Smitning - ?olycka?

Sv: Smitning - ?olycka?

är de bilistens fel om man har stannat o ryttaren rider förbi o sparkar på bilen? :eek: då är de juh något fel.

Så att hästen som sparkade på min bil o backade in i den när jag körde 20 km/h så är de då mitt fel? :confused:
Denna tjej red sin häst 14 år, ryttaren är 16 år och helt oansvarig. Hästen är livrädd för ALLT menar verkligen ALLT en bil som står stilla kickar han mot mm.

Jag anser amn rider inte ut på en häst som inte är trafiksäkert. VISST kan alla hästar bli rädda de säger jag inget om. Men man rider inte på en häst som inte är trafiksäker på smala- o trafikerade vägar.

Sen är de inte ALLA som har råd o köpa nya bilar som inte skramlar. Hur går de med en traktor? En bil med släp mm. Får inte bilar/traktorer låta eller? Då vet jag inte vad jag ska köpa då. Då blir de väl till att man går!

men hästar föds väl ändå inte trafiksäkra??
är det så att jag sitter på en häst som inte är helt trafiksäker så låter jag bilföraren veta det, ger signal till att stanna och så, gör de inte det då, ja då får de skylla sig själva!
vi har ändå så mkt trafik så man kan ju knappt rida utan att möta bilar överhuvudtaget.
sen finns det ju de som stannar och när man är brevid drar iväg i världens fart, och då skulle jag bara bli glad om hästen skickade i väg en hov, (förutsatt att den inte skadade sig förstås) när det kommer en bil som man tydligt ser att de har inte tänkt att sakta in så brukar jag ställa mig mitt i vägen, då menar jag alltså inte de som bara håller samma hastighet utan de som kanske tillomed varvar motorn....

nu är iofs min hästar helt 100% trafiksäkra, oavsett vad det är för fordon.

men hästar föds väl ändå inte trafiksäkra??
är det så att jag sitter på en häst som inte är helt trafiksäker så låter jag bilföraren veta det, ger signal till att stanna och så, gör de inte det då, ja då får de skylla sig själva!
vi har ändå så mkt trafik så man kan ju knappt rida utan att möta bilar överhuvudtaget.
sen finns det ju de som stannar och när man är brevid drar iväg i världens fart, och då skulle jag bara bli glad om hästen skickade i väg en hov, (förutsatt att den inte skadade sig förstås) när det kommer en bil som man tydligt ser att de har inte tänkt att sakta in så brukar jag ställa mig mitt i vägen, då menar jag alltså inte de som bara håller samma hastighet utan de som kanske tillomed varvar motorn....

nu är iofs min hästar helt 100% trafiksäkra, oavsett vad det är för fordon.
Jag har aldrig påstått att hästar föds trafiks säkra. Men detta är vad jag tycker, alla har olika åsikter. Är både ryttare o bilist vet inte hur många ryttare samt bilister jag gormat åt under mina år som ryttare o förare,

noch nej jag skulle aldrig i hela mitt liv rida ut med en icke trafiksäker häst på hårt trafikerade o smala vägar. För mitt, hästen o bilistens säkerhet.

Utan då väljer jag mindre trafikerade vägar. Nu är våra hästar både tut trände, går o stå med hästarna bredvid en traktor samtidigt som någon står o slår med metall så de låter så in i helsike, bilar kan gasa o låta hur mycket som helst dom bryr sig inte. Så gjorde vi innan vi gav oss ut på vägarna. Dom är 100% trafiksäkra men har en egen vilja.

Om du ställer dig mitt i vägen och föraren kör på dig så är de du som blir dömd för vårdslöshet i trafiken, då du med avsikt orsakat en olycka och du kan även bli dömd för vållande till annans skada i värsta fall, föraren blir inte dömd. Allt enligt polisen.De var ett sånt exempel jag skulle skriva men glömde bort.

detta är helt upp till vilka bevis som finns. Har ryttaren varit ouppmärksam/lr. med avsikt ridit ut på en häst som hon vet inte överhuvudtaget klarar av att hantera i trafik eller är de bilägaren som handlat fel?

Detta är vad polisen själva säger. De är inget jag hittar på. Utan polisen som jag rider hos jobbar med utredningar o ibland kommer de in ärenden där hästar sparkat lr. blivit påkörda mm. o de är inte alltid de är förarens fel att olyckan hänt.

Sen kan juh jag tycka att den där personen du skrev om kanske inte borde ha sin häst ute på vägarna. :mad: Om tom bilföraren stod still o hästen kickade.
Nej verkligen inte. Ska man ut i trafik så ska man ha en pålitlig häst.

Nej verkligen inte. Ska man ut i trafik så ska man ha en pålitlig häst.

självklart anser jag. Men självklart kan ALLA hästar bli rädd för något, vad som helst. Jag har utsatt mig för att rida ut på en unghäst på en väg en gång ( skulle ridan 50 m för att ta oss till ridhuset) för 10 år sedan, o denna var inte trafiksäker för fem öre, (fick jag reda på av ägaren senare) Självklart kom de en bil då. vilket resulterade i en axel ur led, bromspår efter bilar, hjärnskakning dock ingen riktig skadad. tack gode gud för de. :banana:

Man kan träna sina hästar hemma för plötsliga ljud och förändringar. Vi har tom kör fram o tillbaka på våran lilla grusväg för att träna hästarna.

*knapplån*

Hur har det gått med alltihopa?

*knapplån*

Hur har det gått med alltihopa?

Det är polisanmält, hon smet från olyckan.
Hon har ju erkänt för sin chef att hon både såg och hörde smället, vilket det är märke i bussen på.
Polisen hade aldrig hört sånt här på hur länge som helst, han vet inte riktigt hur det kommer gå nu, men vi kommer begära att dom betalat veterinären o sen om d blir evt behandling o så.
Hästen var halt innan idag oxå, och ömmade på samma ben, H bak. Fårse hur han mår imorgon. Han åt och såg annars ganska "frisk" ut, så jag HOPPAS VERKELIGEN inte det är ngt..

Kan göra lite förtydliganden om ryttaren är grovt oaktsam (genom att tex ta ut en mycket nervös häst i trafiken eller dylikt) så kan den åka på det. :)

Ett "roligt" exempel, OBS! Inget jag rekommenderar dock... sinnet rann för tillfället över....

Måste rida ca 20-30m på en mkt kurvig väg med 70-skyltar för att komma till bra ridterräng. På denna väg kör folk som f*n :devil: Tilläggas ska oxå att det är tomter med häckar o staket här, du ser inget "genom" kurvan.. Om du som bilist inte ser vad som finns "runt hörnet SKALL du iaktaga försiktighet.. Mellan vägbanan o den stora häcken precis efter kurvan så är det grus, för att se fint ut..
Jag lassade fickorna fulla o när bilarna strök benen så öste jag gruset i sidan på bilarna :angel: gissa om dom då stannade :angel: Jodå, skitsamma om jag orsakar en olycka med häst/ryttare, men j*vlar om min bil får stenskott... hmmm... :o
Svarade bara:
-Jag kan inte hjälpa att du kör så illa o skrämmer ut min häst i gruset så det skvätter sten på din bil... :angel:
Vid ett tillfälle blev bilisten så arg att polis tillkallades, dock gick jag segrande ur striden :devil: Även om polismannen gav mig en "hrm-blick" tyckte att jag borde tänka om, så hade jag rätt.. Enda "bevisen" som fanns var hovspåren i gruset efter en häst som hoppat ut där..:angel:

OBS! Åter igen, inget jag rek, men som sagt var sinnet rann över...

Jag har aldrig påstått att hästar föds trafiks säkra. Men detta är vad jag tycker, alla har olika åsikter. Är både ryttare o bilist vet inte hur många ryttare samt bilister jag gormat åt under mina år som ryttare o förare,

noch nej jag skulle aldrig i hela mitt liv rida ut med en icke trafiksäker häst på hårt trafikerade o smala vägar. För mitt, hästen o bilistens säkerhet.

Utan då väljer jag mindre trafikerade vägar. Nu är våra hästar både tut trände, går o stå med hästarna bredvid en traktor samtidigt som någon står o slår med metall så de låter så in i helsike, bilar kan gasa o låta hur mycket som helst dom bryr sig inte. Så gjorde vi innan vi gav oss ut på vägarna. Dom är 100% trafiksäkra men har en egen vilja.

Om du ställer dig mitt i vägen och föraren kör på dig så är de du som blir dömd för vårdslöshet i trafiken, då du med avsikt orsakat en olycka och du kan även bli dömd för vållande till annans skada i värsta fall, föraren blir inte dömd. Allt enligt polisen.De var ett sånt exempel jag skulle skriva men glömde bort.

nu är det ju så att man kan svänga ut mitt i vägen och sen ta till baka häste till kanten igen..
och hur ska de bevisa att det var jag som styrde ut hästen och att det inte var hästen som reagerade på bilen??? det är ju inte fakta som gäller, utan det är vad som kan bevisas som gäller...om jag håller mig i mitten av min fil så får jag vara där, eftersom jag räknas som fordon, så länge jag inte är över på den andres fil bara.

min gammelherre kan oxå stegra och sparka bakut på komando så kör de jätte fort så kan jag ställa honom upp och då saktar de flesta in, hahaha! men det gör jag bara på grusvägar och när bilen är en bit bort.... har behövt göra det ca 3 ggr (om man räknar bort när ilska människor kommer ut ur sina hus med diverse tillhyggen och skriker att man inte får rida där....)

me jag tyker att man kan rida i trafik med en icke trafiksäker häst, givetvis inte på de mest trafikerade vägarna, men man måste ju öva innan de blir trafiksäkra... sen kan det ju vara så att man har en unghäst som man inte vet hur den kommer att reagera... som när jag var ute och red på min bebis för första gången, vi mötte 2 st 4hjulingar, jag hoppade av för säkerhets skull, hon ställde sig o beta....:love:

Min häst äs oxå trafiksäker men jag var ute och skritta sen efter ett tag så kom det en bil som lät att den höll på att ramla ihop och fort som fan körde han och min häst vart så himla rädd fast han egentligen är trafiksäker! Sånt kan förstöra hästar totalt men det tänker inte dom på dom som kör bil! Nu pratar inte jag om alla bilister.
Men amn får väl tänka lite det kan hända något som hästen kan bli rädd för vad som helst kan hända även om man har en trafiksäker häst men det tror inte dom alla som kör!

Min häst äs oxå trafiksäker men jag var ute och skritta sen efter ett tag så kom det en bil som lät att den höll på att ramla ihop och fort som fan körde han och min häst vart så himla rädd fast han egentligen är trafiksäker! Sånt kan förstöra hästar totalt men det tänker inte dom på dom som kör bil! Nu pratar inte jag om alla bilister.
Men amn får väl tänka lite det kan hända något som hästen kan bli rädd för vad som helst kan hända även om man har en trafiksäker häst men det tror inte dom alla som kör!

självklart som jag skrivit några gånger så kan ALLA hästar bli rädda för diverse grejor.

tack FadeAway de va de ordet jag skulle ha o försöka tala om men gick inge bra. FadeAway har helt rätt " Kan göra lite förtydliganden om ryttaren är grovt oaktsam (genom att tex ta ut en mycket nervös häst i trafiken eller dylikt) så kan den åka på det" Även om man tar ut en icke trafiksäker häst så har man varit oaktsam och ryttaren kan åka på det.

Till alla så står det följande på vägverkets hemsida:

"Hästar i trafiken

När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på, förutom hästen.
Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar man i trafikförordningen (1998:1276).

Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.
Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
Man får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Hastigheten får aldrig vara högre än att "föraren" behåller kontrollen över "fordonet" och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, som exempelvis
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön
Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg gäller väjningsplikt.
Man skall ge tecken när man ska svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.
Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget."

Det är ömsesidig hänsyn som gäller så som jag tolkar det, men det hör ju till sunt förnuft att sakta ner när man ser en häst på vägen. Personligen tycker jag att det borde vara samma villkor för djur som det är för barn i trafiken, eftersom djur är lika oförutsägbara. Men det är bara min åsikt.......

va de där till mig?

De där är samma regler som för bilar. Så alla som har körkort bör veta hur man även hanterar en häst i trafik och vilka regler som gäller för både bil o häst. Den viktigaste punkten i de där är egentligen (som jag skrivit tidigare) "Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor"

knapplån

det är intressant att bilisterna inte kan sakta ner och ta hänsyn till hästar, men ser dom en älg eller ett rådjur så saktar dom allt ner.
kan nån tala om varför? det är ju djur vilket som, en häst är ingen robot bara för att det sitter en människa på.
kan ta mjölkbilen här hemma som exempel, kör som en liten blå, skiter i om det är människa eller häst på vägen. alla ska flytta på sig han ska fram, han tränger sig förbi om det behövs. han höll på att köra på min bror och hans tjej när dom var ute med hästen. trängde dom och hästen fick panik och slängde sig nästan framför bilen. hästen är trafiksäker i vanliga fall, men ryttaren blev rädd och det smitta av sig på hästen. tänk om det varit ett barn som red! nu gick det bra som tur var, men både häst, brorsans tjej och brorsan var skakis sen.

Usch vad trött man blir på alla vårdslösa förare det finns!:mad:
Hoppas verkligen att det inte är någon större fara med hästen din och att föraren får stå sitt kast!

Hmmm tror att jag nästan kan gissa vilket bussbolag det var:mad:
Min son häll på att bli påkörd av förmodligen samma bolag för snart exat 1år sedan. PÅ ett övergångställe:eek: Jag ocn min dotter och min mamma gicka ca 1m bakom vi såg "mini"bussen komma och trodde att min son skulle hinna över då han var i mitten av övergångsstället. Bussen skatade inte ner varpå jag skrek åt min son han vände sig om och då träffade bussens backspegel honom på armen så att han kastades mot oss.
Vi stod då på en refug eller vad det heter (det som ibland finns mellan övergångsställena)
Detta polisanmäldes dagen efter då det inte fanns ngn. polis på orten den kvällen.
Föraren sa att han inte såg honom och att man ska ha reflexer på sig, vilket vi alla hade:mad: han kom bra mkt. snabbare än vad han har lov att köra.
Detta lades ner pga. bristande bevis.:eek: Idag har min son och även jag mkt. svårt att känna sig säker när man går över vägen.
Stå på dig då ngt. sådant ska inte få hända!!
PS hur går det med era "trevliga" stallkamrater:crazy:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 562
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka