Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Tusen tack Michis, jag kommer definitivt höra av mig! :)

Och ja, många bilder vill vi se på din fina! :love:

kl

Tölthästar Tönn Gel Bomlös.....långa eller korta knästöd?
Vad är igentligen skillnaden? Vad ska man välja?! :P

Jag har ridit några träningstävlingar, men jag har aldrig haft en tävlingshäst hemma så nej.Som jag skrev tidigare, jag kan ta bort kravet på SM - men det är ändå en dröm för mig att mig dit. Sen om det blir om 2-3 år eller om 10-20 år, det vet jag inte. :p

Inte för att vara den som är den, men att hoppa från några träningstävlingar till SM, det är rätt stort steg :) För det första är det helt annorlunda att tävla på nationell nivå och dessutom är det ett helt annorlunda sätt att träna på. Man måste verkligen vara beredd att lägga ser så mycket tid som det tar att ta en häst till SM, och dessutom den kostnaden det är i träningar, utrustning, behandlingar etc. Det är ju en elitidrottare. Tycker det är många som har målet att rida SM men som inte vet vad det krävs att ta sig dit.

Och sen kan jag väl krasst tycka att alla hästar kan ha väl separerade gångarter likväl som att de flesta hästar kan bli att de inte har det. Det är till absolut största delen upp till ryttaren. Så om du säger att du har kämpat med en grisepassare i 10 år så kan det ha mer med dig att göra än hästen .. sorry to say

Vad för utrustning menar du att jag behöver skaffa som jag inte redan har om jag skulle få för mig att satsa på SM? Det enda jag kan tänka mig är en islandstång eller något ditåt annars har jag de de flesta har med viktbots, utrustning för tömkörnign/longering, en välpasssande sadel mm?

Visst kan det vara ryttarens fel att en häst grisepassar men olika hästar har olika lätt för gångarterna. Vissa är mer eller mindre omöjliga att få ett enda steg i pass på medan andra tar passen om de bara får chansen och enstaka är direkt svåra även för experten.

Man behöver väl inte ha islandsstång på sm? För visst får man väl rida där på samma bett som på en "vanlig" tävling, eller?

Klart man inte behöver, men man får ha!

Kl.
Många köper superfina hästar. Inte spec svårt om man
har pengarna, utan de svåra är att fortsätta jobba hästen så att
Den ligger kvar på samma nivå.
Vet inte hur många fall jag sett där "topphästar" slutligen ser ut
Som skogsmullar pga ryttares okunskap att utbilda vidare...

Hästar har olika lätt för gångarter absolut, men
Men i många fall handlar det mer om ryttaren och dess kunskap/inverkan.

Senast ändrad:

Man behöver väl inte ha islandsstång på sm? För visst får man väl rida där på samma bett som på en "vanlig" tävling, eller?

Nej inte behöver man det, men det var liksom det enda jag kunde komma på som skulle kunna flasha upp sm-debuten, det och ett par nya fina stövlar. Det känns liksom att utrustning är den lilla biten när man aspirerar på SM biljett direkt.

Det är ett stort steg, ja. Men det är ett steg jag vill ta. Och jag är beredd på att det kommer ta tid, men jag tänker inte ge upp för det. Någon gång måste man väl få satsa? ;)

Tidigare hade jag ingen möjlighet att åka iväg och träna för tränare, tävla osv. Det har jag nu - och det är en sak jag vill göra. Visst kan jag köpa mig en billig f d turridningshäst igen och harva runt i skogen med, men då vet jag att jag kommer ångra det.

Ja, det kan ha med mig att göra än hästen också.. Men när han köptes så var inte en enda gångart ren, han hade blivit felaktigt inriden och skenade varenda gång man hoppade upp på honom. Det har tagit mig flera år att få honom att slappna av under ryttare i en gångart, sedan har jag fått jobba vidare med att slappna av under ryttare i de andra gångarterna. Jag har dessutom under denna tid ej haft tillgång till någon tränare, jag har inte kunnat åka iväg med hästen till någon och inte heller har jag haft någon riktig ridbana/ridhus i närheten utan jag har kämpat på, både hemma på stallbacken och ute i skogen. Vi har lyckats få 5,0 för tölten på träningstävling (T8) så något rätt borde jag kanske ha gjort då? Visst, 5,0 är inte höga poäng men tänker jag tillbaka på hur han var förut är jag nöjd med de poängen. Dessutom var han min skolhäst på Wången när jag gick utbildning där, och då red vi i alla fyra gångarter utan problem.

Visst kan det fortfarande ha med mig att göra att han inte riktigt orkar bära sig i tölten fortfarande, alla har vi dåliga dagar. Traven har suttit långt inne på honom, den är dock helt ren nu och om hästen får välja själv så väljer han oftast tölten. Även galoppen har varit svår, och han orkar inte galoppera hur länge som helst men det är en ren takt. Än idag kan han bli spänd under ryttare och ta till grisepassen men när han har dessa dagar så jobbar jag mest i skritten och lösgör honom. Dessutom har hästen gått från att vara en svårriden, spänd häst som bara skenade till att kunna fungera som terapihäst åt bekanta som är hästrädda. Jag slänger upp vem som helst på honom, för jag vet att han klarar av det. Dock måste jag även ha i åtanke att han är 23 år nu, han har en bakgrund som ingen häst borde ha men han är ändå min drömhäst och jag ångrar inte att jag köpte honom även om det har varit en lång resa med blod, svett och tårar. :)

(Dessutom hade den förra ägaren sett bilder på honom nyligen och tog kontakt med mig. H*n sa: Blev så glad när jag fick se alla fina bilder på honom, och att han fick det precis så bra som jag trodde att han skulle få hos er. Det kändes bra att höra!)

Paulina: Tack, det hoppas jag att den gör! :)

Jamen precis, det blir roligt med sn snäll och enkel häst, även om de nu inte har vinkellyft :)

Aha, jag tänkte väl :) Då vet jag!

På tal om islandsstång, hur fungerar det egentligen? Blir inte det typ som ett fast bett med kedja bara, sidostyckena sitter ju i samma ring som bettet ser det ut som?

Jag har uppenbarligen noll koll på bettet alltså, så om någon känner för en snabblektion vore det kul :)

Nån annan är säkert bättre på att förklara, men kortfattat... Syftet är att kedjan ska vara spänd på ett sånt sätt att när hästen ger efter i nacken och skänkeln på bettet ligger i rät linje med resten av tygeln så slutar kedjan inverka. När hästen slår upp med huvudet så bryts linjen och vridningen i bettet vid tygeltag gör att kedjan blir aktiv. Som jag fått lära mig så är bettet till för hästar som lärt sig gå i form, alltså inget skolbett utan ett korrigeringsbett. Men så är det väl med de flesta bett som inte är vanliga tränsbett mer eller mindre?

Hm, okej. Jag är van med "vanliga" stänger som jaktkandar och pelham, men islandsstången ser ju inte ut på samma sätt med bl.a. mycket längre skänklar och som sagt, bettet och kedjan i typ samma ring (?) så därför jag undrade.
Pållen jag rider har fått för sig att det är bra att slå upp huvudet när han blir för taggad och inte får springa iväg i valfritt tempo i tölten och galoppen, kan islandsstång vara nåt att prova då? Alltså för att "visa vägen" till var han ska gå. Tänkte att på din beskrivning låter det som ett vettigt alternativ då.

Just det, en fråga till :p Är det "mer okej" att rida på ledad islandsstång än t.ex. ledad pelham, eller är det samma sak? Pelham brukar man ju oftast vilja ha rakt eftersom det blir "klämeffekt" om det är ledat, speciellt tvådelat...

Och jodå, jag rider mycket för tränare, innan någon oroar ihjäl sig :)

Jag är verkligen inte rätt person att svara på om det är rätt för er eller när det är bra att använda då jag själv inte rider på stång. Jag tror överlag mer på metoder än verktyg. Därmed inte sagt att det inte kan hjälpa, för många funkar det ju bra så det är väl bara att prova om man känner sig manad.

Ja, så är det väl med alla stångbett. Men vad är det för effekt man vill åt, vad vill man uppnå med bettet, hur fungerar det?
Det är det jag undrar över :)

När jag tränade islandshästar som arbete så sa min chef, som tävlat högt och även var utbildad beridare att:

Islandshäststång/skarpa bett används vid enstaka tillfällen, som på tävling för att få det där lite extra. Men en välriden häst ska kunna göra allt på vanligt tränsbett och tränas med det.

Det är väl främst ett tävlingsbett, iaf enligt somligas sett att set på det, men finns säkert folk som tycker annorlunda :)

Men vad är det där "lilla extra" man vill få fram med hjälp av ett bett då?
Och är det något extra, om en välriden häst ska kunna göra det på ett vanligt tränsbett? SM-hästar och liknande bör ju vara välridna liksom :p

Förlåt för mina åtta miljoner dumma frågor förresten! :o

Jag vet vad du menar, jag är likadan. Går ridpasset dåligt är hela dagen förstörd.

Just nu har Lif glömt allt vad samla och trampa in i tölten är. Jag blir så frustrerad!
Och vad man än läser så går det alltid så bra för alla och alla tycker det är så roligt med unghästar för dom bara suger i sig. Då står jag med mitt ånglok som påminner matte om alla hennes brister

Men jag är väldigt glad för taktproblemen i tölten är borta (hade ju väldigt mycket passtakt innan) och vi har höjt vår lägstanivå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 801
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar