Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Ja då är Lif riden längre. Hon blev insutten nov -11 och började ridas mer ordentligt april -12. Det har tagit fram till i höstas eller egentligen nu i dec för att få ordning på takten i tölten. Hon har varit väldigt passig och jag har haft svårt att få till takten utan hjälp av ridlärare. Men nu när vi ridit regelbundna lektioner och börjat få kläm på halvhalter och fånga upp energin hår det åt rätt håll. Tölten är egentligen hennes bbästa gångart, bara Tomten uppe i sadeln får kläm på allt

Jag får egentligen ganska mycket prestationsångest men försöker skärpa till mig. Lif blir ju väldigt stressad på tävlingarna vi varit på. Bajsar löst, spänd osv skyggar i ridhuset mm s det kan ju inte gå så bra då haha.
Hon kommer nog behöva ganska många tävlingar i ryggen (jag med!) innan jag kommer kunne RIDA ordentligt på banan. Nu har det bara blivit så att jag fått känna hur hon känns och sen åkit med.

Kl
Då har Man gått från 3 hästar till 1 häst på 1 månad precis.
Känns tomt å konstigt att bara mocka å greja med 1 häst, allting går verkligen fortare ;)
Men just nu känns det väldigt skönt oxå, och både Draken och Fafnir har kommit till super hem :)

Senast ändrad:

Vad skönt att det känns bra!

Knapplån

Nu Buke behöver jag hjälp!!Vad är det Meyja har på ryggen? (förutom Rás mule :D)
wpid-dsc_1049.jpg

wpid-dsc_1050.jpg

Är detta regnskållor? Jag har aldrig haft regnskållor så jag vet inte hur det ser ut egentligen. Jag kan få loss små tussar med rot och död hud(men har läst att man skall låta bli dessa så det inte blir infektioner). Men så är det ju de fläckarna där pälsen mer ser avkapad ut? Är det oxå regnskållor? Hon har inga andra påverkan på päls/hud någonannanstans på kroppen, bara precis i sadelläget.

När är det så mycket att man måste klippa och täcka? Det har jag ju ingen lust med på en treåring mitt i kalla vintern.

Kl.
Var med på Vintermästerskapen i helgen. Är väl inte speciellt nöjd alls. I t8an glömde jag bort att rida öht och gick ut på rekordlåga (för oss) 4,53. I V5an gick det väl lite bättre och vi slutade på 5,03. Men det är bara att bryta ihop och komma igen och satsa på högre poäng nästa deltävling! :) Superbra arrangerad tävling och kul att träffa en massa likasinnade nördar iallafall!

Jag skulle tro att det är regnskållor! Erro och Dalla fick det på vintern, antagligen var det fuktigt i samband med mycket tät päls som skapade det hela. Dalla hade extremt mycket och fick på vet inrådan bli helklippt och satt på penicillin.
Man ska absolut inte dra i dom då det kan vara mycket smärtsamt för hästen!
Jag hade bett vet kolla på det och ta en odling!

Juste!
Tänk även på att det är smittsamt, ffa när det är sår/vätskar sig'

Svårt att se på bilden men att döma av beskrivningen låter det som sk regnskållor. Det ska vara smittsamt men min erfarenhet säger mig att vissa individer drabbas och andra inte, oavsett om de går i samma hage/delar borstar. Men det är klart kanske dumt att utgå ifrån att det inte smittar.

När mina hästar fick det så smittade det.
Erro var först, dom första kom på ryggen och syntes inte. Strax därefter fick även Dalla, hon fick precis i schabrakläget! Så smittsamt är det!

Kl.
Snappe är det bästa i världshistorien! Shir vad härlig han är och som han rör sig! Nu är han riden 6 gånger totalt och har inte känt mig så trygg med någon häst sen Erro. Han är så stencool men ändå känslig. Fantastisk liten bebis!

Jag har jättesvårt att se på bilden om det ser ut som skållor eller inte. Men om det är det så behöver du säkert inte raka. Godi fick det och han hade bara några få, en bakom frambenet, en i sadelläget och två små på rumpan. Jag tvättade och smorde in och det försvann av sig själv ganska fort.

Vad skönt att det känns bra!

Knapplån

Nu Buke behöver jag hjälp!!Vad är det Meyja har på ryggen? (förutom Rás mule :D)
wpid-dsc_1049.jpg

wpid-dsc_1050.jpg

Är detta regnskållor? Jag har aldrig haft regnskållor så jag vet inte hur det ser ut egentligen. Jag kan få loss små tussar med rot och död hud(men har läst att man skall låta bli dessa så det inte blir infektioner). Men så är det ju de fläckarna där pälsen mer ser avkapad ut? Är det oxå regnskållor? Hon har inga andra påverkan på päls/hud någonannanstans på kroppen, bara precis i sadelläget.

När är det så mycket att man måste klippa och täcka? Det har jag ju ingen lust med på en treåring mitt i kalla vintern.

mItt tips är att helraka henne på en gång och få bukt med detta. När jag köpte Jorunn var hon full av sånt här på kroppen från topp till tå som inte hade skötts om på flera år.
Hon gick på lösdrift ute i skogen och såg väl en människa när en ny hösilagebal rullades ut i hagen typ.
Resultatet av detta är att hon idag har MASSOR av fula ärr över hela kroppen. Småsmå ärr efter varje regnskrålla.

Det skulle jag gjort iaf som vet hur illa de kan sluta om inge görs!

Vad är bäst att tvätta med?

Jag kommer i det längsta försöka undvika att klippa, känns sådär att klippa/täcka en treåring om inte det är absolut nödvändigt.

Kommer inte ihåg, men tror att vi hade nån sårtvätt. Jag skulle kollat med vet om det, kanske finns nåt mot svamp? För det blir väl nån slags svampinfektion? Sen när det torkat upp och var helt smorde jag med vanlig helosan för att hålla huden mjuk, det blir ju som en skorpa efter.

Jag fick också höra att det smittades men vi hade tur och ingen annan fick de. Tvättade borstar och sånt efter.

Senast ändrad:

Nu när vi äntligen bor i ett stall med paddock igen så passade jag på att träna lite med Sol. Det blev lite inkallning, lite volt, lite halt och så lite lek också :D

Filmade en liten snutt, för jag tycker det är så himla kul att titta på när motivationen inte är på topp. Nu är ju jag partisk, men hur kan man inte bli glad av ett sånt sprudlande charmtroll som Sol? :love:
På tal om humör visar hon sin röda sida när hon inte vill göra volt i vänstervarv på slutet. Blir ett litet hopp, och volten är ju knappast rund :p

http://s1197.photobucket.com/user/linutt8/media/Sol27jan2014_zps57c57a1e.mp4.html

Senast ändrad:

Kommer inte ihåg, men tror att vi hade nån sårtvätt. Jag skulle kollat med vet om det, kanske finns nåt mot svamp? För det blir väl nån slags svampinfektion? Sen när det torkat upp och var helt smorde jag med vanlig helosan för att hålla huden mjuk, det blir ju som en skorpa efter.

Jag fick också höra att det smittades men vi hade tur och ingen annan fick de. Tvättade borstar och sånt efter.

Regnskållor är en bakterieinfektion så jag skulle tvätta med klorhexidin eller nåt liknande.

http://www.hastsverige.se/regnskllor.html

Och dom finns på apoteket Kvandi!
Nu var ju mina hästar så pass "smittade" att rakning var enda alternativet. Sedan tvätt med klorhexidinschampoo 3-4ggr. Det samt penicillin tog bort allt.

Det ser ut att vara så pass lite på Meyja att jag absolut inte tror att du ska behöva klippa henne!

Hade svårt att få tag på det i apotek (dåliga apotek i mina närmsta städer) men fick tag på detpå en veterinärklinik, dessutom hittade jag på Hööks.

Klorhexidinschampo, finns några olika märken.

På apoteket kan du be om att få det starkaste klorhexinet, de brukar ha det bakom disk, tror det är 5%. Tvätta med det och sen rekommenderar jag Dexem kräm (också från apoteket) som är mjukgörande OCH bakteriedödande i ett, superbra!
Tror inte heller du behöver klippa men sköt det noga och ha koll på de andra.
Lycka till!

Det betvivlar jag inte, det är ju smittsamt. Ville bara flika in att det inte alltid behöver vara så eftersom jag har haft hästar i samma hage (som dessutom har delat borstar/täcken etc.) där den en hade hyfsat mycket regnskållor och de andra inga alls. Mer än en säsong.

Hoppas det löser sig Kvandi :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV