Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Perfekt ridväder på stranden med, inte en sate var ute :angel:

Anledningen till reflextäcket på min lilla Sol var att tjockan har legat som ett bomullstäcke de senaste dagarna. Igårkväll när jag körde hem från stallet kom jag som bäst upp i 30 km/h, och då var sikten ungefär 20 meter.:angel:
Genomsnittet var väl ungefär 10 meters sisådär bra sikt framför bilen.
När det kom en korsning så visste jag inte vart vägen svängde i slutet av korsningen, eftersom jag inte såg någon vägkant (i korsningen) så var det lite chansning att se om vägen tog slut där så man fick backa, eller om vägen fortsatte rakt fram.

Nu red vi ju mitt på dagen, så då var det mycket klarare, så reflextäcke var inte helt nödvändigt. Men hellre det säkra före det osäkra.

Jag har inget rexlextäcke eftersom jag inbillar mig att det kan bli för varmt för en raggsocka, men det kanske inte är så?

Detta är ett sånt supertunt, tänk riktigt billig och tunn bikini :p
Så det märks ingen skillnad i värme.

Har ett tjckt också, och det blir ju för varmt även på vintern. Kanonbra på en klippt häst, men på en ullig raggsocka blir det alldeles för mycket.

Tyvärr är han inte min, han ägs av min kompis som köpte en ny häst. Jag har ridit honom enda sen dess och blivit alldeles för fäst vid honom för mitt egna bästa.

Vad ska hon betala för honom?
Känns ju supertråkigt om han skulle försvinna från dig :(

Har ingen aning om hon tänker lägga ett bud eller betala hela summan som han är till salu för.

Är helt förbryllad och fylld med ångest när jag inte vet vad jag skall göra. Jag vet att min ekonomi iaf för tillfället inte klarar av en häst, men samtidigt kan jag inte tänka mig ett liv utan Ó. Livet är så orättvist ibland.... :cry:

Finns det någon dit på andra sidan viken som skulle vara intresserad av att köpa världens underbaraste, hårfagraste vallack för att sedan returnera honom till mig när jag har råd att ta honom? :D

Jag har liksom nojat över de här tunna också, fast jag har velat ha reflextäcke, det syns ju så bra. Kanske ska vara vågad och köpa ett :D

Jag har liksom nojat över de här tunna också, fast jag har velat ha reflextäcke, det syns ju så bra. Kanske ska vara vågad och köpa ett :D

Det finns ju reflextäcken i nät också. Eller, i alla fall fanns det för ett antal år sedan när jag köpte mitt. Har inte använt det på flera år dock... det borde jag säkert göra, men jag nöjer mig med svansreflex, reflexer på stigbyglarna, boglampa samt reflexväst på mig själv.

Jag kan säga att min förra var en riktig svettnisse, och det märktes ingen som helst skillnad när han hade detta på sig. Om han hade det andra var han dränkt vid flanken!
När han var varm så såg man att det ångade upp genom täcket, så det andas och släpper ut värmen.

Jag gillar detta skarpt, för det hänger ner en lapp med reflexer över svansen också.

Sol var svettig under sadeln idag, men inte minsta baktill så jag tror inte att det värmer något. Det är ju så tunt och luftigt.
Finns ju i nät också, men de syns inte så bra tycker jag. Detta syns superbra!

På vintern har jag ländtäcket (som även hänger ner över svansen en bit), benreflexer, reflexväst/jacka, ibland även byxor med reflex på och såklart pannlampa. Jag skulle vilja ha något framtill på hästen också, men jag gillar inte brösta så det har inte blivit av än. Tänker om man skulle ramla av så syns ju bara benreflexerna framifrån, och om det är snö så syns ju inte de. Får kanske ta och skaffa mig ett par till stigbyglarna med, de borde ju synas framifrån. :p

Senast ändrad:

*kl*

Idag stod jag å Odinn på näsan båda två :p
Var ute på en jätte härlig tur inne i skogen, skulle passera ett rätt så blött ställe, så vi höll oss i kanten som vi brukar, där var minst spår, å slurp sa de om Odinns Ena ben som typ fastnade i världens blålera så När han skulle ta ett steg följde inte benet med så han ramla framlänges lixom å slog mulen i backen, å de blev ju inte bättre att ja ramla över honom heller....

Men ja rulle så sakta av honom och hamna på rygg i en mysig bädd av mossa å bruna/röda/orange löv, väldigt mjukt.
Tyckte mest synd om lilla Odinn som inte fatta vad som hände, å vart livrädd att benet skulle varit skadat. Ledde honom genom resten av skogen å när vi kom ut till vägen igen va han lika framåt å pigg som alltid, så ingen skada skedd :)

Men ibland Går de väldigt fort, tjoff så ligger man i en hög med löv å sprattlar å hoppas att man inte ska få hästen över sig..... Eller ännu värre, att någon annan såg oss? ;)

KL

Skuggi och jag har tävlat igen, Edda/Forsen. Vi är mitt i att hitta bakbenen ordentligt, så han är lite ostabil. Men han skötte sig så bra och kändes trevlig :)
Vågade inte rida på ordentligt i ökade tempot men det var helt ok ändå.

Mattes älskling :love:
309468_2033100033428_1421978186_31780351_151101546_n.jpg

Glampi ser så :love: ut!

Kl

Igår fick jag bokat köpet av Meyjas framtida lekkompis, hon flyttar hit i mars nästa år! En brun tös med mjölmule och 50% chans på skimmel. Långa ben och ganska stor. Ee: Orri. På mammas sida står Gustur frá Holi och Hugi frá hafsteinstöďum. Fast jag kanske har skrivit om henne innan? Iaf, nu är det bestämt o klart att det blir just hon, lilla Rá. Längtar till våren!

Med Rönd går det framåt! Min sambo sa igår att han tyckte vi skulle köpa henne! Om priset var rätt... jag höll på att tappa hakan! Men hon är en underbar individ o trivs så himla bra i flocken. Men att äga 6 hästar? Hmm... lite i överkant kanske.

wpid-imag2439.jpg

Meyja firade 3månader igår...
wpid-imag2466.jpg

O Andis viktnedgång fortsätter, igår 390kg. Från 460 i början på sept.

oh tack:love:
är det barfota tofflor hon har på bilden? dina egna eller?
vad tycker du om dem funkar det bra?
funderar på att ha det på Thengill i vinter kanske och brodda dem och man kan kanske ha dem på Glampi med i så fall sen nästa vår när han ska ridas mer men endå ha mkt vilor då kan det vara onödigt med skor.

kan ni inte sälja någon av de gamla hästarna då om den nya är roligare?

härligt och bra jobbat med andis viktnedgång, hur gör ni?

jo jag kom faktiskt på en sak idag jag skrev ju till dig om hur jag band upp glampi o co, och då kom jag på varför jag väntade med att lära dem det tills de var 1-1½år.
Jo för då när det var aktuellet så hörde jag att föl har så känsligt skelett och de bryter nacken väldigt lätt om de försöker slita sig när man tränar uppbindningen + kan skada nacken med.
Hörde om ett föl som hade gjort det med:cry: så jag vågade inte börja binda upp förrän senare min värsta mardröm är om någon av mina hästar skulle bryta nacken eller ett ben:(.
Tänkte bara att jag skulle berätta sen är det upp till dig hur du vill göra ju:)
Det allra värsta som skulle kunna hända är ju om man vet en sak men inte berättar och så händer det något, vad det än gäller känner jag.

varför rids han på hackamore?

För att han tog bort en vargtand för ett tag sedan och jag har inte vant honom vid bett ännu(haft bett 2 gånger lite snabbt bara efter att vargtanden togs bort) jag har väntat med bett medvetet för att jag ville få hans mun kollad INNAN jag la in bett så han inte skulle få några problem och då visade det sig ju att han hade en liten vargtand så jag är väldigt glad att jag väntade.

men ska snart sakta börja vänja honom mer vid bett men kommer nog variera mkt med bettlöst alternativ eftersom det går så bra, det bästa för hästens mun är ju att inte slänga in något där det är då man börjar påverka deras bett/tänder/tandkött osv negativt.(säger hästtandläkaren/veterinären)

img_0897_163927369.jpg
såhär red jag alltså förut med bara grimma(här sitter jag på honom utan ledare för första gången några minuter när fotografen fick springa iväg och fota annars leddes jag på honom, men kunde gå fram några steg och styra lite, har även tömkört honom mkt i bara grimman innan jag började sitta upp så han skulle lära sig styrningen bättre)
just det glömde säga att detta var andra gången jag satt helt på honom just det haha(hade bara hängt innan). Min duktiga snälla kille mitt ute i skogen med:).

På min andre rider jag ju mest med bett men försöker variera mig där med men det blir ju tyvärr en vana att man rider med bett och gärna samma bett det ska man ju med variera egentligen, så man varierar trycker/slitaget på lanerna och tänderna osv.
Även nosgrimma ska man variera.

Men jag har iaf ett engelskt körträns med ett rakt bett med fasta ringar, sen ett ridträns med remont och 3 delat med fasta ringer + grimma/repgrimma/hack som jag varierar mellan men det blir som sagt oftast remont och 3delat men ska försöker bättra mig:)
img_07651_166271848.jpg
här är han i grimma iaf:)
img_0782_164073742.jpg
och här i remont + 3delat:love:
img_0444_163983223.jpg

piggeling_35442162.jpg
hittade en bild till, tyvärr har repgrimman glidit upp men här är det fullt ös barbacka med repgrimma. shit man kan inte tro han bara är 129cm här va?

ja det blev långt men tror jag svarat på frågan:)

Senast ändrad:

Hoppar in och tipsar. Jag hade barfotaboots till godi förr. Funkade kanon. Jag hade cavalllo och de såg rätt klumpiga ut. Men han älskade dem. Märkte inte av dem alls förutom att han klev på obehindrat. De satt superbra! Det har kommit nya modeller som är mycket smidigare också. Väldigt lätta att sätta på också.

Jag har hela 8stk barfotaskor, i olika storlekar. Hade ju Andi barfota i många år, lixom kveikja som först fick skor som femåring. Fungerar bra så länge hästen inte blir för rörlig. Man får oxå ha i åtanke att dom väger en del och eftersom hästen inte har dom jämt som järnskorna så blir det tungt för dom just vid ridning. Jag känner t.ex. att töltträning på en ovan häst blir svårt. Men för skogspromenader är dom kanon!

Andi går ner i vikt trots lösdrift o mkt gräs. Hemligheten är mkt motion och att näringen i gräset börjar sina nu. tror jag. Han är inte styrd på något sätt med matintag eller hagbegränsning. Han får t.o.m. kraftfoder för att få i sig en ört som är bra för lederna och ett glucosamin/chondroitintillskott.

Ang. uppbindning så har jag ju köpt ett specialgrimskaft för uppbindning av föl/unghäst för att skona nacken. Nu reagerade hon helt rätt och utan kast när jag prövade så det var ju bra :)

o, nej jag kan ju inte sälja familjemedlemmar ;) haha, jag kommer sluta som hästfarmare... tur det finns medryttare ;)

Det finns ju reflextäcken i nät också. Eller, i alla fall fanns det för ett antal år sedan när jag köpte mitt. Har inte använt det på flera år dock... det borde jag säkert göra, men jag nöjer mig med svansreflex, reflexer på stigbyglarna, boglampa samt reflexväst på mig själv.

Boglampa? vad är det och hur fäster man en sån?

Jag kör på svansreflex, reflexer på stigbyglarna, reflexväst, benskydd med reflexer (hon har sönder vanliga benreflexer), hjälmreflex och reflexer på tränset. Hrm... kanske syns ändå? :P

Jag har easyboot epic's. Hade ett par OldMac's en gång i tiden oxå, lånade ut dom i fick aldrig tillbaka dom (där får man för att man är snäll).

Easybootsn är kanon o sitter som en smäck. Har aldrig haft skav med dom heller. Det kunde oldmacs'en ge. Easybootsen är lätta att renovera oxå med reservdelar.

Snygga ni är :) Finns det fler bilder därifrån? hittar dem inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den... 2
Svar
25
· Visningar
3 254
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
8 897
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på! 79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
81 901
Senast: Human
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 172
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka