Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

KL

Idag körde vi igen och vi hade sällskap av en som gick med sin häst, han är halt eller har varit så han ska bara gås med och har en heeeeeeel del energi denna kille.
Så han hoppade och for runt en del i början, en gång gick han in i vagnen.

Jorunn som hon är lugn och trygg bara gick på och suckade typ:D vi klättrade upp för 2 väldigt branta backar och Jorunn börjar komma på de här med å dra riktigt bra och rumpmusklerna börjar komma i massor nu.
Sedan mötte vi 2 traktorer och bägge hästarna bara knatade förbi som om inget stod där.

Imorgon skall vi åka iväg på sadelprovning prova startrekk sadlarna både dressyren och islandshästmodellen

Då skulle jag köpa ett Bucas smartex med "stay dry" foder.

Jättebra täcke (har ett) men det är ju ganska varmt. När jag köpte stod det 220g foder på smartex rain som är det tunna med stay dry foder. Blir kanske lite för varmt på en oklippt/halsklippt häst om man inte har möjlighet att ta av det när de torkat upp. Tycker själv att det blir för varmt för min filtklippta på lösdrift, hon har ett 100g istället.

Är det ingen annan än jag som verkar kunna göra lite hur som. Hästen verkar glad och nöjd vad jag än sätter på henne i täckes väg (har dock inte testat vintertäcke mitt i sommaren men jag tor bannemig det skulle funka). Naken går bra det också men det brukar blir täcke vid regn och några plussgrader under längre perioder.

*KL*

Här har vi improviserad "vintervila" sedan en vecka. Tidigare i veckan låg temperaturen runt -25 idag har vi haft -31 och de dröjer visst ända till onsdag eftermiddag innan vi hamnar på -20 igen… Brukar inte planera in någon längre vila för min häst (hon är 16 år) och EXTREMT arbetsvillig. Det brukar alltid bli någon eller några perioder med riktig kyla under vintern när det blir vila hur som helst. Och genom att tänka "Nu har vi vintervila!" behöver jag inte stressa upp mig över att jag inte rider som jag hade planerat.

Michis: Så UNDERBAR han verkar!!! Jag kan ta över honom när du är klar med "tillridningen"! D v s innan sommaren! ;)

Det här hittade jag om Bucas smartex...
"Foder:
Regn: Stay-Dry fleece. (24072)
Medium: Stay-Dry fleece och 150 g thermobunden poyesterstoppning. (24161)
Extra: Stay-Dry fleece och 300 g thermobunden polyesterstoppning. (24560)"

Har själv tittat på ett sånt regntäcke, ursmart!

Jag täckade inte mina alls när jag klippte dem på hals och bog, släppte ut dem fuktiga utan problem.

Är det ingen annan än jag som verkar kunna göra lite hur som. Hästen verkar glad och nöjd vad jag än sätter på henne i täckes väg (har dock inte testat vintertäcke mitt i sommaren men jag tor bannemig det skulle funka). Naken går bra det också men det brukar blir täcke vid regn och några plussgrader under längre perioder.

Mina är ju klippta men de verkar vara som din. Det är inte så himla noga, de tycks nöjda och glada nästan oavsett vad de täckas med. Tunnar ur om de täckas för tunt, men de mår inte dåligt. Har aldrig känts kalla eller varit synbart frusna.

Båda går på lösdrift och har en liten lapp på rygg/rumpa för att jag vill slippa ländtäcke. De får ca 10 kilo hö om dagen och fri tillgång på fräsch havrehalm som den ena frossar i.

Önskar min kunde tunna ut lite..det är uppskattat att få mer mat, men hon är lagom rund och go.

Det här hittade jag om Bucas smartex...
"Foder:
Regn: Stay-Dry fleece. (24072)
Medium: Stay-Dry fleece och 150 g thermobunden poyesterstoppning. (24161)
Extra: Stay-Dry fleece och 300 g thermobunden polyesterstoppning. (24560)"

Har själv tittat på ett sånt regntäcke, ursmart!

Okej. De har säkert ändrat då sen jag köpte mitt. För jag har för mig att det är någon slags ullfleeceblandning i mitt. Det är i alla fall väldigt tungt och grovt innerfoder. Inte alls som ett vanligt fleece, långt ifrån.

Enda sättet att veta är ju att prova. Men jag hade nog börjat med ett tunnare billigt täcke så slipper man lägga massa pengar på ett tjockt täcke som är för varmt om du inte tänkt klippa.

Jag klipper ju alltid så mycket att svetten hinner torka. Tycker det är betydligt enklare att lägga på ett regntäcke på en klippt än att försöka få en oklippt häst att torka. Min förra fick ä en problem med regnskållor, vilket inte är så kul.

Min kära häst har kommit på att hon kan hoppa över staketet. Försöker klura ut en lösning. Någon som har något förslag? Känner att jag står och trampar.

Jag fullklipper min hästar, för jag kan bara inte släppa ut mina hästar alldeles svettiga, det tar emot i hela mig. Sån är jag :banghead: Och jag vill ju att de ska få vara ute så mycket som möjligt för de står på box på natten. Inte alltid man kan passa in så man rider på kvällen :) Men tycker att funktionen är riktigt bra på de smartex täckena, så vid lite mildare väder kunde jag kanske tänka mig att slänga på ett sånt regntäcke :)

Jo, jag hade gärna haft henne klippt så hon torkar bättre, men tycler det känns lite taskigt att klippa henne mycket såhär mitt i vintern. Hon kom ju hem till mig i december oklippt. :) Men halva halsen och ned på bogen har jag tänkt klippa bara jag får tummen ur.

Hur brukar horseware amigo vara i passformen? Debhar ett fodrat med 50g som kanske vore lämpligt. Har ju tänkt ha henne otäckad så gott som jämt, men att ha något att lägga på när jag ridit henne varm och inte hinner ha henne inne för att torka.

KL

Dropi kvar på Ultuna. De har satt in en medicin som de vanligtvis inte använder på häst men ville prova och det funkade...tror man... Han kissar iallafall. Nu vill de veta om det är medicinen eller han själv som sköter kissandet så imorse fick han sista dosen medicin, nu står han på 1 dygns kiss-observation.
Om han inte visar att han kan kissa själv vet jag inte vad nästa steg blir, de vet inte till 100% varför han slutade kissa men gissar på att det var förstoppningen. Om det nu var det så BORDE han ha kommit igång med kissandet, stoppet löstes ju under natten till lördag.

Ingen här som haft denna problematik i samband med förstoppning?

Vanligtvis går Dropi ute dygnet runt med en å som vattenkälla. Han gick där förra vintern med utan problem.
Jag tänker mig att det är olika faktorer som gjorde att det blev förstoppning: Dropi gick på skrittvila i två veckor pga ofräsch i bakbenen + kylan kom, från +5 till -10 + rörde sig mindre i hagen + lite mer foder pga kylan.
När han väl kommer hem blir det mindre mat samt box på nätterna så att jag har koll på att han dricker, iallafall när det är under nollan.

Vet rekommenderade paraffinolja vid de tillfällen jag innan vet att han kommer att ridas mindre. Jag tänker mig att går han ordentligt samt man har koll på drickandet så behöver han inget annat än grovfoder? Oljan bör väl endast ges tillfälligt?

Täckar du henne på ett bra sätt så är det ju inte taskigt att klippa henne :)

KL

En liten uppdatering från mig, det var länge sedan nu!

Jag och Mackan håller på och förbereder oss inför årets första tävling, Vintermästerskapen del 1 nu på lördag. Jag har inga som helst krav på honom, utan tänkte mest att det är roligt att ha något att se fram emot även under vintern, och så blir det en nyttig miljöträning för honom och ett litet kvitto på hur det går i hans utbildning.
Efter igångsättningen i början av december har jag lagt mycket fokus på att rida honom framåt med mycket energi och inte satt så mycket "press" på honom. Resultatet är att han bjuder väldigt fint framåt (men också studsar till då och då pga all energi :p ), känns ganska mjuk och fin i kroppen och mer liksidig än tidigare, men vi har inte börjat komma till något tramp och "samling".
Jag red ihop med tränaren i stallet häromdagen, och hon tyckte att jag nu kunde ta nästa steg i utbildningen och be honom sätta mer vikt på bakbenen. Jag vill inte börja kräva för mycket av honom precis nu innan tävlingen, men jag red några sträckor idag där jag försökte få honom att komma inunder sig bättre och inte bara glida iväg. Bitvis funkade det väldig bra, men jag märker att det tar på musklerna! När han inte orkar vill han gärna bli lite lång och skjuta på med bakdelen i stället för att bära.
Jag stämde också av att galoppfattningarna känns okej, att han svarar som jag vill på hjälperna och känns mjuk i kroppen. Imorgon blir det vila, på onsdag fokus på trav och galopp, på torsdag lite töltarbete, och på fredag får han en liten skrittur innan resan.

Jag ser verkligen fram emot tävlingen! Ska bli så roligt att träffa lite annat hästfolk, titta på fina ekipge och såklart att rida själv :) Jag har som sagt inga krav på Mackan, men, tävlingsmänniska som jag är, kommer jag såklart försöka visa upp oss på bästa sätt.

Hur var det nu, var det någon mer som ska dit och rida/titta på?

/Anna

Ska hejja massor på er Anna hemifrån! :D Vill ha rapport hur det gått efteråt :)

Har du tänkt dig på Glaumurs inhouse förresten?

Vet rekommenderade paraffinolja vid de tillfällen jag innan vet att han kommer att ridas mindre. Jag tänker mig att går han ordentligt samt man har koll på drickandet så behöver han inget annat än grovfoder? Oljan bör väl endast ges tillfälligt?

Nej om grovfodret täcker vad han ska ha så behöver du ju inte ge något mer. Paraffinolja kan man ge under en period som förebyggande för kolik, det smörjer ju tarmarna väldigt bra och tas inte upp av kroppen. Ett tips är att köpa det i en bygghandel, då blir priset bättre. Annars kan du ge loppfrö eller kokta linfrö under en period för att dels stimulera tarmarna. Om bajset är lite torrt och faller sönder så brukar det fungera väldigt bra med linfrö. Dricker han dåligt så kan du prova att ge lite äppeldricka i vattenhinken, det brukar snabbt bli populärt. Har tyvärr inget att svar till varför han inte vill kissa själv.

Vad jobbigt!! Jäkla hästar vi har...:crazy: när får du hämta honom? Jag är ju så frälst på thermobar, hästarna dricker massor!! Och inte iskallt? Kanske därför han dricker dåligt??

Imorgon förhoppningsvis!!

Nja, han har aldrig haft problem med att dricka kallt vatten och dricker det gärna i stallet så tror faktiskt inte det handlar om det.
Det blir till att bevaka de närmsta dagarna, om och när han väl kommer hem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar