Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Ja men nu har du ju fått svaret att så var fallet.
Ibland blir en knapptryckning fel :)

Varför tränar man mycket förvänd galopp?
Vet att vi fick göra det när jag fortfarande red på "vanliga" hästar, men aldrig riktigt knut underfund med varför?

KL

Är anmäld till andra deltävlingen på vintermästerskapen på en av mina inackorderingars hästar. Det blir hästens första tävling och hon är fortfarande lite ostadig i tölten så det är mest miljöträning och kul att komma ut och träffa folk och se fina hästar.

För övrigt planeras resa till Island då Landsmót går av stapeln och då blir det 10 år sen jag var på Landsmót sist, tiden går...mellan 94 och 04 var jag på alla Landsmót och sen har det inte blivit av sen vi flyttade till Sverige 06. Kul ska det bli i alla fall!

Jag tänker mig att det är ännu mer stärkande än att rida rättvänd galopp. Men kräver såklart mer av hästen. Speciellt om man som Niela rider förvänd galopp i serpentiner/på böjt spår.
Hästen blir tvungen att bära mer på inner bak på böjda spår än vad den blir av att gå i rättvänd galopp eftersom det bärande bakbenet hamnar på inner och inte på ytter.
Förstår ni hur jag tänker? :p

Senast ändrad:

Ja men nu har du ju fått svaret att så var fallet.
Ibland blir en knapptryckning fel :)

Varför tränar man mycket förvänd galopp?
Vet att vi fick göra det när jag fortfarande red på "vanliga" hästar, men aldrig riktigt knut underfund med varför?

Det är väl styrka och att det ingår i utbildningsstegen i traditionell dressyr :)

Så är det nog. Tänkte bara mer på vilket sätt det var stärkande, vad tanken bakom är liksom.
Har aldrig velat träna det på mina islandshästar iom risken för felfattningar på tävling samt att jag tycker att det finns andra sätt att stärka bakbenen (Även rättvänd galopp stärker ju, men då ytter bak - gör du det åt båda hållen så stärker du ju båda bak..)
Tänkte mer tanken mer än "det är stärkande".

Kl.
Känner mig tjatig och ska sluta nu ..
Men FYFAN vad Snappe är bra! Fjärde uteritten idag och vi red lite längre än vanligt. Han är så jäkla häftig och får mer gång för varje ridtur! Ska försöka få honom fotad nästa helg!

Är förvänd galopp samma som fel galopp?

Alltså om jag rider i hö varv på en volt men galopperar i vänster galopp. Är det förvänd galopp då?

Yes. Eller om du ställer hästen åt "fel" håll. Rider du serpentiner i galopp blir varannan serpentin i förvänd galopp.

Jag kan nog tänka mig att det finns en poäng även för oss, just för styrkan. Men jag hade inte velat börja träna fattning av förvänd galopp, utan att gå över i fel varv, ta ett halvt varv på volten, bryta av. Det hjälper mycket med samling och noggrannhet i galoppen, om man gör rätt. Hästen får absolut inte springa igenom det, utan hellre bara ta tre bra steg förvänd.

kl

Smyger in lite så här försiktigt igen och känner av läget lite..
På tisdag börjar jag rida lektion för första gången på, ja, jag vet inte hur många år, det ska bli sååååååå jäkla roligt!!!:D
Givetvis på islandshäst!

Kl

Ridit lektion idag! Trots att hela min ländrygg är som en betongklump efter en duktig överansträngning igår... Märktes tyvärr tydligt då jag inte orkade som jag borde. Men tränaren fick ridit lite o fått igenom det jag för dagen inte klarade. De sista 10minutrarna så testade vi en ny grej jag köpt av min massör. Equiband heter det, två elastiska band som är till för att medvetandegöra hästen om sina magmuskler och sin bakdel.
dsc_3084.jpg

dsc_3080.jpg

Har testat på alla tre hästar idag med i princip samma resultat - mer sökning framåt/nedåt och bättre bakbensaktivitet. Kommer använda detta system några ggr/v ett tag framöver och se vad som händer. Inte så långa stunder i början givetvis.

Mathias red lektion på Snöggur och jäklar vad gammelhästen kan! Han var helt lös i kroppen, satte under sig fint med bandet och faktiskt stundtals helt ok även utan. I den ökade tölten bara flyger han fram utan att ens Rolla i kurvorna! De red med min sadel idag då massören dömt ut Snöggurs gamla. Den passade inte alls längre. Och jag tror det var därför Snöggur gick bättre i korta tempot idag. Han fick plötsligt plats med ryggen därunder! Så nu blir det till att köpa ytterligare en Amerigo Vega, varför måste de dyra sadlarna alltid vara de som passar bäst? Massören sa alltså att Amerigon passade jättebra på Snöggur. Men det är ju inte så lämpligt att vi två delar sadel...

Så nu blir det till att köpa ytterligare en Amerigo Vega, varför måste de dyra sadlarna alltid vara de som passar bäst? Massören sa alltså att Amerigon passade jättebra på Snöggur.

För att man får vad man betalar för :D Ont i plånboken men jäklar vad nöjd man är sen!

Känner mig tjatig och ska sluta nu ..
Men FYFAN vad Snappe är bra! Fjärde uteritten idag och vi red lite längre än vanligt. Han är så jäkla häftig och får mer gång för varje ridtur! Ska försöka få honom fotad nästa helg!

Grrr betrakta honom som kidnappad....:d. Jag lovar jag ska pussa mycket på honom.

Kl.

Vad gör man för att bättra på sin egen och hästen självdisciplin, vi båda älskar när det går fort, fort, fort....och hur mycket jag än tänkt att träna på viktigare saker så faller jag allt för ofta i fällan att lyssna på hästen. För henne spelar det ingen roll när hon har vaknat, gångarten spelar mindre roll och det behöver inte vara toksnabbt heller även om vissa sträckor lockar mer till det än andra (och om hon inte har någon kompis som också taggar upp med) men kort tölt eller skritt har hon inte mycket till övers för.

Vad gör man med en häst som studsar av iver (galopp på tvären mm) för att få springa? Till dilemmat hör att hästen kan vara hur lugn och sansad som helst, hon är lydig, en viskning så bryter hon av eller saktar ner så länge hon inte blir taggad och hon skulle inte drömma om att skena någon gång, hon vill ju bara ha kul. Det är förövrigt absolut ingen stirrig häst, skritt på lång tygel funkar bra även när hon är taggad, bara man inte tar tyglarna. Och för att få henne rolig och rida, mjuk och lösgjord och med rygg och bak med så är det en enorm fördel om man får henne just taggad.

Men sedan när hon är där jag vill ha så har hon så svårt att lyssna hon har liksom inte tid med matte, inte tid att gå långsamt. Hon tjuvökar, blir irriterad när man tar i henne och så vet hon att jag ibland smälter och låter henne ha kul och det gör inte disciplinen bätte om man säger så. Det är alltså min disciplin som behöver bli bättre, så lär hästens komma mer per automatik, och det är ingen oförmåga att få stopp på hästen eller att rida långsamt.

Tilläggas kan, vi far givetvis inte runt i full fart alltid, långt ifrån, men det blir inte alltid som jag tänkt mig.

Låter som min häst Lobelia. Vi red 9 st idag och fick frågan om han verkligen är renrasig. Beter sig mer som en galopphäst. Sen när man kommer fram till asfalten så lunkar han på som vanligt när grusvägarna är slut. Nu blir det padockpass tills vi hittar bärigheten igen. Vi jobbar stenhårt med tempot men vi har en bra bit kvar.

Måste bara lägga upp den här bilden på Fáni som börjar komma igång ordentligt. Fokus just nu är framåt med aktiva bakben och det börjar ta sig.
Ser jättemycket fram emot att hälsa på framöver, jag tror att det har hänt en del sen jag red honom sist.

Han är ju utlånad på foder och jag saaaaaaknar honom! Saknar dock inte att ta mig 1,5 mil till stallet varje dag den här tiden på året :p
Det är inte jag som rider så kommentarer om ryttaren undanbedes.

1798431_10151850587265588_1904939386_n.jpg

Låter som min häst Lobelia. Vi red 9 st idag och fick frågan om han verkligen är renrasig. Beter sig mer som en galopphäst. Sen när man kommer fram till asfalten så lunkar han på som vanligt när grusvägarna är slut. Nu blir det padockpass tills vi hittar bärigheten igen. Vi jobbar stenhårt med tempot men vi har en bra bit kvar.

Min kan skritta snällt på långa tyglar i galoppbacken, men man får först ta en förhandlingsomgång.... De kanske är släkt ( eller så är vi det) åtminstone andligen. Gissar att hon kunnat hävda sig i ponnygalopp, eller dött i försök att hänga med.

Min storhäst la vi in arbetet med förvänd galopp ganska tidigt, vilket gjorde en stor skillnad där jag verkligen var tvungen att RIDA varje galoppsprång. Men kan inte längre sitta och fuska, vilket jag tror gör en stor del av styrketräningen i det. Sen är det väldigt nyttigt för balansen.
Jag skulle inte va nåt rädd för att fatta förvänd galopp, en häst (och ryttare) på den nivån att de genomför en bra förvänd galopp bör också kunna fatta rätt galopp på en ovalbana på tävling...

Ja jag läste också på hestafrettir.is den 29/1 att två avkommor efter Sveinn-Hervar var bland de 10 bästa i fyrgången i Meistaradeildinn och det ofta var Sveinn-Hervarsbarn högt placerade på fyrgångstävlingar så det är nog inte ett dumt val!

Nämen vad kul :D:D Stämmer bra att han är efter Sveinn-Hervar.
Fáni är världens snällaste häst. Man slänger inte upp vem som helst för han är rätt känslig men det är så jag vill ha dom :)

Snygg är han ju också :up:

9980e69e31e011e3b82c22000a1fbca3_7.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV