När det gäller olyckor med hästar i trafik är det ALLTID bilen som är ansvarig, oavsett om den stått stilla och hästen "oprovocerat" sparkat på den, så är det alltså biles fel, alltid! Så att ni ska betala några skador för bussen är inget ni ska oroa er för.
Hon jag rider hos är även polis o vi har disskuterat denna saken några gånger.
De är inte ALLTID bilens fel. Utan har man varit ouppmärksam som ryttare eller handlat fel (kommer inte på de riktiga ordet) tex. att man inte gått på väggrenen eller att man har för avsik gått mitt iväg eller att man med "avsikt" har orsakat en olycka så är de inte bilens fel.
Samt även om fallet är så att man rider en häst som är nervös o så. Skulle hästen tex svänga ut rumpan lr. nått på vägen lr. backa ut på vägen o de blir en olycka så har ryttaren orsakat detta (om nu bilisten hållt tillräckligt avstånd vid omkörning samt hållt hstighets begränsningen) vilket leder till (om bevis finns) att ryttaren kan få stå för kostader ( oftast hästens försäkringsbolag) däremot är juh smitning något allvarligt.
Detta är vad som står i lagen (hittar inte punkterna just nu) Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor" hästar räknas som fordon och där gäller samma besämmelser som för bilar ( vilket sällan folk vet om).
Många ryttare tror att de alltid är bilens fel när en olycka händer med hästar.
Har själv kört på en häst en gång i 20 km/h vägen var smal o ryttaren hade en möjlighet att gå ner i diket med de totalvägrade hon att göra
o hästen blir rädd o backar ut i vägen o blir påkörd på baken samt sparkar hästen sen på bilen (hade ingen möjlighet att stanna då hästen var ca 10 cm i från mig då o de var snor halt ute) hästen vart halt men ryttaren fick stå för alla kostnader för reparation av bilen mm.
sorry ts för långt inlägg o ot. Men blir lite less när alla säger att de ALLTID är bliens/förarens fel. Häst är ett fordon precis som bilen.
till ts; hoppas hästen blir bra o att de gick bra för er