Smitning - ?olycka?

Sv: Smitning - ?olycka?

Jempa77 skrev; Det ska tydligen finnas en bra broschyr på bilprovningen/vägverket där det står om detta, kan inte lagen i huvuvdet, men har varit påväg dit flera gånger för att hämta ett gäng.

de finns juh lagarna på vägverkets hemsida. Men de finns inga speciella lagar för hästar utan en häst är ett fordon precis som en bil. Så samma regler för häst som för bil.

Däremot finns de juh alltid rekomendationer om hur man ska köra kring hästar men inga lagar finns på de.
Har gått igenom hela trafikförodningens lag text finns inget som tyder på att hästar/ryttare har "egna" regler. Samma säger stallägaren som är polis, inga speciella regler ( som folk verkar tro) för hästar.

Bilägaren blir alltid skylldig vid hästolyckor. En bil hade stannat sin bil då en hispig häst red förbi. Hästen sparkade bilen men bilägaren åkte på det ändå. Lite fel kan det tyckas.

ja nu är jag bara glad att det gick så bra som det gjorde.
Kollade busen innan idag i stallet o ha var ftf halt, o han ömmade på samma ben, H bak.

Som ngn nämde, då när vi ska göra en besiktning så hade vi även tänkt på ryggen o så. för det kan vara så mkt mer än bara bakdelen/benen som råkade illa ut. jag hoppas allt går bra nu. Dock har vi försökt få tag på vet utan resultat:crazy:
Men vi ska kräva den som körde på oss att hon eller bussbolaget ska stå för besiktningen o sedan om det nu blir ngt mer efter detta. som det ser ut nu tror jag bara vet behöver kolla, om det nu inte är ngt mer rygg o så.

Många har ju olika kommentarer om detta med ryttare ute på vägen.
Jag själv skulle vilja bli bemött som en vanlig bil eller gående, men enligt många är detta inte samma sak när man kommer på en häst. Det är som att dem ska inte vara här. Jag menar om en gående person skulle bli påkörd är det som att det är en helt annan sak än om en ryttare o häst blir det. OK, nu är det inte så för alla men visst känns det som att en del tänker så !?:confused:

Bilägaren blir alltid skylldig vid hästolyckor. En bil hade stannat sin bil då en hispig häst red förbi. Hästen sparkade bilen men bilägaren åkte på det ändå. Lite fel kan det tyckas.

detta är helt upp till vilka bevis som finns. Har ryttaren varit ouppmärksam/lr. med avsikt ridit ut på en häst som hon vet inte överhuvudtaget klarar av att hantera i trafik eller är de bilägaren som handlat fel?

Detta är vad polisen själva säger. De är inget jag hittar på. Utan polisen som jag rider hos jobbar med utredningar o ibland kommer de in ärenden där hästar sparkat lr. blivit påkörda mm. o de är inte alltid de är förarens fel att olyckan hänt.

Sen kan juh jag tycka att den där personen du skrev om kanske inte borde ha sin häst ute på vägarna. :mad: Om tom bilföraren stod still o hästen kickade.

Hej där, tänkte bara höra hur det är med hästen?
Kul att se att det finns nån från trakterna här, kommer från Skeppshult!

Jag har fått höra att eftersom hästen var det första "fordonet" sen långt tillbaka, så har hästen alltid företräde! Så även om det är ryttaren och hästens fel, så blir det oftast bilens förare som åker på om det är nåt!

ja nu är jag bara glad att det gick så bra som det gjorde.
Kollade busen innan idag i stallet o ha var ftf halt, o han ömmade på samma ben, H bak.

Som ngn nämde, då när vi ska göra en besiktning så hade vi även tänkt på ryggen o så. för det kan vara så mkt mer än bara bakdelen/benen som råkade illa ut. jag hoppas allt går bra nu. Dock har vi försökt få tag på vet utan resultat:crazy:
Men vi ska kräva den som körde på oss att hon eller bussbolaget ska stå för besiktningen o sedan om det nu blir ngt mer efter detta. som det ser ut nu tror jag bara vet behöver kolla, om det nu inte är ngt mer rygg o så.

Många har ju olika kommentarer om detta med ryttare ute på vägen.
Jag själv skulle vilja bli bemött som en vanlig bil eller gående, men enligt många är detta inte samma sak när man kommer på en häst. Det är som att dem ska inte vara här. Jag menar om en gående person skulle bli påkörd är det som att det är en helt annan sak än om en ryttare o häst blir det. OK, nu är det inte så för alla men visst känns det som att en del tänker så !?:confused:

Självklart ska du kunna fortsätta o rida på vägarna. De är inte de jag menar. Utan att folk alltid skyller på bilförarens o att de ALLTID är deras fel. De är inte rätt... Den olyckan jag var med om, var inte mitt fel. Om man inte ens kan krypköra förbi en häst då har den inget på vägarna o göra anser jag. Framförallt när de fanns ett litet dike o gå ner i, då hade olyckan kunnat undvikas. Jag ahde ingenstans o ta vägen. Vill inte ligga o krypköra bakom en häst i 7 km innan de kommer en avtagsväg. :cool:

Vi har mycket galningar här på vägarna som kör som dårar och jag önskar att dom kan tänka sig för. Vet inte hur många ggr jag svär på bilisterna. Detta är en liten by inte ens när polisen är med, som dom flesta känner igen så saktar dom inte heler ned. sjukt...:devil:

Även fast lagen inte tycker som vi hästägare gör så för den delen borde bilisterna ha en gnutta förstånd.

Jag har fått höra att eftersom hästen var det första "fordonet" sen långt tillbaka, så har hästen alltid företräde! Så även om det är ryttaren och hästens fel, så blir det oftast bilens förare som åker på om det är nåt!

:rofl: ursäkta att jag skrattar. Detta är helt fel, häst är ett fordon med samma regler som för bilar. Väjningsplikt, stoppplikt mm är samma för bil som häst. Bara för att ett fordon var först har inte dom företräde... detta va den bästa kommentar jag någonsin hört :rofl:

Vet du varför de nästan alltid är bilföraren som åker på de? Jo för de finns väldigt sällan någon bevisning på att de va ryttarens fel.
Ryttaren som vart påkörd av mig, erkände at hon inte borde vara ute med sin häst på vägarna o dessutom så var de fler i trakten som kände till henne o berättade att de inte är första gången något händer när hon är ute. Hon kan sitta o lyssna på musik o gå mitt ivägen, hon bara rida ut på vägen utan att kolla sig för mm listan är lång.

Senast ändrad:

Hej där, tänkte bara höra hur det är med hästen?
Kul att se att det finns nån från trakterna här, kommer från Skeppshult!

heej, ja det är inga många här ifrån trakten inne som jag sett iaf.
Jo vi försöker få tag på vet för att han ska kolla igenom honom, men inte fått tag på ngn alls idag, får ringa tidigt imorgon. måste ju ta ut en väldigt snart,

Självklart ska du kunna fortsätta o rida på vägarna. De är inte de jag menar. Utan att folk alltid skyller på bilförarens o att de ALLTID är deras fel. De är inte rätt... Den olyckan jag var med om, var inte mitt fel. Om man inte ens kan krypköra förbi en häst då har den inget på vägarna o göra anser jag. Framförallt när de fanns ett litet dike o gå ner i, då hade olyckan kunnat undvikas. Jag ahde ingenstans o ta vägen. Vill inte ligga o krypköra bakom en häst i 7 km innan de kommer en avtagsväg. :cool:

Vi har mycket galningar här på vägarna som kör som dårar och jag önskar att dom kan tänka sig för. Vet inte hur många ggr jag svär på bilisterna. Detta är en liten by inte ens när polisen är med, som dom flesta känner igen så saktar dom inte heler ned. sjukt...:devil:

Även fast lagen inte tycker som vi hästägare gör så för den delen borde bilisterna ha en gnutta förstånd.

Nu menade jag inte så direkt till dig utan mer till alla, men jag klickade kanske på det att dte skikas specifikt till dig. men iaf menar mer att folk borde vara mer uppmärksamma, menade inte direkt den olyckan du menade. förstår precis att man inte kan krypa fram i nästan 1mil, hade ju inte heller velat göra, o vissa hästar blir ju nästan mer stressade av att man kryper bakom än om man kör förbi.

Jempa77 skrev; Det ska tydligen finnas en bra broschyr på bilprovningen/vägverket där det står om detta, kan inte lagen i huvuvdet, men har varit påväg dit flera gånger för att hämta ett gäng.

de finns juh lagarna på vägverkets hemsida. Men de finns inga speciella lagar för hästar utan en häst är ett fordon precis som en bil. Så samma regler för häst som för bil.

Däremot finns de juh alltid rekomendationer om hur man ska köra kring hästar men inga lagar finns på de.
Har gått igenom hela trafikförodningens lag text finns inget som tyder på att hästar/ryttare har "egna" regler. Samma säger stallägaren som är polis, inga speciella regler ( som folk verkar tro) för hästar.

Ber om ursäkt om jag utrycker mej otydligt, ja menade inte att hästar/ryttare har egna regler, det jag har hört om det är om vilken hänsyn som ska tas när "kreatur" förs fram på väg, sen om det är en lag lr ej det hade jag ingen aning om, men nu vet ja:)

Ber om ursäkt om jag utrycker mej otydligt, ja menade inte att hästar/ryttare har egna regler, det jag har hört om det är om vilken hänsyn som ska tas när "kreatur" förs fram på väg, sen om det är en lag lr ej det hade jag ingen aning om, men nu vet ja:)

ingen fara :) även om du leder en ko lr. rider på en ko så är de oxå samma regler som för hästar o bilar :smirk:
Men sen finns de alltid saker folk tror är lag då dom hört saker i flera år, av folk dom litar på. Jag var en av dom tills jag började rida hos polisen o frågade massor. Då var nästan 90 % av de jag hört ingen lag. Men jag anser att självklart ska man ta hänsyn till hästar de är ett levande djur med egen vilja (tyvärr ibland :D ) sen kan man alltid försöka följa dom rekomendationer som vägverket o polisen har. :idea:

inte allt för ofta. trots att de flesta hästförsäkringar täcker sånt. De flesta ryttare som råkar ut för sånt skyller oftast på bilisten. *tyvärr* :devil:

Jag tycker då att det oftast är bilistens fel!
När dom aldrig förstår att dom ska köra lite saktare och speciellt när fordonet låter som att det ska ramla ihop närsomhelst!

Jag tycker då att det oftast är bilistens fel!
När dom aldrig förstår att dom ska köra lite saktare och speciellt när fordonet låter som att det ska ramla ihop närsomhelst!

är de bilistens fel om man har stannat o ryttaren rider förbi o sparkar på bilen? :eek: då är de juh något fel.

Så att hästen som sparkade på min bil o backade in i den när jag körde 20 km/h så är de då mitt fel? :confused:
Denna tjej red sin häst 14 år, ryttaren är 16 år och helt oansvarig. Hästen är livrädd för ALLT menar verkligen ALLT en bil som står stilla kickar han mot mm.

Jag anser amn rider inte ut på en häst som inte är trafiksäkert. VISST kan alla hästar bli rädda de säger jag inget om. Men man rider inte på en häst som inte är trafiksäker på smala- o trafikerade vägar.

Sen är de inte ALLA som har råd o köpa nya bilar som inte skramlar. Hur går de med en traktor? En bil med släp mm. Får inte bilar/traktorer låta eller? Då vet jag inte vad jag ska köpa då. Då blir de väl till att man går!

heej, ja det är inga många här ifrån trakten inne som jag sett iaf.
Jo vi försöker få tag på vet för att han ska kolla igenom honom, men inte fått tag på ngn alls idag, får ringa tidigt imorgon. måste ju ta ut en väldigt snart,

Ja, det är nog rätt bra!
Ibland kan det va svårt att få tag på dem!
Men ju tidigare dem kommer desto bättre!

Vet du varför de nästan alltid är bilföraren som åker på de? Jo för de finns väldigt sällan någon bevisning på att de va ryttarens fel.

Fast det är väl också lite grann pga att en bilist alltid ska kunna stanna för något oförutsägbart. Man ska ju som bilist alltid anpassa farten efter olika förhållanden och det gäller ju även när det gäller hästar på vägen. Sen kan man väl aldrig säga till en häst "att nu gjorde du fel, nu får du böter" och någonstans måste ju någon sorts försäkring gå in. Håller med om att det är fel när en häst backar in i en stillastående bil och bilen får skulden, men det kanske är svårt att anpassa lagen och därav blir det den regeln som gäller.

Att det sen finns ryttare som inte har ute på vägarna att göra kan ju också diskuteras, de är ju trafikanter som alla andra och får fanemej ta lite ansvar också.

Hästen jag red på när hon backade in i en körandes bil är "100" % trafiksäker i vanliga fall, men djur är djur och denna gången lät kanske bilen annorlunda, eller något helt annat, och hon blev rädd. Men inträffar en sak ofta i samband med bilar borde man ju självklart tänka över saken innan man rider ut på en trafikerad väg. Då kanske det är bättre att hålla sig på skogsvägar.

är de bilistens fel om man har stannat o ryttaren rider förbi o sparkar på bilen? :eek: då är de juh något fel.

Så att hästen som sparkade på min bil o backade in i den när jag körde 20 km/h så är de då mitt fel? :confused:
Denna tjej red sin häst 14 år, ryttaren är 16 år och helt oansvarig. Hästen är livrädd för ALLT menar verkligen ALLT en bil som står stilla kickar han mot mm.

Jag anser amn rider inte ut på en häst som inte är trafiksäkert. VISST kan alla hästar bli rädda de säger jag inget om. Men man rider inte på en häst som inte är trafiksäker på smala- o trafikerade vägar.

Sen är de inte ALLA som har råd o köpa nya bilar som inte skramlar. Hur går de med en traktor? En bil med släp mm. Får inte bilar/traktorer låta eller? Då vet jag inte vad jag ska köpa då. Då blir de väl till att man går!

Jag hoppades på att du skulle förstå själv att jag inte mena att man rider ut på en sånn häst!
Och när dom som har såna bilar låter och vet om det och bara gasar förbi!

Läs igen det jag skrev!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 562
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka