Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tack!
Han är e. Ardur frá Lundum
Han är skodd fram på bilderna, imorgon kommer bakskorna på.
Han rörde sig lika bra innan skorna, men pga ömma hovar så fick skorna åka på tidigare än tänkt.

kl

Idag är det dags att köra igen, jag har lagt körningen till helgerna vill än så länge köra när det är ljust när jag kör själv. Kör jag med en som rider så kan jag köra i mörker som vi gjort 2 ggr=)

Köpt nya vantar iaf så nu ska jag bannemig inte frysa händerna av mig hahah.. en av de stooora nackdelarna med körning vintertid..
Det är kaaallt:)

*kl*

Ni med erfarenhet av spatt.... hur kan det visa sig? Hur är koppling mellan spatt och knä och länd?

Vad gör man om det INTE är något fel alls? Fortsätter pressa? Eller låter någon som bara vill rida lättklass ta över? Suck. det är lite jobbigt just nu.

Godi var ju ofta spänd, men jag vet inte om det berodde på spatten eller vad. Han blev väldigt spänd mentalt om man krävde för mycket, man var tvungen att vara väldigt mjuk i hjälperna och ge honom mycket handlingsutrymme så han inte kände sig pressad.

Det som gjorde att jag utredde honom var att han kändes ojämn de första stegen i tölt. Han tog alltid tölt ut en lätt öppna, och i vänsteröppnan kände jag av en liten ojämnhet de första 5 stegen. Försvann for dock och det var inget som andra reagerade på. Sen började han bli lite ojämn i vänstervarv i trav också. Så då åkte vi in. Jag hade haft en olustig känsla sen vintern och under våren började jag känna av i tölten, och jag tror det var i maj som vi såg ojämnheten i trav också och då åkte jag in. Det var så otroligt små ojämnheter som syntes i ridningen men vid böjprov var han blockhalt och hoppade fram på tre ben.

Om de inte hittar något fel alls hos vet hade jag kollat med andra professioner. På Sol hittade de ju inget trots tydlig hälta och tre klinikundersökningar. Vid det fjärde hittades inflammationer i tre ben men ingen annan orsak än att hon var dåligt musklad i dna bakbenet. I höstas gjorde jag ett sista försök och åkte till en osteopat med gott rykte och han hittade en stor muskelskada i vänster bakben. Han berättade att det är väldigt vanligt att muskelskador går förbi veterinärerna.
Hennes symptom var att hon inte satte under sig med vänster bak, gjorde galna rusningar när man kom åt vänster bak och hon använde ryggen väldigt konstigt. Spänd i högersida och spänningar i nacke, bog, och rygg som behandlats av massör, kiropraktor och fysioterapeut. Många har varit inblandade men det tog tre år av återkommande problem och hältor att hitta någon som kunde hitta felet och inte bara symptomen.

Hade de inte hittat något denna gången heller hade jag nog tyvärr gett upp, så jag är otroligt glad att jag tog denna sista chansningen.

KL

Dropi är inte alls på g. Han visade tydligt att han inte kunde kissa, ställde sig i kissposition men krystade bara fram några droppar, om och om igen. Var pigg o glad, bajsade och hade magljud.
Men efter 5 Tim övervakning i stallet igår kväll valde vi att åka till Ultuna inatt, i vidrig snöstorm ( bor söder om Södertälje).
Visade sig vara KRAFTIG förstoppning som låg mitt på urinblåsan:(
Han står kvar. Förstoppningen har släppt men han får inte igång kisseriet:( de tömmer honom flera gånger om dagen och fortsätter med det till måndag, kommer det inte igång tills dess blir det större utredning av njurarna.
Vet uttryckte så här om hans smärttålighet: han är otroligt pigg och glad!
Lätt att hitta tecken där, NOT!

Usch så jobbigt!
Hoppas han kommer igång och kissar under helgen!

Kl.
Idag har jag ridit på lillprinsen igen. Han är så himla enkel!
Trots en islandshäst till i ridhuset, och ett stoooooort halvblod så sköter han sig som en liten dröm! Svänger för mycket lätta hjälper och stannar bara jag sitter till i sadeln.
Nu ska vi bara få lite framåtbjudning så imorgon ska vi rida ut med sällskap :)
Är så glad i lillprinsen! Ska se om jag lyckas länka en film ...

KL

Wiiii , idag tog vi våran första galopp till vagn:D

Började med att köra ut själv i snöovädret de snöade massor. efter 10 minuter började solen skina och himlen vart blåO_o
Snacka om aprilväder hehe

Jorunn skötte sig superduper idag och vi travade massor, klättrade i branta backar och gick även nerför en lång brant backe och det gick super.

Lite bilder från dagen=)

1512688_10152508477963998_467020795_n_zps8c0e279a.jpg

1526576_10152508478503998_1037286838_n_zpsa2459ed9.jpg

Klättring pågår=)

1525716_10152508872523998_1820390607_n_zps620d639a.jpg

Han är en riktigt smart kille! Och helt underbar! Alla borde få ha en sån här häst!! :love:

kl*

Jag letar ett täcke. Efter väääldigt många år borta som hästägare känner jag att jag famlar lite i blindo. Min häst går på lösdrift och är normalt otäckad. Just nu är hon oklippt, men eventuellt kommer jag klippa halva halsen på henne.

Jag letar ett täcke för de dagar jag behöver släppa ut henne och hon inte är helt torr. Tänker typ ett fleecefodrat regntäcke eller ett täcke med typ 50g foder? Vill inte ha ett ofodrat. Helst med halvhals.

Passform som funkar på islandshäst som inte är jättegrov i framstället. Vad söker jag?

Kl.
Uteritten avklarad!
Stabil, glad, pigg kille som tog täten från första början.
Shit vilken grym häst jag har! :love:

Haha, känns som det! Tillridningen börjar på tisdag ;)
Är så imponerad över hur okomplicerad han är!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar