Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

KL

Nu är Dropi på G igen. 2 veckor "skrittvila" verkar ha gjort susen. Pigg och glad och vill bara fort & fram, inte riktigt vad jag vill men det är ett friskhetstecken om man såger så;)

Från det ena till det andra, härom kvällen verkade han ha svårt att kissa, stånkade och hade sig, kisset kom i stötar.
Mycket riktigt (VARNING för äckelmagade) ur urinröret plockades denna ut:wtf:
F2114AE6-5CAF-4FD9-92E8-8F83B90C6378_zpszgwcnshc.jpg

Så om det är den som stört honom hela tiden, vem vet? Kanske en blandning av ont i baken samt denna i urinröret.
Vi hästägare måste vara de bästa krim teknikerna, plockar pusselbit för pusselbit för att hitta problemet:p

Nu skall vi rida på och se hur han svarar på lite hårdare ridning. Igår blev det ridbanan och han gick väääldigt fint i trav på volt.

USH! stackarn!

Kl*

På tal om rymningar.. Min ponny skrutt kom glatt travande oss till mötes mitt på vägen, när vi var ute och red på de andra 2. Han har svårt att vara själv, vandrar/springer runt o gnäggar, så han får gå i en mindre del av hagen vid stallet när vi är ute så han inte kör rally i hela. Ponnyn hade ålat under staketet, det är typ 50-60 cm under nedersta tråden och han är 140cm och elen var på!
Efter det satte jag än tråd till under i den delen han får vara själv, nu undrar flera om jag skaffat shettis :P

Fy. Stackarn!

Min förra hade också massa stenar. Som tur var så var han jättesnäll att "städa". Fällde ut och stod snällt. Tänk vad vi hästägare blir härdade.

*kl*

Ni med erfarenhet av spatt.... hur kan det visa sig? Hur är koppling mellan spatt och knä och länd?
Snorri har ju varit lite problematisk i sin kropp länge, och när vi har felsökt så har man alltid hittat NÅGOT, som har behandlats. Jag är dock rädd att en grundproblematik ligger kvar.
Han är överbyggd, får lätt ryggskott.
Han hade en rotspetsböld, blev opererad och drog ut den tanden.
Han har behandlats för en kotledsinflammation bak för två år sedan ca.
Nu senast när han var sederad såg tandläkaren (veterinär) att han har en liten patellaupphakning höger bak. Aldrig synts tidigare.

Han har och har alltid haft svårare för vänster galopp, både takt och tempo och form där. Fattningarna svåra, springer gärna.
Svårt att samla sig i tölten, går lätt åt trav. Svårare för höger varv i trav och tölt, vill vrida framdelen åt vänster och bakdelen åt höger.
Svårt för ryggningar.
Blir lätt framtung.

Har bokat tid för totalgenomgång. Tänker inte ge mig om de hittar ett litet problem, utan de får leta vidare isåfall och gå igenom allt.

Är orolig :(
Han är så go och snäll och stabil. Och MJUK! Men det känns som att kroppen sätter stopp för en viss typ av arbete.

Vad gör man om det INTE är något fel alls? Fortsätter pressa? Eller låter någon som bara vill rida lättklass ta över? Suck. det är lite jobbigt just nu.

Om veterinären absolut inte hittar någonting alls, så hade jag lämnat honom vidare till någon som inte vill lika mycket som du.
Jag vet att det låter tråkigt, hårt och jobbigt men det är inte heller rättvist att hålla kvar i något som man inte kan vara lycklig över - varje dag, hela tiden.
I know, been there done that!

KL.
Min nya häst är UNDERBAR!

Idag har vi longerat i ridhuset, mycket röstkommandon och allt satt som ett smäck. Imorgon ska jag kravla mig upp igen!
Han gör mig så glad, hela tiden! Underbara lilla kille!

Han är guld, den där pågen!

Och du har så rätt. Jag får ju en känsla av att han inte tycker att det är så kul att jobba hårt- för det tar emot. Och då tycker inte jag att det är kul... och så vidare.
Med detta inte sagt att jag vill ha stekta sparvar flygandes in i munnen, men att det ska finnas en naturlig förutsättning för att jobba på ett visst sätt iaf?

Jag är inte helt opartisk, men måste säga att jag håller med. Han är en riktig guldklimp!

Det är klart att det inte känns kul att arbeta och pressa en häst som man känner att det tar emot kroppsligt. Man känner sig elak, och så blir man osäker. Been there .. Naturliga förutsättningar gör allt mycket lättare, och visst finns det hästar som, utan naturliga förutsättningar (dålig exteriör m.m.) som kan prestera över sin kapacitet, men dom är få. Och hur roligt tycker dom att det är?
Det finns många fina hästar som är skapta för en viss rörelse, varför kräva rörelsen av dom som inte är det?

KL (Igen).
Fler bilder på dundeklumpen.

Han är fiiiiin :love:
Och han är en ängel att hantera också! Tycker alla ska få ha en Schnappi! (Som fick bli det nya smeknamnet ... )

Jag skulle mer säga att det är något i knät. Vanligare än man tror, speciellt om hästen inte vill sätta sig och (som du beskriver) har svårt för galoppfattningar och samling i tölten.

Vad tråkigt med din fina, men jag håller med Michis om veterinären inte hittar något alls. Tufft beslut, sitter i ungefär samma sits just nu själv.. :(

Michis: Alltså, den där är ljuvlig! :d

*kl*

Min fina B ska flytta i helgen till en person ska sätta igång henne inför försäljningen. Det går inte att ha henne kvar med min gamling längre, de ryker ihop eftersom hon vill leka o det vill inte Filen.. Och med tanke på skaderisken (båda är broddade) så vågar jag inte ha dem tillsammans längre. Just nu känns allting bara hopplöst.. :(

Och just det, ni som har sålt häst och då framförallt sto eller hingst, har ni valt att spattröntga inför försäljning? Jag har aldrig sålt en häst och pratade med en person häromdagen som tyckte att eftersom min skulle passa i aveln att jag kunde göra antingen en exportröntgen eller spattröntgen. Vad hade ni gjort?

Så fin! Jag gillar att han ser rejäl ut.

Muninn: Jag hade sålt faktiskt. Känns inte rätt att mn ska pressa för man själv så gärna vill mer än hästen har kapacitet till. Man blir själv bara besviken också.

Jag röntgade Dalla (efter köparens förfrågan, denne stod för röntgenkostnaden).
Men så kostade hon 90' också. Erro ville 1a köparna ha spattröntgad, så detta gjordes. Även där betalade dom. Så jag tycker det är upp till köparen .. Vi har inte valt att röntga dom hästar vi köpt, men dom har ej heller varit i en prisklass där jag tycker det krävs.
Däremot, om planen är att sälja en hingst som hingstämne - DÅ ska man röntga.
Men ett sto? Nä, där får köparen bestämma själv!

Han är rätt rejäl! Utan att vara tung i rörelserna.
Ska bli intressant att se honom utan all vinterpäls ...
Mätte honom häromdagen; 144cm på manken, 134 på ryggen :rofl:

Okej. Jag har heller aldrig spattröntgat en häst, men då har jag haft "billigare" hästar som inte alls passat i aveln eller som varit i den högre prisklassen. Men nu har jag en sådan, men då låter jag köparna bestämma om de vill ha henne röntgad eller inte. :)

Gimlan: Nej, det har jag inte. :( Nu känner jag honom utan och innan, och vet att han "klarar" av att vara ensam för en kort period. Men det gör ont i hjärtat.. Jag letar för fullt efter en trevlig häst som kan hålla honom sällskap och under tiden ska jag höra med en granne om vi kanske kan få låna några får som sällskap. Har lagt ut annonser, läser annonser varje dag och har även lagt ut till folk jag känner att jag söker häst så förhoppningsvis hittar jag en ny snart! :) I allra värsta fall får jag flytta honom till min tränare under tiden, men han är grymt svårlastad och blir så himla spänd av att åka transport.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 626
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar