Smitning - ?olycka?

Cinderella90

Trådstartare
Idag hade jag bestämt mej för att rida ut då det var så hårt i paddocken. Stallet står i långaryd, en liten by kan man säga. precis vid nissastigen.
Jag började rida från stallet in mot byn o han va lite halvt nervös ibland när vissa körde en aning fort.
Men iaf fick hoppa av o leda förbi en jätte stor buss med skolbarn, men den busschaufören va snäll o väntade tills jag var helt förbi..:)
Men iaf efter en liten bit såg jag en minibuss komma körande, inget mer med det tills den började närma sig mej o busen-.
hon körde nog lite fortare än 50 som man ska, men började smått sakta in LITE, o busen började stressa lite då den inte stog still lr körde jätte sakta. fick fram honom, men han började backa lite men hon som körde orkade väll ej vänta så hon gasa på o skulle köra vilket gjorde att busen fick panik o backade ut mot bussen rakt in när den kör, o jag hör värsta dunstet, jag sitter som tur e kvar, men busens hela bak bara åkte rakt in. o bussen bara körde. o busen var halt efter o helt panikslagen..
Syrrans kille ringde upp bussbolaget efter jag vart hemma, o han som svarade skulle ta reda på vem som kört. Efter ngr timmar ringde han, o visste vem det var. hon hade hört o sett alltihop att hästen "brakat" in i bussen, men fortsatte köra eftersom jag satt kvar på hästen var det ingen fara..
Så altså om jag ramlar av är d en annan sak med hästen om jag sitter kvar även om hon blev "skadad".
detta ska polisanmälas imorgon, :confused:

Sv: Smitning - ?olycka?

fy f*n! hur kan man bara åka iväg när man kört på en häst? hoppas det gick bra med er!

sista idioten är inte född....

hur mår din häst? hoppas den bara fick en "knuff" och är oskadd!!!

vad arg jag hade blivit, tycker du gör rätt i att polisanmäla det.
hoppas att det gick bra för hästen och dig måste blivit en liten shock för båda.

fattar inte heller hur man kan bara åka iväg. fört trodde jag inte hon såg allt, men hon erkände ju för sin chef att hon hört o sett alltihop.:eek:
Busen var ju halt, vet inte hur han är imorgon. dock reagerade han lite när jag kände på bakbenen, och han har fått ett "streck" på bakknäet, typ som att pälsen är bortskalad.
Han var totalt panikslagen, han visste knappt vart han skulle ta vägen.. syrran står som ägare, o hon vill helst besiktiga honom bara för o kolla ändå så det inte är ngt. dock så vill vi ju dem ska betala detta, fårse hur dem på polisen säger med.
jag själv mår helt ok, även om man vart en aning shockad när d hände.

ja, eftersom hon bara sket i o stanna med.
Nu har jag fått reda på att dem har märke/skada på bussen o det verkade som att dem fikade efter att vi skulle betala detta..
o personen som körde, hon säger att jag var mitt ute i vägen vilket jag INTE var.
o sen även om jag varit mitt ute i vägen så hade hon ej kunnat köra förbi för då hade hon kört på oss..
Vi ska till polisen vid halv 12 ca.

Nu har jag fått reda på att dem har märke/skada på bussen o det verkade som att dem fikade efter att vi skulle betala detta..
o personen som körde, hon säger att jag var mitt ute i vägen vilket jag INTE var.
o sen även om jag varit mitt ute i vägen så hade hon ej kunnat köra förbi för då hade hon kört på oss..

Busschauffören har ju lite dåligt förhandlingsläge. Om hon vill ha ersättning så erkänner hon ju att hon varit med om en olycka men ändå inte stannat. Det blir lite svårt att förklara.

När det gäller olyckor med hästar i trafik är det ALLTID bilen som är ansvarig, oavsett om den stått stilla och hästen "oprovocerat" sparkat på den, så är det alltså biles fel, alltid! Så att ni ska betala några skador för bussen är inget ni ska oroa er för.

Hoppas verkligen att hästen mår bra efter omständigheterna.

Liknande grej hände mig förra veckan. Red syrrans ponny på "vår" smala väg hemma. Kommer en annan bil och trots blinkande reflexer och allt möjligt krafs på mig för att synas så saktar inte biljäveln in. Slutar med att ponnyn blir rädd och backar in (säkert som din) i bilens sida. Han stannade som tur var (för honom!) men han sa inte så mkt. Kollade över hästen och såg ingentingen, så fortsatte turen lite försiktigt för att känna av henne. Såg inte heller något eller kände någon värme när jag kom tillbaka hem. Åkte dock bort till denna granne som det visar sig vara när jag spanar efter den bilen, och mamma gick och pratade med honom. Först var han väldigt vrång och tyckte att hästen inte ska vara ute på vägarna o rida bla bla, och att det inte kunde spela någon roll för hans del om hästen var dålig! När mamma förklarat läget trodde han inte riktigt att det var hans trafikförsäkring som ska gå in ifall hästen är kass, men mamma sa bara att han gärna fick kolla upp det ,eftersom hon visste hur det var.

Dagen efter kom han iaf körandes in på gården hemma och frågade hur det gått med hästen.

Det är ju helt sjukt hur folk tänker, det är en HÄST som kan bli rädd, hur känns det för någon att köra ihjäl någon bara för att de inte saktade ner tillräckligt liksom. Synd när folk inte tänker längre än näsan räcker!

Ser fram emot uppföljning på detta!!

här om dan gick jag lite vilse i skogen och fick skritta längs vägdiket (dvs ca 5 meter in från 70väg)

tror ni inte idioterna tutar, flera korta gånger, vänder mig, å då sitter ett gäng killar i 25-30- årsåldern i bilen...

folk tänker inte

här om dan gick jag lite vilse i skogen och fick skritta längs vägdiket (dvs ca 5 meter in från 70väg)

tror ni inte idioterna tutar, flera korta gånger, vänder mig, å då sitter ett gäng killar i 25-30- årsåldern i bilen...

folk tänker inte

jag bor brevid motorvägen, folk tutar helatiden... men eftersom att hagen även är där så reagerar hästarna inte på något, inte ens ambulanser brandbilar, helikoptrar osv as bra!!!

Du måste uppdatera oss sen.

folk tänker inte

Vi har tut-tränat våra hästar faktiskt, alltid skönt att veta att de aldrig bryr sig. Sen är det hemskt att det ska behövas men...

Var en idiot som tutade när vi var på väg hem från träning, alltså med hästtransporten då. mamma som körde valde att stanna i korsningen eftersom hon var osäker på hur hon skulle hinna. Tror ni inte lastbilen bakom sätter sig på tutan!? Som tur var var det min ponny med mååånga år bakom sig som stod där inne, hade det varit min 2åring hade jag blivit bra mkt argare! Det står ju liksom djurtransport/hästtransport för en anledning!! :mad:

Sorry ts för lite ot

Om det inte har ändrats något i vägtrafikförordningen så lär det finnas en paragraf som härstammar från den tiden då levande hästkrafter dominerade på vägarna.Enligt den ska bilisten ta sådan hänsyn att den inte skrämmer hästen.Där ska till och med stå att bilisten ska stanna och hjälpa till med hästen om det behövs. :bump: Inte för att jag skulle vilja ha hjälp av någon tanklös bildåre..:devil:
Men i allmänhet brukar jag och min häst bli väl bemötta i trafiken. Och jag glömmer aldrig att hälsa och tacka när någon passerar med försiktighet.:bow::bow:

Du måste uppdatera oss sen.

Så nu är jag hemma igen..
Var hos polisen med min syster innan och gjorde en anmälan för smitning då. polisen var ju inte direkt glad på detta, att en sådan sak hänt. nu vet han inte riktigt vad som händer, tror han ska kontakta dme o så. Nu ska vi kolla upp vad veterinärbesktningen kostar, för vi ska göra en, för han ömmar lite på ena bakbenet o så när jag va där innan. o sen ringa försäkringsbolaget, o sen bussbolaget tror jag..
uppdaterar senare

Hoppas verkligen att det går bra för er och att hästen inte får några men efter detta. Återkom med rapport när du vet mer.

Var själv med om att möta en traktor med släp i minst 40 km/h tidigare i år (visste inte ens att traktorer kunde gå så fort). Det var precis innan ett backkrön och traktorn saktade inte ner ett dugg när han fick syn på oss. Min häst är i normala fall inte rädd, men de flesta saktar ju ner och visar hänsyn som man ska göra. Hästen tvärvände och började springa hemåt på vägen men ni ska ju inte tro att traktorn saktade ner för det :mad: Han brydde sig inte utan bara fortsatte i samma fart. Så fort han var förbi oss så fick jag stopp på hästis o lugnat ner hennne, men man blir så förbannad!

bra att ni anmälde!!!

Se till att göra besiktning på ryggen oxå! inte bara typ böjprov! Kan ju ha blivit sned i kors och ihoptryckta kotor (vill inte måla fan på väggen, mer så att ni kollar sånt man kanske inte tänker på!!!!)

hoppas verkligen att pålle bara har fått sig en touch å ömmar!!!!

När det gäller olyckor med hästar i trafik är det ALLTID bilen som är ansvarig, oavsett om den stått stilla och hästen "oprovocerat" sparkat på den, så är det alltså biles fel, alltid! Så att ni ska betala några skador för bussen är inget ni ska oroa er för.

Hon jag rider hos är även polis o vi har disskuterat denna saken några gånger.

De är inte ALLTID bilens fel. Utan har man varit ouppmärksam som ryttare eller handlat fel (kommer inte på de riktiga ordet) tex. att man inte gått på väggrenen eller att man har för avsik gått mitt iväg eller att man med "avsikt" har orsakat en olycka så är de inte bilens fel.

Samt även om fallet är så att man rider en häst som är nervös o så. Skulle hästen tex svänga ut rumpan lr. nått på vägen lr. backa ut på vägen o de blir en olycka så har ryttaren orsakat detta (om nu bilisten hållt tillräckligt avstånd vid omkörning samt hållt hstighets begränsningen) vilket leder till (om bevis finns) att ryttaren kan få stå för kostader ( oftast hästens försäkringsbolag) däremot är juh smitning något allvarligt.:devil:

Detta är vad som står i lagen (hittar inte punkterna just nu) Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor" hästar räknas som fordon och där gäller samma besämmelser som för bilar ( vilket sällan folk vet om).

Många ryttare tror att de alltid är bilens fel när en olycka händer med hästar.

Har själv kört på en häst en gång i 20 km/h vägen var smal o ryttaren hade en möjlighet att gå ner i diket med de totalvägrade hon att göra :devil: o hästen blir rädd o backar ut i vägen o blir påkörd på baken samt sparkar hästen sen på bilen (hade ingen möjlighet att stanna då hästen var ca 10 cm i från mig då o de var snor halt ute) hästen vart halt men ryttaren fick stå för alla kostnader för reparation av bilen mm.

sorry ts för långt inlägg o ot. Men blir lite less när alla säger att de ALLTID är bliens/förarens fel. Häst är ett fordon precis som bilen.

till ts; hoppas hästen blir bra o att de gick bra för er

Senast ändrad:

Om det inte har ändrats något i vägtrafikförordningen så lär det finnas en paragraf som härstammar från den tiden då levande hästkrafter dominerade på vägarna.Enligt den ska bilisten ta sådan hänsyn att den inte skrämmer hästen.Där ska till och med stå att bilisten ska stanna och hjälpa till med hästen om det behövs. :bump: Inte för att jag skulle vilja ha hjälp av någon tanklös bildåre..:devil:
Men i allmänhet brukar jag och min häst bli väl bemötta i trafiken. Och jag glömmer aldrig att hälsa och tacka när någon passerar med försiktighet.:bow::bow:

de där med att stanna om de händer en olycka de gäller juh oavsett vad de är för olycka. bil, cykel, båt, gående mm. De är juh en självklarhet!!!! Annars är man juh inte riktigt funtad :devil:

Sen så hittar jag ingen paragraf om att bilisten ska ta sådan hänsyn att de inte skrämmer hästen däremot står de som jag skrev i föregående inlägg " Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor" detta gäller juh både häst, cykel, gående o bil. Detta gäller även om du leder hästen.

Bra att det gick så bra som det gjorde för er....Fan va arg jag blir när jag läser sånt här.

Och det spelar ingnen roll om du va mitt ute i vägen eller inte föraren har ALLTID skyldighet att ta hänsyn och se till att ekipaget kan ta sig fram på vägen säkert. Har själv varit med om en massa bla en buss som tutade precis brevid oss, i farten, då ska personen i fråga va glad att ja inte fick tag i den då, då va ja riktigt ond!!

Det ska tydligen finnas en bra broschyr på bilprovningen/vägverket där det står om detta, kan inte lagen i huvuvdet, men har varit påväg dit flera gånger för att hämta ett gäng.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 562
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka