Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tidigare drog de av 8 mm för skorna automatiskt, men som jag förstått det mäts skorna med skjutmått (ibland t.o.m elektroniskt, tror jag bestämt) numera så allt ska bli exakt. Dessutom måste man åka iväg till vissa utvalda ställen för att mäta, t.ex på klinik, där golvet är helt plant och både mätman och veterinär ska närvara. Himla mycket klydd :p

Den nya hovisen tyckte att vi skulle byta vid nästa skoning, han rekommenderade det men sa att det var jag som fick fatta ett beslut och att jag skulle fundera på det. Och jag vet inte hur jag ska göra alls, det kanske blir bra med tåkappor också eller så blir det inte bra.

Hästen är 23 år och har en lång skadehistorik så jag försöker tänka på hans bästa då han ska hålla i många år till. :)

Kl

Min lilla häst är rolig! Hon har lärt sig "yoga" och idag stod hon.kvar länge o väntade på att det skulle ploppa fram mer godis under bakbenen!
wpid-dsc_1379_20140209191806770.jpg

Har varit o tittat på Isiväst-cupen idag, kul att se och en stund blev jag tävlingssugen. Men det försvann rätt fort. Sen på kvällen när vi roat oss i paddocken en stund kom det tillbaka! Så nu jagar jag platser till nästa helgs pay and ride...

*kl*

Varje gång jag ridit Odinn är jag noga med att han ska stretcha sig själv, han böjer bak huvudet till bakbenet precis som Kvandis häst här ovan....och det knakar å knäpper högt i hans nacke å hals, å låter ganska otrevligt igentligen!
Han verkar dock nöjd och tycker det är skönt efteråt, som att han lossnat och kan röra sig.

Han har ju alltid haft problem med snedhet och är nu sned igen, men ska träffa sin kiropraktor i veckan igen! :)

Haha jag vart chockad! Var säker på att han var
Typ närmare 1,50. Han ser ju så gigantisk ut, men de måste vara hans
Enormt långa ben

Jag tror att det, och kombinationen med att folk ofta tror att deras hästar är större än vad dom är, gör att man tycker att han bör vara högre än 144cm.

Jag har hört hovslagare som är både för och emot sidokappor på skor.
Här tyckte jag det var rätt bra information och svar på frågor.

Mina skos med sidokappor generellt och emellanåt med enkel tåkappa. Jag litar mycket på min hovslagare och har inte upplevt några problem med hästarna.

/Malin

Sådär råkade jag lära Krás att göra, ett tag "yogade" hon i tid och otid. Nu har det dock lugnat sig, sen hon lärde sig flema på kommando. Nu gör hon det istället :P

*KL*

Intressant detta med mankhöjd på hästarna :) Håller med om att det ofta är så att folk vill ha sina hästar till att vara högre än de egentligen är.

Ägaren till Laukurs pappa mätte Laukur med en riktig sticka när vi var där på kurs för ett par år sen och då påstod hon att han var 147 cm. Det tyckte jag lät extremt! När jag mätt själv får jag honom till 143cm och det känns mer trovärdigt. Men jag har så svårt för vart man ska mäta från? Måste nog plåga mina hästar med att mäta dom ikväll vid insläpp;)

Då ska jag känna efter noga och prova att mäta ikväll så får vi se vart han landar :) Lillen börjar nog närma sig 130 nu han. Tror inte han kommer bli så jättestor, men han har några år kvar att växa till sig :)

Det var en bra "artikel".
Min hovis, dvs även sambo skor fram med tåkappa
Och bak med sidokappor. Aldrig haft några som helst problem :-)
Om någon ber om tåkappa bak oxå så absolut, men annars som jag
skrev innan :-)

KL

Efter ett dåligt ridpass känns hela dagen förstörd. Idag fungerade det inte alls med ridningen. Jag försöker be om lite mer aktivitet i bakbenen och Mackan stretar emot. Det är väl egentligen inte konstigt att det blir lite motstånd när man ber hästen om mer än man har gjort innan, men jag blir lika nedslagen varje gång jag tar nästa kliv i utbildningen och den där "svackan" eller vad man ska kalla det kommer.
Imorgon får det bli vila, och på onsdag funderar jag på att bara ta en mystur i skogen. Känner att jag behöver muntras upp lite nu, och skogsturer brukar vara bra för just det.

Jag har hört hovslagare som är både för och emot sidokappor på skor.
Här tyckte jag det var rätt bra information och svar på frågor.

Mina skos med sidokappor generellt och emellanåt med enkel tåkappa. Jag litar mycket på min hovslagare och har inte upplevt några problem med hästarna.

/Malin

Tack för länken! :bow: Stod mycket bra och intressant där! :)

Skönt att höra att du inte har upplevt några problem med hästarna, försöker överväga fördelar och nackdelar inför nästa skoning! :)

Tessinino:
Lyx med sambo som är hovis! ;)
Skönt att höra att det inte har varit några problem där heller, det gör mig lite lugnare.

Har dock inte bestämt hur jag ska göra vid nästa skoning, skapade en tråd om det på hästvård för att få mer input hur jag ska göra..

Kl.

Är ny här inne på islandshäst forumet och hoppas på att även jag är välkommen här :P.

Jag har för en vecka sedan fått hem världens underbaraste häst! Hon är korsning mellan Islandshäst och Varmblodig travare. Hon kan tölta väldigt bra och har även pass i sig. Hon är ca 155 cm i mankhöjd och för tillfället ganska överviktig.

Perla heter hon och hon är e: Tigur u: Toftelina född 2004. Hon är underbar att rida och pyssla med. Snällare häst får man leta efter! Hon har 4 fina gångarter med ett stort plus för galoppen! Tar hellre tölten framför traven, men kan trava på bra om man ber henne om det :).
Hon är pigg och framåt men inte het. Mjuk och fin i munnen, men kan emellanåt bli lite stark när det är extra kul att springa ;).

Här kommer några bilder av henne;

Hon SER inte så fet ut :)

Tillägg: Jag råkar veta att Perla inte var på något vis planerad utan resultat av en obetänksam hingstägare (inte Tigurs nuvarande ägare).

Men jag är inte så förvånad, vi har haft hovisar i vårt stall som regelmässigt använt skor med dubbla tåkappor. En annan sak med dessa är att genom att ytterligare trångsko hästen så får man skon att sitta rejält, vilket innebär att man slipper tappskor. Huruvida det är nyttigt eller inte tänker jag inte ge mig i kast och spekulera i, men du är inte någon dålig hästägare för det. Vi anlitar fackfolk som förväntas kunna sin sak, det är vad vi betalar för även om vi inte ska sätta skygglappar på och överlåta allt till hovis. Men det får finnas gränser för vad en hästägare måste kunna/känna till, i annat fall hade vi ju kunnat sko själva.

Ja vet, hon har lagt på sig väldigt jämnt o fint runt hela kroppeln :). Men man får verkligen gräva efter revbenen (o knappt ens då kan man hitta de :p). Tittar man efter så ser man valken vid ganaschen på rid bilden. O i förrgår när ägarens syster red såg jag att hela hästens kropp skvimpade, så ja hon är verkligen överviktig men inte extremt fet :).

Ja det var ju inte direkt nått planerat föl där :p. Men vilken häst det blev!

Tigur flyttade från Gibraltar samma dag som jag hämtade Perla om ja inte förstod fel. Terese skulle byta mot en annan turridningshäst. Observera att jag inte vet något säkert. Va bara något jag hörde så vet inte alls om det stämmer.

Det kan nog stämma, vet att de lagt om verksamheten en hel del :)

Vissa hästar är grymma på att gömma sin fetma :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 797
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar