Smuggling!

M

Mika17

Jag vet inte om denna tråden ligger på rätt ställe men i såna fall får moderatorn flytta den.. inga problem.. :D

jag har länge funderat på det här med djursmuggling av olika slag.. och nu gör jag ett arbete på detta ämne också.. har hört mig för och har då fått veta att även hästar smugglas in.. hur går detta till?? alltså när säger man attt det är smuggling??

även smuggling av andra djur har man ju hört om allra mest om hundar sen reptiler.. dessa är ju relativt små så det är ju lätt men hur gör man med större djur?? kan inte förstå hur man lyckas..:bump:

någon som vet nån bra sida som kan rekommendera nån sida där man får mer info??? om straff o dyl inom detta område.. :banana:

som sagt vet inte om tråden ligger rätt... :bump::bump:

Sv: Smuggling!

när säger man attt det är smuggling??

Smuggling är det när man tar in hästen utan införseltillstånd, och utan att anmäla införseln till Tullverket. Man undandrar sig således att betala både kostnaderna för tillståndet, samt tull och moms.
Risken är dessutom att man smugglar in en häst som bär på diverse sjukdomar.

Immer

Det värsta anser jag är sjukdommarna.

Finns många sjukdommar som vi Inte vill ha i sverige.

vad är dt för sjukdomar som finns på häst?? vet ju vad som finns på hund men häst..

Kan inte på rak arm komma på namn, vet med säkerhet att det finns en som är aktiv i indien/mongoliet/kina/japan (troligast fler områden).
Om jag inte minns fel sprids den bla genom betäckning och från sto till föl.
Via blodet tror jag det är.

Finns många "otrevliga" sjukdommar som cirkulerar i länder där det inte är vanligt med lika sträng veterinärvård och kontroll på sjukdommar som i sverige (och med det sagt vill jag också understryka att jag inte kritiserar något annat land).

Allt beror ju på vilket land du funderar på. Är det ngt land speciellt du undrar över?

tack för svaret.. jag vill veta överhuvudtaget lisom.. eftersom mitt arbete är om smuggling av djur så spelar det liskom ingen roll i vilket land o så.. men vet du vart jag kan få information om straff i olika länder om man smugglar djur..

Ingen aning, smartast är nog att kolla med tullverket.

De som förr hade hand om det, minns inte vad instancen hette, hade Noll koll på all import som var utanför EU...
Efter En veckas surfande och runtringande, hade jag, som privatperson, mer koll än dom...

De sa bla att det Inte gick att importera från ryssland... vilket är inkorrekt eftersom rysslan har godkända delar (de flesta delar hitom Uralbergen) som man Får importera ifrån.

Min uppfattning om dom var att de inte ville jobba i onödan (fast det var deras uppgift att informera om det) och att de Väldigt ogärna ville att man skulle importera från utanför EU.

Ah nu kommer jag även på att jag fick Stor hjälp av en veterinär i finland och av en gubbe u bryssel som var motsvarigheten till det jag ringde i sverige (som inte hade koll).
Ska kolal om jag har kvar deras Emailadresser så kan jag PMa dom till dig.

Straffen man kan få är allt från böter till fängelse. Plus beroende på omständigheterna så kan hästen/djuret bli omhändertaget på ägarens bekostnad och i värsta fall avlivat.

Som exempel i England om en häst är inblandad i en smuggling där så behåller enegelska tullen den hästen tills det varit rättegång. Beroende på hur brottet gått till så kan det ta upp mot fem år. Ibland lever inte ens hästen när det det är färdigt.

Om djuret hör till en utrotningshotad art får det inte avlivas utan då lämnas det över till en lämplig plats som djurpark eller terarium.

I Sverige så reglaras detta i Lag (2000:1225) om straff för smuggling http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280007577/4f01_1.pdf

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 712
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 282
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 386
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar