffinolja dagligen efter vets rekommendation. Han drack dåligt på vintern, så det var till att isolera byttor, tillsätta melass så det blev godare o försöka ge ljummet vatten så ofta som möjligt. Sen fick han betfor med massor av vatten, så han sörplade i sig sina måltider. Hjälpte massor.

Enligt vet var blindtarmen inte berörd utan en rejäl förstoppning som låg på urinblåsan, förstoppningen hävde de på några timmar och han har sedan dess haft fri passage.

Han dricker gärna kallt vatten i stallet och har tidigare vintrar inte haft problem att dricka kallt vatten i ån i hagen, så jag tror inte problemet ligger där.
Han komemr dock stå inne på nätterna nu så jag har koll på att han åtminstone dricker då...

Vad har tidigare vintrar med saken att göra. Kallt vatten på vintern är alltid en stor kolikrisk för alla hästar. Min förra häst dog i kolik på vintern då han han var 19 år. Igår åkte en häst i stallet till klinik med kolik. Kan vara för lite och för kallt vatten, det är alltid svårt att säga. Distriktkvetrinärerna går ut med varningar ang kallt vatten/kolik. Kommer alltid att ha termobar till min häst på vintern.

Jättebra att du är nöjd med ditt beslut.
Jag utgår från min erfarenhet och min kunskap och är nöjd med det. Notera att detta inte gällde kolik, det gällde förstoppning helt utan koliksymptom. Så grundproblemet var att han drack för lite + rörde sig för lite + fick för mycket mat. Allt enligt min vet.
Självklart vet jag att "bara för att det aldrig hänt så kommer det inte hända" men jag väljer att lägga ihop de fakta jag har och det som det resulterade i och dra mina slutsatser därefter.

*KL*

Igår hade Laukur vilodag men ikväll har jag tänkt longera med inspänningar. Längsen jag gjorde det nu och det är kul att variera oss lite :)

Bild på min underbara häst från i söndags :)

1521851_10201417609829150_1761454444_n.jpg

Tack, det kommer vi behöva tror jag! ;)

Jag jobbar den helgen, så jag tror inte att jag åker tyvärr. Jag jobbar även på Hrimfaxi vår och Idja vår, så jag prioriterar att försöka få ledigt då istället.
Men du åker om allt känns bra eller? :)

Kommer gå jättebra tror jag! :)

Ja det förstår jag att du hellre tar ledigt på de officiella tävlingarna. Ja, jag och Laukur åker om allt går enligt planen :)

Ah. Smart! Men tyvärr är det plaststolp där hon hoppat över. Finns trästolp utanför dock(har en hage i en hage).

Jag satt på pass idag, gömde mig i stugan redo att betrakta och analysera och fånga in rymlingen, men hon stod så lugnt och fint i ligghallen och mumsade hö så det behövdes inte. Förhoppningsvis har det bara varit den vanliga flyttstressen. Brukar räcka att byta hage så är hon på väg att krypa ur skinnet i två veckor. Nu har det precis passerat två veckor och idag tittade hon på de läskiga sakerna vi red förbi men stannade inte och stod och skakade på väg att fly, snö rasade ner från taket och hon ryckte till lite men flög inte i luften. Han tittar mer framåt än bakåt/åt sidan, så hon har definitivt börjat komma till ro igen.
Förhoppningsvis blir det inga fler rymningsförsök.

kl*
Jag har nyligen börjat med SMHN på min rundbal så nu ska det utverderas och hoppas att ponnysarna äter lite långsammare :) nån mer som provat?

Isisen var skeptisk först o tyckte nog att den där konstiga saken stod ivägen för hans mat :P
DSC_0781.jpg

Vi har nät och min lärde sig väldigt fort att äta ur det. Har inte fri tillgång dock, men de äter upp 3 kg på ett par timmar. När jag la i en hel höbal på 9 kg var den slut morgonen efter. Så visst blir det kanske lite mer pill, men framförallt mindre spill och inget hö i leran på hösten. Går ju att slippa lera på andra sätt också såklart.

Jag gillar det ändå, men något mirakel har det inte varit för min häst, och hon är inte ens av den glupskaste sorten. Ättiden är i stort sett oförändrad. Kanske skiljer någon minut möjligtvis.

Vet fler som har samma erfarenhet.

(Jag väljer bort nät pga det ökade skaderisk det medför sett till den lilla/obefintliga fördel just jag och mina hästar har av det. Förra stallägaren hittade ena fröken med ett nät runt benen, trots att det var fäst med konstens alla regler och lite till pga frökens klåfingrighet.)

Vad har tidigare vintrar med saken att göra. Kallt vatten på vintern är alltid en stor kolikrisk för alla hästar. Min förra häst dog i kolik på vintern då han han var 19 år. Igår åkte en häst i stallet till klinik med kolik. Kan vara för lite och för kallt vatten, det är alltid svårt att säga. Distriktkvetrinärerna går ut med varningar ang kallt vatten/kolik. Kommer alltid att ha termobar till min häst på vintern.

Thermobar är en riktigt bra investering!!!:) inte så värst dyr heller om man ser till fördelarna!! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV