Smitning - ?olycka?

Sv: Smitning - ?olycka?

knapp
har inte läst hela tråden, men en sak jag kom o tänka på är att du bör dokumentera alla skador på hästen med bilder (päls sår osv) samt skriva ner allt, vad som hände, om hästen har ont, hur den mår osv...
lycka till! hoppas ni mår bättre:)

:bump:Hej! kan du höra med din stall polis om den lagen är borttagen om att bilisten skall vara be hjälplig med hästen på vägen. jag vet att den fans 1928.Tackar på för hand.chik:bump:
När det gäller olyckor med hästar i trafik är det ALLTID bilen som är ansvarig, oavsett om den stått stilla och hästen "oprovocerat" sparkat på den, så är det alltså biles fel, alltid! Så att ni ska betala några skador för bussen är inget ni ska oroa er för.

Hon jag rider hos är även polis o vi har disskuterat denna saken några gånger.

De är inte ALLTID bilens fel. Utan har man varit ouppmärksam som ryttare eller handlat fel (kommer inte på de riktiga ordet) tex. att man inte gått på väggrenen eller att man har för avsik gått mitt iväg eller att man med "avsikt" har orsakat en olycka så är de inte bilens fel.

Samt även om fallet är så att man rider en häst som är nervös o så. Skulle hästen tex svänga ut rumpan lr. nått på vägen lr. backa ut på vägen o de blir en olycka så har ryttaren orsakat detta (om nu bilisten hållt tillräckligt avstånd vid omkörning samt hållt hstighets begränsningen) vilket leder till (om bevis finns) att ryttaren kan få stå för kostader ( oftast hästens försäkringsbolag) däremot är juh smitning något allvarligt.:devil:

Detta är vad som står i lagen (hittar inte punkterna just nu) Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor" hästar räknas som fordon och där gäller samma besämmelser som för bilar ( vilket sällan folk vet om).

Många ryttare tror att de alltid är bilens fel när en olycka händer med hästar.

Har själv kört på en häst en gång i 20 km/h vägen var smal o ryttaren hade en möjlighet att gå ner i diket med de totalvägrade hon att göra :devil: o hästen blir rädd o backar ut i vägen o blir påkörd på baken samt sparkar hästen sen på bilen (hade ingen möjlighet att stanna då hästen var ca 10 cm i från mig då o de var snor halt ute) hästen vart halt men ryttaren fick stå för alla kostnader för reparation av bilen mm.

sorry ts för långt inlägg o ot. Men blir lite less när alla säger att de ALLTID är bliens/förarens fel. Häst är ett fordon precis som bilen.

till ts; hoppas hästen blir bra o att de gick bra för er

:bump:Hej! kan du höra med din stall polis om den lagen är borttagen om att bilisten skall vara be hjälplig med hästen på vägen. jag vet att den fans 1928.Tackar på för hand.chik:bump:

vet inte riktigt vad du menar? men de finns ingen speciell lag om hur bilisten ska handskas runt en häst. Utan de är samma regler för både ryttare o bilister.

PS hur går det med era "trevliga" stallkamrater:crazy:

Med dem går d väl mindre bramed, känns inte ett dugg säkert i stallet. med saker osv. du förstår ju säkerligen det,
usch att dme kunde göra så mot din son, o på ett övergångsställe oxå. jag hoppas inte dem lägger ner detta, men det gör dom säkerligen, tror att veterinären kommer imorgon, dem från halmstad tog ej detta distriktet som dom sa först så nu måste vi ta från burseryd.. han går lite märkligt me bakbenet, mamma tittade oxå nu ikväll. han typ haltar lite, men han går liksom väldigt sakta. jätte svårt o se vad det är.

*kl*
agria har juh en incident (stavning) försäkring ... kan den ev gälla om hästen jag rider sparkar en stillastående bil ?? elelr gäller bara den vid personskada?

en polis i våpran stad fick bilen (parkerad)tillknycklad rejält av lösspringande häst med sadel.. han fick stå för kalaset själv...

Uppdatering

Veterinären har kollat igenom hela honom.
Han var svullet på ena benet, H bak. Och markerade även VÄLDIGT tydligt på samma ben. Annars var resten Ok.
MEN, han skulle få ngn medicin som han tydligen behövde. kom ej ihåg va dt var då hon sa det till syrran.
Så nu måste han vila i 2veckor, vi kan gå en liten stund i ENDAST skritt, nästa vecka. o när d nästan gått 2 veckor kan vi börja skritta han OM allt e ok. Är han ej bra efter 2 veckor måste han in o röntgas sa hon. Så nu ska vi se vad polisen o bussbolaget säger om detta, jag är så arg. Just nu var hästen i näst intill Topp trimm.

ja tänkte skriva o säga att han fortfarande är halt, o svullen går på en medecin mot smärta. han ska ha den i 5dagar nu, dne kom inte förens igår. så ca 1 vecka till är inte allt ok får vi ringa vet igen...

Är medecinen alltså enbart mot smärtan?

Det är precis som många redan sagt här att det alltid är bilistens fel om inte ryttare/handhavare burit sig extremt klumpigt åt eller orsakat olyckan med avsikt.
Min dotter kom och ledde sin häst på vår grusväg från hagen och min mamma kryper förbi i sin sprillans nya bil varpå hästen helt plöstligt slänger ut baken och sparkar in hela framskärmen.
Eftersom hennes självrisk var på 6000 och vår ansvarsförsäkring (ingick i hemförsäkringen) var på 1500 så försökte vi verkligen beskriva att min mamma inte hade någon skuld i det hela men försäkringsbolagen menade att man inte kan åläggas något ansvar som djurägare i sådana siuationer utan det blir alltid förare av bilen som får ta det.
Eftersom vi ändå kände ett visst ansvar betalade vi de 6000 till mina föräldrar men i ditt fall är det ju ingen tvekan om vems felet var och dessutom smitning.
Kan också tillägga att agria incident endast gäller personskador och tillbehör såsom glasögon.

Ja det är det den är, står så på papprena och receptet. Har ju läst lite på pappret som var med i förpackningen o det står att det är mot smärta, o även kan avra mot akuta saker som har med lederna att göra. Men det kan ju vara kotledsinflamation kanske han har? dem har ju inte sagt det, men funderar lite.
Men idag var han typ inte svullen, o så haltade han inte alls.

Ok, du får hålla oss uppdaterade hur det går. När han är klar med mediceneringen ¨så vi får reda på hur det går med allting :)

Hej där, körde förbi ditt stall nu ikväll, skulle titta på det berömda huset! :rofl:

Så då kom jag att tänka på dig i alla fall!
Hur har det gått med anmälning och häst, ja allting!?

Jaså, gjorde du, haha..;)

Själva anmälan är eller var i halmtsda i måndes då syrran va inne på polisstationen med veterinär intyget. Så sa dem att det var där o dom skulle kolla på det. Men nu har jag inget mer hört om det. Jag hoppas verkeligen ngt händer nu!. O så tror jag om inte iaf så så skulle hon som körde på oss få kvitto på medecin, o sen räkning från veterinär o så får vi se va hon säger/gör.:crazy:

Busen är iag mkt piggare, innan så brukade han allti gnägga o stog gärna inte still i stallet(visade väl att han har fullblod i sej =P). O efetr olyckan så stog han mest o hängde o så, men nu gnäggar han för fullt, o trampar runt. O han står ju en hage precis där man kör in te stallet, så han står ej vid dem andra o nu tacktar han hela vägen te stallet :P tihi.

Hästen har blivit påkörd och du tar över en vecka från olyckan att hämta ut den smärtstillande medecinen som vet skrivit ut???
Hoppas verkligen jag missuppfattat det.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 562
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka