Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Man vill se starka, djupa och välformade hovar på visning. Djupet kan man "gröpa" sig till om hästen har lite högre hovar!

Ang att mätning med tumstock på hemmaplan håller jag med. Det skiljer oftast ganska många cm på hemmamätning och proffsmätning.

Haha, nope!
Hon är någon cm mindre än Erro!
Fani måste vara större än så! Ska säga åt tessa att mäta han ;)

Haha, nope!
Hon är någon cm mindre än Erro!
Fani måste vara större än så! Ska säga åt tessa att mäta han ;)

Asså... är du helt hundra? Haha. Har du mätt henne?
Brjánn var 138cm och Tinna känns mindre än honom.

Fáni måste ju vara hur stor som helst om hon är 143!?

Edit: Såg nu att du skrivit att du inte mätt T.

Hon är inte mätt, men Erro är. Hon är 1-2 cm lägre än honom. Och ja, Fani är gigantisk! ;)
Snarpur är ju 100ggr mindre än Fani, han är mätt!

Hon är inte mätt, men Erro är. Hon är 1-2 cm lägre än honom. Och ja, Fani är gigantisk! ;)
Snarpur är ju 100ggr mindre än Fani, han är mätt!

Fáni är rätt jämnhög, han har inte en så markerad manke som Snappe har. Det gör nog att han känns större också.
Tessa kanske kan mäta honom idag. Späääännande :D

Hon sträckte på sig vid visningen. ;)

136 cm mätte vi henne till som 6-åring. Hon var 8 år vid visningen.

Har redan bett henne ;)
Snarpur känns mindre än Tinna .. Får mäta henne i slutet på april när hon är igång igen ;)

Kl
Min pyttelilla Brenna är mätt till 135 cm. Jag trodde hon var runt 130.

Kl*
Tycker detta med mätning är intressant.
Min ponny är slutmätt, efter 8års ålder av 2 mätmän, till 140. Alla säger att han ser större ut! Så jag har gissat att min isis är ca 130-132. När han mättes med riktig stock med vattenpass i blev han 137!!

Har redan bett henne ;)
Snarpur känns mindre än Tinna .. Får mäta henne i slutet på april när hon är igång igen ;)

Haha, jag med. Hoppas hon hittar mätstickan :)

Kl
Min pyttelilla Brenna är mätt till 135 cm. Jag trodde hon var runt 130.

Jag fick höra när jag köpte min förra häst Brjánn att han var 142cm och det verkade stämma.
När jag sen mätte honom ett par år senare så var han bara 138cm.

Min förra dam Hilda var yttepytte. Kort hals, kort rygg, litet konkavt huvud. Hon var en liten prinsessa
Jag gissade på 132cm, men när vi mätte henne var hon 138cm i mankhöjd. Ingen trodde mig när jag berättade det.
Men så hade hon ganska hög manke och även svängd rygg. Lägsta punkten på ryggen var 129cm.

Freyr mättes till 142cm vid extriörbedömningen . Kan tänka mig att han är något högre nu när han är 8 år.

Fani måste vara en av de största 144 cm höga hästar jag träffat på:D

Haha ja. Jag vet inte vad det är som gör att han uppfattas så stor?
Nu är han dessutom mätt två gånger, vid två olika tillfällen, av två olika personer :p

Jag känner till en ponny som på premiering/utställning och hemma mättes till 142-143 cm, några år senare tävlades den som C-ponny (140,0 cm).

KL

Min gamla Godi var ett bra exempel på en liten häst som man inte såg så liten ut på. Han mätte 128 cm i mankhöjd.
Foto0432.jpg

DSCN3050.jpg

2010_10230360_zps4c930771.jpg

Medan Sol som jag har nu är mätt till 138.
1554525_10202657573421786_1698858141_n.jpg

1Bratoumllt_zps2928dc52.jpg

2013-06-23201032_zps9f6a4dae.jpg

Jag är 168 och tycker jag ser längre ut på plutt-Godi än vad jag gör på Sol som är mer "normalstor".

Senast ändrad:

Man vill se starka, djupa och välformade hovar på visning. Djupet kan man "gröpa" sig till om hästen har lite högre hovar!

Ang att mätning med tumstock på hemmaplan håller jag med. Det skiljer oftast ganska många cm på hemmamätning och proffsmätning.

Varför ska man inte kunna bedöma en häst som den är utan att modifiera hovarna?

Rättelse: Skulle stå att jag tycker inte jag ser längre ut på Godi än på Sol trots att hon är mycket större.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar